Οι αποκαλύψεις του Ρομπέρτο Σαβιάνο για τον κόσμο της κοκαΐνης. Ένα απόσπασμα απο το "Μηδέν, Μηδέν, Μηδέν"

Οι αποκαλύψεις του Ρομπέρτο Σαβιάνο για τον κόσμο της κοκαΐνης. Ένα απόσπασμα απο το "Μηδέν, Μηδέν, Μηδέν" Facebook Twitter
«Όποια και να ήταν η ζωή που θα ήθελα να έχω, το γεγονός είναι ότι έγραψα την Γκομόρα και για αυτό πληρώνω κάθε μέρα ένα τίμημα»
0

 

Το βάρος των χρημάτων

 

Υπάρχουν δυο κατηγορίες πλουσίων: αυτοί που μετράνε τα χρήματα και αυτοί που τα ζυγίζουν. Αν δεν ανήκεις στην δεύτερη κατηγορία πλουσίων, τότε δεν ξέρεις τι είναι πραγματικά η δύναμη. Αυτό το έμαθα από τους ναρκέμπορους. Έμαθα ότι και η υπηκοότητα των ναρκεμπόρων χάνεται κάπου στον κόσμο, αλλά και ότι τις χειρονομίες, τις κινήσεις, τις σκέψεις οι ίδιοι άνθρωποι τις αρθρώνουν όπου κι αν βρεθούν, λες και δε βγήκαν ποτέ από την χώρα τους. Ζήσε παντού, ακόμα και στη μέση της Γουόλ Στριτ, αλλά μην απαρνηθείς τους κανόνες της χώρας σου. Κανόνες παμπάλαιοι, που σε βοηθούν να υπάρχεις στο σύγχρονο κόσμο χωρίς να χάνεσαι. Είναι ο κανόνας που επιτρέπει στις ιταλικές οργανώσεις να διαπραγματεύονται με το κύρος του ισχυρού με τους Νοτιοαμερικανούς ναρκέμπορους και τα μεξικανικά καρτέλ και να αγοράζουν τόνους ναρκωτικών με τον λόγο τους και μόνο.

 Οι χαρτογιακάδες του ναρκεμπορίου έχουν βγάλει τα ρούχα των βοσκών του Ασπρομόντε και χάρη σε μια απεριόριστη διαθεσιμότητα χρήματος, αποικίζουν την αγορά των ναρκωτικών. Οι κανόνες του Ασπρομόντε όμως, οι κανόνες του αίματος και της γης εξακολουθούν να είναι οι ηθικές συντεταγμένες τους, ο οδηγός τους στη δράση. Μόνο που γνωρίζουν πλέον και τους κανόνες της οικονομίας και είναι σε θέση να κινούνται στον κόσμο, όπως είναι απαραίτητο προκειμένου να εξασφαλίζουν ετήσιο τζίρο δισεκατομμυρίων ευρώ. Γι’ αυτό είναι δύσκολο να προσπαθήσεις να περιγράψεις τους άντρες που διοικούν το παγκόσμιο ναρκεμπόριο. Αν το υλικό πέσει στα χέρια ενός σεναριογράφου θα προκύψουν χαρακτήρες που περνούν από τα ριγέ κουστούμια στη διάλεκτο, από τα μαρμάρινα αρχοντικά στη δυσωδία του δρόμου, χαρακτήρες με την γοητεία της αμφισημίας και την ανησυχία των ιδίων τους των αντιφάσεων. Αυτό όμως είναι μυθοπλασία: στην πραγματικότητα, η αστική τάξη του ναρκεμπορίου είναι εν γένει πῖο στιβαρή και ήρεμη από τον μέσο όρο των αστικών βιομηχανικών οικογενειών. Οι μαφιόζικες οικογένειες έχουν συνηθίσει να συσπειρώνονται, να δέχονται και να αντιδρούν στα χτυπήματα , οι απουσίες και η απομάκρυνση είναι κομμάτι της κανονικότητας τους. Η κάλυψη και η απόκρυψη αυτού που δεν πρέπει να μαθευτεί δεν ισοδυναμεί μ’ ένα εξαιρετικά εύθρυπτο καθωσπρεπισμό αλλά με πρωταρχική ανάγκη. Είναι έτοιμοι να πονέσουν, να υποστούν απώλειες, προδοσία:γι’ αυτό είναι πιο δυνατοί. Δεν κρύβουν από τον ίδιο τους τον εαυτό την αγριότητα του να ζεις σε τούτο τον κόσμο. Και να θες να νικήσεις, τα πάντα.

 Όταν αναρωτιέμαι ποιος θα μπορούσε να είναι το αρχέτυπο των μάνατζερ της κόκας, αναδύονται δύο ονόματα που είναι σαν τους αντίθετους πόλους ενός μαγνητικού πεδίου:o Βορράς και ο Νότος. Ο άντρας του Βορρά είναι το πρωτότυπο του αυτοδημιούργητου επιχειρηματία, ο οποίος βασίστηκε μόνο στις δικές του δυνάμεις και στην αίσθησή του για τις δουλειές. Ο άντρας του Νότου είναι ένας πρωτευουσιάνος αστός, ο οποίος διέβλεψε τη δυνατότητα να πάει πέρα από τη σίγουρη ζωή του υπαλλήλου μιας μεγάλης δημόσιας επιχείρησης και την άρπαξε. Και οι δύο είναι ευέλικτοι απέναντι σε κάθε πολιτική και ηθική σκέψη. Αν χρειάζεται να φαίνονται δημοκρατικοί και παραβατικοί, ξέρουν να το κάνουν. Αν είναι πιο χρήσιμοι να παρουσιάζονται ως ανελαστικοί συντηρητικοί, και πάλι το κάνουν με άνεση. Επιχειρηματίες ικανοί να δελεάζουν πρόσωπα αταλάντευτης ηθικής, εκμεταλλευόμενοι μικροσκοπικές ρωγμές, ανεπαίσθητες αδυναμίες. Διαφθείρουν χωρίς ποτέ ο διεφθαρμένος να συνειδητοποιεί το παράπτωμα του, καταφέρνοντας να πλασάρουν τη διαφθορά ως μια επιπόλαιη, ανάξια λόγου πρακτική, κάτι που κατά βάθος το κάνουν όλοι.

 Ο άντρας του Βορρά εκπέμπει κατ’ αρχάς σταθερότητα και αποφασιστικότητα, ο άντρας του Νότου έχει πιο λαμπερούς και κοσμικούς τρόπους, όμως και οι δύο παρουσιάζονται ως μεσήλικοι κύριοι με μέσο πλούτο. Την ίδια εντύπωση δίνει και ο τρόπος που έχουν επιλέξει να τους αποκαλούν: κοινότοπος, ακόμα και κάπως γελοίος. Υπεράνω υποψίας Μπεμπέ και Μάριο.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Ρομπέρτο Σαβιάνο  «Μηδέν, Μηδέν, Μηδέν» σχετικά με το πώς η κοκαΐνη κυβερνά τον κόσμο. Εκδόσεις Πατάκη

 ________________

Τελειώνοντας το βιβλίο του Ρομπέρτο Σαβιάνο αντιλαμβάνεσαι ότι δεν είχες την παραμικρή ιδέα για τον κόσμο των ναρκωτικών και το πώς λειτουργεί. Ο Σαβιάνο σκίζει το σελοφάν που καλύπτει αυτό τον άγνωστο κόσμο, που μέχρι τώρα νόμιζες ότι κάτι είχες καταλάβει επειδή είδες το Narcos ή διάβασες δυο-τρεις έρευνες στις εφημερίδες, και μια ανυπόφορη δυσωδία κατακλύζει την ατμόσφαιρα. Πάνω από πεντακόσιες σελίδες πληροφορίας που περιλαμβάνουν από τον τρόπο λειτουργίας και την δομή των καρτελ της Λατινικής Αμερικής μέχρι το πώς οι ναρκέμποροι οικειοποιούνται σύμβολα της ποπ κουλτούρας(ανάμεσα τους και κινούμενα σχέδια όπως ο Χόμερ Σίμσον) για να πουλήσουν το εμπόρευμα τους.

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου τα λόγια της Βουλγάρας ποιήτριας και ακτιβίστριας Μπλάγκα Ντιμιτρόβα θα μπορούσαμε να πούμε ότι συνοψίζουν την φιλοσοφία ζωής του Ιταλού δημοσιογράφου: «Δεν φοβάμαι μη με ποδοπατήσουν. Ποδοπατημένο, το χορτάρι γίνεται μονοπάτι». Υπογράφοντας την εκδοτική επιτυχία «Γόμορρα» για την μαφία της Νάπολης, η ζωή του από εκείνη την στιγμή  ποδοπατήθηκε έχοντας υπογράψει ένα ανοιχτό συμβόλαιο με το θάνατο. «Όποια και να ήταν η ζωή που θα ήθελα να έχω, το γεγονός είναι ότι έγραψα την Γκομόρα και για αυτό πληρώνω κάθε μέρα ένα τίμημα» λέει σε μια συνέντευξη του ο Ιταλός δημοσιογράφος, ο οποίος ζει κυνηγημένος αυτή την στιγμή κάπου στην Νέα Υόρκη.

Γράφει στο 15ο κεφάλαιο του «Μηδέν, Μηδέν, Μηδέν»: «Για μένα ο πόνος του αίματος που ξεχειλίζει τις πιάτσες, ο πόνος των ονομάτων που μακραίνουν τους καταλόγους είναι ένας πόνος που δεν περνά ακόμα και αν τον φυσήξεις με όλη σου την δύναμη. Είναι ένας πόνος που δεν γιατρεύεται ακόμα και αν τους βάλεις ιώδιο, ακόμα και αν τον ράψεις. Με αφορά, όπως με αφορούν τα πράγματα που προκαλούν τον πιο βαθύ πόνο: η σάρκα μας, τα παιδιά μας, το πιο ανέγγιχτο κομμάτι μας. Όπως ο θάνατος που αφορά μόνο εσένα. Μέχρι κάποιος ή κάτι να με σκοτώσει, εγώ θα συνεχίσω να στοιχηματίζω στο νούμερο μου»

 

Ο Σαβιάνο είναι αποφασισμένος να συνεχίσει μέχρι το τέλος της αποκαλύψεις του για μια από τις μεγαλύτερες πληγές της κοινωνίας. Η ζωή του μοιάζει να ακολουθεί έναν μονόδρομο χωρίς την πιθανότητα διαφυγής.

—Βαγγέλης Μακρής

 

_______________

Ο Roberto Saviano απαντά στη ερώτηση πως είναι να ζεις με την απειλή του θανάτου, λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία του "Γόμορρα":

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT