Ο Μητσοτάκης κι εγώ.

Facebook Twitter
0

mitsotakis

Ο Άρης Δημοκίδης έγραψε την Κυριακή ένα πολύ συγκινητικό post με αφορμή το θάνατο του Λεωνίδα Κύρκου εδώ. Εκεί περιέγραψε και την εμπειρία που είχε από μια πολιτική συγκέντρωση του Κύρκου στη Θεσσαλονίκη, όπου τον πήγαν οι γονείς του όταν ήταν παιδί, στις αρχές της δεκαετίας του '80.

Θέλω να ευχαριστήσω πολύ τον ανώνυμο σχολιαστή που έγραψε κάτω από το άρθρο του Δημοκίδη: «τι γλυκερά σχόλια! Επειδή πρόκειται για συγκέντρωση της Αριστεράς, βέβαια! Εμένα για παιδική κακοποίηση μού φαίνεται! Αν επρόκειτο για συγκέντρωση της Ν.Δ. θα ορυόσασταν, ενώ τώρα την αγιοποιείτε σχεδόν - Υποκριτές της Αριστεράς, δημοκράτες της φακής», γιατί στάθηκε η αφορμή γι' αυτό το post, καθώς μου θύμισε μια παρόμοια «τραυματική εμπειρία» που είχα κι εγώ παιδί.

Δεν επρόκειτο απλώς για πολιτική συγκέντρωση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά για ολόκληρη περιοδεία. Τέλη '80, πήγαινα στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης περιόδευε στα Επτάνησα, σε μια από εκείνες τις ατέλειωτες προεκλογικές περιόδους. Οι δικοί μου τότε ψήφιζαν παραδοσιακά δεξιά –ήταν ακόμα οξυμένα και τα πολιτικά πάθη. Θεώρησαν λοιπόν καλό να ακολουθήσουμε οικογενειακώς με το αμάξι όλη την περιοδεία, από το κοντινό μας λιμάνι, όπου αφίχθηκε μετά βαΐων  και κλάδων, μέχρι και την πρωτεύουσα του νησιού. Σε κάθε χωριό, όπου σταματούσε για να παραθέσει ομιλία, σταματούσαμε κι εμείς και όλα τα παιδιά κουνούσαμε αδιαλείπτως σημαίες της Ν.Δ.

Είχα την τιμή λοιπόν ο πρώτος πολιτικός – και μάλιστα μέλλων πρωθυπουργός!– που είδα ποτέ από κοντά να είναι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Μου είχε φανεί πανύψηλος, σχεδόν γίγαντας.

Είχα βρει την όλη εμπειρία απλώς διασκεδαστική, δεν θα μου έκανε καμία απολύτως διαφορά για όποιο κόμμα και να με τραβολογούσαν. Την επόμενη μέρα στο σχολείο διηγήθηκα χαρούμενη το περιστατικό, λες και με είχαν πάει σε ένα τοπικό πανηγύρι ή στο τσίρκο, όπως νόμιζε κι ο Άρης μικρός.

Η αδελφή μου αντίθετα, λίγο πιο μικρή από μένα, είχε μια εντελώς διαφορετική θέαση των γεγονότων. Είχε βρει άκρως ντροπιαστικό για την ίδια το γεγονός, γιατί ήταν σίγουρη πως θα την κορόιδευε η καλύτερη της φίλη η Ελένη, πιο «ένθερμη» αυτή με τα πολιτικά, η οποία χαιρόταν κάθε φορά που την πήγαιναν οι δικοί της σε συγκεντρώσεις του ΠΑΣΟΚ. Και ο Μητσοτάκης μάλλον για τον Δρακουμέλ της είχε φανεί.

Όταν ενηλικιωθήκαμε και αρχίσαμε πια να ψηφίζουμε είχαμε μια ιδεολογική αναστροφή. Εγώ –η τότε αμέτοχη– ουδέποτε ακολούθησα την οικογενειακή παράδοση, ενώ η αδελφή μου που διαμαρτυρόταν έντονα, όταν ήρθε η ώρα, συμμορφώθηκε πάραυτα με τις οικογενειακές επιταγές.

Πόσα παιδιά σήμερα έχουν την τύχη να απολαμβάνουν τέτοιες εμπειρίες; Οι εποχές της έντονης πολιτικοποίησης μάλλον πέρασαν ανεπιστρεπτί. Ακόμα και όσα λίγα τα πηγαίνουν καμιά φορά οι δικοί τους σε κάποια συγκέντρωση παραμονές εκλογών, στο μόνο που συμμετέχουν είναι σε εκδηλώσεις άνευρες, χλιαρές, χωρίς παλμό και πάθος. Ενώ όσοι ήμασταν παιδιά το '80...

Ποιος μπορεί να πει με σιγουριά πώς ακριβώς μπορεί να εγγράφονται στην παιδική μνήμη κάτι τέτοιες σημειολογίες; Και για όσους γονείς τυχόν πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο γαλουχούν αναλόγως τα βλαστάρια τους και ότι τα εμβαπτίζουν στα νάματα των πολιτικών τους πιστεύω, έχω σοβαρές αμφιβολίες ότι είναι όντως έτσι...

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ