Το νέο μυθιστόρημα του Μάθιου Κουίκ αποτελείται από επιστολές προς τον Ρίτσαρντ Γκιρ

Το νέο μυθιστόρημα του Μάθιου Κουίκ αποτελείται από επιστολές προς τον Ρίτσαρντ Γκιρ Facebook Twitter
Συγγραφέας που συνήθως απευθύνεται σ' εφήβους, ο Μάθιου Κουίκ έγινε ευρύτερα γνωστός στις ΗΠΑ το 2008 χάρη στο πρώτο βιβλίο του για ενήλικες, το "Silver Linings Playbook", η κινηματογραφική μεταφορά του οποίου (βλ."Οδηγός αισιοδοξίας") έμελλε να προκαλέσει αίσθηση και στις δυό πλευρές του Ατλαντικού...
0

Ένας ατσούμπαλος, μοναχικός σαραντάρης που δίνει την εντύπωση καθυστερημένου. Ένας έκπτωτος καθολικός ιερέας, τυπική περίπτωση μανιοκαταθλιπτικού. Μια επίδοξη ψυχοθεραπεύτρια που επιτρέπει στον εραστή της να την σαπίζει στο ξύλο. Ένα κορίτσι βυθισμένο στη μελαγχολία. Κι ένα αγόρι βρωμόστομο κι αλλοπαρμένο, κολλημένο με τους εξωγήινους... Είναι δυνατόν από τέτοιο μπουκέτο να προκύψει ευχάριστη ιστορία; Είναι. Απόδειξη, το "Η καλή τύχη εδώ και τώρα" του Μάθιου Κουίκ (μετ. Σπ. Γιανναράς, εκδ. Ίκαρος). Ένα μυθιστόρημα μεστό κι ανάλαφρο ταυτόχρονα, μ' άφθονες αναφορές στα διδάγματα του Δαλάι Λάμα, κάτι σαν εγχειρίδιο αυτοβοήθειας με πλοκή και χαρακτήρες το οποίο, όσο αλλόκοτο κι αν ακούγεται, αποτελείται από σχοινοτενείς επιστολές προς τον Ρίτσαρντ Γκιρ.

Συγγραφέας που συνήθως απευθύνεται σ' εφήβους, ο Μάθιου Κουίκ έγινε ευρύτερα γνωστός στις ΗΠΑ το 2008 χάρη στο πρώτο βιβλίο του για ενήλικες, το "Silver Linings Playbook", η κινηματογραφική μεταφορά του οποίου (βλ."Οδηγός αισιοδοξίας") έμελλε να προκαλέσει αίσθηση και στις δυό πλευρές του Ατλαντικού. Ακόμα κι εκείνοι που θεώρησαν την ταινία του Ντέιβιντ Ο΄Ράσελ υπερτιμημένη και τις οχτώ υποψηφιότητές της για Όσκαρ υπερβολικές, αν μη τι άλλο αναγνώρισαν πόσο σημαντική ήταν η λοξή ματιά της πάνω στους ψυχικά ασθενείς. Ο τρελαμένος από τη ζήλεια διπολικός ήρωας που ενσαρκώνει ο Μπράντλεϊ Κούπερ και η καταθλιπτική, νυμφομανής χήρα που υποδύεται η Τζένιφερ Λόρενς, αποδεικνύονται αρκούντως θαρραλέοι για ένα νέο ξεκίνημα και, κυρίως, πολύ πιο ώριμοι και συνειδητοποιημένοι από τους νορμάλ, υποτίθεται, που τους περιστοιχίζουν και τους αντιμετωπίζουν με υπεροψία ή επιφύλαξη.

Γι' άλλη μια φορά, οι ήρωές του είναι "ελαττωματικοί", ιδιόρρυθμοι, περιθωριοποιημένοι, ιδανικοί σάκοι του μποξ για τους "φυσιολογικούς". Ωστόσο, και τσαγανό διαθέτουν και λαχτάρα ν' αγαπηθούν.

Σε ανάλογο μονοπάτι βαδίζει και το καινούριο βιβλίο του Κουίκ. Γι' άλλη μια φορά, οι ήρωές του είναι "ελαττωματικοί", ιδιόρρυθμοι, περιθωριοποιημένοι, ιδανικοί σάκοι του μποξ για τους "φυσιολογικούς". Ωστόσο, και τσαγανό διαθέτουν και λαχτάρα ν' αγαπηθούν. Όπως ισχυρίζεται με τον τρόπο του ο αμερικανός συγγραφέας, δίχως τέτοιους ανθρώπους ο κόσμος πιθανότατα θα διαλυόταν. Χωρίς αυτούς, η λέξη φυσιολογικός θα έχανε τη σημασία της. Για να υπάρχει αρμονία, όταν κάποιος κερδίζει, κάποιος άλλος πρέπει να χάνει. Για να θεωρούνται έξυπνοι ορισμένοι κάποιοι άλλοι πρέπει να θεωρούνται χαζοί. Δεν μπορείς να έχεις το ωραίο χωρίς το άσχημο, το φως χωρίς το σκοτάδι, τη ζωή χωρίς τον θάνατο. Κι έτσι κι έχεις πάρει το μερτικό σου από δυστυχίες, δικαιούσαι να ελπίζεις ότι μια μέρα ο λογαριασμός θα ισοσκελιστεί.

Αδέξιος κοινωνικά αλλά βιβλιοφάγος, μεγαλωμένος χωρίς πατέρα, με τη βοήθεια της τοπικής εκκλησίας και υπό τις προστατευτικές φτερούγες της άρτι αποδημήσασας μάνας του, ο κεντρικός πρωταγωνιστής του "Η καλή τύχη εδώ και τώρα", ο Μπαρθόλομιου Νηλ, έχει βρεθεί στα 39 του εντελώς ξεκρέμαστος. Η νεαρή σύμβουλος πένθους που τον έχει αναλάβει τον προτρέπει να βγει απ' τη φωλιά του, ν' ανοιχτεί. Προς το παρόν, όμως, μοναδική συντροφιά του είναι ένα μικροσκοπικό πλάσμα εντός του που κάθε λίγο και λιγάκι του δίνει μπουνιές και τον αποδοκιμάζει –"αποτυχημένε! βλάκα!"- και μοναδική παρηγοριά του τα γράμματα που ξεκινάει να γράφει προς τον "Αγαπητό κύριο Ρίτσαρντ Γκιρ".

Η μητέρα του Μπαρθόλομιου, ανέκαθεν θαυμάστρια του γοητευτικού ηθοποιού, στα τελευταία της, όταν ο καρκίνος είχε πάρει και τα λογικά της, έδειχνε να συγχέει τον μοναχογιό της με τον πρωταγωνιστή του "Pretty Woman", κι εκείνος, επί μήνες, πήγαινε με τα νερά της αδιαμαρτύρητα. Όπως άλλωστε είχε διαπιστώσει, προσποιούμενος τον Ρίτσαρντ Γκιρ ένιωθε μεγαλύτερη αυτοκυριαρχία, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Ε, λοιπόν, κάτι ανάλογο κάνει και τώρα: προσποιείται πως απευθύνεται στον σταρ, τον ακτιβιστή, τον "σύγχρονο Ιησού Χριστό του βουδισμού", ενώ στην ουσία απευθύνεται στον εαυτό του κι ας το αγνοεί. Το σίγουρο είναι πως το γράψιμο τον βοηθάει να βάλει τάξη στο χάος, λειτουργεί θεραπευτικά. Κι είναι ακριβώς μέσα απ' αυτό το ιδιότυπο ημερολόγιο που παρακολουθούμε κι εμείς την πορεία του προς την ενηλικίωση.

Σιγά σιγά, στο κάδρο της αφήγησης, μπαίνουν κι άλλοι. Πέρα από τη σύμβουλο πένθους που, όπως αποκαλύπτεται, τραβάει τα δικά της ζόρια, πέρα από το αινιγματικό "Βιβλιοθηκόριτσο" που του κλέβει την καρδιά, στην καθημερινότητα του Μπαρθόλομιου έρχεται να θρονιαστεί με το έτσι θέλω κι ο πιο λεβέντης, ο πιο δοτικός παππάς της ενορίας, ο οποίος έχει πετάξει πλέον τα ράσα, ταλανίζεται από μανιοκαταθλιπτικές κρίσεις και κατεβάζει στην καθισιά του απίστευτες ποσότητες αλκοόλ. Τι υπόγειοι δεσμοί ενώνουν τους δύο άντρες; Θα πάρει χρόνο μέχρι ν' αποκαλυφθεί. Χάρη στον τελευταίο, πάντως, ο ήρωάς μας θα βγει μια και καλή από το καβούκι του και το ταξίδι που θα κάνουν από τη Φιλαδέλφεια στον Καναδά, συντροφιά με τους επίσης καραβιτσακισμένους φίλους που έχει αποκτήσει στο μεταξύ ο Μπαρτόλομιου, θα είναι λυτρωτικό για όλους. Ναι, για ν' αλλάξουμε τη ζωή μας πρέπει πρώτα ν' αποδεχτούμε τι πάει στραβά. Ναι, οι τραγωδίες μπορεί να είναι και πηγή δύναμης. Κι αν η καρδιά μας αρχίσει να συμπάσχει με τους άλλους, θα δούμε να γεννιέται μέσα μας η επιθυμία να εξαφανίσουμε τη θλίψη τους...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM