ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά της 12χρονης Cristina Muñoz.
0

Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφύλιου (1936-1939), τα αεροπλάνα ήταν αυτά που περισσότερο εντυπωσίαζαν πολλά μικρά παιδιά. Ήταν συναρπαστικά και απειλητικά συγχρόνως. Αυτή ακριβώς η έλξη ήταν που κίνησε το ενδιαφέρον του διάσημου Βρετανού συγγραφέα και ένθερμου υποστηρικτή των Δημοκρατικών, Άλντους Χάξλεϊ.

Ο συγγραφέας του «Θαυμαστού καινούργιου κόσμου» ήταν εκείνος που έγραψε τον πρόλογο στο παιδικό βιβλίο που ήταν έτοιμο προς έκδοση το 1938 (αλλά δεν κυκλοφόρησε ποτέ μέχρι σήμερα στην Ισπανία) και είχε τίτλο «Ακόμα ζωγραφίζουν εικόνες!».

Επρόκειτο για μια συλλογή από 60 εικόνες που είχαν ζωγραφίσει παιδιά στην Ισπανία στη διάρκεια του Εμφύλιου, και μόλις αυτές τις μέρες, ογδόντα χρόνια μετά, βλέπουν το φως της δημοσιότητας στην έκδοση του βιβλίου από τον ισπανικό εκδοτικό οίκο La uña rota.

Είναι φανερό σε πολλές από τις 60 αυθεντικές ζωγραφιές που αποτελούν το υλικό του βιβλίου, το πόσο ανυπεράσπιστα ένιωθαν τα παιδιά που τις δημιούργησαν.

Μια εκδοχή της συλλογής είχε διανεμηθεί στις ΗΠΑ από την Αμερικανική Ένωση Πρόνοιας για τα Παιδιά του Ισπανικού Εμφυλίου που είχε συσταθεί τότε. Κάθε αντίτυπο κόστιζε ένα δολάριο και όλα τα έσοδα πήγαιναν στην Επιτροπή Αμερικανών Φίλων, έναν οργανισμό που είχαν ιδρύσει Κουάκεροι με στόχο την «ανακούφιση των παιδιών του Ισπανικού Εμφύλιου».

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά της 10χρονης Margarita García.

Σχολιάζοντας τον μεγάλο αριθμό αεροσκαφών που εμφανίζονται στις ζωγραφιές, ο Χάξλεϊ είχε γράψει στον πρόλογό του ότι για τα παιδιά της Ισπανίας, «το σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού, το πιο ολοκληρωτικά σημαντικό στοιχείο του σημερινού κόσμου, είναι το πολεμικό αεροσκάφος».

Ο Χάξλεϊ ήταν στενός φίλος του Χουάν Νεγκρίν, του Ισπανού πρωθυπουργού από το 1937 ως την ήττα των Δημοκρατικών το 1939, και του είχε δώσει μάλιστα ένα αντίτυπο εκείνης της πρώτης έκδοσης του βιβλίου.

Ο Βρετανός συγγραφέας δεν ήταν ο μοναδικός που είχε εστιάσει στην αντίληψη και την ευαισθησία των παιδιών κατά τη διάρκεια της εμπόλεμης διαμάχης. Πολλά ήταν τα παιδιά που είχαν εμφανιστεί και στις φωτογραφίες του Ρόμπερτ Κάπα και του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν καθώς και σε πολλά ντοκιμαντέρ της περιόδου.

Σύμφωνα με την Λετίσια Φερνάντεζ-Φοντέκα, την ποιήτρια και ιστορικό που έχει επιμεληθεί τη σύγχρονη έκδοση του βιβλίου, «στον Ισπανικό Εμφύλιο, διαδόθηκε για πρώτη φορά ίσως σε τέτοιο βαθμό η απεικόνιση παιδιών στο πλαίσιο εμπόλεμης διαμάχης, απλά και μόνο ίσως επειδή προηγουμένως δεν υπήρχε η τεχνολογία που θα επέτρεπε κάτι τέτοιο αλλά και επειδή δεν υπήρχε προηγούμενο επίθεσης κατά αμάχων σε τέτοια κλίμακα».

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά ανώνυμου παδιού με τίτλο 'Residencias infantiles' (Παιδικά δικαστήρια)

Είναι εξάλλου φανερό σε πολλές από τις 60 αυθεντικές ζωγραφιές που αποτελούν το υλικό του βιβλίου, το πόσο ανυπεράσπιστα ένιωθαν τα παιδιά που τις δημιούργησαν. Στα μάτια τους, δεν υπάρχει πουθενά ασφάλεια: η φύση, τα σπίτια, οι οικογένειες, όλα βρίσκονται διαρκώς σε καθεστώς διαρκούς απειλής από τις βόμβες και τη φωτιά.

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της σύγχρονης έκδοσης του βιβλίου, η συλλογή των παιδικών ζωγραφιών με την εισαγωγή του Χάξλεϊ υπήρξε πρωτοποριακή στις μελέτες για τα παιδικά τραύματα σε καιρό πολέμου:

«Ο αρχικός στόχος ήταν να καταδειχτεί ότι τα παιδιά αποτελούν τα πιο ευάλωτα θύματα μιας εμπόλεμης και ειδικότερα μιας εμφύλιας σύγκρουσης, το βιβλίο όμως πήγαινε ακόμα παραπέρα. Δεν επιζητούσε απλά να τονίσει την κατάσταση που βρέθηκαν να υπομένουν αυτά τα παιδιά, αλλά να ανοίξει ένα πεδίο μέσα στο οποίο αυτά θα μπορούσαν να αφηγηθούν τις δικές τους εμπειρίες».

Με στοιχεία από την El País

 

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάφορα / Τα χαμένα αρνητικά του Ισπανικού Εμφυλίου

[Από τον Παραλληλογράφο] Το 1936 μεταβαίνει στην εμπόλεμη Ισπανία, ένας από τους πρωτοπόρους πολεμικούς ανταποκριτές, Ο Robert Capa, μαζί με την σύντροφό του Gerda Taro και τον συνεργάτη του David Seymour. Τάσσονται συνειδητά υπέρ των δημοκρατικών, διανύουν την χώρα φωτογραφίζοντας την φρίκη ενός καταστροφικού εμφυλίου στα πρόσωπα των πολιτοφυλάκων, των αμάχων και στο τέλος των προσφύγων…. Φωτογραφίζουν τον Χέμινγουεϊ και τον Λόρκα, την “Πασιονάρια” αλλά και τον διάσημο “Στρατιώτη που πέφτει” , ίσως η πιο αναγνωρίσιμη φωτογραφία που θα αποτελέσει πεδίο διαμάχης ανάμεσα σε φωτογράφους για την αυθεντικότητα της. Η φωτογραφία δείχνει πολιτοφύλακα των δημοκρατικών- κατά πάσα πιθανότητα του POUM- να πέφτει προς τα πίσω, τη στιγμή που δέχεται σφαίρα, σε λόφο κοντά στην Κόρδοβα το 1936. Όταν η φωτογραφία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο γαλλικό περιοδικό «Vu», προκάλεσε αίσθηση, αν και ο βιογράφος του Κάπα, Ρίτσαρντ Ουέλαν, κατέθεσε πειστικά στοιχεία, που αποδεικνύουν την αυθεντικότητα της σκηνής, οι υπόνοιες παραμένουν.
RETRONAUT / LIGHTBOX

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ