Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά της 12χρονης Cristina Muñoz.
0

Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφύλιου (1936-1939), τα αεροπλάνα ήταν αυτά που περισσότερο εντυπωσίαζαν πολλά μικρά παιδιά. Ήταν συναρπαστικά και απειλητικά συγχρόνως. Αυτή ακριβώς η έλξη ήταν που κίνησε το ενδιαφέρον του διάσημου Βρετανού συγγραφέα και ένθερμου υποστηρικτή των Δημοκρατικών, Άλντους Χάξλεϊ.

Ο συγγραφέας του «Θαυμαστού καινούργιου κόσμου» ήταν εκείνος που έγραψε τον πρόλογο στο παιδικό βιβλίο που ήταν έτοιμο προς έκδοση το 1938 (αλλά δεν κυκλοφόρησε ποτέ μέχρι σήμερα στην Ισπανία) και είχε τίτλο «Ακόμα ζωγραφίζουν εικόνες!».

Επρόκειτο για μια συλλογή από 60 εικόνες που είχαν ζωγραφίσει παιδιά στην Ισπανία στη διάρκεια του Εμφύλιου, και μόλις αυτές τις μέρες, ογδόντα χρόνια μετά, βλέπουν το φως της δημοσιότητας στην έκδοση του βιβλίου από τον ισπανικό εκδοτικό οίκο La uña rota.

Είναι φανερό σε πολλές από τις 60 αυθεντικές ζωγραφιές που αποτελούν το υλικό του βιβλίου, το πόσο ανυπεράσπιστα ένιωθαν τα παιδιά που τις δημιούργησαν.

Μια εκδοχή της συλλογής είχε διανεμηθεί στις ΗΠΑ από την Αμερικανική Ένωση Πρόνοιας για τα Παιδιά του Ισπανικού Εμφυλίου που είχε συσταθεί τότε. Κάθε αντίτυπο κόστιζε ένα δολάριο και όλα τα έσοδα πήγαιναν στην Επιτροπή Αμερικανών Φίλων, έναν οργανισμό που είχαν ιδρύσει Κουάκεροι με στόχο την «ανακούφιση των παιδιών του Ισπανικού Εμφύλιου».

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά της 10χρονης Margarita García.

Σχολιάζοντας τον μεγάλο αριθμό αεροσκαφών που εμφανίζονται στις ζωγραφιές, ο Χάξλεϊ είχε γράψει στον πρόλογό του ότι για τα παιδιά της Ισπανίας, «το σύμβολο του σύγχρονου πολιτισμού, το πιο ολοκληρωτικά σημαντικό στοιχείο του σημερινού κόσμου, είναι το πολεμικό αεροσκάφος».

Ο Χάξλεϊ ήταν στενός φίλος του Χουάν Νεγκρίν, του Ισπανού πρωθυπουργού από το 1937 ως την ήττα των Δημοκρατικών το 1939, και του είχε δώσει μάλιστα ένα αντίτυπο εκείνης της πρώτης έκδοσης του βιβλίου.

Ο Βρετανός συγγραφέας δεν ήταν ο μοναδικός που είχε εστιάσει στην αντίληψη και την ευαισθησία των παιδιών κατά τη διάρκεια της εμπόλεμης διαμάχης. Πολλά ήταν τα παιδιά που είχαν εμφανιστεί και στις φωτογραφίες του Ρόμπερτ Κάπα και του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν καθώς και σε πολλά ντοκιμαντέρ της περιόδου.

Σύμφωνα με την Λετίσια Φερνάντεζ-Φοντέκα, την ποιήτρια και ιστορικό που έχει επιμεληθεί τη σύγχρονη έκδοση του βιβλίου, «στον Ισπανικό Εμφύλιο, διαδόθηκε για πρώτη φορά ίσως σε τέτοιο βαθμό η απεικόνιση παιδιών στο πλαίσιο εμπόλεμης διαμάχης, απλά και μόνο ίσως επειδή προηγουμένως δεν υπήρχε η τεχνολογία που θα επέτρεπε κάτι τέτοιο αλλά και επειδή δεν υπήρχε προηγούμενο επίθεσης κατά αμάχων σε τέτοια κλίμακα».

Μετά από 80 χρόνια κυκλοφορεί βιβλίο που είχε επιμεληθεί ο Άλντους Χάξλεϊ με ζωγραφιές παιδιών κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο Facebook Twitter
Ζωγραφιά ανώνυμου παδιού με τίτλο 'Residencias infantiles' (Παιδικά δικαστήρια)

Είναι εξάλλου φανερό σε πολλές από τις 60 αυθεντικές ζωγραφιές που αποτελούν το υλικό του βιβλίου, το πόσο ανυπεράσπιστα ένιωθαν τα παιδιά που τις δημιούργησαν. Στα μάτια τους, δεν υπάρχει πουθενά ασφάλεια: η φύση, τα σπίτια, οι οικογένειες, όλα βρίσκονται διαρκώς σε καθεστώς διαρκούς απειλής από τις βόμβες και τη φωτιά.

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της σύγχρονης έκδοσης του βιβλίου, η συλλογή των παιδικών ζωγραφιών με την εισαγωγή του Χάξλεϊ υπήρξε πρωτοποριακή στις μελέτες για τα παιδικά τραύματα σε καιρό πολέμου:

«Ο αρχικός στόχος ήταν να καταδειχτεί ότι τα παιδιά αποτελούν τα πιο ευάλωτα θύματα μιας εμπόλεμης και ειδικότερα μιας εμφύλιας σύγκρουσης, το βιβλίο όμως πήγαινε ακόμα παραπέρα. Δεν επιζητούσε απλά να τονίσει την κατάσταση που βρέθηκαν να υπομένουν αυτά τα παιδιά, αλλά να ανοίξει ένα πεδίο μέσα στο οποίο αυτά θα μπορούσαν να αφηγηθούν τις δικές τους εμπειρίες».

Με στοιχεία από την El País

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάφορα / Τα χαμένα αρνητικά του Ισπανικού Εμφυλίου

[Από τον Παραλληλογράφο] Το 1936 μεταβαίνει στην εμπόλεμη Ισπανία, ένας από τους πρωτοπόρους πολεμικούς ανταποκριτές, Ο Robert Capa, μαζί με την σύντροφό του Gerda Taro και τον συνεργάτη του David Seymour. Τάσσονται συνειδητά υπέρ των δημοκρατικών, διανύουν την χώρα φωτογραφίζοντας την φρίκη ενός καταστροφικού εμφυλίου στα πρόσωπα των πολιτοφυλάκων, των αμάχων και στο τέλος των προσφύγων…. Φωτογραφίζουν τον Χέμινγουεϊ και τον Λόρκα, την “Πασιονάρια” αλλά και τον διάσημο “Στρατιώτη που πέφτει” , ίσως η πιο αναγνωρίσιμη φωτογραφία που θα αποτελέσει πεδίο διαμάχης ανάμεσα σε φωτογράφους για την αυθεντικότητα της. Η φωτογραφία δείχνει πολιτοφύλακα των δημοκρατικών- κατά πάσα πιθανότητα του POUM- να πέφτει προς τα πίσω, τη στιγμή που δέχεται σφαίρα, σε λόφο κοντά στην Κόρδοβα το 1936. Όταν η φωτογραφία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο γαλλικό περιοδικό «Vu», προκάλεσε αίσθηση, αν και ο βιογράφος του Κάπα, Ρίτσαρντ Ουέλαν, κατέθεσε πειστικά στοιχεία, που αποδεικνύουν την αυθεντικότητα της σκηνής, οι υπόνοιες παραμένουν.
RETRONAUT / LIGHTBOX

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

Βιβλίο / «Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

«Κάποιες το λάτρεψαν, άλλες το σιχάθηκαν»: Το βιβλίο της Miranda July για την ερωτική περιπλάνηση μιας γυναίκας στη μέση ηλικία που χαρακτηρίστηκε ως «το πρώτο μεγάλο μυθιστόρημα για την περιεμμηνόπαυση», είναι η λογοτεχνική επιτυχία της χρονιάς.
THE LIFO TEAM
Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ