Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X

Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X Facebook Twitter
Η Elizabeth Wurtzel το 1998
0

Με τον Kurt Cobain, τον Elliott Smith και τον Jeff Buckley χαμένους προ πολλού, αυτή η καχεκτική και υποτονική δημογραφική ομάδα που έγινε γνωστή ως Generation X είχε ήδη στερέψει από είδωλα. Μετά τον θάνατο της Elizabeth Wurtzel, συγγραφέως του εμβληματικού βιβλίου για τα 90s, "Prozac Nation", που πέθανε από μεταστατικό καρκίνο του μαστού την περασμένη Τρίτη στα 52 της, η συγχυσμένη και αντιφατική γενιά μας έχασε ίσως την πιο χαρακτηριστική εκπρόσωπό της.

Το κορίτσι που είχε κερδίσει τον αμφιλεγόμενο τίτλο «Η Courtney Love των γραμμάτων» και είχε εμφανιστεί το 1998 στο εξώφυλλο του δεύτερου βιβλίου της "Bitch: In Praise of Difficult Women" («Σκύλα: Εγκώμιο των δύσκολων γυναικών»), τόπλες και με προτεταμένο το μεσαίο της δάχτυλο, είχε μια τυπικά προνομιούχα αλλά έντονα προβληματική εφηβεία στο Μανχάταν (των άγριων '70s όμως, όταν, όπως είχε γράψει, είχαν ληστέψει την Ζα Ζα Γκαμπόρ μέσα στο πολυτελές ξενοδοχείο Waldorf Astoria) , μαθητεύοντας στο Ramaz School - σχολή της ελίτ - για να εισαχθεί στη συνέχεια στο Harvard, από το οποίο κατάφερε να αποφοιτήσει με πτυχίο συγκριτικής φιλολογίας.

Η γυναίκα που έγραψε στο ίδιο βιβλίο «κανείς δεν θα με αγαπήσει ποτέ, θα ζήσω και θα πεθάνω μόνη», τελικά παντρεύτηκε το 2015 έναν συγγραφέα ονόματι James Freed Jr. Την ίδια χρονιά υποβλήθηκε σε διπλή μαστεκτομή.

Παρ' όλα αυτά, μπήκε διστακτικά στην ενηλικίωση στοιχειωμένη από μια εντελώς Generation X αίσθηση κενότητας και απελπισίας, εξαιτίας κυρίως της παραλυτικής κατάθλιψης από την οποία υπέφερε και στη συνέχεια κατέγραψε με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες στις 317 σελίδες του "Prozac Nation", του βιβλίου με τα νεανικά της απομνημονεύματα που κυκλοφόρησε το 1994 και την έκανε σταρ στα 27 της.

«Αισθάνομαι σαν ελαττωματικό μοντέλο, σα να βγήκα με ρωγμές από τη γραμμή παραγωγής και οι γονείς μου έπρεπε να με επιστρέψουν για επιδιορθώσεις πριν λήξει η εγγύηση» έγραφε στο βιβλίο που όχι μόνο ενίσχυσε την τάση συγγραφής απομνημονευμάτων στους λογοτεχνικούς κύκλους αλλά αποτέλεσε και προμήνυμα της σύγχρονης εξομολογητικής κουλτούρας των social media.

Ο ψυχικός πόνος της Elizabeth Wurtzel, που η ίδια, όπως και ο Kurt Cobain, τον μετέτρεψε σε μια μορφή performance art, συνυφάνθηκε με την δυσαρέσκεια και την έλλειψη κατεύθυνσης που βασάνισαν την γενιά της, τουλάχιστον με τους όρους της ποπ κουλτούρας.

Στα νιάτα της, στη δεκαετία του '90, αυτοπροσδιορίστηκε ηλικιακά όχι ως 20-κάτι, αλλά ως «20-τίποτα», έχοντας επιβιώσει από μια σειρά τραυματικά σεξουαλικά επεισόδια και μια απόπειρα αυτοκτονίας για να ξεκινήσει μια καριέρα που έμοιαζε να ανθεί και να καταρρέει συγχρόνως. Αφού έχασε μια προσωρινή δουλειά ως δόκιμη δημοσιογράφος στην εφημερίδα Dallas Morning News μετά από κατηγορίες για λογοκλοπή, επιχείρησε να γίνει για ένα πολύ μικρό διάστημα ροκ κριτικός – πόσο Generation X! – στο περιοδικό New York και αργότερα στο New Yorker, για να απολυθεί όταν ανέλαβε την διεύθυνση του περιοδικού η Tina Brown.

Υπήρχαν φυσικά ναρκωτικά στη διαδρομή. Και όχι μόνο Prozac. Σύντομα η Elizabeth Wurtzel έπεσε στην κοκαΐνη και στην ηρωίνη, ενώ εθίστηκε επίσης και στο Ritalin, το οποίο δεν το «έπαιρνε», αλλά το σνίφαρε, όπως είχε γράψει στα απομνημονεύματα εθισμών της του 2003 με τίτλο "More, Now, Again" («Πιο πολύ, τώρα, ξανά»).
Και όπως κάθε μέλος της Γενιάς Χ που σεβόταν τον εαυτό του/της, είχε την τάση να στρέφεται στην ειρωνεία και τον σαρκασμό για να αντιμετωπίσει την καταιγίδα.

Μόνο σε ένα κριτήριο απέτυχε να ανταποκριθεί η Elizabeth Wurtzel ως νεανικό σύμβολο γενιάς: Δεν πέθανε (πολύ) νέα. Θα μπορούσε μάλιστα να θεωρήσει κανείς ότι στο τελευταίο κομμάτι της ζωής της, ακύρωσε όλα όσα συμβόλιζε κάποτε.

Η γυναίκα που είχε περιγράψει τον εαυτό της στο "Prozac Nation" ως «το κορίτσι που βλέπεις σε μια φωτογραφία από κάποιο πάρτι κάπου ή από ένα πικνίκ στο πάρκο και μοιάζει τόσο ζωηρό και λαμπερό, στην πραγματικότητα όμως σύντομα θα χαθεί», έζησε για να πάρει σε μεγάλη ηλικία πτυχίο νομικής από το Πανεπιστήμιο του Yale, και πρόλαβε να εργαστεί στη διάσημη δικηγορική φίρμα Boies Schiller Flexner. Η γυναίκα που έγραψε στο ίδιο βιβλίο «κανείς δεν θα με αγαπήσει ποτέ, θα ζήσω και θα πεθάνω μόνη», τελικά παντρεύτηκε το 2015 έναν συγγραφέα ονόματι James Freed Jr. Την ίδια χρονιά υποβλήθηκε σε διπλή μαστεκτομή.

Μαζί με την Elizabeth Wurtzel έσβησαν οριστικά και οι ψευδαισθήσεις της Generation X Facebook Twitter
Η Elizabeth Wurtzel σε πρόσφατη φωτογραφία

Κάποιοι σκληροπυρηνικοί οπαδοί της από τα '90s ενδεχομένως θεώρησαν την επαγγελματική και συναισθηματική της εξέλιξη ως προδοσία των όποιων ιδανικών της Generation X. Για τους υπόλοιπους από μας όμως, αυτή η εξέλιξη υποδηλώνει απλά το ότι η "Generation X", ένας όρος που έχει σε μεγάλο βαθμό εξαφανιστεί από το πολιτισμικό τοπίο, δεν ήταν τόσο μια δημογραφική ομάδα, όσο μια φάση, μια νεανική ψευδαίσθηση που, όπως ο Kurt Cobain, δεν ήταν προορισμένη να φτάσει τα 30.

Η ίδια η Elizabeth Wurzel δεν ένιωθε καμιά ντροπή για το γεγονός ότι τελικά «βολεύτηκε» και «νοικοκυρεύτηκε». Έγραφε το 2017 στο επιμύθιο της επανέκδοσης του βιβλίου με το οποίο έγινε διάσημη: «Η ντροπή είναι τρομακτικό πράγμα. Είσαι μόνο τόσο άρρωστος όσο άρρωστα είναι τα μυστικά σου».

Με στοιχεία από το άρθρο του Alex Williams, "Elizabeth Wurtzel Finally Grew Up, Like the Rest of Gen X" που δημοσιεύτηκε στους New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια, στοιχεία που ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσο πολύ ανάγκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ