«Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα»: Μια εικονογραφημένη έκδοση για τη ζωή και το έργο της Άλκης Ζέη

«Άλκη Ζέη – Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα» Facebook Twitter
Ένας πολυτάραχος βίος και ένα λογοτεχνικό έργο που άφησε βαθύ αποτύπωμα στα ελληνικά γράμματα.
0

«Άθελά μου η ζωή μου μπλέχτηκε μέσα στην Ιστορία κι έγινα κι εγώ ένα κομμάτι της. Το συγγραφικό μου λοιπόν έργο, θέλω δεν θέλω, είναι γεμάτο Ιστορία. Αν πέτυχα να κάνω τα παιδιά να την ακούσουν τουλάχιστον, το μέλλον θα δείξει», έλεγε η Άλκη Ζέη, μία από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες συγγραφείς και μια γυναίκα που άφησε πολύτιμη παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές αναγνωστών. 

Έζησε μια μυθιστορηματική ζωή με συνεχείς μετακινήσεις, αυτοεξορία, συναντήσεις και αξέχαστα βιώματα. Ένας πολυτάραχος βίος και ένα λογοτεχνικό έργο που άφησε βαθύ αποτύπωμα στα ελληνικά γράμματα. Στην πολυετή πορεία της έλαβε σημαντικές διακρίσεις και βραβεύσεις. Πολυδιαβασμένη και πολυμεταφρασμένη, με βιβλία που αγαπήθηκαν από μικρούς και μεγάλους. Θυμάμαι τις φορές που βρέθηκα στο διαμέρισμά της στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, ένα σπίτι γεμάτο ανεξίτηλες στιγμές και αναμνήσεις. Φυσικά, όλες οι σημειώσεις της ήταν πάντα με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο, που ήταν τοποθετημένο στο μαρμάρινο τραπέζι της κουζίνας. 

Όταν μου ζήτησε το Μεταίχμιο να γράψω ένα βιβλίο για την Άλκη Ζέη, τρελάθηκα από τη χαρά μου. Δεν δίστασα ούτε στιγμή! Μου δινόταν η ευκαιρία να γράψω κάτι διαφορετικό για τη φίλη μου, κάτι πέρα από τα συνηθισμένα κριτικά σημειώματα για τα βιβλία της.

Όλα αυτά και άλλα πολλά μού ήρθαν στο μυαλό καθώς ξεφύλλιζα το απολαυστικό βιβλίο της Μαρίζας Ντεκάστρο με τον τίτλο «Άλκη Ζέη – Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Μια πρωτότυπη έκδοση που αναμένεται να συγκινήσει τους αναγνώστες κάθε ηλικίας και να τους ταξιδέψει στους σημαντικότερους σταθμούς του πολυσήμαντου συγγραφικού κόσμου της συγγραφέως. Ειδικότερα, έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε την πολυδαίδαλη, πλούσια σε γεγονότα, εμπειρίες και συναισθήματα ζωή της αλλά και το βραβευμένο έργο της, ανακαλύπτοντας δύσκολες αλλά και χαρούμενες στιγμές με ζωντανό, σχεδόν κινηματογραφικό τρόπο. 

«Άλκη Ζέη – Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα» Facebook Twitter

Η Μαρίζα Ντεκάστρο σπούδασε στη Σορβόνη παιδαγωγικά και λογοτεχνία για παιδιά και νέους. Γράφει βιβλία γνώσεων για παιδιά και μεταφράζει λογοτεχνία για νέους και ενηλίκους. Σε αυτό της το εγχείρημα φιλοτεχνεί μια πλούσια και μοναδική εικονογραφημένη βιογραφία. Πρόκειται για ένα πολύ χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο που προσφέρει πανοραμική επισκόπηση του τρόπου σκέψης της Ζέη στη σχεδόν εκατόχρονη ζωή της, που είναι συνυφασμένη με την Iστορία και τη λογοτεχνία. Είναι εμπλουτισμένο με ένα εντυπωσιακό εικονογραφικό υλικό, χρονολογικές λεπτομέρειες και σημεία αναφοράς μιας πολυτάραχης πορείας.  

ΑΛΚΗ ΖΕΗ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μαρίζα Ντεκάστρο, «Άλκη Ζέη - Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα», εκδόσεις Μεταίχμιο

Η Μαρίζα Ντεκάστρο λέει για το βιβλίο της: «Όταν μου ζήτησε το Μεταίχμιο να γράψω ένα βιβλίο για την Άλκη Ζέη, τρελάθηκα από τη χαρά μου. Δεν δίστασα ούτε στιγμή! Μου δινόταν η ευκαιρία να γράψω κάτι διαφορετικό για τη φίλη μου, κάτι πέρα από τα συνηθισμένα κριτικά σημειώματα για τα βιβλία της. Επειδή η Άλκη ήταν φίλη, διαβάζαμε τα βιβλία μας η μία της άλλης, κάναμε διακοπές στο σπίτι της στο Πήλιο… Ήταν και μέντοράς μου, αφού με εισήγαγε στην παιδική λογοτεχνία. Έχω γράψει κι αν έχω γράψει για την Άλκη Ζέη, αυτό το βιβλίο που θα διαβάσετε όμως είναι διαφορετικό. Η ματιά μου εδώ είναι αλλιώτικη, γιατί από τη μια πλημμύριζα με συναισθήματα και από την άλλη έπρεπε να γράψω τη βιογραφία της. Χρειαζόταν, λοιπόν, να ταιριάξω συναισθήματα και αναμνήσεις με μαρτυρίες βασισμένες στα γραπτά και τις απόψεις της, ώστε όλα να γίνουν μια βιογραφία που θα ενδιέφερε τους αναγνώστες της και το ευρύ κοινό. Όταν γράφεις μια βιογραφία, ανατρέχεις σε πηγές, και αυτό έκανα. Πρώτη πηγή, το ξαναδιάβασμα του έργου της. Ξεκίνησα, λοιπόν, με τη νιοστή ανάγνωση όλων των γραπτών της. Τα βιβλία της τα ξέρω απέξω και ανακατωτά. Κι αν όμως μου είχε διαφύγει κάτι που το είχα προσπεράσει γιατί μου είχε φανεί μικρό και χωρίς σημασία; Πράγματι, υπήρχαν πολλά –σκέτες προτάσεις, μια ιδέα, ένα σύντομο απόσπασμα από κάποιο μυθιστόρημα– που μπήκαν στο βιβλίο». 

«Άλκη Ζέη – Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα» Facebook Twitter

Και συνεχίζει: «Στα αυτοβιογραφικά έργα της για ενήλικες βρήκα γεγονότα, τη ροή της ζωής της διανθισμένη με τα χίλια δυο που την απασχολούσαν. Στα παιδικά βιβλία βρήκα τις ιδέες της για το πώς έγραφε, τη σύνθεση, τους χαρακτήρες, τα θέματα, τη σύνδεσή τους με την Ιστορία και τη δική της ιστορία, αλλά κυρίως με την παιδαγωγική της, αυτά τα οποία την έκαναν την πρώτη από τις σπουδαιότερες Ελληνίδες συγγραφείς για παιδιά. Ωστόσο η μεγαλύτερη πηγή ήταν όσα είχαμε πει και ζήσει από κοντά στη διάρκεια των χρόνων, από το 1973 μέχρι τον θάνατό της. Έπρεπε όλα να συντεθούν σε έναν εκ των υστέρων διάλογο και επιπλέον να ειπωθούν και με τα δικά της λόγια, ώστε να φανεί το ανήσυχο πνεύμα της, το μαχητικό, το γενναιόδωρο, το γεμάτο χιούμορ».

Διαβάζω ένα απόσπασμα από το βιβλίο: «Όταν έφυγε από τη ζωή η Άλκη Ζέη, οι δικοί της άνοιξαν συρτάρια και ντουλάπια για να τακτοποιήσουν τα αρχεία της. Κι εκεί βρέθηκε, ανάμεσα στα χαρτιά της, όπως συμβαίνει πολλές φορές με τους συγγραφείς, μια ανέκδοτη ιστοριούλα με τίτλο ΤΙΤΛΟΣ. Η αφιέρωση έγραφε: "Στον Αντώνη που δεν τρώει πεπόνι". Ήταν ένα δωράκι για τον εγγονό της που τον λένε Αντώνη. Η υπογραφή, Κούλι Άντερσεν, που την είχε γράψει με το χέρι της, ήταν πολύ μυστήρια. Βέβαια, όλοι ήξεραν ότι Κούλι ήταν το χαϊδευτικό της. Αλλά Άντερσεν; Τι γύρευε ο μεγάλος παραμυθάς στο δώρο της γιαγιάς Άλκης; Έστησε παιχνίδι, συγγραφικό, η Άλκη! Πήρε τον Μολυβένιο Στρατιώτη του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, εμπνεύστηκε από τη δυστυχία του κουτσού στρατιωτάκου κι έγραψε την ιστορία ενός ταλαίπωρου, άχρηστου Πόκεμον». Αυτή ήταν η μεγάλη κυρία της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας. 

«Άλκη Ζέη – Μάτια σαν γαλάζια θάλασσα» Facebook Twitter

Και σε ένα άλλο σημείο διακρίνουμε την άσβεστη αγάπη της για τους νέους: «Την αγάπησαν την Άλκη οι νεαροί αναγνώστες επειδή ήταν ειλικρινής, σεβόταν κι έπαιρνε στα σοβαρά τις σκέψεις τους. Και αν κάτι τους δίδασκε, δεν ήταν από καθέδρας και δασκαλίστικο, αλλά βγαλμένο μέσα από τη ζωή της και τις αξίες της. Την εκτίμησαν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς για τον τρόπο να μιλάει στα παιδιά και στους νέους για καθετί, δύσκολο ή απλό. Ωστόσο, ήταν η Άλκη των παιδιών». 

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια καλαίσθητη έκδοση με μεγάλο εικαστικό ενδιαφέρον, η οποία αποκαλύπτει τον πολύπτυχο χαρακτήρα και τη σύνθετη προσωπικότητα της πολυαγαπημένης συγγραφέως που έζησε μια ζωή σαν παραμύθι και με τη λογοτεχνική της ματιά καθόρισε μια ολόκληρη εποχή. 

AΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ