Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter
0
 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Οι Ομάδες Γραφής του Βρετανικού Συμβουλίου ξεκίνησαν το 2012 και φέτος διανύουν την τέταρτη περίοδό τους. Απευθύνονται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας που ήδη γράφουν και θέλουν να συναντηθούν για να ανταλλάξουν απόψεις για την δουλειά τους, να ασκηθούν σε νέες κατευθύνσεις, να καλλιεργήσουν το προσωπικό τους ύφος και για να ακούσουν καταξιωμένους συγγραφείς. Πάνω από όλα όμως για να 'παίξουν' με την γραφή. Συντονιστές είναι ο Παναγιώτης Ιωαννίδης για την Ομάδα Ποίησης - με τον οποίο και μιλήσαμε - και ο Βαγγέλης Προβιάς για την Ομάδα Πεζογραφίας. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με το -φημισμένο για τα Προγράμματά του Δημιουργικής Γραφής- Writing School του Kingston University του Ηνωμένου Βασιλείου. Τα μαθήματα γίνονται στα ελληνικά, αλλά η καλή γνώση των Αγγλικών είναι χρήσιμη για skype sessions με καθηγητές του Kingston Writing School.  

 

Γιατί να γραφτεί κάποιος στις Ομάδες Γραφής;

Για να ακούσει την γνώμη άλλων -που επίσης γράφουν- για την δική του εργασία, και να συνεισφέρει κι αυτή ή αυτός στον εποικοδομητικό σχολιασμό της εργασίας των άλλων μελών της Ομάδας. Για να γνωρίσει διάφορες πτυχές της δραστηριότητας που λέγεται "συγγραφή" - να ασκηθεί - να βελτιωθεί.

Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά.

Μπορεί να διδαχτεί η ποίηση;

Και η ποίηση, και η πεζογραφία, όπως και όλες οι τέχνες, είναι, ακριβώς, τέχνες: προϋποθέτουν, δηλαδή, την γνώση και την άσκηση στους οικείους κανόνες τους, με σκοπό να τους κατακτήσουμε, πριν επιχειρήσουμε (ενδεχομένως) να τους εμπλουτίσουμε ή να τους υπερβούμε. Όσο και αν αυτά είναι δυνατόν να επιτευχθούν με την κατά μόνας μελέτη και εργασία, η συμμετοχή σε μιαν Ομάδα τα κάνει σίγουρα πιο ευχάριστα, και, ίσως, με την "δέσμευση" -χρόνου και δημιουργίας κειμένων- που προϋποθέτει, τα επιταχύνει, ενώ συγχρόνως συμβάλλει και στην καλύτερη αφομοίωσή τους. Υπό αυτήν την έννοια, λοιπόν, η τέχνη διδάσκεται (ενώ το ταλέντο, προφανώς όχι). Επιπλέον, η εξάσκηση στην κατανόηση διαφορετικών τρόπων γραφής -των μελών της Ομάδας, αλλά και υποδειγματικών έργων-, στον εποικοδομητικό σχολιασμό, αλλά και στην δημιουργική επεξεργασία των σχολίων που λαμβάνουμε για την δική μας εργασία -και είναι κι αυτή, ενός άλλου είδους διδαχή- είναι απαραίτητες για την ωρίμανσή μας ως συγγραφέων.

 Μαθήματα συγγραφής και ποίησης στο Βρετανικό Συμβούλιο Facebook Twitter

Τι μαθήματα περιλαμβάνει το πρόγραμμα και τι κόστος έχει;

Η Ομάδα της Πεζογραφίας συναντιέται ανά δύο εβδομάδες, και καθεμιά από τις 15 συναντήσεις της διαρκεί 3 ώρες. Η Ομάδας της Ποίησης εργάζεται σε εβδομαδιαία βάση, δηλαδή πραγματοποιεί 20 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις. Στις συναντήσεις αυτές, διαβάζουμε και σχολιάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και ασκούμαστε και "παίζουμε", συχνά ομαδικά. Ο συντονισμός της ομάδας έχει σκοπό να ενθαρρύνει την εμβάθυνση στο προσωπικό ύφος κάθε μέλους, αλλά και την εξερεύνηση νέων τρόπων για την διεύρυνση των δυνατοτήτων μας. Το ετήσιο κόστος συμμετοχής σε κάθε Ομάδα είναι μόλις 95 ευρώ.

Τι γίνεται στο τέλος των ετήσιων συναντήσεων;

Οι συναντήσεις κάθε Ομάδας κλείνουν εορταστικά, με μια δημόσια ανάγνωση εργασίας των μελών της.

Η προθεσμία για τις δηλώσεις συμμετοχής έχει παραταθεί έως και την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου. Για περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Αλλά η φωνή δεν ήρθε
'Εβαλα τον ήχο δόλωμα Για μια στιγμή σταμάτησα. Μετέωρο το χέρι
Ο χρόνος, λέει, σταδιακά επιμηκύνεται
Ανέβηκα από τα σκαλοπάτια
Στην πλατεία είχε υγρασία
Άνθρωποι με τις λέξεις τους σε μια δερμάτινη αποσκευή.Και η Χριστιάνα
Όταν μορφές από το παρελθόν τον κόβουν
Να μη διστάσεις, ν' αρνηθείς
Ένα δωμάτιο γεμάτο φως
Γύρισα σελίδα και η αιχμή της με έκοψε
Πειράματα πάνω στη φωτιά
Τα δέντρα σαδιστικά τεμαχισμένα
"Είναι σημαντικό να γνωρίζεις το σώμα σου" είπε ο αστυνομικός στους
συναδέλφους του
Κάτοικος της πλατείας
Κοιτάζει τα σπαρτά μέσα στα ωραία καφάσια τους
Τελικά άξιζε τον κόπο
Οι περαστικοί σκύβουν και τα μυρίζουν
Μια αίσθηση πως η αναπνοή εμποδίζεται
Και τα πορτοκάλια δεν γεννιούνται
Οι καρποί καταλήγουν άκαρποι
Κι αν οι ρίζες γινόντουσαν κλαδιά
Οκτώ παρά κάτι κι ακόμα στέκομαι στη μέση της πλατείας
Που να μη σκέφτηκα τα μπλε φώτα
Μπορεί να βρέξει πιο μετά
Αλλά η όραση από καιρού εις καιρόν μού ενισχύεται
Εκθαμβωτικό φρύδι γης ανάμεσα σε δυο ποτάμια ήταν κάποτε εδώ
Δεν πέρασε ούτε στιγμή
Να βασανίζω τα πεσμένα φύλλα με το πόδι
Τα κακώς κείμενα κρυμμένα στην κουφάλα
Μια κόκκινη μουτζούρα έβαψε το λευκό
Ο Σωκράτης συμφωνούσε στις όχθες του Ιλισσού
Ούτε τίποτε άλλο
Να γίνεις στάχτη της στιγμής
Σε μια ταράτσα στέκεται
"Αποκτήστε εκθαμβωτικά φρύδια"

 

Ομαδικό ποίημα γραμμένο κατά την 1η συνάντηση της Ομάδας Ποίησης, 2014-2015

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ