Κύριε Νικολακάκη, πουλάνε ακόμα τα βιβλία τσέπης στην Ελλάδα;

Κύριε Νικολακάκη, πουλάνε ακόμα τα βιβλία τσέπης στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Προσωπικά είμαι πολύ περήφανος για τα βιβλία που έχουμε εκδώσει αυτόν τον χρόνο και θεωρώ πως και οι αναγνώστες μας τα αγκάλιασαν με αγάπη. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

H ΧΑΡΛΕΝΙΚ ΕΛΛΑΣ ιδρύθηκε το 1979 και σε όλη αυτή τη σχεδόν σαραντάχρονη πορεία ηγήθηκε στον χώρο του βιβλίου τσέπης στην Ελλάδα (του «βιβλίου περιπτέρου»), είτε με τα αισθηματικά της, που μας χάρισαν και το πιο γνωστό σλόγκαν στην ιστορία του βιβλίου («Με ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι...»), είτε με τη σειρά Best Seller, όπου έχουν εκδοθεί μερικές δεκάδες από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα περιπέτειας και φαντασίας που γράφτηκαν ποτέ — αλλά και ιστορικά, κατασκοπευτικά κ.λπ.

Στον καιρό της κρίσης, τα BELL έχουν προχωρήσει σε διάφορες καινοτομίες, ενώ ήδη ετοιμάζονται να επιχειρήσουν τη μεγαλύτερη στην ιστορία τους. Μιλήσαμε με τον διευθυντή των εκδόσεων, Χάρη Νικολακάκη, και μάθαμε τι πρόκειται να αλλάξει.

— Θα μας πείτε καταρχάς μερικά στοιχεία για την έως τώρα πορεία της ΧΑΡΛΕΝΙΚ στην αγορά;

Η Χαρλένικ ιδρύθηκε το 1979 και ήρθε να καλύψει ένα εκδοτικό κενό που υπήρχε εκείνη την εποχή στην Ελλάδα: τα λεγόμενα βιβλία τσέπης. Το έκανε αρχικά με τα γνωστά ρομαντικά μυθιστορήματα Άρλεκιν –που και σήμερα έχουν φανατικό αναγνωστικό κοινό– και στη συνέχεια με τη σειρά BELL Best Seller. Στη σειρά αυτή, από το 1982 μέχρι και σήμερα, έχουν εκδοθεί σπουδαίοι συγγραφείς (από τον Jeffrey Archer και τη Harper Lee, μέχρι τον Stephen King και τον Lee Child) και ορισμένα από τα πιο επιτυχημένα μυθιστορήματα της εποχής μας. Η επιτυχία των βιβλίων μας βασίστηκε στους παρακάτω άξονες: μυθιστορήματα σε πρώτη έκδοση, στην πλειοψηφία τους μεγάλες διεθνείς επιτυχίες, σε άρτιες μεταφράσεις/επιμέλειες και στις πιο οικονομικές τιμές της αγοράς.

— Τα βιβλία τσέπης, εκτός του ότι είναι ελκυστικά σαν περιεχόμενο, έχουν το προνόμιο της πολύ χαμηλότερης τιμής. Πόσο μπορεί να επηρεάστηκαν από την κρίση;

Δυστυχώς –και αντίθετα με ό,τι θα πίστευε κανείς– η πορεία στην αγορά των pocket βιβλίων τα τελευταία 10 τουλάχιστον χρόνια είναι συνεχώς καθοδική. Αποτέλεσμα της πορείας αυτής ήταν να φτάσουμε σε μια τέτοια πτώση των πωλήσεων όπου η βιωσιμότητα της σειράς BELL Best Seller να κρέμεται από μια κλωστή καθώς τα περισσότερα βιβλία είχαν οριακό κέρδος ή ζημιά.

Το μοναδικό κριτήριο επιλογής του κάθε έργου είναι να μας αρέσει. Να το θεωρούμε καλό μυθιστόρημα στο είδος του. Και, πιστέψτε με, έχουμε βιβλία όλων των ειδών. Από κοινωνικό ιστορικό και μυστηρίου, μέχρι αστυνομικό, ρομαντικό και χιουμοριστικό.

— Πότε ξεκίνησε το πέρασμα μέρους των τίτλων σας στα βιβλιοπωλεία; Είχατε την ανταπόκριση που περιμένατε; Ήταν μία νέα αγορά για εσάς, ένα ρίσκο.

Ναι, όταν επί δεκαετίες το αναγνωστικό κοινό σου έχει συνηθίσει να σε αναζητά στο περίπτερο, το να μπεις σε μια νέα και ιδιαιτέρως ανταγωνιστική αγορά αποτελεί ένα ρίσκο. Αλλά πρόκειται για ένα ρίσκο που πρέπει να πάρεις. Γιατί η ίδια η αγορά, οι συνθήκες έτσι όπως διαμορφώνονται κάθε φορά και οι τάσεις που επικρατούν, είναι οι παράγοντες που σου δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσεις. Αν είσαι προσκολλημένος στο «ένδοξο» παρελθόν σου, κάθεσαι ήσυχος και περιμένεις το τέλος σου. Εμείς αποφασίσαμε να βρούμε λύσεις.

Μια πρώτη κίνηση ήταν να στραφούμε και στο βιβλίο κανονικού μεγέθους. Είναι φανερό ότι σήμερα ο περισσότερος κόσμος αναζητά το βιβλίο του στο βιβλιοπωλείο. Το βιβλιοπωλείο είναι ο φυσικός χώρος του βιβλίου. Κακά τα ψέματα. Εμείς εκεί είχαμε έλλειμμα. Γιατί η δύναμη των βιβλίων μας ήταν, παραδοσιακά, στα περίπτερα – τα οποία και αυτά με τη σειρά τους τα τελευταία χρόνια περνάνε μεγάλη κρίση. Έτσι, το 2017 ήταν η χρονιά που εκδώσαμε –με μεγάλη επιτυχία– πολλά βιβλία μας σε κανονικό μέγεθος (από ψυχολογικά θρίλερ πρωτοεμφανιζόμενων, μέχρι βιβλία καταξιωμένων συγγραφέων, όπως ο Joe Hill, ο John Le Carré και ο Ken Follett).

— Πριν έναν χρόνο εντάξατε και Έλληνες συγγραφείς στο πρόγραμμά σας. Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους τίτλους που θα εκδώσετε;

Αυτή ήταν ακόμη μια μεγάλη αλλαγή που φέραμε στις εκδόσεις BELL, αλλά και στα Silk (τη σειρά ρομαντικών μυθιστορημάτων της εταιρείας μας). Ήταν κι αυτό ένα ρίσκο. Από τη μια πλευρά δεν είναι εύκολη υπόθεση να βρεις καλά βιβλία και να ανακαλύψεις νέους συγγραφείς, από την άλλη, έχοντας χτίσει εδώ και τόσα χρόνια όνομα στο καλό μεταφρασμένο μυθιστόρημα, έχεις υποχρέωση να μην απογοητεύσεις το αναγνωστικό κοινό που σε εμπιστεύεται.

Προσωπικά είμαι πολύ περήφανος για τα βιβλία που έχουμε εκδώσει αυτόν τον χρόνο και θεωρώ πως και οι αναγνώστες μας τα αγκάλιασαν με αγάπη. Το μοναδικό κριτήριο επιλογής του κάθε έργου είναι να μας αρέσει. Να το θεωρούμε καλό μυθιστόρημα στο είδος του. Και, πιστέψτε με, έχουμε βιβλία όλων των ειδών. Από κοινωνικό ιστορικό και μυστηρίου, μέχρι αστυνομικό, ρομαντικό και χιουμοριστικό. Επειδή είμαστε μόλις στην αρχή και η διαδικασία επιλογής είναι δύσκολη και χρονοβόρα, προχωράμε με σύνεση. Διαβάζουμε συνεχώς και για να εκδώσουμε ένα βιβλίο πρέπει να το αγαπήσουμε και να πιστέψουμε και σ' αυτό και στον συγγραφέα του.

Κύριε Νικολακάκη, πουλάνε ακόμα τα βιβλία τσέπης στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Και τώρα ήρθε ο καιρός για μία ακόμη αλλαγή, τη μεγαλύτερη στην ιστορία σας.

Πράγματι, από το 2018 η σειρά BELL Best Seller περνά σε νέα εποχή και φέρνει κάτι εντελώς καινούργιο στα ελληνικά εκδοτικά πράγματα. Τα νέα BELL Best Seller κρατούν τη βασική αρχή τους (άρτιες μεταφράσεις/επιμέλειες, χαμηλές τιμές, κάτω των 10€), βελτιώνοντας ωστόσο σημαντικά το χαρτί και τη βιβλιοδεσία, ενώ αλλάζει και το σχήμα τους – χωρίς όμως να χάνεται η ευκολία που μπορεί να προσφέρει στον αναγνώστη ένα μικρότερο και ελαφρύτερο βιβλίο.

Στόχος μας, ο αναγνώστης να συνεχίσει να τα βρίσκει στο περίπτερο –μην ξεχνάμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν περιοχές όπου ο κόσμος δεν έχει πρόσβαση σε βιβλιοπωλεία–, αλλά να κερδίσουν και τη θέση που δικαιωματικά αξίζουν στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Όποιος πάρει στα χέρια του το νέο BELL Best Seller θα εκπλαγεί ευχάριστα.

— Ευχόμαστε καλή επιτυχία.

Σας ευχαριστούμε πολύ! Είμαστε βέβαιοι ότι η νέα μορφή των BELL Best Seller θα ευχαριστήσει τόσο τους παραδοσιακούς φίλους της σειράς που θα πάρουν στα χέρια τους ένα οικονομικό βιβλίο άριστης ποιότητας, όσο και τους αναγνώστες που μέχρι τώρα απέφευγαν τα λεγόμενα pocket βιβλία, είτε επειδή τους ενοχλούσε η μικρότερη γραμματοσειρά και το πιο λεπτό χαρτί, είτε επειδή δεν τα έβρισκαν εύκολα στα βιβλιοπωλεία.

Τη νέα εποχή στα BELL Best Seller την εγκαινιάζουμε στις 12/1/2018 με έναν νέο και πολλά υποσχόμενο στο αστυνομικό μυθιστόρημα Έλληνα συγγραφέα, τον Δημήτρη Σίμο, ενώ στη σειρά, εκτός από πολλά γνωστά ονόματα (π.χ., Lee Child, Tami Hoag, Richard Montanari κ.ά.) θα ενταχθούν και νέοι ξένοι συγγραφείς.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65’ με τον Ντομινίκ Αμαρένα

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ