«Κύριε Διοικητά»: Πόσο ελκυστική μπορεί να είναι η ιστορία ενός αντιπαθέστατου ατόμου;

«Κύριε Διοικητά»: Πόσο ελκυστική μπορεί να είναι η ιστορία ενός αντιπαθέστατου ατόμου; Facebook Twitter
Φωτ.: Raphael GAILLARDE/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal Image
0

Πόσο ελκυστική μπορεί να είναι η ιστορία ενός αντιπαθέστατου ατόμου; Πώς να νιώσεις το δράμα ενός αντιδραστικού, απολυταρχικού, ιδεοληπτικού γέρου, τόσο θολωμένου από ερωτικό πόθο, που φτάνει ν' αναζητήσει λύτρωση στο έγκλημα;

Μ' αυτό το στοίχημα αναμετρήθηκε ο Γαλλοεβραίος κομίστας και πεζογράφος Ρομέν Σλοκόμπ στο επιστολικό μυθιστόρημά του «Κύριε Διοικητά» – και το κέρδισε.

Ικανό να σε κρατά αγκιστρωμένο ως το τέλος, μολονότι στη διαδρομή σού προκαλεί από δυσφορία μέχρι αγανάκτηση, το «Κύριε Διοικητά» (μετ. Έφη Κορομηλά, Πόλις, 2014) εκτυλίσσεται στη διάρκεια των πιο μελανών χρόνων της πρόσφατης ιστορίας της Γαλλίας, στα χρόνια της συνθηκολόγησης με τους ναζί και του δωσιλογισμού.

Και δίνει φωνή σ' έναν παρασημοφορεμένο ήρωα του Α' Παγκοσμίου πολέμου που έφυγε μονόχειρας απ' το μέτωπο, τον Πωλ-Ζαν Υσσόν, έναν μεγαλοαστό συγγραφέα, μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας και της επιτροπής των βραβείων Γκονκούρ, ακροδεξιό, φανατικό αντισημίτη, μέγα θαυμαστή του Χίτλερ και πιστού οπαδού του επικεφαλής της κυβέρνησης του Βισί, στρατηγού Πετέν...

Νευρώδες, αφόρητα σκληρό κατά τόπους, βασισμένο σ' εκτενή βιβλιογραφία και με μια πλειάδα πραγματικών προσώπων και γεγονότων να διασταυρώνονται με φανταστικά, το «Κύριε Διοικητά» δεν υπογράφεται από κάποιον διάσημο αστέρα των παρισινών φιλολογικών σαλονιών.

Όλο σχεδόν το μυθιστόρημα αποτελείται από μια μακροσκελή αναφορά του Υσσόν προς τον Γερμανό διοικητή των δυνάμεων κατοχής στο Παρίσι εν έτει 1942, κι από τις πρώτες φράσεις που βάζει ο Σλοκόμπ στο στόμα του ήρωά του, προειδοποιώντας μας έτσι για τη συνέχεια, είναι οι εξής: «Κύριε Διοικητά (...), ουδέποτε συμμερίστηκα τη ρομαντική γελοιότητα που θέλει τους συγγραφείς αγίους ή ήρωες, και τον κόσμο να τους κοιτάζει σταυρώνοντας τα χέρια – κάθε άλλο μάλιστα: φρονώ ότι η καλλιέργεια ικανοτήτων τόσο ανατρεπτικών όσο η φαντασία και η ευαισθησία κάθε άλλο παρά άμοιρη κινδύνων είναι για την ηθική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο λίγοι είναι οι συγγραφείς που διάγουν υποδειγματικό βίο».

κυριε διοικητα
Ρομέν Σλοκόμπ - Κύριε Διοικητά, εκδ. Πόλις

Ορκισμένος εχθρός του μπολσεβικισμού, της αναρχίας κι όλων των Εβραίων που έσπευσαν να κατακλύσουν τη Γαλλία «με τη συνενοχή του Λεόν Μπλούμ» –αυτού του ύπουλου, μοχθηρού, καπάτσου, μπάσταδρου Οβριού με την αξιοθρήνητη φάτσα, όπως χαρακτηρίζει ο ίδιος τον ηγέτη του Λαϊκού Μετώπου– ο Υσσόν είναι από κείνους τους διανοούμενους που θεωρούν ότι η πατρίδα του έχει καταντήσει καταφύγιο απροσάρμοστων, άπληστων και σακάτηδων, έτοιμων να ρίξουν τους υπόλοιπους στα βάθη της αβύσσου.

Σ' αυτήν τη Γαλλία-«χαβούζα» των μέσων της δεκαετίας του ΄30 θα υποδεχτεί ο ίδιος τη μέλλουσα σύζυγο του γιου του, την Ίλσε, μια γοητευτική αιθέρια ύπαρξη «με γαλάζια, γελαστά και ονειροπόλα μάτια», μια πολλά υποσχόμενη Γερμανίδα ηθοποιό του κινηματογράφου, πρόθυμη να εγκαταλείψει μια για πάντα την καριέρα της. Γιατί άραγε;

Όπως θ' ανακαλύψει ο Υσσόν στην πορεία επιστρατεύοντας ιδιωτικό ντετέκτιβ για να επιβεβαιώσει τις υποψίες του, η Ίλσε κρύβεται. Η αγαπημένη του γιου του και μητέρα της εγγονής του πλέον, η γυναίκα που ο ίδιος ερωτεύτηκε με πάθος από την πρώτη στιγμή που την αντίκρισε, φέρει αίμα εβραϊκό. Μήπως, αναρωτιέται, εκεί οφείλονται οι απανωτές δυστυχίες που έπληξαν την οικογένειά του;

Μέχρι να κατακτηθεί το Παρίσι και να μοιραστεί η Γαλλία στα δυο, ο Υσσόν έχει χάσει τη σύζυγό του από αρρώστια και την μοναχοκόρη του από πνιγμό, έχει αποκηρύξει τον γιο του επειδή πέρασε στους κόλπους της αντίστασης κι έχει μείνει μόνος του να προστατεύει δυο πλάσματα, τα οποία αποδεικνύονται «φορείς του κακού». Ο δρόμος προς την παράνοια είναι ανοιχτός...

Ο Ρομέν Σλοκόμπ δεν μας κρατά για πολύ σε αγωνία. Επιστολή κατάδοσης είναι το κείμενο που απευθύνει στον Γερμανό αξιωματούχο ο ήρωάς του, οδηγώντας την Ίσλε στο Άουσβιτς μια ώρα νωρίτερα.

Όσο, όμως, παρακολουθούμε τον τελευταίο να παραδέρνει ανάμεσα στις φιλοναζιστικές ιδέες του και τον απαγορευμένο έρωτά του, να εκμεταλλεύεται την ανασφάλεια της Ίλσε προς ιδίον όφελος, να συγχρωτίζεται με τους συνεργάτες των κατακτητών, να εκβιάζει, να εκβιάζεται και να βουλιάζει μέσα στη σύγχυση και τον εσωτερικό διχασμό, βλέπουμε να ζωντανεύει μπροστά μας το νοσηρό πνεύμα μιας ολόκληρης εποχής όπως το εξέφρασε στη Γαλλία ένας εσμός αριστοκρατών, στρατιωτικών και ευυπόληπτων κατά τα άλλα πνευματικών ανδρών παραδομένων στον εθνικισμό και τον φασισμό. Κάτι που οι Γάλλοι λογοτέχνες έχουν αποφύγει ως τώρα να προσεγγίσουν διεξοδικά.

Νευρώδες, αφόρητα σκληρό κατά τόπους, βασισμένο σ' εκτενή βιβλιογραφία και με μια πλειάδα πραγματικών προσώπων και γεγονότων να διασταυρώνονται με φανταστικά, το «Κύριε Διοικητά» δεν υπογράφεται από κάποιον διάσημο αστέρα των παρισινών φιλολογικών σαλονιών. Γεννημένος το 1953, ο Ρομέν Σλοκόμπ προέρχεται από τον χώρο των εικαστικών, κι αν εμπιστευτούμε τη wikipedia, σταθερή πηγή έμπνευσής του αποτελεί η σύγχρονη γιαπωνέζικη κουλτούρα, όπως εκφράζεται στα κόμικς και στις πρακτικές του σαδομαζοχισμού!

Μέχρι να στραφεί προς τη συγγραφή βιβλίων για νέους καθώς και κατασκοπευτικών και αστυνομικών μυθιστορημάτων, ο Σλοκόμπ σταδιοδρόμησε ως σχεδιαστής και εικονογράφος κόμικς, φωτογράφος και κινηματογραφιστής, έχοντας να επιδείξει εκθέσεις από το Παρίσι και το Λονδίνο ως τη Νέα Υόρκη κι από την Στοκχόλμη ή την Μπολόνια ως το Τόκιο.

Όσο για το «Κύριε Διοικητά», το έγραψε κατά παραγγελία, αποδεχόμενος το 2011 την πρόκληση εκδοτικού οίκου να επινοήσει «την επιστολή που δεν έστειλε ποτέ»...

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Βιβλίο / Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Στην άκρως διεισδυτική «Αυλή του Χίτλερ», που βασίζεται σε άγνωστα ως τώρα ντοκουμέντα, η ιστορικός Χάικε Γκέρτεμακερ αποκαλύπτει όλα τα πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος του Φίρερ, από την πρώτη μέρα ανάληψης της εξουσίας έως το τέλος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού»

Βιβλίο / Τζον Καρ: «Με ενοχλεί η βλαβερή επίδραση των Ελληνίδων μαμάδων στα παιδιά τους»

Ο καταξιωμένος Ελληνοβρετανός δημοσιογράφος και συγγραφέας, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου «Η ήττα του Μουσολίνι στο ύψωμα 731», μιλά στη LiFO για την Ιστορία, την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, την Ελλάδα και τη δημοσιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ