Τζον Καρ: «Με ενοχλεί η βλαβερή επίδραση των Ελληνίδων μαμάδων στα παιδιά τους»

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΟΤζον Καρ γεννήθηκε στην Αγγλία το 1948. Εργάστηκε για χρόνια ως δημοσιογράφος και ανταποκριτής των μεγαλύτερων εφημερίδων («Times», «Wall Street Journal Europe») στην περιοχή της Μεσογείου και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Παραμένει λάτρης της ελληνικής ιστορίας, ζει από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 στη χώρα μας και επισκέπτεται συχνά τη Μεγάλη Βρετανία. 

Τον συναντώ σε ένα παραδοσιακό καφέ του Χαλανδρίου με αφορμή την έκδοση του τελευταίου του βιβλίου «Η ήττα του Μουσολίνι στο ύψωμα 731», το οποίο κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Το μεσημέρι είναι ηλιόλουστο και καθώς φτάνω στο ραντεβού μας τον παρατηρώ να διαβάζει το βιβλίο του Henry Kissinger «World Order». Ταυτόχρονα, μου δείχνει ένα αντικείμενο που έχει φέρει μαζί του. «Πρόκειται για ένα κομμάτι από ιταλικό όλμο. Όταν πήγα στο Ύψωμα 731 το βρήκα και αποφάσισα να το πάρω ως ενθύμιο», εξηγεί. 

Η δημοσιογραφία πλέον έχει αποκτήσει ένα άλλο όνομα, λέγεται infotainment, και δυστυχώς δεν διαφέρει σε τίποτα από την παρακολούθηση μιας ταινίας του Netflix. Οι αυτοαποκαλούμενοι «δημοσιογράφοι» στις περισσότερες χώρες πληρώνονται ελάχιστα και εργάζονται για να προωθούν αλλότριους πολιτικούς σκοπούς ή για να προβάλλουν διαφημιστικά προϊόντα.

Να θυμίσουμε ότι το Ύψωμα 731 αποτέλεσε το σκηνικό μίας από τις αγριότερες μάχες του ελληνοϊταλικού πολέμου στην Αλβανία, την οποία παρακολούθησε διά ζώσης ο ίδιος ο Μουσολίνι.

Σκοπός της ιταλικής επίθεσης ήταν η κατάληψη δύο παράλληλων πεδιάδων μεταξύ των οποίων έστεκε το Ύψωμα 731. Το VIII Ιταλικό Σώμα Στρατού, μέρος της 11ης Στρατιάς του Τζελόζο, είχε την αποστολή να καταλάβει το ύψωμα, ανοίγοντας την επίθεση με την 38η Μεραρχία Πεζικού «Πούλιε». Απέναντί τους βρισκόταν η Ελληνική 1η Μεραρχία του Β' Σώματος Στρατού, με την 4η και 6η Μεραρχία στα πλάγια.

Για δεκαεπτά ημέρες, ύστερα από σφοδρό φραγμό πυρός του πυροβολικού, αποτέλεσμα του οποίου ήταν να μειωθεί το ύψος του λόφου κατά έξι μέτρα, οι Ιταλοί ρίχτηκαν με γενναιότητα στους Έλληνες στρατιώτες, οι οποίοι τους αναχαίτισαν, προκαλώντας τους τρομακτικές απώλειες. Δόθηκαν μάχες σώμα με σώμα με ξιφολόγχες, αλλά οι Έλληνες κατάφεραν να κρατήσουν τις θέσεις τους. 

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Οι Τούρκοι παίζουν το μακροπρόθεσμό παιχνίδι, ποντάροντας ότι σε 20, 30 ή 50 χρόνια θα καταφέρουν να αρπάξουν μερικά τουριστικά νησιά. Οι ελληνικές προσφυγές στο Διεθνές Δίκαιο κ.λπ. δεν θα έχουν το παραμικρό αποτέλεσμα, απλώς και μόνο επειδή ο Ερντογάν και οι κολλητοί του δεν έχουν σκοπό να χαρίσουν τίποτα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η μητέρα του Τζον Καρ έλκει την καταγωγή της από την Άρτα της Ηπείρου, γι’ αυτό και ο ίδιος τρέφει μεγάλη αγάπη για τη χώρα μας. «Η μητέρα μου έφυγε σχετικά νωρίς από την Ελλάδα, πήγε στην Αγγλία και παντρεύτηκε εκεί σε νεαρή ηλικία. Σήμερα έχει επιστρέψει κι αυτή στην πατρίδα», επισημαίνει με ένα χαμόγελο ικανοποίησης. Τα εφηβικά του χρόνια διάβαζε τα κείμενα του Θουκυδίδη και ήταν κάτι που τον επηρέασε αρκετά. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν και κάποια τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ για το CBS, στα οποία εργαζόταν η μητέρα του. Επίσης, έχει εργαστεί σε αρκετές ταινίες του Χόλιγουντ, οι οποίες έχουν γυριστεί στην Ελλάδα. 

Κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας διαπιστώνω ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που εκφράζεται χωρίς περιστροφές, έχει μια συγκεκριμένη οπτική για τα πράγματα και ταυτόχρονα διακρίνεται για τις τολμηρές του απόψεις, αφού αντιπαθεί σφόδρα την πολιτική ορθότητα.  

Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλά για την εποχή μας, τη δημοσιογραφία, την Ιστορία, το βιβλίο του, την ελληνική νοοτροπία αλλά και τι θεωρεί σημαντικό στη ζωή. 

— Τι τίτλο θα δίνατε στην εποχή μας; 

Ίσως να την ονόμαζα «εποχή του τερματικού αλγόριθμου». Την περίοδο που ζούμε οι αλγόριθμοι είναι αυτοί που καθορίζουν ποιοι είμαστε, τι σκεφτόμαστε ή τι πιστεύουμε. Δυστυχώς, η ανθρωπότητα διαγράφεται σταδιακά και πιστεύω ότι θα εξαφανιστεί πολύ σύντομα.

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Ο Τζον Καρ μας δείχνει ένα αντικείμενο που έχει φέρει μαζί του. «Πρόκειται για ένα κομμάτι από ιταλικό όλμο. Όταν είχα πάει στο Ύψωμα 731 το βρήκα και αποφάσισα να το πάρω ως ενθύμιο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Σε τι περιβάλλον μεγαλώσατε; Τι θυμάστε πιο έντονα από την παιδική σας ηλικία; 

Γεννήθηκα στην Αγγλία το 1948. Θυμάμαι ότι επικρατούσε ένα παγωμένο και βροχερό κλίμα. Μάλιστα, οι πρώτες μου αναμνήσεις σχετίζονται με ανθρώπους που ήταν συνεχώς άρρωστοι, είχαν είτε άσθμα είτε βρογχίτιδα. Στην Ελλάδα ήρθα για πρώτη φορά στην ηλικία των έξι ετών. Αυτές ήταν οι πρώτες μου καλοκαιρινές διακοπές. 

— Έχετε υπάρξει δημοσιογράφος και ανταποκριτής των μεγαλύτερων εφημερίδων, «The Times», «Wall Street Journal Europe». Τι είναι η δημοσιογραφία για σας; Από τι κινδυνεύει σήμερα; 

Για ποια δημοσιογραφία μιλάτε άραγε; Νομίζω ότι σήμερα πια δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Η δημοσιογραφία πλέον έχει αποκτήσει ένα άλλο όνομα, λέγεται infotainment, και δυστυχώς δεν διαφέρει σε τίποτα από την παρακολούθηση μιας ταινίας του Netflix. Οι αυτοαποκαλούμενοι «δημοσιογράφοι» στις περισσότερες χώρες πληρώνονται ελάχιστα και εργάζονται για να προωθούν αλλότριους πολιτικούς σκοπούς ή για να προβάλλουν διαφημιστικά προϊόντα.

Επίσης, είναι το θλιβερό το ότι οι άνθρωποι των μέσων ενημέρωσης αναπαράγουν πιστά οτιδήποτε συλλέγουν οι αλγόριθμοι από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ψεύτικα προφίλ και μη (τα περισσότερα είναι ψεύτικα). Αρκεί, λοιπόν, οι διαφημιστές να διατηρούν τα χρήματά τους και, φυσικά, να κρατούν αιχμάλωτο και τρομαγμένο το κοινό των μέσων ενημέρωσης, στο οποίο παράλληλα θα μπορούν να πουλήσουν τις υπηρεσίες τους με άνεση. Αυτά είναι τα ΜΜΕ σήμερα. Και συμβαίνει σε όλο τον κόσμο.

Ωστόσο, είναι εντυπωσιακό το ότι στην Ελλάδα παρακολουθείς τα δελτία ειδήσεων και αντιλαμβάνεσαι πως είναι βασισμένα σε ναρκισσιστικά πρότυπα, τα οποία καταλήγουν να αποτελούν μια κακή αντιγραφή του BBC. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει ελεύθερη δημοσιογραφία στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. Μια ατελείωτη προπαγάνδα που ανακυκλώνει fake news αλλά και μια τεράστια απροθυμία για κριτική των θεσμών ή των εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων.

Στην Αγγλία, για παράδειγμα, η Βασίλισσα δέχεται καθημερινά σκληρή κριτική επί παντός επιστητού. Εδώ συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων αλλά και οι εφημερίδες παπαγαλίζουν διαρκώς την ατζέντα των πολιτικών και του εκάστοτε υπουργείου. 

— Μπορούν οι εφημερίδες να έχουν μέλλον; Πόσο μας έχουν επηρεάσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Οι εφημερίδες, όπως έχει πει ο μεγάλος Άγγλος συγγραφέας Τζ.Κ. Τσέστερτον, είναι «απλώς τα χόμπι μερικών πλούσιων ανδρών». Κι αυτό είναι το μόνο που πρέπει να πούμε. Όσο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν τα χρησιμοποιώ, δεν έχω φτιάξει λογαριασμούς και δεν έχω σκοπό να κάνω.

Όμως, ας μην ξεχνάμε ότι το Facebook ξεκίνησε ως ένα κολεγιακό πρότζεκτ ενός πλούσιου, καυλωμένου φοιτητή, του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που ήθελε να δημιουργήσει ένα άλμπουμ με κορίτσια τα οποία ήθελε να διεκδικήσει, έχοντας στον νου του το σεξ. Υπάρχει κάτι πιο σεξιστικό και χειριστικό απ’ αυτό; Και τώρα αυτός ο σπασίκλας ο Ζούκερμπεργκ είναι ένας δισεκατομμυριούχος που έχει καταφέρει να ελέγχει τη ζωή δισεκατομμυρίων ανθρώπων.

Πιστεύω ότι το Facebook, όπως και το Instagram, ασκεί πολύ κακή επιρροή στην ανθρωπότητα. Και δεν σας κρύβω ότι θα ήθελα πολύ, κάποια στιγμή, να τους ρίξουν μια κλοτσιά στον κώλο, όπως λέμε και στην Αγγλία.

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Eίναι εντυπωσιακό το ότι στην Ελλάδα παρακολουθείς τα δελτία ειδήσεων και αντιλαμβάνεσαι ότι είναι βασισμένα σε ναρκισσιστικά πρότυπα που καταλήγουν να αποτελούν μια κακή αντιγραφή του BBC. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν υπάρχει ελεύθερη δημοσιογραφία στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε μέσα από το βιβλίο σας για την ήττα του Μουσολίνι στο Ύψωμα 731; 

Ότι για να αντιμετωπίσουν τον τουρκικό επεκτατισμό οι Έλληνες καλά θα κάνουν να συνδυάσουν την ηθική και στρατιωτική τους δράση. Οι Τούρκοι παίζουν μακροπρόθεσμο παιχνίδι, ποντάροντας ότι σε είκοσι, τριάντα ή πενήντα χρόνια θα καταφέρουν να αρπάξουν μερικά τουριστικά νησιά μας. Οι ελληνικές προσφυγές στο Διεθνές Δίκαιο κ.λπ. δεν θα έχουν το παραμικρό αποτέλεσμα απλώς και μόνο επειδή ο Ερντογάν και οι κολλητοί του δεν έχουν σκοπό να χαρίσουν τίποτα.

— Τι πιστεύετε ότι ήθελε να πετύχει ο Μουσολίνι με αυτήν τη μάχη;  

Νομίζω ότι κυρίως επιθυμούσε να εντυπωσιάσει τον Χίτλερ. Ωστόσο, η αιματηρή πανωλεθρία του Υψώματος 731 διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στην αρχή του τέλους της πολιτικής του σταδιοδρομίας. Οι φοβερές ιταλικές απώλειες αποδείχτηκαν ολέθριο λάθος για τους αξιωματικούς της γειτονικής χώρας. Οι Έλληνες πολέμησαν σκληρότερα απ' όσο περίμεναν οι δύο δικτάτορες. 

h htta tou mousolini
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: John C. Carr, Η ήττα του Μουσολίνι στο ύψωμα 731, εκδόσεις Ψυχογιός

— Τι θυμάστε πιο έντονα από την επίσκεψή σας στο Ύψωμα 731;

Πρώτα απ’ όλα, θέλω να σημειώσω ότι με βοήθησαν πολιτικοί και από τα δύο κόμματα, τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, για να καταφέρω να βρεθώ εκεί. Αν εξαιρέσεις τα σημάδια του πολέμου, θραύσματα, κάλυκες ή ακόμη και κράνη, πρόκειται για ένα πολύ ειδυλλιακό μέρος.

Όμως μου έκανε μεγάλη εντύπωση το ότι πρέπει να είσαι αρκετά προσεκτικός όταν περπατάς, γιατί υπάρχουν πάρα πολλές νάρκες, βλήματα και οβίδες στο υπέδαφος. Έμαθα ότι οι Αλβανοί δεν επιχειρούν να καθαρίσουν την περιοχή από τις νάρκες για να μη γίνει ο τόπος αυτός προσκύνημα.

Γι’ αυτό πρέπει κάποιος να έχει μαζί του οδηγό ή ξεναγό, αν θέλει να επιχειρήσει την ανάβαση. Φυσικά, κάποιες βαθιές τρύπες φανερώνουν σημεία όπου πρόσφατα ανασκάφηκαν ανθρώπινα υπολείμματα. 

— Ποιοι λόγοι σάς έκαναν να ασχοληθείτε με αυτό το καταλυτικό γεγονός; 

Όσον αφορά την εκστρατεία στο Ύψωμα 731, υπάρχει ένα κενό στην παραδοσιακή ιστοριογραφία του δυτικού κόσμου, δεν της έχει δοθεί ο χώρος που της αναλογεί. Οπότε αποφάσισα να ανατρέξω σε σκονισμένα αρχεία και κιτρινισμένες σελίδες, διότι αυτή η ελληνοϊταλική σύρραξη δεν έχει φωτιστεί αρκετά στον αγγλόφωνο κόσμο, αν τη συγκρίνουμε με άλλες μάχες του 1940-41.

Ευτυχώς, ο εκδοτικός οίκος Pen & Sword στο Ηνωμένο Βασίλειο ανταποκρίθηκε και εξέδωσε μια ωραία σκληρόδετη έκδοση πέρσι, την οποία οι εκδόσεις Ψυχογιός μετέφρασαν φέτος, για να προστεθούν μερικά ακόμη ευρώ –κατά μέσο όρο λίγα– στο εισόδημά μου (γέλια).

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Όσον αφορά την εκστρατεία στο Ύψωμα 731 υπάρχει ένα κενό στην παραδοσιακή ιστοριογραφία του δυτικού κόσμου και δεν της έχει δοθεί ο χώρος που της αναλογεί.

— Τι μας διδάσκει σήμερα η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου; 

Ανήκω σε εκείνους που πιστεύουν ότι οι Έλληνες πρέπει να βρίσκονται πάντα  σε στρατιωτική εγρήγορση και σε κατάσταση συναγερμού. Φαίνεται ότι εξαρτώνται πάρα πολύ από τον θείο Μπάιντεν, τον ξάδερφο Μακρόν ή τους απρόσωπους γραφειοκράτες των Βρυξελλών για μια πιθανή υποστήριξη έναντι της Τουρκίας. Ωστόσο, θεωρώ ότι δεν πρόκειται να δώσουν τίποτα για την άμυνα της Ελλάδας όταν έρθει η ώρα, ανεξάρτητα από το τι λένε τα αμυντικά σύμφωνα.

— Πως ορίζετε την ιστορική μνήμη; Είναι όλα όσα μαθαίνουμε στο σχολείο; 

Αναμφίβολα, αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ερώτημα και αρκετά σύνθετο για να απαντηθεί στο πλαίσιο μιας συζήτησης. Ίσως θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό σε μια άλλη συνέντευξη, όπου θα μιλήσουμε μόνο γι’ αυτό το θέμα, αναλύοντας την ιστορική μνήμη, η οποία δεν είναι μια επιστημονική κοινωνιολογική έννοια αλλά ορολογία της καθημερινής αργκό.  

— Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στην ελληνική ιστορία;

Νομίζω ότι η συνέχειά της είναι αυτή που την κάνει ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, αν και οι ίδιοι οι Έλληνες έχουν αποτύχει να την τοποθετήσουν στη σωστή της διάσταση. Ξέρετε, για μένα αυτό είναι ένα ιδιαίτερα συναισθηματικά φορτισμένο θέμα, οπότε χρειάζεται ένας μη Έλληνας για να αξιολογήσει αντικειμενικά και με ακρίβεια την πορεία της ελληνικής ιστορίας.

— Τελικά, Έλληνας γεννιέσαι ή γίνεσαι; 

Προφανώς συμφωνώ με αυτό που έλεγε ο Ισοκράτης: «Έλληνας είναι αυτός που μετέχει της ελληνικής παιδείας».  Ακόμα και στην εποχή του, οι Έλληνες ήταν ήδη ένα μείγμα από διάφορα εθνοτικά χαρακτηριστικά. Στο σύνολο της λευκής φυλής δεν υπάρχει αυτό που αποκαλούμε καθαρότητα του αίματος, δηλαδή μια φυλετική ή γενετική συνέχεια.  

Τζον Καρ: «Το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα είναι η ρίζα του μισογυνισμού» Facebook Twitter
Πατρίδα είναι το σπίτι σας. Πολεμήστε γι' αυτό. Θέλω να σας αποκαλύψω ότι όταν είδα τον τρόπο που αντιμετώπισαν η Ε.Ε. και οι αδιόρθωτοι Γερμανοί την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης αποφάσισα να πάω και να ψηφίσω υπέρ του Brexit και με τα δυο μου χέρια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Πείτε μου μια ελληνική νοοτροπία που σας ενοχλεί; 

Με ενοχλεί πολύ η βλαβερή επίδραση και επιρροή των περίφημων Ελληνίδων μαμάδων στην ανάπτυξη των παιδιών τους. Για μένα εκεί εντοπίζεται η ρίζα του μισογυνισμού αλλά και όλων αυτών των υπερτροφικών παιδιών που βλέπουμε καθημερινά να τρέχουν στους δρόμους με καινούργια αυτοκίνητα, κουνώντας, μάλιστα, τα @@@ τους στα μούτρα σου. Πάρα πολλές φορές σφίγγω τα δόντια μου με διάφορα τέτοια ρεμάλια, αλλά σκέφτομαι ότι φταίει η υπερπροστατευτική μαμά τους και ότι αυτοί απλώς είναι οι κανακάρηδές τους.

Στην πραγματικότητα, είναι αυτό για το οποίο προειδοποιούσαν οι μεγάλοι Έλληνες τραγικοί με το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα: «Σταματήστε να θέλετε να πηδήξετε τη μαμά σας και να σκοτώσετε τους μπαμπάδες σας και συγκεντρωθείτε στην πολιτική πράξη». Πάρτε, για παράδειγμα, τους Ρωμαίους: δεν γνώρισαν αυτό το οιδιπόδειο σύνδρομο, οργανώθηκαν και κατέκτησαν τον κόσμο. Πήραν το μάθημα τους; Όχι.

— Τι σημαίνει για σας η λέξη πατρίδα;

Πατρίδα είναι το σπίτι σας. Πολεμήστε γι' αυτό. Θέλω να σας αποκαλύψω ότι όταν είδα τον τρόπο που αντιμετώπισαν η Ε.Ε. αλλά και οι αδιόρθωτοι Γερμανοί την Ελλάδα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, αποφάσισα να πάω και να ψηφίσω υπέρ του Brexit και με τα δυο μου χέρια. Και αν είχα κι άλλα δύο χέρια, θα τα χρησιμοποιούσα κι αυτά. 

— Υπάρχει κάτι που σας τρομάζει αυτή την περίοδο;

Ναι. Το ότι ζούμε σε μια περίοδο που ακόμα και μια ανεξάρτητη έκδοση, όπως η η LiFO, μπορεί να υποκύψει στις επιταγές της πολιτικής ορθότητας και να αναγκαστεί ακόμη και να βάλει λουκέτο. 

— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή; 

Κατά τη γνώμη μου, οι Έλληνες δεν πρέπει να κάνουν το λάθος να εγκαταλείψουν ή να αποδυναμώσουν την ορθόδοξη πίστη τους. Η αλήθεια είναι ότι ο Χριστός σταυρώθηκε και αναστήθηκε. Όλα τα άλλα είναι ανοησίες. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ