Η γραμμή της ομορφιάς: Η κορυφαία «γκέι λογοτεχνία» του Άλαν Χόλινγκχερστ

Άλαν Χόλινγκερστ: «Η γραμμή της ομορφιάς» Facebook Twitter
«Πρέπει να δεχτούμε ότι οι εποχές έχουν αλλάξει. Η γκέι λογοτεχνία αποτελεί μέρος της σύγχρονης λογοτεχνίας, κι ως τέτοια πρέπει να διαβάζεται και να κρίνεται». Φωτ.: Adrian Cecil
0

ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟΥ 2004, έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρία, η επιτροπή του πιο πολυπόθητου λογοτεχνικού βραβείου της Βρετανίας απένειμε το Booker στο μυθιστόρημα «Η γραμμή της ομορφιάς», το πρώτο στην ιστορία του θεσμού με γκέι θεματολογία, γραμμένο από έναν άγνωστο στο πλατύ κοινό αλλά δημοφιλή στην ομοφυλοφιλική κοινότητα συγγραφέα, τον Άλαν Χόλινγκχερστ.

«Δεν νιώθω ειδική γκέι περηφάνια για την πρωτιά, ούτε θα ήθελα να δω τίτλους του τύπου “ο Χόλινγκχερστ κερδίζει σεβασμό για τους γκέι” ή “μάχεται για τα δικαιώματά τους”», έσπευσε να δηλώσει ο ίδιος: «Πρέπει να δεχτούμε ότι οι εποχές έχουν αλλάξει. Η γκέι λογοτεχνία αποτελεί μέρος της σύγχρονης λογοτεχνίας, κι ως τέτοια πρέπει να διαβάζεται και να κρίνεται».

Η «Γραμμή της ομορφιάς», ογκώδης και λεπτοδουλεμένη, δεν είναι από τα βιβλία που διαβάζονται μονορούφι.

Ο πενηντάχρονος τότε πεζογράφος και πρώην αρχισυντάκτης του λογοτεχνικού ενθέτου των Τimes, TLS, μπορεί να μη γλίτωσε τα κραυγαλέα πρωτοσέλιδα που τόνιζαν την «ιδιαιτερότητα» της διάκρισής του, αλλά αποζημιώθηκε μ’ έναν ωκεανό εγκωμίων, απολύτως εναρμονισμένων με την απόφαση της επιτροπής. Αν το πρώτο του μυθιστόρημα «Η βιβλιοθήκη της πισίνας» (εκδ. Ζαχαρόπουλος) είχε γίνει δεκτό ως ένα κράμα «υψηλού λογοτεχνικού ύφους και φτηνού σεξ», το τέταρτο διαβάστηκε (και) ως μια οξυδερκής τοιχογραφία της Βρετανίας των χρόνων του ’80, καθώς η εμμονή του Χόλινγκχερστ με τον έρωτα και τον αισθητισμό είναι αριστουργηματικά κεντημένη πάνω στην αυταρέσκεια, την υπεροψία και την απληστία των ισχυρών της θατσερικής περιόδου.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Άλαν Χόλινγκχερστ,
Η γραμμή της ομορφιάς, μτφρ.: Ι. Διονυσοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη

Η «Γραμμή της ομορφιάς» (μτφρ. Ι. Διονυσοπούλου, Καστανιώτης) εκτυλίσσεται μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων που έφεραν τη Σιδηρά Κυρία στην εξουσία –το 1983 και το 1987– και εξιστορεί την κοινωνική άνοδο και πτώση ενός νεαρού ομοφυλόφιλου, του Νικ Γκεστ, παράλληλα με τη σεξουαλική του ωρίμανση. Επαρχιώτης μικροαστός αλλά αριστούχος της Οξφόρδης και ορκισμένος εστέτ, έτοιμος να ξεκινήσει το διδακτορικό του πάνω στον Χένρι Τζέιμς, ο Νικ εισέρχεται εν μία νυκτί στο αριστοκρατικό σύμπαν ενός μπον-βιβέρ βουλευτή των Τόρις, του Τζέραλντ Φίντεν, ως νοικάρης της σοφίτας του αρχοντικού της οικογένειας στο Νότινγκ Χιλ.

Φιλοξενούμενος (όπως δηλώνει και το επώνυμό του) σ’ έναν κόσμο που λαχταρά να κατακτήσει, αλλά στον οποίο είναι ξένο σώμα, και μονίμως ανήσυχος μήπως η ομοφυλοφιλία του τού φορτώσει το στίγμα του αναξιόπιστου και ασυνεπή, ο ήρωας του Χόλινγκχερστ σαγηνεύεται από την «ομορφιά» της ζωής των οικοδεσποτών του. Συμμετέχει στα πάρτι και τις δεξιώσεις τους σε πύργους που αποτελούν «ένα μείγμα μουσείου τέχνης και πολυτελούς ξενοδοχείου», χορταίνει το βλέμμα του με Σεζάν, Γκογκέν, βικτοριανές αντίκες και ροκοκό μπουαζερί, χάνει την παρθενιά του κρυμμένος μέσα στους υπέροχους ιδιωτικούς κήπους του Κένσινγκτον, και μοιάζει ν’ αδιαφορεί για «τον βαθμό της ύβρεως που αντιπροσωπεύει όλος αυτός ο συντηρητισμός κι ο πλούτος» σε μια εποχή άκρατης φιλελευθεροποίησης και αναταραχής.

Αμήχανος μέσα στο δανεικό και πολυκαιρισμένο σμόκιν του, πάντα όμως με μια φράση από μυθιστόρημα του Τζέιμς στο στόμα και αλλεπάλληλες ερωτικές φαντασιώσεις να του γαζώνουν το μυαλό, ο Νικ Γκεστ γλιστράει μεταξύ του περιβάλλοντος των Συντηρητικών κι αυτού –του σαφώς λιγότερο εκλεπτυσμένου– των ανερχόμενων, αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών.

Από συνεσταλμένος εραστής ενός μη λευκού υπαλλήλου της Πρόνοιας εξελίσσεται σε ζιγκολό στο πλευρό ενός Λιβανέζου κροίσου, και παραδίδεται με τη σειρά του στη «φίνα λευκή πυρίτιδα της ηδονής», την κοκαΐνη. Η όμορφη περίοδος της ζωής του έχει ημερομηνία λήξης και όχι μόνο επειδή θα χάσει την εμπιστοσύνη των Φίντεν, εν μέσω σκανδάλων που αμαυρώνουν την υπόληψη του βουλευτή. Η κοινότητα των γκέι μαστίζεται πια από το ΑΙDS. Και η σκιά της αρρώστιας απειλεί τον ορίζοντα του Νικ…

Η «Γραμμή της ομορφιάς», ογκώδης και λεπτοδουλεμένη, δεν είναι από τα βιβλία που διαβάζονται μονορούφι. Η πλατιά, όμως, καλλιέργεια του Χόλινγκχερστ και η τόσο καλά χωνεμένη μαθητεία του στην τέχνη του Τζέιμς, η λεπτή του ειρωνεία ακόμα κι όταν καταπιάνεται με περιγραφές άγριου σεξ, η τόλμη του να μιλήσει για τον ομοφυλοφιλικό έρωτα χωρίς να απολογείται, αλλά φωτίζοντάς τον απ’ όλες τις πλευρές, και η ολοζώντανη ανασύσταση εκ μέρους του μιας αδίστακτης δεκαετίας, συναντιώνται σ’ αυτό το μυθιστόρημα με τέτοια μαεστρία, ώστε δεν θέλεις να τελειώσει ποτέ.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM