Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά

«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Ο Κώστας Ταχτσής έξω από το σπιτάκι της Κλαρίς και της Τζόσελιν, οδός Αλεξάντερ, Πάντινγκτον, 1959
0

Ο Κώστας Ταχτσής έφτασε στην Αυστραλία στα μέσα της δεκαετίας του ’50 και πέρασε περί τα έξι χρόνια εκεί, κάνοντας διάφορες δουλειές, μέχρι που απελάθηκε για λόγους ηθικής. Η χώρα αποτελούσε ακόμα τότε ένα από τα φρούρια του βρετανικού πουριτανισμού. Παρόλη την έντονη νοσταλγία για τα χρόνια της νιότης του, δεν μπόρεσε ποτέ να επιστρέψει, ούτε καν για σύντομη επίσκεψη.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του, γνώρισε και συναναστράφηκε σημαντικούς καλλιτέχνες και διανοούμενους, με μερικούς εκ των οποίων είχε συνδεθεί στο Λονδίνο παλιότερα. Η πιο ουσιαστική φιλία που ανέπτυξε ήταν με τον ζωγράφο Καρλ Πλάτε και την οικογένειά του. Μια φιλία ζωής μέσω αλληλογραφίας που κράτησε μέχρι τον θάνατο του καλλιτέχνη το 1977 και αποδεικνύει ότι όλα εκείνα τα χρόνια ο Ταχτσής δεν έπαψε να αγωνιά για τον φίλο του, την τέχνη του, την οικογένειά του, την πολιτική, τη ζωή στους Αντίποδες.

Η ιδιόρρυθμη προσωπικότητα του Ταχτσή, σε συνδυασμό με τη θέση του στα ελληνικά γράμματα, την ανεξαρτησία του πνεύματος και του τρόπου ζωής, και την ανεξιχνίαστη δολοφονία του, συνέβαλε στη μυθοποίησή του.

Μόλις πρόσφατα, η κόρη του Πλάτε, Κάσι, αποφάσισε να δημοσιεύσει συγκεντρωμένη την αλληλογραφία τους σε ένα βιβλίο με τον τίτλο «Το Τέρας και ο Κολοσσός» – έτσι αποκαλούσε ο ένας φίλος τον άλλον, και δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να καταλάβουμε ποιος ήταν ποιος. Μέσα από αυτά τα γραπτά τεκμήρια, περί τις εκατό επιστολές που καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες και λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως άτυπη αυτοβιογραφία του κοσμογυρισμένου και κοσμοπολίτη συγγραφέα, αναδεικνύεται η βαθιά και ειλικρινής φιλία των δύο προσώπων όπως και η ιδιόρρυθμη προσωπικότητα του Ταχτσή η οποία, σε συνδυασμό με τη θέση του στα ελληνικά γράμματα, την ανεξαρτησία πνεύματος και του τρόπου ζωής, και την ανεξιχνίαστη δολοφονία του, συνέβαλε στη μυθοποίησή του.

ΤΕΡΑΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΛΟΣΣΟΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Cassi Plate, Το Τέρας και ο Κολοσσός, εκδόσεις Petites-Maisons

Ο Βρασίδας Καραλής, που υπογράφει την εισαγωγή της ελληνικής έκδοσης η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Petites-Maisons σε μετάφραση Αντωνίας Γουναροπούλου, εξηγεί σχετικά: «Στις επιστολές βλέπουμε το υπαρξιακό θάρρος και την αυτοπεποίθηση που χαρακτηρίζουν το σύνολο του δημοσιευμένου του έργου. Ο Ταχτσής έφτασε σε μια πουριτανική Αυστραλία, όπου ο αντρικός ερωτισμός διαχεόταν παντού, χωρίς ποτέ να συνοδεύεται από έναν δημόσιο λόγο αποδοχής και διαλόγου. Σε μια προτεσταντική κατά βάση κοινωνία, η ομοφυλοφιλία όχι μόνο καταδιωκόταν νομικά αλλά ήταν και λόγος δημόσιας διαπόμπευσης και επαγγελματικής καταστροφής». Ακολουθεί ένα βιντεοσκοπημένο απόσπασμα από συνέντευξη του τελευταίου στο σπίτι του στο Σίδνεϊ τον Μάρτιο του 2024 στους June Tang και Γιάννη Δραμιτινό.  

«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Κώστας Ταχτσής και Κάσι Πλάτε, Καισαριανή, Αθήνα, Ιανουάριος 1971
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Ο Κώστας Ταχτσής καθώς επεξεργάζεται το δακτυλόγραφό του υπό το βλέμμα εικονισμάτων, οδός Αλεξάντερ, Πάντινγκτον, περ. 1959. Φωτογραφία του Ντέιβιντ Μουρ
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Γράμμα στην Τζόσελιν
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Γράμμα στην Τζόσελιν
«Το τέρας και ο Κολοσσός» της Κάσι Πλάτε: Η αλληλογραφία του Κώστα Ταχτσή με τον Αυστραλό ζωγράφο Καρλ Πλάτε κυκλοφορεί στα ελληνικά Facebook Twitter
Καρτ ποστάλ
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM