H πιο αποτυχημένη (και πιο σημαντική) υπόθεση λαθρεμπορίου στην ιστορία της λογοτεχνίας

H πιο αποτυχημένη (και πιο σημαντική) υπόθεση λαθρεμπορίου στην ιστορία της λογοτεχνίας Facebook Twitter
0
H πιο αποτυχημένη (και πιο σημαντική) υπόθεση λαθρεμπορίου στην ιστορία της λογοτεχνίας Facebook Twitter
Τζέιμς Τζόις

Το καλοκαίρι του 1933 η απλή κατοχή ενός αντίτυπου του 'Οδυσσέα' του Τζέιμς Τζόις ήταν αδίκημα που οδηγούσε σε σύλληψη. Δέκα χρόνια πριν το τμήμα Ηθών της Νέας Υόρκης είχε καταδικάσει τους εκδότες του περιοδικού Little Review επειδή είχε δημοσιεύσει το βιβλίο σε συνέχειες. Οι εκδότες συνελήφθησαν και το δικαστήριο απαγόρεψε περαιτέρω εκδόσεις, αποσπασματικές ή όχι. Το βιβλίο ήταν απαγορευμένο και στην Αγγλία. Τη δεκαετία του '20 το ταχυδρομείο ήταν υποχρεωμένο να αναζητά και να καίει τα αντίτυπα που έβρισκε.

Η φήμη του για τα σκανδαλώδη αποσπάσματα είχε διαπεράσει όλο το βιβλίο, και στα μάτια του κόσμου ήταν ένα πορνογράφημα. Το δικαστήριο θα ακολουθούσε κατά πάσα πιθανότητα το αίσθημα που συνόδευε το βιβλίο, και όχι την ουσία του. Οι δύο άντρες αποφάσισαν να αναγκάσουν το δικαστήριο να λάβει υπόψη του το συνολικό έργο.

Εκείνο το καλοκαίρι ένας άντρας περίμενε στην ουρά του τελωνείου της Νέας Υόρκης για να μπει στην Αμερική, με το απαγορευμένο βιβλίο στις αποσκευές του. Ήταν πολύ αγχωμένος και ίδρωνε, αλλά όχι για το λόγο που θα περίμενε κανείς. Ακολουθούσε συγκεκριμένες οδηγίες: πήρε ένα συγκεκριμένο πλοίο από την Ευρώπη και περίμενε σε ένα συγκεκριμένο τελωνείο. Η ζέστη ήταν αφόρητη. Οι υπάλληλοι του τελωνείου, βιαστικοί να τελειώσει η βάρδια και να πάνε σπίτι τους, περνούσαν τον κόσμο χωρίς έλεγχο. Αυτό ήταν αντίθετο με τις επιθυμίες εκείνου του άντρα, γιατί αυτό που ήθελε, ήταν να τον πιάσουν με το απαγορευμένο μυθιστόρημα!

H πιο αποτυχημένη (και πιο σημαντική) υπόθεση λαθρεμπορίου στην ιστορία της λογοτεχνίας Facebook Twitter
Ο Bennett Cerf ήταν συν-ιδρυτής το Random House και αποφασισμένος να εκδώσει τον 'Οδυσσέα' στην Αμερική.

Αυτό ήταν το τέχνασμα ενός αμερικανού εκδότη, του πανέξυπνου και μερικές φορές αμφιλεγόμενου Bennett Cerf. Ο Cerf ήταν συν-ιδρυτής το Random House και αποφασισμένος να εκδώσει τον 'Οδυσσέα' στην Αμερική. Ένα μέρος του σχεδίου ήταν η κατάσχεση του βιβλίου στα σύνορα, αλλά ακόμη πιο σημαντικό ήταν τι άλλο υπήρχε ανάμεσα στις σελίδες του βιβλίου. 

Ο Cerf θα μπορούσε να εκδώσει το βιβλίο, να περάσει από το δικαστήριο σε μια μεγάλη δίκη και να υπολογίσει τα πρόστιμα και το κόστος έκδοσης, αν έχανε τη δίκη. Όμως ήξερε, μαζί με τον δικηγόρο του, Ernst, ότι η κριτική κατά του βιβλίου ήταν αποσπασματική, και κυρίως από ανθρώπους που δεν το είχαν διαβάσει. Η φήμη του για τα σκανδαλώδη αποσπάσματα είχε διαπεράσει όλο το βιβλίο, και στα μάτια του κόσμου ήταν ένα πορνογράφημα. Το δικαστήριο θα ακολουθούσε κατά πάσα πιθανότητα το αίσθημα που συνόδευε το βιβλίο, και όχι την ουσία του. Οι δύο άντρες αποφάσισαν να αναγκάσουν το δικαστήριο να λάβει υπόψη του το συνολικό έργο. Έτσι σχεδιάστηκε η υπόθεση στα σύνορα: εκείνο το αντίτυπο, που κατασχέθηκε από τις αρχές, ήταν γεμάτο με θετικές κριτικές από έγκυρες και αξιοσέβαστες μορφές, όπως του Ford Madox και του Ezra Pound. Ήταν τόσες πολλές, που το βιβλίο είχε σχεδόν διπλασιαστεί σε βάρος.

Το πανέξυπνο σχέδιο, μαζί με την προσεκτική επιλογή ενός δικαστή που είχε αγάπη για τα γράμματα, έφερε το αποτέλεσμα που ήθελαν οι δύο άντρες. Το δικαστήριο αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει το βιβλίο ως συνολικό έργο και η λογοτεχνία κατάφερε να νικήσει. Ο δικαστής αποφάσισε ότι το βιβλίο ήταν «μια ειλικρινής και σοβαρή προσπάθεια για μια νέα λογοτεχνική μέθοδο για την παρατήρηση και την περιγραφή της ανθρωπότητας» και ότι «γι' αυτό το λόγο, επιτρέπεται η κυκλοφορία του στις Ηνωμένες Πολιτείες». Δέκα λεπτά μετά, ο πανέτοιμος Cerf έδωσε εντολή για εκτύπωση του βιβλίου. Στις μελλοντικές ανατυπώσεις συμπεριλήφθηκε και η απόφαση του δικαστή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ