Γιατί ο Ρολάν Μπαρτ θα αντιπαθούσε σήμερα τους χίπστερ

Γιατί ο Ρολάν Μπαρτ θα αντιπαθούσε σήμερα τους χίπστερ Facebook Twitter
Σίγουρα, αν ζούσε, θα ανέλυε επί μακρόν τις ψευδεπίγραφες εξαγγελίες κινημάτων που αιχμαλωτίζονται στις επιταγές του στυλ, θα είχε πολλά να πει για τους υποτιθέμενους αντιρρησίες που ουσιαστικά ακυρώνονται από την ίδια τους την εκκεντρικότητα.
0

Το μπαρούτι που ενεργοποιούσε τις βόμβες που κρατούσε στα χέρια του ο Ρολάν Μπαρτ στην καρδιά του πανεπιστημιακού συστήματος θα καίνε για καιρό: αρκεί κανείς να τον φανταστεί να ξεφυλλίζει περιοδικά μόδας, όπως το «Elle», και να γράφει εκεί κείμενα σημειολογικής ανάλυσης, για να αντιληφθεί τη μεγάλη επανάσταση που επέφερε στους κόλπους των ανθρωπιστικών σπουδών. Με τη δική του ματιά, που δεν χρωστούσε δάνεια σε καμία θεωρητική συνθήκη παρά έπαιρνε από παντού, επέμενε πως αν θέλεις να χτυπήσεις το σύστημα, οφείλεις να το ορίσεις με ενάργεια από μέσα. Η ειρωνεία του έγινε σοβαρότητα και η σοβαρότητα απόλυτη ειρωνεία, ακόμα και όταν ανέλυε σημειολογικά το κιτς ή όταν έγραφε τις γλωσσολογικές του αναλύσεις σε περιοδικά μόδας. Σταδιακά θα ανακαλύψει τα δαιμόνια της αμφισημίας στις έννοιες της πραγματικότητας και στα κλισέ, ώστε μια μέρα οι γραφειοκράτες της σκέψης να καταλάβουν πως αυτό που πάντοτε ξέφευγε από τη γλώσσα, αυτό που εκείνοι ξεπέταγαν ως απλοϊκό, αυτό το πολύ απλό «το μπλε είναι πάντοτε της μόδας», είναι που θα ακυρώσει με την αλληγορική του δύναμη ολόκληρο το σύστημα της σκέψης. Ως εκ τούτου, ο Μπαρτ, αναζητώντας τον πλούτο των εννοιών στις παρυφές του λόγου, δεν δίστασε να σκοτώσει τον συγγραφέα ως ναρκισσευόμενο παντοκράτορα και να στήσει παιχνιδιάρικα τα lego μιας σκέψης που δεν χρειαζόταν πια έναν ακκιζόμενο ποιητή παρά έναν ψυχρό αποκρυπτογράφο.

Ο δανδισμός ήταν αυθεντικός ακριβώς γιατί δεν ξέπεφτε στην εκκεντρικότητα «που είναι μια μορφή άκρως ευεπίφορη στη μίμηση» και λειτουργούσε αντίθετα με τα νέα τρεντ ή τους κάθε λογής χίπστερ που αναδεικνύουν το διαφορετικό ακριβώς επειδή μιμούνται ένα ολόκληρο σύστημα συμπεριφορών. Επομένως, αυτό που σκότωσε τον δανδισμό είναι ότι απαρνήθηκε την πρωτογενή του ταυτότητα και κάποια στιγμή εξελίχτηκε σε μόδα.

Ο ίδιος είχε μια περιέργεια και μια ανάλυση για το καθετί: σίγουρα, αν ζούσε, θα ανέλυε επί μακρόν τις ψευδεπίγραφες εξαγγελίες κινημάτων που αιχμαλωτίζονται στις επιταγές του στυλ, θα είχε πολλά να πει για τους υποτιθέμενους αντιρρησίες που ουσιαστικά ακυρώνονται από την ίδια τους την εκκεντρικότητα. Τότε τολμούσε, φορώντας τα καλοσιδερωμένα του πουκάμισα και τις επιβλητικές του καμπαρντίνες, να τα βάλει με τους χίπηδες, μιλώντας για ένα «καρικατουρίστικο αντίγραφο της οικονομικής αλλοτρίωσης που διακρίνεται αντίστροφα από μια θετική ανευθυνότητα». Δεν υπάρχει μεγαλύτερη παγίδα από ένα κίνημα που αρνείται την προφάνεια από το να παγιδευτεί σε αυτό που υποτίθεται ότι αρνείται: και εδώ ακριβώς έγκειται η ολοκληρωτική αυτοπαγίδευση ψευδοκινημάτων, όπως είναι σήμερα το κίνημα των χίπστερ. Στα κείμενα του Ρολάν Μπαρτ για την ένδυση και τη μόδα, που περιλαμβάνονται στην άκρως ενδιαφέρουσα συλλογή Το μπλε είναι φέτος στη μόδα... από τις εκδόσεις Πλέθρον, σε ωραία μετάφραση από τον Βασίλη Πατσογιάννη, αναλύονται όλες οι υποτιθέμενες σημειολογικές αντιθέσεις στο σύστημα της μόδας, εντοπίζεται η βαθιά κανονικότητα και κανονιστικότητα που διέπουν τη μόδα και το ένδυμα ως γεγονότα πέρα από την πρακτική και καλλωπιστική τους λειτουργία, αναδεικνύεται η αιώνια δύναμη του γούστου σε αντίθεση με την ευκαιριακή ευτέλεια ενός πρόσκαιρου στυλ και, τέλος, αναλύεται σε βάθος το φαινόμενο του δανδισμού και των αυθεντικών επαναστατών της μόδας, όπως η Σανέλ.

Γιατί ο Ρολάν Μπαρτ θα αντιπαθούσε σήμερα τους χίπστερ Facebook Twitter
Η ειρωνεία του έγινε σοβαρότητα και η σοβαρότητα απόλυτη ειρωνεία, ακόμα και όταν ανέλυε σημειολογικά το κιτς ή όταν έγραφε τις γλωσσολογικές του αναλύσεις σε περιοδικά μόδας.

Εν προκειμένω, ο Μπαρτ επικαλείται τον δανδισμό για να παραπέμψει σε μια ανατρεπτική διάσταση της μόδας που καμία σχέση δεν έχει με την εφήμερη ευτέλεια ανατρεπτικών κινημάτων όπως ο χιπισμός για τον απλούστατο λόγο ότι ο δανδισμός αναζητούσε, μέσα από τη λεπτομέρεια, την αλλαγή ολάκερου του συστήματος διαμορφωμένης σκέψης. Μέσα από το ελάχιστο «κάτι» ο δανδισμός, ως καλλιτεχνικό πλέον κίνημα, κατάφερνε και «έθραυε» το ένδυμα, καταδεικνύοντας ότι εκείνο οφείλει να είναι κάτι παραπάνω από ένα αντικείμενο χρήσης: ένα ένδυμα επεξεργασίας. Πρόκειται για μια καθαρά ηθική διάσταση του ενδύματος που μεταλλάσσει συστήματα, τεχνικές και συμπεριφορές. Ο δανδισμός ήταν αυθεντικός ακριβώς γιατί δεν ξέπεφτε στην εκκεντρικότητα «που είναι μια μορφή άκρως ευεπίφορη στη μίμηση» και λειτουργούσε αντίθετα με τα νέα τρεντ ή τους κάθε λογής χίπστερ που αναδεικνύουν το διαφορετικό ακριβώς επειδή μιμούνται ένα ολόκληρο σύστημα συμπεριφορών. Επομένως, αυτό που σκότωσε τον δανδισμό είναι ότι απαρνήθηκε την πρωτογενή του ταυτότητα και κάποια στιγμή εξελίχτηκε σε μόδα.

Με άλλα λόγια, ο δανδισμός αυτοεξουδετερώθηκε,πέθανε από τα ίδια του τα μέσα ακριβώς τη στιγμή που μετατράπηκε σε χιπστερισμό. Και αυτό ακριβώς είναι το σημείο εγκλωβισμού και για τα υπόλοιπα κινήματα, όταν εγκλωβίζονται σε αυτό που αρνούνται ή μιμούνται, όπως οι χίπηδες που έμοιαζαν να ακυρώνονται όταν μετατοπίστηκαν, έστω και νοερά, σε ένα φτωχό, εργατικό περιβάλλον. Τι νόημα έχει ένας χίπης σε μια φτωχογειτονιά, ένα συγκείμενο που τον καθιστά αυτομάτως γραφικό, ήταν η εύλογη απορία του Ρολάν Μπαρτ που αγνάντευε τις ψευδεπίγραφες κατακτήσεις των χίπηδων κραδαίνοντας ψηλά την παντιέρα της αυθεντικότητας.

Η Σανέλ η μόνη αυθεντική

Αυτήν, επομένως, την οντολογική σύσταση της Μόδας που αποθεώνει το ευκαιριακό και δοξάζει αυτό που είναι καταδικασμένο στον θάνατο, έχοντας «καταστρέψει ό,τι μόλις πριν είχε λατρέψει, ενώ λατρεύει αυτό που πρόκειται να καταστρέψει» ορίζει ο Μπαρτ ως αποκλειστικό –με την έννοια του αποκλεισμού– χαρακτήρα της Μόδας. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιοι που, καταφεύγοντας σε αυτές τις ευκαιριακές οντότητες και τα υλικά, έδειξαν να επαναστατούν ενάντια στο εγγενώς εφήμερο της Μόδας, όπως η Σανέλ. Πρόκειται γι' αυτούς που αναζητούσαν τη λεπτομέρεια χωρίς να το φωνάζουν, που ανέδειξαν με τρόπο ρηξικέλευθο και συνάμα ανεπαίσθητο την κοινωνική-αισθητική λειτουργία του ενδύματος, προασπιζόμενοι μια εντελώς διαφορετική θέαση των όντων: «Η γυναίκα της Σανέλ δεν είναι η αργόσχολη κοπέλα αλλά η κοπέλα που έρχεται αντιμέτωπη με μια εργασία η οποία είναι και η ίδια χαμηλότονη, ακαθόριστη, ενώ αφήνει να φανεί στο απαλό, στο πρακτικό και συνάμα φινετσάτο ταγιέρ της όχι το περιεχόμενο της εργασίας (δεν είναι μια φόρμα) αλλά το αντιστάθμισμά της, μια έξοχη μορφή του ελεύθερου χρόνου, η κρουαζιέρα, το γιοτ, το βαγκόν-λι, εν ολίγοις το μοντέρνο και το αριστοκρατικό ταξίδι, όπως το ύμνησαν ο Πολ Μοράν, ο Βαλερί Λαρμπό. Έτσι, από όλες τις μόδες, το στυλ Σανέλ είναι ίσως, και παραδόξως, το πλέον κοινωνικό, διότι εκείνο εναντίον του οποίου πολεμά, εκείνο το οποίο απωθεί δεν είναι, όπως πιστεύεται, οι φουτουριστικές προκλήσεις της νέας ραπτικής αλλά μάλλον οι χυδαιότητες του μικροαστικού ενδύματος: ενδέχεται, επομένως, η Σανέλ να έχει τη μεγαλύτερη επιτυχία σε κοινωνίες που νιώθουν και πάλι την ανάγκη για μια αισθητική ώθηση, όπως, για παράδειγμα, στη Μόσχα – όπου και πάει συχνά».


Κι εδώ ακριβώς έγκειται ο κανονιστικός και θεσμικός χαρακτήρας της Μόδας: στην έντονα κοινωνική της διάσταση, στο ότι ανακυκλώνει, αναδεικνύει ή ενδεχομένως ακυρώνει έναν ολόκληρο μηχανισμό κατασκευής και εδραίωσης στερεοτύπων, συνιστώντας μια ολόκληρη μυθολογία. Με άλλα λόγια, διαμορφώνει ένα σύστημα που ξεπερνά την καλλωπιστική και πρακτική διάσταση του ενδύματος και επιτελεί μια σημασιοδοτική λειτουργία που αυτομάτως την οδηγεί κοντά στη γλώσσα.

Ιnfo

Το μπλε είναι φέτος στη μόδα... Κείμενα για την ένδυση και τη μόδα

Ρολάν Μπαρτ

Μτφρ.: Βασίλειος Πατσογιάννης

Εκδόσεις Πλέθρον

Σελίδες: 122

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ