Πάθος Πόθος Ποίηση

Πάθος Πόθος Ποίηση Facebook Twitter
Χάρης Βλαβιανός
0



1.

Εγκώμιο. Μεγαλώσαμε με τα περιοδικά. Πολλά περιοδικά (λογοτεχνικά, πολιτικά, ποικίλης ύλης, μουσικά) έκαναν το καλό να μας οδηγήσουν σε βιβλία, σε δίσκους βινυλίου, σε κινηματογραφικά αριστουργήματα, σε πολύβουα καφενεία, σε οδομαχίες, και, κυρίως, σε συναντήσεις. «Ιδεοδρόμιο», «Αντί», «Πολίτης», «Ντέφι», «Σύγχρονος Κινηματογράφος», «Σχολιαστής», αλλά και το εφήμερο «Αυγό» του Ρασούλη, η «Ανοιχτή Πόλη», το «Convoy», ο «Εκηβόλος», η «Λέξη», ο «Λεβιάθαν», η «Νήσος» κι ένα σωρό άλλα. Ήταν ένα μεγαλειώδες «μπουμ» των περιοδικών. Σχεδόν όλοι της παρέας γράφαμε στα περισσότερα από κείνα τα περιοδικά που διέπλαθαν μια γενιά με τους καλύτερους οιωνούς. Κάποιοι, μες στην νεανική και, μετέπειτα ώριμη, παραφορά μας βρήκαμε τρόπους να εκδώσουμε περιοδικά. Σήμερα, οι καιροί είναι ζόρικοι για τα περιοδικά και αξίζουν εύγε και μπράβο σε όσα επιμένουν να εκδίδονται και να μας προσφέρουν πολύτιμη ύλη. Ιδίως τα μακροβιότερα, που έδειξαν ότι με τη συνέπεια και την προσήλωση μπορείς να καταφέρεις πολλά. Το «Δέντρο» του Κώστα Μαυρουδή και του Τάσου Γουδέλη, το «Εντευκτήριο» του Γιώργου Κορδομενίδη, και η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (ως συνέχεια της «Ποίησης» που εξέδιδε στη Νεφέλη ο Βλαβιανός) ανήκουν στα μακροβιότερα περιοδικά μας. Και όχι μόνο δεν γερνάνε, αλλά ανανεώνονται και πάντα μας εκπλήσσουν ευχάριστα. Επιπλέον, εμπνέουν και ενθαρρύνουν νεότερα περιοδικά να ξεπηδήσουν: το «Φρέαρ», το «Φρμκ», το «Νέο Πλανόδιο».

2.

Αρανίτσης. Στο πιο πρόσφατο, το #17 τεύχος, της «Ποιητικής», ο Ευγένιος Αρανίτσης συνεχίζει να εκπτύσσει την πολύπτυχη, πολυπρισματική, πολυσέλιδη μεταποιητική σύνθεσή του, που αρχικά είχε τον τίτλο F.I.L.M., ενώ τώρα «Μορφολογία». Πρόκειται για μια σύνοψη του λογοτεχνικού σύμπαντος, για μια περίληψη του κόσμου, όπως έλεγε η Μαρία Μήτσορα, όπου σχεδόν όλα τα λογοτεχνικά είδη συμπλέκονται ιδιοφυώς, αναμειγνύονται, λαμβάνουν μιαν ορισμένη, μεθοδικά οργανωμένη μορφή, η οποία συνδέει αναρίθμητες ιστορίες και stories που αντλούνται από μυθιστορήματα, από φιλοσοφικά έργα, από κινηματογραφικές ταινίες, από ποιητικές συλλογές, από επιστημονικά πονήματα και από προσωπικές αναμνήσεις, όνειρα, διαθέσεις, ρεμβασμούς. Γράφει ο Αρανίτσης: «Η γλώσσα ήταν μια ριπή τρικυμίας», και «ναι μεν πεθαίνουμε εξαιτίας του θανάτου, πλην ο ίδιος ο θάνατος είν' ολοζώντανος σαν λοχίας πεζικού», και «ναι μεν βλέπουμε χάρη στο φως, πλην το ίδιο το φως είναι τυφλό σαν τον ήλιο», και «τίποτα δεν μπορούσε να εννοηθεί ως υπαρκτό εάν δεν έμοιαζε με κάτι άλλο, όμως και τίποτα δεν μας ενέπνεε να παραμείνουμε πλάι στον άλλο (autre) του αντικειμένου στοργικά: προδομένοι ή απλώς κυνικοί, βαδίζαμε απ' το ίδιο στο ίδιο, δήθεν in progress». Η σύνθεση Μορφολογία μοιάζει ενίοτε με θορυβώδες τσιμπούσι, του οποίου συνδαιτυμόνες είναι οι αδελφοί Μαρξ παρέα με τον Mάρτιν Χάιντεγκερ, τον Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, έναν ποτισμένο με ψυχοδηλωτικά Μπόρχες και τον σκασμένο στα γέλια Ρομπέρτο Μπολάνιο, στο Θρυλικό Φαρμακείο του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη, το οποίο, ως διά μαγείας, έχει μεταμορφωθεί σε ένα Xanadu της Υπερλογοτεχνίας μετά τη μόνιμη εγκατάσταση του Όρσον Ουέλς στην Αμοργό.

3.

Υπερρεαλισμός, Celan και Βέλτσος. Στο ίδιο τεύχος της «Ποιητικής» φιλοξενείται ένα πλούσιο αφιέρωμα στον υπερρεαλισμό με ανέκδοτα ποιήματα και φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου. Η λαμπρή τρόικα των σημερινών μελετητών και ιστορικών του υπερρεαλισμού (Νίκος Σιγάλας, Μιχάλης Χρυσανθόπουλος, Χρήστος Δανιήλ) δίνει το παρών, ενώ κείμενα των προπομπών στη μελέτη και την ιστορία του κινήματος (Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Γιώργης Γιατρομανωλάκης) συνυπάρχουν με πονήματα του Λεωνίδα Εμπειρίκου, της Ευγενίας Γραμματικοπούλου, του Πέτρου Μαρτινίδη και της Χρυσής Καρατσινίδου. «Ένας αληθινά πολύ ελεύθερος ψυχισμός είναι δυνατόν να κάμη αντικειμενική και την πιο βαθειά υποκειμενικότητα» γράφει ο Ανδρέας Εμπειρίκος στο ημερολόγιό του, στις 21 Απριλίου του 1943, και αυτή η κρίσιμη σκέψη μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί μίνιμουμ πρόγραμμα τόσο της δικής του περιπέτειας στα γράμματα και στη ζωή όσο και κάθε απαλλαγμένου από παρωπίδες δημιουργού σήμερα. Στις σελίδες 244-250 του τεύχους συναντάμε το ποίημα «La Contrescarpe» του Paul Celan, του ποιητή που, μαζί με τον Σάμιουελ Μπέκετ, έκανε τον Aντόρνο να στοχαστεί τι μπορεί να σημαίνει η ποίηση μετά το Άουσβιτς, μεταφρασμένο και σχολιασμένο από την ακάματη Ιωάννα Αβραμίδου. «Ξερίζωσε το κέρμα της ανάσας / από τον αέρα γύρω σου και γύρω από το δέντρο:/ τόσο / πολλά / απαιτούν από εκείνον,/ που η ελπίδα τον οδηγεί πάνω και κάτω,/ στον κυρτωμένο δρόμο της καρδιάς – τόσο / πολλά // στη στροφή,/ εκεί όπου συναντάς το βέλος του άρτου,/ που ήπιε το κρασί της νύχτας του, το κρασί / της αγρύπνιας της δυστυχίας,/ της αγρύπνιας του βασιλιά» γράφει ο Celan, τον Απρίλιο του 1962. Και μερικές σελίδες πιο κάτω, στην αληθινά συνταρακτική κατάφασή του, στο Ναι προς την ποίηση και τη ζωή, με τίτλο «Η επτάψυχη», ο Γιώργος Βέλτσος γράφει: «Προσβλήθηκα από τον ιό της πολιομυελίτιδας τον Αύγουστο του 1949, στη Μύκονο, λίγο πριν κυκλοφορήσει το εμβόλιο. Ήμουν ένα από τα πρώτα κρούσματα στην Ελλάδα, με περιέφεραν στα αμφιθέατρα της Ιατρικής, παρουσιάζοντας στο κοινό τη νόσο και την υπομονή μου. Από τότε, το σώμα μου έχει την ηλικία αυτού του εκθέματος. Όπως ο Ρολάντ Μπαρτ με τη φυματίωση, θα έπρεπε να ζήσω και να ξεχάσω πως το σώμα μου είναι "ιστορικό". Έφαγα, όπως λένε, το Dasein μου».

http://radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ