Σεισμός

Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη: Η ζωή που σου ’κλεψα

Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη Facebook Twitter
Η Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη βασίζεται κυρίως στα συναισθήματα και στον πώς αυτά οδηγούν τους ήρωες στην εξιλέωση, στην αυτογνωσία και στην αυτοβελτίωση. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ με θέμα την ιστορία ενός εγκλήματος, απόρροια της ενδοοικογενειακής βίας και της γυναικεία κακοποίησης («Καθρέφτες και είδωλα»), και ένα βιβλίο όπου με κατανόηση και χιούμορ «καταγγέλλει» αμαρτωλές, παραστρατημένες εκδοχές ηγεσίας και λάθη που κάνουμε όλοι, προσπαθώντας να ηγηθούμε ακόμα και του εαυτού μας («7+1 καθημερινά αμαρτήματα ηγεσίας»), η Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη συναντιέται ξανά με το αναγνωστικό κοινό μέσα από το «Η ζωή που σου ’κλεψα», το χρονικό του δεσμού μεταξύ δυο δίδυμων αδελφών που διατρέχει τους αιώνες, φέροντας το στίγμα της βαριάς κληρονομιάς από έναν βαρύ όρκο και έναν ανεκπλήρωτο έρωτα. 

Ταυτόχρονα, το ιστορικό στοιχείο παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της πλοκής. «Μου αρέσει να πειραματίζομαι με διαφορετικές θεματολογίες. Η συγγραφή είναι ένα ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης. Ποτέ δεν ξέρεις πού θα σε βγάλει. Τουλάχιστον όπως το βιώνω εγώ, είναι λίγο σαν περιπλάνηση σε ένα συναρπαστικό, αλλά δαιδαλώδες χάος που ζητά να πάρει μορφή, να τακτοποιηθεί». Κάπως έτσι είχε περιγράψει σε παλιότερη συνέντευξή της η συγγραφέας τον τρόπο που επιλέγει τη θεματολογία της και η διαδρομή της ως τώρα την επιβεβαιώνει. 

Με φόντο την Καστροπολιτεία του Μυστρά και έρεισμα την περίοδο που η περιοχή αποτελούσε βυζαντινό δεσποτάτο και απειλούνταν από τις επιδρομές των Οθωμανών και τις συναλλαγές των δεσποτών με τον σουλτάνο, παρακολουθούμε τη διαδρομή που διαγράφει μια οικογενειακή κατάρα, μέχρι να κάνει τον κύκλο της και να βρει τη λύση της. 

Βεβαίως, όπως είναι φυσικό, κάθε συγγραφέας έχει κάποιες σταθερές στον γενικότερο τρόπο που αντιλαμβάνεται τη συγγραφική διαδικασία και συνεπώς δομεί τους χαρακτήρες και την πλοκή των ιστοριών του. Η Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη βασίζεται κυρίως στα συναισθήματα και στον πώς αυτά οδηγούν τους ήρωες στην εξιλέωση, στην αυτογνωσία και στην αυτοβελτίωση. «Νομίζω πως το πιο σημαντικό για μένα είναι η αλήθεια των συναισθημάτων που βιώνουν οι ήρωες. Σε όποιο είδος και να ανήκει κάθε βιβλίο, αυτό που τελικά με λυτρώνει ως συγγραφέα αλλά και με αγγίζει ως αναγνώστρια, είναι το βάθος των συναισθημάτων και το πώς αυτά γίνονται λέξεις και πράξεις μέσα στην εξέλιξη κάθε ιστορίας. Κάθε βιβλίο μου το αντιμετωπίζω σαν μια πορεία των ηρώων προς την υπέρβαση του εαυτού τους. Σαν μια αναμέτρηση με τους προσωπικούς τους δαίμονες, που στοχεύει στην τελική επικράτηση όχι του καλού, αλλά του καλύτερου».

Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη: Η ζωή που σου ’κλεψα
Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη, Η ζωή που σου ’κλεψα, εκδόσεις Ψυχογιός

Το καινούργιο μυθιστόρημα, λοιπόν, παρακολουθεί την πορεία των ηρωίδων που, εκ των προτέρων σφραγισμένη από αδικαίωτα συναισθήματα και την προδοσία, έρχονται αντιμέτωπες με την αγάπη, το καθήκον και τον έρωτα, διανύοντας την απόσταση που θα τις φέρει στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους και τελικά στη λύτρωση. Με φόντο την Καστροπολιτεία του Μυστρά και έρεισμα την περίοδο που η περιοχή αποτελούσε βυζαντινό δεσποτάτο και απειλούνταν από τις επιδρομές των Οθωμανών και τις συναλλαγές των δεσποτών με τον σουλτάνο, παρακολουθούμε τη διαδρομή που διαγράφει μια οικογενειακή κατάρα, μέχρι να κάνει τον κύκλο της και να βρει τη λύση της. 

Δυο δίδυμες έρχονται στον κόσμο στις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα, παρά τις αντιξοότητες που τις περιβάλλουν ήδη πριν από τη γέννησή τους και η περιπέτεια που ζουν σπάει τη βαριά σκιά που συνοδεύει την οικογένειά τους εδώ και αιώνες. Συγκεκριμένα από τον δέκατο πέμπτο αιώνα, η δραματική ιστορία δυο προγόνων τους, επίσης διδύμων, σφραγίζει τη μοίρα των επερχόμενων γενεών, εγγράφοντάς τες στο σχήμα που συναντάμε και στο «Καθρέφτες και Είδωλα» και θέλει τη ζωή να μη «μένει ποτέ απλήρωτη. Η συνάντηση με το πεπρωμένο είναι αναπόδραστη». Με καταλύτη μια ανδρική παρουσία οι διαμετρικά αντίθετοι χαρακτήρες τους ‒από τη μια η λογική και η πρακτικότητα και από την άλλη το συναίσθημα και ο παρορμητισμός‒, που μέχρι πρότινος αλληλοσυμπληρώνονταν, διαλέγουν στρατόπεδα και αρχίζουν τον πόλεμο. Μόνο που αυτήν τη φορά, η τελική αναμέτρηση τις φέρνει πιο κοντά στη λύτρωση από ποτέ. 

Βιβλίο
0

Σεισμός

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ποτάμι

Αποκλειστική προδημοσίευση / «Εξ Αίματος»: Το πιο γνωστό μυθιστόρημα της σπουδαίας Αφροαμερικανής συγγραφέως Οκτάβια Ε. Μπάτλερ

Το μοναδικό έργο της Οκτάβια Ε. Μπάτλερ που δεν ανήκει στη λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας, συνδυάζει το ιστορικό μυθιστόρημα και το φανταστικό στοιχείο με μοναδικό τρόπο. Μεταφράζεται για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη: «Εσφαλμένα η γυναικεία λογοτεχνία θεωρείται εύπεπτη ή επιφανειακή»

Βιβλίο / Έλενα Γκίκα-Πετρουλάκη: «Εσφαλμένα η γυναικεία λογοτεχνία θεωρείται εύπεπτη ή επιφανειακή»

Με το πρώτο της μυθιστόρημα «Καθρέφτες και Είδωλα» η συγγραφέας καταδύεται στη σκληρή ιστορία μιας γυναίκας που αναζητά δικαίωση και εξιλέωση
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ