Βιβλιοθήκες & Βιβλιομανείς, Ι

Βιβλιοθήκες & Βιβλιομανείς, Ι Facebook Twitter
0

1. ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ («Δέντρο» #185-186): Διαβάζεις Γιώργο Κυριαζή στις σελίδες 53-56 και μαθαίνεις ότι ο πολύς Ουμπέρτο Έκο είναι κάτοχος 50.000 βιβλίων (και, φυσικά, σκας από ζήλια). Από την άλλη, πάλι, ο Νίκος Καρούζος τις δύο τελευταίες δεκαετίες της ζωής του δεν είχε καθόλου βιβλιοθήκη, όπως ξέραμε όσοι είχαμε την υψίστη τιμή να ξημεροβραδιαζόμαστε στο κονάκι του, στη Σούτσου, και όπως το μαρτυρεί η Εύα Μπέη στις σελίδες 90-94. Η οποία, στο πολύ συγκινητικό και μεγάλης ακριβείας κείμενό της, μας πληροφορεί: «Καλοκαίρι του ’90 ζήτησε (ο Καρούζος) να του φέρω από το δωμάτιο της Δ. Σούτσου το TractatusLogicophilosophicus. Μαζί με το βιβλιαράκι του Τόμας Μπέρνχαρντ Ο ανιψιός του Βιτγκενστάιν παρέμειναν πλάι στο κρεβάτι του μέχρι το τέλος». Στις σελίδες 219-223 διαβάζεις ότι ο Άλαν Άνσεν, που έζησε σαράντα χρόνια στην Ελλάδα, διέθετε τη μεγαλύτερη και πιο ενημερωμένη ιδιωτική βιβλιοθήκη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Συμφωνείς με τον Γκαζμέντ Καπλάνι, που στη σελ. 40, διατείνεται ότι: «Οι ιδιωτικές βιβλιοθήκες του εικοστού αιώνα μπορούν να αφηγούνται την πολιτική του ιστορία και υστερία. Τα μεγάλα του πάθη, τα μεγάλα του εγκλήματα, τις κραυγαλέες του αντιφάσεις». Και, βέβαια, θαυμάζεις το στιλπνό χιούμορ του μετρ Αχιλλέα Κυριακίδη που υπογράφει το βιβλιοθηκομανές τεμάχιο «21+1 απόψεις για τις βιβλιοθήκες», στις σελ. 57-59.

2.ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ (Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες: Το Χάρτινο Σπίτι, μτφρ. Λένα Φραγκοπούλου, εκδ. Πατάκη): Όπου ο Αργεντινός συγγραφέας Ντομίνγκες (1955) συνθέτει έναν ύμνο στη βιβλιοφιλία, ο οποίος είναι αφιερωμένος στον Τζόζεφ Κόνραντ. Όπου στην πρώτη κιόλας σελίδα παρελαύνουν τα ονόματα της Έμιλυ Ντίκινσον, του Έρνεστ Χέμινγουεϊ και του Αλέξανδρου Δουμά. Όπου στη δεύτερη σελίδα έχουμε έναν σκύλο που διαβάζει (μοτίβο που συναντάμε στον Τόμας Πίντσον), εν προκειμένω τους Αδελφούς Καραμάζοφ. Όπου στην 21η σελίδα λάμπει η φράση: «Τα βιβλία στο σπίτι μου προελαύνουν σιωπηλά, αθώα. Δεν μπορώ να τα αναχαιτίσω», ενώ, λίγο πιο κάτω, πέφτουμε σε μια συγκινητική μνεία στον Νίκο Καζαντζάκη και στον Ζορμπά. Όπου μαθαίνουμε πώς να ξεχωρίζουμε τους μανιακούς βιβλιοφάγους («φαίνονται από το δέρμα τους που θυμίζει τσιγαρόχαρτο», σ. 47). Όπου δεν είναι δυνατόν να συγκρατηθούμε και ξεσπάμε στα γέλια με την (ας πούμε) διαταραχή του βιβλιομανούς Κάρλος Μπράουερ, ο οποίος σπαζοκεφαλιάζει για το πώς να μη βάλει στο ίδιο ράφι της βιβλιοθήκης του δύο συγγραφείς που είναι μαλωμένοι (Μπόρχες vs Λόρκα, Σαίξπηρ vs Μάρλοου, Μάρτιν Έιμις vs Τζούλιαν Μπαρνς, Βάργκας Λιόσα vs Γκαρθία Μάρκες). Όπου μας δίνεται η ωραία οδηγία ότι απολαμβάνουμε καλύτερα την ανάγνωση έργων του Γκαίτε, ακούγοντας Βάγκνερ, και του Μποντλέρ με μουσική υπόκρουση Ντεμπισί (σ. 64). Ωραίο μυθιστόρημα, μόλις 107 σελίδων, που διαθέτει όντως την «έντυπη μελωδία των λέξεων» (σ. 85).

3. Η ΠΡΑΓΜΑΤΕΙΑ (JacquesBonnet: Βιβλιοθήκες γεμάτες διαβάσματα, μτφρ. Βάνα Χατζάκη, εκδ. Άγρα): Γοητευτικότατος αίνος στο βιβλίο και στις βιβλιοθήκες. Βρίσκουμε εδώ τον περίφημο Charles-Valentin Alkan, τον προστάτη άγιο των βιβλιομανών, έξοχο συνθέτη και πιανίστα, που βρέθηκε στις 30 Μαρτίου του 1888 καταπλακωμένος από τη βιβλιοθήκη του. Βρίσκουμε κάμποσους περιλάλητους ρέκτες/παίκτες που πόνταραν τα πάντα στην άκακη τρέλα να συσσωρεύεις βιβλία και να πασχίζεις να τα ταξινομήσεις: Πεσόα, Ναμπόκοφ, Μπένγιαμιν, Περέκ, Μπασλάρ, Μπόρχες, Μοανγκέλ, Μούζιλ. Στεκόμαστε σε μια φράση του τόσο βασανισμένου Σαλάμοφ («Δεν θυμάμαι να έμαθα ποτέ να διαβάζω, κι έχω το θράσος να πιστεύω ότι ήξερα από πάντα»), και λίγο μετά πασχίζει η ζηλιάρικη φαντασία μας ν’ αγκαλιάσει τους τριακόσιες χιλιάδες (!!!) τόμους που κατείχε ο σερ Ρίτσαρντ Χέρντερ (1774-1833), «κατανεμημένους σε πέντε διαφορετικές βιβλιοθήκες στην Αγγλία και την Ηπειρωτική Ευρώπη, με την καθεμιά τους να καταλαμβάνει πέντε οικήματα» (σ. 37).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ