Το ξύπνημα των νεκρών

Το ξύπνημα των νεκρών Facebook Twitter
Άκις Βλουτής, Ρούλα Πατεράκη
0

Aπό πέρσι σχεδίαζαν η Ρούλα Πατεράκη και ο Άκις Βλουτής να ανεβάσουν το τελευταίο έργο του Χένρικ Ίψεν Το ξύπνημα των νεκρών (1899), έχοντας τη φιλοδοξία να λειτουργήσει συμπληρωματικά (και ίσως να προκαλέσει διάλογο) προς τους Εξόριστους του Τζέιμς Τζόις (1914). Όχι μόνο γιατί ο τελευταίος εκτιμούσε τα έργα του Ίψεν αλλά και γιατί οι Εξόριστοι είναι κατά έναν τρόπο η συνέχεια ή η απάντηση του Τζόις στο Ξύπνημα των νεκρών και στα μείζονα ζητήματα που θέτει σχετικά με τη σχέση του καλλιτέχνη με τους ανθρώπους και τον κόσμο. Γιατί αν ο δημιουργός παρατηρεί γύρω του, προσπαθώντας ν’ αποτυπώσει το μυστήριο της ζωής σ’ ένα καλλιτεχνικό έργο, αν από τη φύση της εργασίας του είναι ένα medium, ένα στοιχείο ανάμεσα στο απτό/υλικό και στο φανταστικό/διανοητικό, τότε όντας ο ίδιος ατελής ως άνθρωπος, δύσκολα μπορεί να εξασφαλίσει την ισορροπία του διττού της ύπαρξής του, της διττότητας του ρόλου του. Ο καλλιτέχνης μοιάζει ως προς τούτο με τον εξόριστο, μ’ αυτόν που ζει μακριά από τη γενέθλια χώρα και τους ανθρώπους του, ξένος και νοσταλγός, χωρίς το αίσθημα του ανήκειν, προσβλέποντας σε μια επιστροφή που de facto -ακόμη και αν συμβεί- τελεί εν αμφιβόλω.

Ο Ίψεν αφήνει πίσω του τον ρεαλισμό του αστικού δράματος που υιοθέτησε, για να τον υπονομεύσει εντέχνως με τα όπλα του συμβολισμού. Στο τελευταίο έργο του βαθύς συμβολισμός χαρακτηρίζει δομή, πρόσωπα, λόγο. Οι τρεις πράξεις εξελίσσονται σε διαφορετικούς ανοιχτούς χώρους, καθένας εκ των οποίων λειτουργεί ως αναβαθμός που εξασφαλίζει την άνοδο προς το επόμενο, ανώτερο επίπεδο αυτοσυνείδησης, απομάκρυνσης και απελευθέρωσης από την κοινωνία των ανθρώπων και τις συμβάσεις που διέπουν τη λειτουργία της.

Τα τέσσερα βασικά πρόσωπα -ο γλύπτης Ρούμπεκ και ο κόμης-κυνηγός Ουλφχάιμ, η Ειρήνη (κάποτε η μούσα του γλύπτη) και η Μάγια (νεαρή σύζυγος του γλύπτη)- λειτουργούν ως αρνητικά το ένα του άλλου. Οι δύο που θα διαπιστώσουν ότι η τέχνη δεν απαντά στο δράμα της ύπαρξης ούτε και το «θεραπεύει» θα βρουν τη λύτρωση σε μια «πρωτόγονη» αναμέτρηση με την ανυπέρβλητη αλήθεια της φύσης. Εκεί, στα ψηλά βουνά, θα ατενίσουν το «Θαύμα του κόσμου» και θα χαθούν παρασυρμένοι από τη χιονοστιβάδα που θα προκαλέσει ένας κεραυνός. «Pax vobis» («ειρήνη υμίν») είναι η τελευταία φράση του έργου.

Ο Ίψεν πετυχαίνει το εξής παράδοξο: φαινομενικά ρεαλιστικοί, τόσο οι διάλογοι όσο και η δράση λειτουργούν σε συμβολικό επίπεδο και απαιτούν από τους θεατές μια ετοιμότητα «συνδέσεων» ανάλογη μ’ αυτήν που είναι αναγκαία στην ανάγνωση της ποίησης. Ειδικά στην τελική πράξη, οι ήρωες χάνουν τα ατομικά χαρακτηριστικά τους (γίνονται κάτι σαν τις μορφές της τραγωδίας) και δρουν σ’ ένα πλαίσιο σχεδόν μυθολογικό (σαν τον Καύκασο στον Προμηθέα Δεσμώτη). Επιπλέον, οι διάλογοι κατά σημεία επαναλαμβάνονται από πράξη σε πράξη, με τον τρόπο που στον ποιητικό λόγο η επανάληψη είναι μείζον χαρακτηριστικό της δομής και του ρυθμού. Η επανάληψη και η κυκλικότητα, άλλωστε, δεν χαρακτηρίζουν την ίδια τη ροή της ζωής;

Σύμφωνοι, αλλά πώς μπορεί ν’ αποδοθεί στη σκηνή ένα έργο με αυτά τα χαρακτηριστικά; Το Ξύπνημα των νεκρών μπορώ να το φανταστώ καλύτερα σαν όπερα (με μουσική, λ.χ., του Ντεμπισί) παρά σαν θεατρικό έργο. Οπωσδήποτε δεν ανήκει στα έργα που παίρνεις το κείμενό τους και το ανεβάζεις οπουδήποτε - θέλει ερμηνευτική πρόταση, θέλει σκηνοθετική παρέμβαση και σκηνή που με το μέγεθός της να μπορεί ν’ ανταποκριθεί στα οντο/κοσμο-λογικά ζητήματα που θίγει. Ο Μπομπ Γουίλσον, π.χ., είχε βασιστεί για την παράστασή του (1991) στη τεχνολογία. Είχε κόψει το μισό κείμενο κι έστησε έναν κόσμο παγωμένης, αλπικής τεχνολογικής φαντασίας, όπου οι άνθρωποι κινούνται σαν ρομπότ (είναι νεκροί γιατί παραδόθηκαν στη μηχανική προοπτική του κόσμου) και κάθονται σε αυτοκινούμενες καρέκλες.

Γι’ αυτό και νομίζω ότι ήταν λάθος επιλογή να ανεβεί το Ξύπνημα των νεκρών στο Από Μηχανής Θέατρο. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της Λιλής Πεζανού στη σκηνογραφία (με 3 επιφάνειες που μισάνοιγαν ή διαμόρφωναν είσοδο από το σκοτεινό πίσω μέρος της σκηνής, μια μικρή κλίμακα που ανεβοκατέβαινε, μεγάλες επιφάνειες που αρχικά είναι προσαρμοσμένες στο πάτωμα αλλά στην τελική σκηνή σηκώνονται κάθετες για να θυμίζουν βουνοκορφές κ.ο.κ.), η δράση ασφυκτιούσε στη μικρή γκρι σκηνή - το Ξύπνημα δεν μπορείς να το δεις ως έργο δωματίου. Η παράσταση ήταν πολύ κατώτερη των προσδοκιών που είχε προκαλέσει, μια και είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στη χώρα μας. Να ’φταιξε η υποκριτική γραμμή που ακολουθήθηκε; Μα, δεν υπήρξε γραμμή. Οι ηθοποιοί πάλευαν με μια ωσεί ρεαλιστική υποκριτική που «εμπλουτιζόταν» με τις εξπρεσιονιστικές φωνητικές κορυφώσεις της Ρούλας Πατεράκη στον ρόλο της πάλαι ποτέ μούσας του γλύπτη αλλά και μ’ έναν φορμαλισμό στην (αργήήή) κίνησή της - και στην παρουσία της μοναχής που ανέλαβε η Τασία Σοφιανίδου. Σαφώς την καλύτερη ερμηνεία δίνει ο Άκις Βλουτής στον ρόλο του Ρούμπεκ, αλλά κι αυτή βυθίζεται από την έλλειψη ακόμη και ίχνους χημείας (δεσίματος) ανάμεσα στους ηθοποιούς. Συμβαίνουν και αυτά. Pax vobis.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ