Το ξύπνημα των νεκρών

Το ξύπνημα των νεκρών Facebook Twitter
Άκις Βλουτής, Ρούλα Πατεράκη
0

Aπό πέρσι σχεδίαζαν η Ρούλα Πατεράκη και ο Άκις Βλουτής να ανεβάσουν το τελευταίο έργο του Χένρικ Ίψεν Το ξύπνημα των νεκρών (1899), έχοντας τη φιλοδοξία να λειτουργήσει συμπληρωματικά (και ίσως να προκαλέσει διάλογο) προς τους Εξόριστους του Τζέιμς Τζόις (1914). Όχι μόνο γιατί ο τελευταίος εκτιμούσε τα έργα του Ίψεν αλλά και γιατί οι Εξόριστοι είναι κατά έναν τρόπο η συνέχεια ή η απάντηση του Τζόις στο Ξύπνημα των νεκρών και στα μείζονα ζητήματα που θέτει σχετικά με τη σχέση του καλλιτέχνη με τους ανθρώπους και τον κόσμο. Γιατί αν ο δημιουργός παρατηρεί γύρω του, προσπαθώντας ν’ αποτυπώσει το μυστήριο της ζωής σ’ ένα καλλιτεχνικό έργο, αν από τη φύση της εργασίας του είναι ένα medium, ένα στοιχείο ανάμεσα στο απτό/υλικό και στο φανταστικό/διανοητικό, τότε όντας ο ίδιος ατελής ως άνθρωπος, δύσκολα μπορεί να εξασφαλίσει την ισορροπία του διττού της ύπαρξής του, της διττότητας του ρόλου του. Ο καλλιτέχνης μοιάζει ως προς τούτο με τον εξόριστο, μ’ αυτόν που ζει μακριά από τη γενέθλια χώρα και τους ανθρώπους του, ξένος και νοσταλγός, χωρίς το αίσθημα του ανήκειν, προσβλέποντας σε μια επιστροφή που de facto -ακόμη και αν συμβεί- τελεί εν αμφιβόλω.

Ο Ίψεν αφήνει πίσω του τον ρεαλισμό του αστικού δράματος που υιοθέτησε, για να τον υπονομεύσει εντέχνως με τα όπλα του συμβολισμού. Στο τελευταίο έργο του βαθύς συμβολισμός χαρακτηρίζει δομή, πρόσωπα, λόγο. Οι τρεις πράξεις εξελίσσονται σε διαφορετικούς ανοιχτούς χώρους, καθένας εκ των οποίων λειτουργεί ως αναβαθμός που εξασφαλίζει την άνοδο προς το επόμενο, ανώτερο επίπεδο αυτοσυνείδησης, απομάκρυνσης και απελευθέρωσης από την κοινωνία των ανθρώπων και τις συμβάσεις που διέπουν τη λειτουργία της.

Τα τέσσερα βασικά πρόσωπα -ο γλύπτης Ρούμπεκ και ο κόμης-κυνηγός Ουλφχάιμ, η Ειρήνη (κάποτε η μούσα του γλύπτη) και η Μάγια (νεαρή σύζυγος του γλύπτη)- λειτουργούν ως αρνητικά το ένα του άλλου. Οι δύο που θα διαπιστώσουν ότι η τέχνη δεν απαντά στο δράμα της ύπαρξης ούτε και το «θεραπεύει» θα βρουν τη λύτρωση σε μια «πρωτόγονη» αναμέτρηση με την ανυπέρβλητη αλήθεια της φύσης. Εκεί, στα ψηλά βουνά, θα ατενίσουν το «Θαύμα του κόσμου» και θα χαθούν παρασυρμένοι από τη χιονοστιβάδα που θα προκαλέσει ένας κεραυνός. «Pax vobis» («ειρήνη υμίν») είναι η τελευταία φράση του έργου.

Ο Ίψεν πετυχαίνει το εξής παράδοξο: φαινομενικά ρεαλιστικοί, τόσο οι διάλογοι όσο και η δράση λειτουργούν σε συμβολικό επίπεδο και απαιτούν από τους θεατές μια ετοιμότητα «συνδέσεων» ανάλογη μ’ αυτήν που είναι αναγκαία στην ανάγνωση της ποίησης. Ειδικά στην τελική πράξη, οι ήρωες χάνουν τα ατομικά χαρακτηριστικά τους (γίνονται κάτι σαν τις μορφές της τραγωδίας) και δρουν σ’ ένα πλαίσιο σχεδόν μυθολογικό (σαν τον Καύκασο στον Προμηθέα Δεσμώτη). Επιπλέον, οι διάλογοι κατά σημεία επαναλαμβάνονται από πράξη σε πράξη, με τον τρόπο που στον ποιητικό λόγο η επανάληψη είναι μείζον χαρακτηριστικό της δομής και του ρυθμού. Η επανάληψη και η κυκλικότητα, άλλωστε, δεν χαρακτηρίζουν την ίδια τη ροή της ζωής;

Σύμφωνοι, αλλά πώς μπορεί ν’ αποδοθεί στη σκηνή ένα έργο με αυτά τα χαρακτηριστικά; Το Ξύπνημα των νεκρών μπορώ να το φανταστώ καλύτερα σαν όπερα (με μουσική, λ.χ., του Ντεμπισί) παρά σαν θεατρικό έργο. Οπωσδήποτε δεν ανήκει στα έργα που παίρνεις το κείμενό τους και το ανεβάζεις οπουδήποτε - θέλει ερμηνευτική πρόταση, θέλει σκηνοθετική παρέμβαση και σκηνή που με το μέγεθός της να μπορεί ν’ ανταποκριθεί στα οντο/κοσμο-λογικά ζητήματα που θίγει. Ο Μπομπ Γουίλσον, π.χ., είχε βασιστεί για την παράστασή του (1991) στη τεχνολογία. Είχε κόψει το μισό κείμενο κι έστησε έναν κόσμο παγωμένης, αλπικής τεχνολογικής φαντασίας, όπου οι άνθρωποι κινούνται σαν ρομπότ (είναι νεκροί γιατί παραδόθηκαν στη μηχανική προοπτική του κόσμου) και κάθονται σε αυτοκινούμενες καρέκλες.

Γι’ αυτό και νομίζω ότι ήταν λάθος επιλογή να ανεβεί το Ξύπνημα των νεκρών στο Από Μηχανής Θέατρο. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της Λιλής Πεζανού στη σκηνογραφία (με 3 επιφάνειες που μισάνοιγαν ή διαμόρφωναν είσοδο από το σκοτεινό πίσω μέρος της σκηνής, μια μικρή κλίμακα που ανεβοκατέβαινε, μεγάλες επιφάνειες που αρχικά είναι προσαρμοσμένες στο πάτωμα αλλά στην τελική σκηνή σηκώνονται κάθετες για να θυμίζουν βουνοκορφές κ.ο.κ.), η δράση ασφυκτιούσε στη μικρή γκρι σκηνή - το Ξύπνημα δεν μπορείς να το δεις ως έργο δωματίου. Η παράσταση ήταν πολύ κατώτερη των προσδοκιών που είχε προκαλέσει, μια και είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στη χώρα μας. Να ’φταιξε η υποκριτική γραμμή που ακολουθήθηκε; Μα, δεν υπήρξε γραμμή. Οι ηθοποιοί πάλευαν με μια ωσεί ρεαλιστική υποκριτική που «εμπλουτιζόταν» με τις εξπρεσιονιστικές φωνητικές κορυφώσεις της Ρούλας Πατεράκη στον ρόλο της πάλαι ποτέ μούσας του γλύπτη αλλά και μ’ έναν φορμαλισμό στην (αργήήή) κίνησή της - και στην παρουσία της μοναχής που ανέλαβε η Τασία Σοφιανίδου. Σαφώς την καλύτερη ερμηνεία δίνει ο Άκις Βλουτής στον ρόλο του Ρούμπεκ, αλλά κι αυτή βυθίζεται από την έλλειψη ακόμη και ίχνους χημείας (δεσίματος) ανάμεσα στους ηθοποιούς. Συμβαίνουν και αυτά. Pax vobis.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ