Stand Up PerformDance!

Stand Up PerformDance! Facebook Twitter
Φωτό: Παύλος Βρυωνίδης
0

Σπούδασε χορό στο Laban Centre του City University (Λονδίνο). Η Λία Χαράκη από τη Λεμεσό της Κύπρου, με άλλα λόγια, ανήκει στη νέα γενιά χορευτών και χορογράφων από την Ελλάδα και την Κύπρο που αισθάνονται ότι ανήκουν και απευθύνονται στον ευρύτερο χώρο του σύγχρονου ευρωπαϊκού χορού. Επιστρέφοντας στην Κύπρο το 2003, ίδρυσε την ομάδα της (.pelma.lia haraki) και άρχισε να ψάχνει τους δικούς τους δρόμους έκφρασης. Η δημιουργία της Στέγης Σύγχρονου Χορού στην Λεμεσό το 2007 έδωσε στην ίδια (και σε άλλους Κύπριους καλλιτέχνες του χορού) τη δυνατότητα να προχωρήσει πιο συστηματικά τη δουλειά της και το προσωπικό της ύφος.

Οι παραστάσεις της γρήγορα ξεχώρισαν σε διάφορα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Έτσι τη γνωρίσαμε κι εμείς: από το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας και από το Φεστιβάλ Αθηνών, όπου θα εμφανιστεί ξανά στις 7 και 8 Ιουνίου με το σόλο Tune In (2012) και το ντουέτο In the shape of necessity, σε ενιαία παράσταση. O λόγος στην ίδια:

«Το ντουέτο είναι βασισμένο στην ιδέα της συνύπαρξης και της αλληλέξαρτησης δύο ανθρώπων, ενός άνδρα και μίας γυναίκας. Τα γυμνά σώματά τους κρατούν λεπτές ισορροπίες, μοιράζοντας το βάρος τους αμοιβαία μεταξύ τους. Ήθελα, όντας δύο αυτόνομες οντότητες, να λειτουργούν σαν ένα σώμα. Γιατί, χωρίς τη συνέργεια του σώματος του ενός και του άλλου δεν υπάρχει κίνηση ούτε ισορροπία – να γιατί είναι αναγκαία η συνύπαρξη. Αυτό που μ' ενδιέφερε είναι να ιδωθεί το σώμα άλλοτε ως αυτό που είναι, σάρκα και οστά, κι άλλοτε ως αφηρημένο εργαλείο με το οποίο μπορούν να σχηματιστούν γλυπτά και "εγκαταστάσεις". Στην αρχή οι εικόνες θυμίζουν το προπατορικό αρχετυπικό ζευγάρι, στην πορεία η ερωτική σχέση απομυθοποιείται, για να μυθοποιηθεί στο τέλος και πάλι».

Οι χορογραφίες της εκκινούν από τον τρόπο που η ίδια βλέπει τον κόσμο και τους ανθρώπους. Έχουν, με άλλα λόγια, αυτοβιογραφική αφετηρία – κι αυτό είναι ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τον προσωπικό της "τρόπο", το Stand Up PerformDance. Ο όρος έχει να κάνει με μια μέθοδο επεξεργασίας των βιωμένων εμπειριών και των εκφραστικών εργαλείων του περφόρμερ που ξεκινά από τη γοητεία που της ασκεί η αμεσότητα των καλλιτεχνών της stand-up comedy στην επικοινωνία τους με το κοινό, όπως και από το ότι μεγάλο μέρος του υλικού που χρησιμοποιούν είναι αυτοβιογραφικό.

Η Λία Χαράκη εξηγεί ότι στις πρόβες της όλοι λένε ιστορίες, που στη συνέχεια η ίδια και οι χορευτές προσπαθούν να μεταφράσουν με το σώμα τους: κυρίως με την κίνηση (που μπορεί να γίνει χορός) και με τη φωνή τους (που μπορεί να γίνει ήχος ή τραγούδι). Στην κατεύθυνση αυτή, το έργο της Giraffe, που είδαμε στο Φεστιβάλ Καλαμάτας 2010, δείχνει πώς οι τεχνικές stand-up comedy μπορούν να εμπλουτίσουν και να «ζωντανέψουν» μια παράσταση χορού/κίνησης.

Για το σόλο Τune In, που επιλέχθηκε ως ένα από τα έργα που θα εκπροσωπήσουν την Κύπρο στην Μπιενάλε της Βενετίας (1.6-24.11.13), η Λία Χαράκη διευκρινίζει:

«Το Τune In είναι βασισμένο στην ιδέα της ενσωμάτωσης στην κίνηση του παρόντος χρόνου. Δηλαδή, προτείνω στους θεατές να συνταξιδέψουμε, με τη διαίσθηση ως οδηγό και την κίνηση ως μέσον, χάνοντας για λίγο τη συνήθη σχέση με τον χρόνο και τον χώρο.

Το Τune In δεν υπάρχει ως έργο από πριν, δημιουργείται επιτόπου, μέσα από το δικό μου σώμα, σε σχέση με την ενέργεια των θεατών. Και όπως λέει η Mαρίνα Αμπράμοβιτς για τη σχέση καλλιτέχνη-κοινού: "Όσο πιο βαθιά μέσα πας στον εαυτό σου, τόσο πιο παναθρώπινος γίνεσαι"».

Το σόλο, που ερμηνεύει η ίδια, συμπληρώνει την έρευνα που ξεκίνησε με τα έργα της Again (2011) και IntuNition (2012) για το πώς η ενέργεια μιας απλής, επαναλαμβανόμενης κίνησης που ακολουθεί έναν επαναλαμβανόμενο, σταδιακά επιταχυνόμενο ήχο αποκτά ρυθμό και ένταση που μπορούν να γεννήσουν συναισθήματα στον ερμηνευτή, και κατ' επέκταση και στον θεατή.

Τη ρωτώ για τον σύγχρονο ελληνικό και κυπριακό χορό ως προς το διεθνές περιβάλλον και μου απαντά:

«Όπου πηγαίνω πια με την ομάδα μου συναντώ Έλληνες και Κύπριους αξιοπρόσεχτους καλλιτέχνες που παρουσιάζουν πολύ ενδιαφέρουσες δουλειές. Παρότι έχουν συνείδηση της ελληνικής ταυτότητας, του βάθους και της σημασίας της ιστορίας και της παράδοσης, οι παραστάσεις τους έχουν τη φρεσκάδα της ματιάς του σύγχρονου, παγκόσμιου ανθρώπου. Όσον αφορά την Κύπρο, πιστεύω ότι μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα επιμόρφωσης των νέων χορογράφων που γίνονται στη Στέγη Χορού Λεμεσού θα προκύψει μια καινούργια γενιά, με πολύ ιδιαίτερη χορογραφική φωνή».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ