ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«Spring Forward»: Η μεγάλη γιορτή του σύγχρονου χορού έρχεται στην Ελευσίνα

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
AinaAlegre FANDANGO. ©Christophe Raynaud de Lage
0

Το Spring Forward, η μεγάλη γιορτή του σύγχρονου χορού, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Ελευσίνα, παρουσιάζοντας μια πλούσια επετειακή έκδοση 10 χρόνων με δωρεάν είσοδο.

Από την Πέμπτη 28 Απριλίου έως την Κυριακή 1 Μαΐου, η πόλη της Ελευσίνας, σε διοργάνωση του οργανισμού 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, του DAN.C.CE UNITIVA και του μεγαλύτερου δικτύου σύγχρονου χορού Aerowaves, θα αποτελέσει το διεθνές κέντρο του σύγχρονου χορού, φιλοξενώντας 25 παραστάσεις σε μοναδικούς χώρους της πόλης με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 χορογράφων και χορευτών από την Ευρώπη και την Ασία, προσελκύοντας το ενδιαφέρον περισσότερων από 150 επαγγελματιών του χώρου, αλλά και των λάτρεων της σύγχρονης δημιουργίας.

«Η κίνηση είναι η θεόρατη ένδειξη ότι είμαστε ζωντανοί. Ο χορός είναι η έντεχνη χαρά αυτού, η απόδειξη και η ανακούφισή μας. Ο άνθρωπος, ως απότοκος ενός δημιουργού, δεν αρκείται στις αποδείξεις, θέλει διαρκώς να επαναπροσδιορίζει αυτό το θαύμα δημιουργώντας κινούμενος. Κινούμενος μπορεί και αντιλαμβάνεται το θαύμα στο κορμί του. Γιατί εκεί αντιλαμβάνεται α) τη σημασία της υπάρξεώς του, β) τη σημασία του ότι δεν είναι μόνος, τη σημασία της συνύπαρξης άλλων. Ο χορός είναι η τέχνη που εορτάζει διαρκώς αυτές τις διαπιστώσεις.

Η Ελευσίνα είναι μια πόλη που προικίστηκε με έναν εντυπωσιακό αριθμό ενεργών εθνοτοπικών συλλόγων – δηλαδή ομάδες ανθρώπων που φέρουν και μεταφέρουν το αρχέγονο στοιχείo, συνυπάρχοντας σε έναν τόπο, ενώ προέρχονται από κάπου αλλού, διακριτοί όσο και αόρατοι και που χορεύουν για να συναντήσουν εμάς, τους υπόλοιπους, και για να αισθανθούν βαθιά την ταυτότητά τους. Μόνον έτσι μοιράζονται αυτό που μόνο εκείνοι κατέχουν. Συχνά, δε, χορεύοντας τραγουδούν, δίνοντας ποίηση και σημασία στις εσωτερικές κραυγές του σώματος, καθώς αυτό κινείται στον ρυθμό και στον χρόνο» λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Μιχαήλ Μαρμαρινός. 

Η κίνηση είναι η θεόρατη ένδειξη ότι είμαστε ζωντανοί. Ο χορός είναι η έντεχνη χαρά αυτού, η απόδειξη και η ανακούφισή μας. Ο άνθρωπος, ως απότοκος ενός δημιουργού, δεν αρκείται στις αποδείξεις, θέλει διαρκώς να επαναπροσδιορίζει αυτό το θαύμα δημιουργώντας κινούμενος. Κινούμενος μπορεί και αντιλαμβάνεται το θαύμα στο κορμί του.

Παράλληλα με τη σημαντική αυτή διοργάνωση, στην Ελευσίνα έχει ξεκινήσει ήδη ένα πρόγραμμα που λέγεται Ακαδημία Χορογραφίας. Είναι μια δράση παρακαταθήκης ως πρωτοβουλία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, που επιδιώκεται να μείνει στην Ελευσίνα, καθιστώντας τη μια κρυφή εστία που προσφέρει (όπως παλιά, κάποτε) κάτι που μόνο αν κάνεις τον ελάχιστο κόπο να βρεθείς εκεί μπορεί να σου προσφερθεί. Είναι ο μόνος τόπος αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα όπου μπορεί ένας νέος να εντρυφήσει στα σύγχρονα μυστήρια της τέχνης της χορογραφίας.  

«Η πόλη της Ελευσίνας έχει και μια άτυπη στρατιά μικρών παιδιών που τρέχουν, χορεύουν και μαθαίνουν την τέχνη του χορού. Φανταστείτε αυτά τα υπέροχα κυτταράκια να κινούνται χορεύοντας μέσα απ’ τις οδούς της πόλης –σαν αρτηρίες ζωής και οξυγόνου– πηγαίνοντας κάπου! Οραματίζομαι, πραγματικά, μια στιγμή, έστω μια στιγμή στην Ελευσίνα όπου όλοι, όλοι οι άνθρωποί της να βρίσκονται, ας πούμε, μπροστά από τη θάλασσα, κρατημένοι από τα χέρια, κινούμενοι σαν σε έναν κύκλιο χορό ενός ρυθμού που βγαίνει από τα σπλάχνα αυτής της πόλης. Ενός ρυθμού που είναι ικανός να κινήσει και να συγκινήσει –να ξεκουνήσει– όλους μας! Κι αυτό που λέμε έχει πιθανότητες ακόμα και να συμβεί. Γιατί έτσι είναι η Ελευσίνα.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Η επετειακή διοργάνωση θα ρίξει αυλαία την 1η Μαΐου στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με μια εντυπωσιακή παράσταση, το "Gran Bolero", σε μια νέα εκδοχή για 12 χορευτές και με τη συμμετοχή ντόπιων ερασιτεχνών χορευτών.

Αυτό είναι το νόημα, άλλωστε, του μυστικού προγράμματος μια πολιτιστικής πρωτεύουσας, να δημιουργεί δομές και υποδομές που διακηρύσσουν έμπρακτα, μέσα από τη δραστηριότητα και τη λειτουργία τους, τη μοναδικότητα της πόλης ως δυνατότητα, κάτι που μόνον εκεί μπορείς να συναντήσεις. Συνεορτάζοντας αυτή την τακτική, που ξεκινά από την Πολιτιστική Πρωτεύουσα ως πρωτοβουλία και σχεδιάζεται να συνεχίσει για πολύ και μετά το τέλος της και να παραδοθεί στα χέρια της πόλης, λαμβάνει χώρα στην Ελευσίνα αυτό το διεθνές (σχεδόν παγκόσμιο) φεστιβάλ νέων χορογράφων, το Spring Forward, που τυχαίνει να εορτάζει και τα απαστράπτοντα 10 χρόνια της διεθνούς παρουσίας του και της μοναδικής προσφοράς του στην τέχνη του χορού και της χορογραφίας. Μια διεθνής συνάντηση ανθρώπων και δημιουργών από την Ευρώπη, από την Ασία, που μετατρέπουν την πόλη σε αυτό που θα θέλαμε να είναι: σημείο δημιουργίας και ανταλλαγής, όπου ανεβοκατεβαίνουν και κυκλοφορούν βάθη και χρώματα. Ένα σημείο / κέντρο διεθνούς ενδιαφέροντος για τον χορό αυτήν τη φορά, κάτι σαν Καλλίχορον Φρέαρ» τονίζει ο κ. Μαρμαρινός.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Hole In Space. Φωτο: Sebastian Lehner

Η φετινή διοργάνωση του Spring Forward πραγματοποιείται στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο του Moving Europe, ενός προγράμματος της 2023 ΕΛΕVΣΙΣ που επικεντρώνεται στους νέους και τον χορό, έχοντας ως κύριους στόχους τη δημιουργία ενός διαλόγου ανάμεσα σε Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, την ενεργό στήριξη νέων και ανερχόμενων χορογράφων και την καλλιέργεια ενός νέου κοινού για τον χορό στην πόλη πέρα από τα όρια του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.

Το Spring Forward είναι μια διασυνοριακή γιορτή του χορού, που φιλοξενείται από το 2011 κάθε χρόνο σε διαφορετική πόλη της Ευρώπης. Τη διοργάνωση υπογράφει το Aerowaves, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο σύγχρονου χορού, που φέτος γιορτάζει τα 25 του χρόνια. Στόχος του Spring Forward είναι η ανάδειξη της νέας γενιάς χορευτών και χορογράφων από όλη την Ευρώπη και η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού δικτύου σύγχρονου χορού, με τη συμμετοχή χορογράφων, χορευτών ανερχόμενων και επαγγελματιών, κριτικών, καλλιτεχνών και λάτρεων του σύγχρονου χορού. Αξίζει να σημειωθεί πως σε προηγούμενες διοργανώσεις του Spring Forward έργα τους έχουν παρουσιάσει μερικοί από τους πιο σημαντικούς Έλληνες χορογράφους: η Πατρίσια Απέργη, η Αναστασία Βαλσαμάκη, η Ίρις Καραγιάν, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, η Σοφία Μαυραγάνη, ο Άρης Παπαδόπουλος, ο Χρήστος Παπαδόπουλος και η Μάρθα Πασακοπούλου.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Sigrid Stigsdatter ColdHawaii Dansateliers AnnavanKooij.

«Επιτέλους! Μετά από δύο χρόνια καραντίνας στα στούντιό τους, χορευτές από όλη την Ευρώπη κάνουν ένα άλμα μπροστά στην ελληνική άνοιξη. Κορυφαίος στην ομάδα είναι ο Ισπανός σταρ του προ πανδημίας Aerowaves, Jesus Rubio Gamo, και οι δεκάδες χορευτές του στο περίφημο «Gran Bolero» τους, που αποδεικνύουν πολύ πειστικά ότι o σπουδαίος Ravel μπορεί να πάρει μια τελείως διαφορετική έκταση. Ο προκλητικός και συνεχής κύκλος τους στο αμφιθέατρο αφηγείται χαρούμενες ιστορίες ατομικού και συλλογικού θριάμβου επί των αντιξοοτήτων, φέρνοντας μια κορύφωση στο φεστιβάλ που απογυμνώνει την ανθρωπότητα στη θεμελιώδη της αισιοδοξία» λέει ο διευθυντής του Aerowaves, John Ashford. 

«Αυτή θα είναι η 25η παράσταση σε τέσσερις ημέρες, μια ιλιγγιώδης παρέλαση που φέρνει στις ειδικά διαμορφωμένες σκηνές της Ελευσίνας εκατό χορευτές από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και ειδικούς καλεσμένους από προγράμματα ανταλλαγής με την Ιαπωνία, τη Νότιο Κορέα και την Ταϊβάν. Αυτές οι 25 παραστάσεις σηματοδοτούν τα 25 χρόνια που πρώτο το Aerowaves ανακαλύπτει νέα χορογραφικά ταλέντα· παλαιότερα τον Κωνσταντίνο Ρήγο, την Πατρίσια Απέργη και τον Χρήστο Παπαδόπουλο. Ποια 25 μυστήρια όμως θα φέρουν οι νεοφερμένοι στην Ελευσίνα; Χορευτικές πληγές από τον Μεσαίωνα, ο τελευταίος βόρειος λευκός ρινόκερος, η ευχαρίστηση να κατεβαίνεις από ένα άλογο όταν κινείται με πλήρη ταχύτητα, μια ισχυρή υπενθύμιση του γιατί οι ζωές των μαύρων έχουν σημασία, σιωπηλή house μουσική μέσα από καλειδοσκόπιο και περισυλλογή για το τέλος της φύσης. Τίποτα, εν ολίγοις, δεν περιλαμβάνει το Spring Forward, που να περιμένει κανείς από τον χορό».

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
CieVivons N21. ©Mark Maborough

Με σύνθημα «Ετοιμαστείτε να (+)κινηθείτε» το πρόγραμμα του Spring Forward περιλαμβάνει 24 παραστάσεις χορού που θα μας ταξιδέψουν σε 16 χώρες (Ιαπωνία, Ταϊβάν και Κορέα, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Τσεχία, Ολλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Ελβετία, Ισπανία, Ελλάδα, Αρμενία, Ρουμανία, Ουγγαρία), μετατρέποντας την Ελευσίνα σε τόπο μιας σπουδαίας διεθνούς συνάντησης και ανταλλαγής ανάμεσα στους Ελευσίνιους, τους επισκέπτες της πόλης, καθώς και τους δημιουργούς από την Ευρώπη και την Ασία.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της διοργάνωσης θα πραγματοποιηθούν παράλληλες δράσεις, όπως το Dance Quality Writing, ένα πρόγραμμα ανάπτυξης ικανοτήτων για ανερχόμενους συγγραφείς χορού, το Upstart Forum, μια δημόσια συζήτηση-ξενάγηση στη διοργάνωση για ζητήματα προγραμματισμού, το Spingback Social με ζωντανή μετάδοση συνεντεύξεων των καλλιτεχνών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.

Παράλληλα με τις ομάδες χορού με βάση την Ευρώπη, εταίροι από την Ασία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής ανταλλαγής του Aerowaves θα παρουσιάσουν στο φετινό Spring Forward νέα και σημαντικά έργα. Ανάμεσα σε άλλα, η διοργάνωση θα υποδεχθεί τους Ayano Yokoyama (Ιαπωνία), Q dance company (Νότια Κορέα), Yeu-kwn Wang/ Shimmering Productions (Ταϊβάν) και Movers Platform (Ιαπωνία/Κορέα/Ελλάδα).

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
alcunecoreografie3. ©Jacopo Jenna.

«Ένα από τα πιο συναρπαστικά γεγονότα, αφιερωμένο στον σύγχρονο χορό, θα φιλοξενηθεί φέτος στη χώρα μας. Ο λόγος για το Spring Forward που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Aerowaves, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο σύγχρονου χορού. Η 10η επέτειός του θα εορταστεί στην πόλη της Ελευσίνας από τις 28 Απριλίου ως την 1η του Μάη» λέει η Φρόσω Τρούσα, καλλιτεχνική διευθύντρια DAN.C.CE Unitiva/ARC for Dance Festival/Moving Colors Fest.

«Ως ένα από τα πιο αναγνωρισμένα και δημοφιλή σημεία καλλιτεχνικής συνάντησης, το φεστιβάλ φέρνει μαζί ανερχόμενους και πολλά υποσχόμενους δημιουργούς από όλη την Ευρώπη και την Ασία –που έχει την τιμητική της φέτος– και παρουσιάζει έργα που χαρακτηρίζονται από μια πλέον φρέσκια μάτια στη σύγχρονη χορογραφική σκηνή.

Ειδικά φέτος, μετά από δυο συναπτά χρόνια περιορισμών λόγω της πανδημίας που όλοι βιώσαμε σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, το Spring Forward καταφτάνει ως ένα χαρμόσυνο δρώμενο που μας προσμένει να ζήσουμε παρέα την επαναφορά και την επιστροφή μας σε ανοιχτά και συμμετοχικά καλλιτεχνικά δρώμενα. Στα δέκατά του γενέθλια, το φεστιβάλ μας προσκαλεί τώρα περισσότερο από ποτέ να νιώσουμε πολίτες του κόσμου, χωρίς σύνορα να μας χωρίζουν, αλλά και να αντιληφθούμε βιωματικά τον ρόλο και το πρόταγμα της τέχνης παντός καιρού και κατάστασης. Εν τέλει, αυτή η πολύβουη συνύπαρξη μάς καλεί να βιώσουμε μια ανεξάντλητη πηγή ενέργειας και έμπνευσης».

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
CollectivoMine Esercizi3

Η διοργάνωση του φεστιβάλ στην Ελλάδα σηματοδοτεί την επαναφορά στην εξωστρέφεια και τον διάλογο με άλλες χώρες, πάντα με επίκεντρο τον σύγχρονο χορό. Καλωσορίζοντας συνολικά περίπου 200 επαγγελματίες του χώρου και 130 καλλιτέχνες, οι παραστάσεις και οι παράλληλες δράσεις θα γίνουν αφορμή να ανακαλύψουμε σημαντικά τοπόσημα της πόλης της Ελευσίνας, να συνομιλήσουμε και να ανταλλάξουμε ιδέες με απώτερο στόχο να μοιραστούμε εμπειρίες και πρακτικές για την ενδυνάμωση του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Η επετειακή διοργάνωση θα ρίξει αυλαία την 1η Μαΐου στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με μια εντυπωσιακή παράσταση, το «Gran Bolero», σε μια νέα εκδοχή για 12 χορευτές και με τη συμμετοχή ντόπιων ερασιτεχνών χορευτών, σε χορογραφία του Ισπανού χορογράφου Jesús Rubio Gamo, ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες που έχει αναδείξει το Aerowaves. Το έργο εξερευνά τα σύνορα μεταξύ ελαφρότητας και βαρύτητας και τη λεπτή γραμμή που χωρίζει την ευχαρίστηση από την εξάντληση. Η παράσταση είναι βασισμένη στο ντουέτο «Bolero», που παρουσίασε ο καλλιτέχνης στο Spring Forward 2017 στο Aarhus.

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Soirée d'études 10. © Marc Domage
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Gran Bolero

Το πρόγραμμα του Spring Forward 2022 περιλαμβάνει έργα από 12 χώρες, από την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Γαλλία μέχρι τη Ρουμανία και την Ολλανδία, αποδεικνύοντας τον θεματικό και αισθητικό πλούτο της αναδυόμενης χορευτικής σκηνής της Ευρώπης. Συγκεκριμένα: «Soirée d’études», Cassiel (Βέλγιο), «Comme un symbole» (σύντομη εκδοχή), Cie Al-Fa/Alexandre Fandard (Γαλλία), «HOLE IN SPACE», Diego Tortelli & Miria Wurm (Γερμανία), «Treatment of Remembering», POCKETART (Τσεχία), «Warping Soul», Andreas Hannes (Ολλανδία), «Esercizi per un manifesto poetico», Collettivo Mine (Ιταλία), «the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed», Courtney May Robertson (Ολλανδία), «Pas de deux», Anna-Marija Adomaityte/Cie A M A (Λιθουανία/Ελβετία), «Some choreographies», Jacopo Jenna (Ιταλία), «Plastic bag», «The Very Last Northern White Rhino», Gastón Core (Ισπανία), «Vanishing Point», Dafni Antoniadou, Alexandros Vardaxoglou & Constantine Skourlis (Ελλάδα), «Me, My non-Self and I», Rima Pipoyan (Αρμενία), «Cold Hawaii, Sigrid Stigsdatter Mathiassen» (Ολλανδία), «Choreomaniacs», Simona Deaconescu (Ρουμανία), «Deep Fake», Gergo D. Farkas (Ουγγαρία), «Call Alice», Temporary Collective (Ondrová, Tejnorová & coll.) (Τσεχία), «STUDY 4, FANDANGO AND OTHER CADENCES», Aina Alegre (Γαλλία/Ισπανία), «Never Twenty One», Compagnie Vivons! (Γαλλία) και «Open Drift», Philippe Kratz (Ιταλία).

Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Gran Bolero.
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Treatment of Remembering2. ©Vojtech Brtnicky
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Alice Brazzit-White Rhino.
Ελευσίνα, η πόλη της άνοιξης του χορού Facebook Twitter
Warping Soul-AndreasHannes. ©Salih_Kilic

«Spring Forward» στην Ελευσίνα
28/4-1/5

Είσοδος ελεύθερη. Απαραίτητη η προκράτηση θέσεων από τη Δευτέρα 18 Απριλίου μέσω viva.gr
Η 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης στηρίζει το
Κέντρο Αγάπης Ελευσίνας. Περισσότερες πληροφορίες 2023eleusis.eu

Μερικοί από τους επαγγελματίες Ισπανούς χορευτές του «Gran Bolero» εμφανίζονται γυμνοί. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 15 ετών.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα της διοργάνωσης
εδώ.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 29/03- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΤΙΣΤΕΙ-15 χορογράφοι που άλλαξαν τον χορό

Βιβλία και Συγγραφείς / 15 χορογράφοι που άλλαξαν τον χορό

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Κλημεντίνη Βουνελάκη για τους καλλιτέχνες που άλλαξαν τη χορευτική τέχνη στο γύρισμα του 20ού προς τον 21ο αιώνα, με αφορμή το βιβλίο της «Σώματα αλλιώς» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ποταμός.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός

PORTRAITS 2022 / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Δεν με ενδιαφέρει το θέατρο ακριβώς, με συναρπάζει η θεατρικότητα των πραγμάτων»

H θέση του ανάμεσα στους πλέον σημαντικούς σκηνοθέτες της προηγούμενης 30ετίας είναι διακριτή. Ο Μιχαήλ Μαρμάρινος από τη δεκαετία του ’90 έχει χαράξει τον δικό του δρόμο. Έχει πετύχει να προκαλεί σταθερά περιέργεια, να εκπλήσσει, να σ’ ενδιαφέρουν ακόμα και οι παραστάσεις του που δεν σου αρέσουν. Το τελευταίο μεγάλο στοίχημα αφορά την καλλιτεχνική διεύθυνση του προτζεκτ «Ελευσίνα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023».
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Τρίσα Μπράουν: «Πήρε την καθημερινή κίνηση της πεζής ζωής μας και μας την επέστρεψε καινούργια»

Σαν Σήμερα / Τρίσα Μπράουν: «Πήρε την καθημερινή κίνηση της πεζής ζωής μας και μας την επέστρεψε καινούργια»

Μικρό αφιέρωμα στην Aμερικανίδα χορεύτρια και χορογράφο που πέθανε σαν σήμερα στα 80 της και άνοιξε νέους δρόμους, αμφισβητώντας τα σύνορα ανάμεσα στις τέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ