Requiem aeternam dona eis, Domine!

Requiem aeternam dona eis, Domine! Facebook Twitter
Φωτό: Χάρης Ακριβιάδης
0

Στην πρώτη λέξη της νεκρώσιμης ακολουθίας της Καθολικής Εκκλησίας («Requiem aeternam dona eis, Domine») που παρακαλεί τον Θεό να χαρίσει αιώνια ανάπαυση στους κεκοιμημένους οφείλεται η ονομασία του μουσικού είδους του ρέκβιεμ. Η εξάρτησή του από την τυπολογία (στη δομή, τη μορφή και τη γλώσσα) της εκκλησιαστικής λειτουργίας δεν εμπόδισε σπουδαίους συνθέτες να ασχοληθούν με αυτό. Κάποια από τα πιο σημαντικά έργα της μπαρόκ, της κλασικής και της ρομαντικής περιόδου της συμφωνικής μουσικής είναι ρέκβιεμ, με πλέον χαρακτηριστικά αυτά του Μότσαρτ και του Βέρντι.

Η ιδέα ενός ρέκβιεμ απασχολούσε τον Βέρντι τουλάχιστον από το 1868-9, όταν πρότεινε σε Ιταλούς συνθέτες της εποχής του να γράψουν μαζί ένα «συλλογικό» έργο στη μνήμη του Ροσίνι. O ίδιος είχε αναλάβει το καταληκτικό μέρος («Libera me») του άτυχου, τελικά, σχεδίου. Εκ νέου δουλέμενο, ωστόσο, εκείνο το «Libera me» κλείνει το ρέκβιεμ που συνέθεσε μόνος του πια ο Βέρντι στη μνήμη του ρομαντικού συγγραφέα και Ιταλού πατριώτη Alessandro Manzoni (1785-1873).

«Ο Βέρντι είχε ήδη μεγάλη εμπειρία στην όπερα όταν έγραψε το “Ρέκβιεμ”, ένα έργο μοναδικό στην ιστορία της μουσικής γιατί συνδυάζει την κατάνυξη, την εσωτερικότητα και την υπαρξιακή αγωνία μιας λειτουργίας με τη δραματικότητα μιας όπερας. Έχει πολύ μεγάλες αντιθέσεις που συναρπάζουν και καθηλώνουν ακόμα και τον πιο αμύητο ακροατή. Έχει, δηλαδή, μέρη που τραγουδιούνται ψιθυριστά από τη χορωδία και την ορχήστρα να παίζει τόσο απαλά, σαν η μουσική να βγαίνει από τα μύχια της ψυχής, όπως και το περίφημο χορωδιακό “Dies Irae” (“Ημέρα Οργής”) που σε συγκλονίζει με τη δύναμη, η οποία ξεχειλίζει. Εδώ το πνεύμα του λόγου (αναφέρεται στην τρομερή οργή του Θεού προς τους αδίκους) αποτυπώνεται ευθέως στη μουσική: όλοι παίζουν όσο πιο δυνατά μπορούν, και η γκρανκάσα και όλα τα κρουστά και τα χάλκινα πνευστά και η χορωδία! Γι’ αυτό και το “Ρέκβιεμ” του Βέρντι συγκινεί όχι μόνο το κοινό αλλά και τους μουσικούς που το ερμηνεύουν» λέει ο Βασίλης Χριστόπουλος, ο διευθυντής και μαέστρος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Βασίλης ΧριστόπουλοςΕίναι μια καλή στιγμή για την πρώτη τη τάξει ορχήστρα της χώρας. Κατά την περίοδο 2012-13 είχε αύξηση 45% των εσόδων από τα εισιτήρια σε σχέση με το 2011-2. «Το κοινό αναγνώρισε την άνοδο του καλλιτεχνικού επιπέδου της ορχήστρας αλλά και την προσπάθεια που κάνουμε για ενδιαφέροντα προγράμματα (που έχουν πια μια δραματουργική συνοχή, με θεματικούς κύκλους μέσα στην ίδια σεζόν αλλά και με συνδετικό άξονα σε κάθε συναυλία, ώστε να μην είναι απλώς ωραία έργα, τυχαίως συνδυασμένα). Επιδιώκουμε με κάθε τρόπο τη βελτίωση της συνολικής εικόνας της ΚΟΑ, με υπέρβαση, συχνά, των σωματικών και ψυχικών αντοχών μας» σχολιάζει ο ο 38χρονος αρχιμουσικός και αναφέρεται στον θεσμό των εισαγωγικών ομιλιών που δίνονται (δωρεάν) πριν από τις τακτικές συναυλίες της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής, τον οποίο και καθιέρωσε ο ίδιος, αλλά και στην πολιτική χαμηλών ως προς το κόστος εισιτηρίων. « Ένα μέσο εισιτήριο είναι της τάξης των 15 ευρώ. Το φοιτητικό είναι 5 ευρώ, που σημαίνει ότι για να ακούσει ο φοιτητής την καλύτερη ορχήστρα της χώρας του ζωντανά πληρώνει λιγότερο απ’ όσο για να δει μια ταινία στο σινεμά» εξηγεί.

Η ΚΟΑ ανταμείβεται από το κοινό για την κοπιώδη προσπάθειά της να γίνει καλύτερη εν μέσω κρίσης, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση. Το ταμείο της είναι άδειο, καθώς ακόμα δεν έχει πάρει κάποια δόση από τη, μειωμένη στο μισό, επιχορήγηση του 2013! Ας θυμίσουμε στον κ. Τζαβάρα, μήπως και δείξει έστω και καθυστερημένα την αναγκαία έγνοια, ότι σε όλες τις χώρες οι ορχήστρες συμφωνικής μουσικής επιχορηγούνται γιατί είναι αδύνατον, όσο χρηστή κι αν είναι η διαχείριση των οικονομικών της, να συντηρηθεί χωρίς την υποστήριξη της πολιτείας.

«Η ορχήστρα είναι το πιο περίπλοκο δημιούργημα του ανθρώπινου πολιτισμού. Δεν υπάρχει κάτι πιο δύσκολο από το να ζητάς από 60, 80, 90 ανθρώπους να είναι άριστα προετοιμασμένοι, να βάλει ο καθένας την ψυχή και την προσωπικότητά του στην ερμηνεία του μουσικού έργου και την ίδια στιγμή όλοι μαζί να παραμερίσουν την προσωπική τους άποψη και να προσαρμοστούν στην άποψη του μαέστρου και στον τρόπο και τον ήχο του διπλανού τους! Σκεφτείτε τι σημαίνει αυτό όταν έχεις 16 πρώτα βιολιά, πόσο μάλλον στο “Ρέκβιεμ”, που θα είναι 30! Με άλλα λόγια, μια πολυπληθής ομάδα πρέπει να παίξει ταυτόχρονα, με την ίδια ταχύτητα στο δοξάρι, με την ίδια δυναμική στον ήχο και το ίδιο ηχόχρωμα, με την ίδια άρθρωση. Απαιτείται από αυτούς το εξής σχιζοφρενικό: να παραμερίσουν το εγώ τους χάριν της συλλογικής προσπάθειας και την ίδια στιγμή να μην είναι άβουλοι, να μην υπακούουν απλώς σε εντολές –γιατί τότε η μουσική θα βγει άνευρη! Ωστόσο, παρά κάποιες διαφορές και διαφωνίες που μπορεί να σημειωθούν στις πρόβες, τελικά, όλοι συμπλέουμε στην επιθυμία να βγει καλή η συναυλία» καταλήγει ο Β.Χριστόπουλος.

Με τέσσερις σπουδαίους λυρικούς καλλιτέχνες, τη Ρουμάνα υψίφωνο Τσέλια Κοστέα, τη Γαλλίδα μεσόφωνο Ζεραλντίν Σωβέ, τον Αυστραλό τενόρο Στιβ Ντέιβισλιμ και τον Ρώσο βαθύφωνο Γιούρι Βορομπιόφ, και με τρεις χορωδίες (της ΕΡΤ, του Δήμου Αθηναίων και τη Μητροπολιτική Χορωδία της Σόφιας!) το «Ρέκβιεμ» του Βέρντι από την ΚΟΑ στο Ηρώδειο φαίνεται πως θα είναι μια θεσπέσια, πραγματικά γενναιόδωρη εμπειρία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ