Οι άνθρωποι να υπάρχουν

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
0

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

 

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη

Η Ερμίρα Γκόρο ξέρει καλά τι σημαίνει να είσαι ξένος. Έφτασε στην Ελλάδα στα 14 της από τη Χιμάρα της Αλβανίας και μόλις αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (το 1998) συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη. «Ήταν η εποχή του σύγχρονου contact improvisation κι εγώ, μετά την Κρατική Σχολή (όπου οι σπουδές μας ήταν, ας πούμε, πιο συντηρητικές, αφορούσαν περισσότερο το μπαλέτο), ενθουσιάστηκα. Τελικά, έμεινα στην Αμερική 8 χρόνια. Πηγαινοερχόμουν, βέβαια, αν σκεφτείς ότι έκανα με την Τζένη Αργυρίου ένα έργο στην Μπιενάλε 2003 και ότι δούλεψα ως βοηθός χορογράφος στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας» λέει.


Εγώ τη θυμάμαι σ' εκείνη την πολύ ενδιαφέρουσα σόλο περφόρμανς της Αργυρίου Fwd: See you in Walhalla το 2007, ως άβαταρ που κινούνταν με αισθητήρες σε σχέση με το βίντεο πόλης που προβαλλόταν ταυτοχρόνως, ένα εξαιρετικό δείγμα παράστασης πολυμέσων που θα μπορούσε να είχε κάνει «καριέρα» στην Eυρώπη και την Αμερική, αλλά που, τελικά, λόγω των γνωστών ελληνικών προβλημάτων, δεν είχε την τύχη που της άξιζε. Η Ερμίρα, πάντως, αναζήτησε με θάρρος την τύχη της και το 2007 βρέθηκε στην ομάδα DV8 Physical Theatre του Λόιντ Νιούσον. Εντάχθηκε στο σύνολο των περφόρμερ για την παράσταση To be straight with you, στο εξαιρετικό Can we talk about this? (που είδαμε πέρσι στη Στέγη) και θα συμμετέχει και στην καινούργια παραγωγή του DV8 John που ξεκινά περιοδεία στην Ευρώπη από τον Αύγουστο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη


«Τι σημαίνει για σένα πατρίδα;» τη ρωτώ και δεν κρύβει την αμηχανία της. «Δεν τα πάω καλά με την έννοια της πατρίδας, αν αυτό σημαίνει ένα έθνος, μια σημαία κ.λπ. και είμαι καχύποπτη όταν ακούω να μιλάνε "πατριώτες" για "πατριωτισμό". Σέβομαι την ιστορία ενός τόπου, όταν αυτή δεν χρησιμοποιείται για να ισχυροποιήσει επιθετικές πολιτικές προς τρίτους. Σε ό,τι κάνω, κάτι προσπαθώ να δείξω, κάτι να πω. Το πολιτικό ή κοινωνικό σχόλιο μπορεί να κυκλοφορεί έμμεσα στην παράσταση, αλλά δουλειά μου δεν είναι να μιλάω για πολιτική, μόνο για ανθρώπους. Ας πούμε, στο A Quiet Voice αυτό που θέλω είναι οι θεατές να δουν αυτούς τους ανθρώπους. Δεν πρόκειται για μια παράσταση χορού, είναι πιο κοντά στην περφόρμανς: η ύπαρξη μιας ομάδας ανθρώπων σ' έναν χώρο, στα όρια μεταξύ παράστασης και πραγματικότητας (οπότε, τίθεται το ζήτημα πότε καθένας από τους ανθρώπους που συμμετέχουν υποδύεται κάτι και πότε είναι ο εαυτός του...). Στη συνύπαρξη εμπεριέχεται η σύγκρουση, δεν ωραιοποιώ καταστάσεις, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να μπορούμε να ζούμε μαζί, χωρίς προκαταλήψεις και φόβο».


Στο A Quiet Voice συμμετέχει ένα μεγάλο, ετερογενές ως προς τη σύνθεσή του σύνολο ανθρώπων, διαφορετικής ηλικίας και εθνοτήτων. Οι περισσότεροι δεν είναι χορευτές – είτε δεν έχουν χορέψει ποτέ στη σκηνή, είτε έχουν ασχοληθεί ερασιτεχνικά με τους παραδοσιακούς χορούς της χώρας. «Το πιο δύσκολο για μένα ήταν να τοποθετηθούν τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι και να μπορέσουν να λειτουργήσουν ως μία ομάδα. Στην αρχή δεν μίλαγαν όλοι με όλους, ο καθένας καθόταν στη γωνιά του. Τώρα έχουν γίνει μια παρέα, τρώμε όλοι μαζί φαγητά που φέρνουν κάποιοι από την ομάδα, αυτοί που έχουν χαρτιά συμβουλεύουν και βοηθούν αυτούς που δεν έχουν – γιατί όσοι συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Αθηνών πρέπει να έχουν χαρτιά παραμονής. Αλλά για να ζητήσεις άσυλο στην Ελλάδα, πρέπει να μείνεις στην Ελλάδα και πολλοί προτιμούν να μην προχωρήσουν τη διαδικασία γιατί προορισμός τους είναι κάποια άλλη, πιο αναπτυγμένη χώρα της Ευρώπης. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους προετοιμάζοντας την παράσταση, αλλά δεν μπόρεσα να συνεργαστώ με όλους γι' αυτόν το λόγο, επειδή είναι εδώ χωρίς χαρτιά. Δουλεύοντας με ερασιτέχνες, το χορευτικό μέρος φτάνει έως ένα σημείο. Αλλά οι ερασιτέχνες φέρνουν μαζί τους το καινούργιο βλέμμα και μερικές φορές φρέσκες, προσωπικές ιδέες που όσοι ασχολούμαστε επαγγελματικά με τον χορό τις έχουμε ανάγκη. Χρειάζεται τεράστια υπομονή, πάντως. Δεν θέλω να τους πιέζω, θέλω να νιώθουν ευχάριστα που συμμετέχουν, αλλά η πειθαρχία είναι αναγκαίος όρος, γιατί χωρίς αυτή μοιάζει να μη σέβεσαι ούτε τον εαυτό σου, ούτε –κυρίως– τους άλλους» λέει η Ερμίρα Γκόρο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter

Τρεις μήνες που δουλεύει την παράσταση έχει καταλήξει στο εξής σε σχέση με τους Αφρικανούς και την κυρίαρχη άποψη ότι «έχουν τον ρυθμό μέσα τους». «Δεν ισχύει ότι όλοι οι μαύροι έχουν τον ρυθμό μέσα τους. Για την ακρίβεια, είναι τόσες οι φυλές και οι λαοί από τους οποίους προέρχονται και είναι τόσες οι διαφορές μεταξύ τους, ώστε δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι το ίδιο σε μια απλή κίνηση (π.χ. με τους ώμους) που τους ζητώ να κάνουν. Καθένας τους έχει τον δικό του ρυθμό που ανταποκρίνεται στις δικές του (μουσικές και χορευτικές) αναφορές».


Διάλεξε τη λέξη «quiet» για τον τίτλο της παράστασής της, γιατί είναι μια έννοια που την προκαλεί: αναφέρεται σε μια ήσυχη κατάσταση, σε κάτι που υπάρχει ήσυχα, δεν ενοχλεί, αλλά είναι πολύ δυνατό και μπορεί να αλλάξει τα πράγματα. «Ένας μαύρος που αποκτά παιδί με μία Ελληνίδα ή μία Ασιάτισσα που κάνει σχέση μ' έναν Έλληνα, για να πω ένα απλό παράδειγμα, είναι μια επιλογή που αλλάζει τα πράγματα, τα οδηγεί σε νέες ισορροπίες» εξηγεί, παραδεχόμενη ότι είναι δύσκολο να «μιλήσεις» με το σώμα, γιατί όσο κι αν η εκφραστική του δυνατότητα είναι πολύ μεγάλη, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε σύνθετες έννοιες και ιδέες που μόνο με τον λόγο μπορούμε να χειριστούμε.


Κανένα πρόβλημα, είναι ανακουφιστικό που όταν βλέπεις μια παράσταση χωρίς λόγο, οι παρανοήσεις και οι παρεξηγήσεις περιορίζονται στο ελάχιστο...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ