Οι άνθρωποι να υπάρχουν

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
0

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

 

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη

Η Ερμίρα Γκόρο ξέρει καλά τι σημαίνει να είσαι ξένος. Έφτασε στην Ελλάδα στα 14 της από τη Χιμάρα της Αλβανίας και μόλις αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (το 1998) συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη. «Ήταν η εποχή του σύγχρονου contact improvisation κι εγώ, μετά την Κρατική Σχολή (όπου οι σπουδές μας ήταν, ας πούμε, πιο συντηρητικές, αφορούσαν περισσότερο το μπαλέτο), ενθουσιάστηκα. Τελικά, έμεινα στην Αμερική 8 χρόνια. Πηγαινοερχόμουν, βέβαια, αν σκεφτείς ότι έκανα με την Τζένη Αργυρίου ένα έργο στην Μπιενάλε 2003 και ότι δούλεψα ως βοηθός χορογράφος στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας» λέει.


Εγώ τη θυμάμαι σ' εκείνη την πολύ ενδιαφέρουσα σόλο περφόρμανς της Αργυρίου Fwd: See you in Walhalla το 2007, ως άβαταρ που κινούνταν με αισθητήρες σε σχέση με το βίντεο πόλης που προβαλλόταν ταυτοχρόνως, ένα εξαιρετικό δείγμα παράστασης πολυμέσων που θα μπορούσε να είχε κάνει «καριέρα» στην Eυρώπη και την Αμερική, αλλά που, τελικά, λόγω των γνωστών ελληνικών προβλημάτων, δεν είχε την τύχη που της άξιζε. Η Ερμίρα, πάντως, αναζήτησε με θάρρος την τύχη της και το 2007 βρέθηκε στην ομάδα DV8 Physical Theatre του Λόιντ Νιούσον. Εντάχθηκε στο σύνολο των περφόρμερ για την παράσταση To be straight with you, στο εξαιρετικό Can we talk about this? (που είδαμε πέρσι στη Στέγη) και θα συμμετέχει και στην καινούργια παραγωγή του DV8 John που ξεκινά περιοδεία στην Ευρώπη από τον Αύγουστο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη


«Τι σημαίνει για σένα πατρίδα;» τη ρωτώ και δεν κρύβει την αμηχανία της. «Δεν τα πάω καλά με την έννοια της πατρίδας, αν αυτό σημαίνει ένα έθνος, μια σημαία κ.λπ. και είμαι καχύποπτη όταν ακούω να μιλάνε "πατριώτες" για "πατριωτισμό". Σέβομαι την ιστορία ενός τόπου, όταν αυτή δεν χρησιμοποιείται για να ισχυροποιήσει επιθετικές πολιτικές προς τρίτους. Σε ό,τι κάνω, κάτι προσπαθώ να δείξω, κάτι να πω. Το πολιτικό ή κοινωνικό σχόλιο μπορεί να κυκλοφορεί έμμεσα στην παράσταση, αλλά δουλειά μου δεν είναι να μιλάω για πολιτική, μόνο για ανθρώπους. Ας πούμε, στο A Quiet Voice αυτό που θέλω είναι οι θεατές να δουν αυτούς τους ανθρώπους. Δεν πρόκειται για μια παράσταση χορού, είναι πιο κοντά στην περφόρμανς: η ύπαρξη μιας ομάδας ανθρώπων σ' έναν χώρο, στα όρια μεταξύ παράστασης και πραγματικότητας (οπότε, τίθεται το ζήτημα πότε καθένας από τους ανθρώπους που συμμετέχουν υποδύεται κάτι και πότε είναι ο εαυτός του...). Στη συνύπαρξη εμπεριέχεται η σύγκρουση, δεν ωραιοποιώ καταστάσεις, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να μπορούμε να ζούμε μαζί, χωρίς προκαταλήψεις και φόβο».


Στο A Quiet Voice συμμετέχει ένα μεγάλο, ετερογενές ως προς τη σύνθεσή του σύνολο ανθρώπων, διαφορετικής ηλικίας και εθνοτήτων. Οι περισσότεροι δεν είναι χορευτές – είτε δεν έχουν χορέψει ποτέ στη σκηνή, είτε έχουν ασχοληθεί ερασιτεχνικά με τους παραδοσιακούς χορούς της χώρας. «Το πιο δύσκολο για μένα ήταν να τοποθετηθούν τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι και να μπορέσουν να λειτουργήσουν ως μία ομάδα. Στην αρχή δεν μίλαγαν όλοι με όλους, ο καθένας καθόταν στη γωνιά του. Τώρα έχουν γίνει μια παρέα, τρώμε όλοι μαζί φαγητά που φέρνουν κάποιοι από την ομάδα, αυτοί που έχουν χαρτιά συμβουλεύουν και βοηθούν αυτούς που δεν έχουν – γιατί όσοι συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Αθηνών πρέπει να έχουν χαρτιά παραμονής. Αλλά για να ζητήσεις άσυλο στην Ελλάδα, πρέπει να μείνεις στην Ελλάδα και πολλοί προτιμούν να μην προχωρήσουν τη διαδικασία γιατί προορισμός τους είναι κάποια άλλη, πιο αναπτυγμένη χώρα της Ευρώπης. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους προετοιμάζοντας την παράσταση, αλλά δεν μπόρεσα να συνεργαστώ με όλους γι' αυτόν το λόγο, επειδή είναι εδώ χωρίς χαρτιά. Δουλεύοντας με ερασιτέχνες, το χορευτικό μέρος φτάνει έως ένα σημείο. Αλλά οι ερασιτέχνες φέρνουν μαζί τους το καινούργιο βλέμμα και μερικές φορές φρέσκες, προσωπικές ιδέες που όσοι ασχολούμαστε επαγγελματικά με τον χορό τις έχουμε ανάγκη. Χρειάζεται τεράστια υπομονή, πάντως. Δεν θέλω να τους πιέζω, θέλω να νιώθουν ευχάριστα που συμμετέχουν, αλλά η πειθαρχία είναι αναγκαίος όρος, γιατί χωρίς αυτή μοιάζει να μη σέβεσαι ούτε τον εαυτό σου, ούτε –κυρίως– τους άλλους» λέει η Ερμίρα Γκόρο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter

Τρεις μήνες που δουλεύει την παράσταση έχει καταλήξει στο εξής σε σχέση με τους Αφρικανούς και την κυρίαρχη άποψη ότι «έχουν τον ρυθμό μέσα τους». «Δεν ισχύει ότι όλοι οι μαύροι έχουν τον ρυθμό μέσα τους. Για την ακρίβεια, είναι τόσες οι φυλές και οι λαοί από τους οποίους προέρχονται και είναι τόσες οι διαφορές μεταξύ τους, ώστε δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι το ίδιο σε μια απλή κίνηση (π.χ. με τους ώμους) που τους ζητώ να κάνουν. Καθένας τους έχει τον δικό του ρυθμό που ανταποκρίνεται στις δικές του (μουσικές και χορευτικές) αναφορές».


Διάλεξε τη λέξη «quiet» για τον τίτλο της παράστασής της, γιατί είναι μια έννοια που την προκαλεί: αναφέρεται σε μια ήσυχη κατάσταση, σε κάτι που υπάρχει ήσυχα, δεν ενοχλεί, αλλά είναι πολύ δυνατό και μπορεί να αλλάξει τα πράγματα. «Ένας μαύρος που αποκτά παιδί με μία Ελληνίδα ή μία Ασιάτισσα που κάνει σχέση μ' έναν Έλληνα, για να πω ένα απλό παράδειγμα, είναι μια επιλογή που αλλάζει τα πράγματα, τα οδηγεί σε νέες ισορροπίες» εξηγεί, παραδεχόμενη ότι είναι δύσκολο να «μιλήσεις» με το σώμα, γιατί όσο κι αν η εκφραστική του δυνατότητα είναι πολύ μεγάλη, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε σύνθετες έννοιες και ιδέες που μόνο με τον λόγο μπορούμε να χειριστούμε.


Κανένα πρόβλημα, είναι ανακουφιστικό που όταν βλέπεις μια παράσταση χωρίς λόγο, οι παρανοήσεις και οι παρεξηγήσεις περιορίζονται στο ελάχιστο...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ