Οι άνθρωποι να υπάρχουν

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Πηνελόπη Γερασίμου
0

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

 

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη

Η Ερμίρα Γκόρο ξέρει καλά τι σημαίνει να είσαι ξένος. Έφτασε στην Ελλάδα στα 14 της από τη Χιμάρα της Αλβανίας και μόλις αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (το 1998) συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη. «Ήταν η εποχή του σύγχρονου contact improvisation κι εγώ, μετά την Κρατική Σχολή (όπου οι σπουδές μας ήταν, ας πούμε, πιο συντηρητικές, αφορούσαν περισσότερο το μπαλέτο), ενθουσιάστηκα. Τελικά, έμεινα στην Αμερική 8 χρόνια. Πηγαινοερχόμουν, βέβαια, αν σκεφτείς ότι έκανα με την Τζένη Αργυρίου ένα έργο στην Μπιενάλε 2003 και ότι δούλεψα ως βοηθός χορογράφος στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας» λέει.


Εγώ τη θυμάμαι σ' εκείνη την πολύ ενδιαφέρουσα σόλο περφόρμανς της Αργυρίου Fwd: See you in Walhalla το 2007, ως άβαταρ που κινούνταν με αισθητήρες σε σχέση με το βίντεο πόλης που προβαλλόταν ταυτοχρόνως, ένα εξαιρετικό δείγμα παράστασης πολυμέσων που θα μπορούσε να είχε κάνει «καριέρα» στην Eυρώπη και την Αμερική, αλλά που, τελικά, λόγω των γνωστών ελληνικών προβλημάτων, δεν είχε την τύχη που της άξιζε. Η Ερμίρα, πάντως, αναζήτησε με θάρρος την τύχη της και το 2007 βρέθηκε στην ομάδα DV8 Physical Theatre του Λόιντ Νιούσον. Εντάχθηκε στο σύνολο των περφόρμερ για την παράσταση To be straight with you, στο εξαιρετικό Can we talk about this? (που είδαμε πέρσι στη Στέγη) και θα συμμετέχει και στην καινούργια παραγωγή του DV8 John που ξεκινά περιοδεία στην Ευρώπη από τον Αύγουστο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter
Φωτο: Άννα Ψαρουδάκη


«Τι σημαίνει για σένα πατρίδα;» τη ρωτώ και δεν κρύβει την αμηχανία της. «Δεν τα πάω καλά με την έννοια της πατρίδας, αν αυτό σημαίνει ένα έθνος, μια σημαία κ.λπ. και είμαι καχύποπτη όταν ακούω να μιλάνε "πατριώτες" για "πατριωτισμό". Σέβομαι την ιστορία ενός τόπου, όταν αυτή δεν χρησιμοποιείται για να ισχυροποιήσει επιθετικές πολιτικές προς τρίτους. Σε ό,τι κάνω, κάτι προσπαθώ να δείξω, κάτι να πω. Το πολιτικό ή κοινωνικό σχόλιο μπορεί να κυκλοφορεί έμμεσα στην παράσταση, αλλά δουλειά μου δεν είναι να μιλάω για πολιτική, μόνο για ανθρώπους. Ας πούμε, στο A Quiet Voice αυτό που θέλω είναι οι θεατές να δουν αυτούς τους ανθρώπους. Δεν πρόκειται για μια παράσταση χορού, είναι πιο κοντά στην περφόρμανς: η ύπαρξη μιας ομάδας ανθρώπων σ' έναν χώρο, στα όρια μεταξύ παράστασης και πραγματικότητας (οπότε, τίθεται το ζήτημα πότε καθένας από τους ανθρώπους που συμμετέχουν υποδύεται κάτι και πότε είναι ο εαυτός του...). Στη συνύπαρξη εμπεριέχεται η σύγκρουση, δεν ωραιοποιώ καταστάσεις, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να μπορούμε να ζούμε μαζί, χωρίς προκαταλήψεις και φόβο».


Στο A Quiet Voice συμμετέχει ένα μεγάλο, ετερογενές ως προς τη σύνθεσή του σύνολο ανθρώπων, διαφορετικής ηλικίας και εθνοτήτων. Οι περισσότεροι δεν είναι χορευτές – είτε δεν έχουν χορέψει ποτέ στη σκηνή, είτε έχουν ασχοληθεί ερασιτεχνικά με τους παραδοσιακούς χορούς της χώρας. «Το πιο δύσκολο για μένα ήταν να τοποθετηθούν τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι και να μπορέσουν να λειτουργήσουν ως μία ομάδα. Στην αρχή δεν μίλαγαν όλοι με όλους, ο καθένας καθόταν στη γωνιά του. Τώρα έχουν γίνει μια παρέα, τρώμε όλοι μαζί φαγητά που φέρνουν κάποιοι από την ομάδα, αυτοί που έχουν χαρτιά συμβουλεύουν και βοηθούν αυτούς που δεν έχουν – γιατί όσοι συμμετέχουν στο Φεστιβάλ Αθηνών πρέπει να έχουν χαρτιά παραμονής. Αλλά για να ζητήσεις άσυλο στην Ελλάδα, πρέπει να μείνεις στην Ελλάδα και πολλοί προτιμούν να μην προχωρήσουν τη διαδικασία γιατί προορισμός τους είναι κάποια άλλη, πιο αναπτυγμένη χώρα της Ευρώπης. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους προετοιμάζοντας την παράσταση, αλλά δεν μπόρεσα να συνεργαστώ με όλους γι' αυτόν το λόγο, επειδή είναι εδώ χωρίς χαρτιά. Δουλεύοντας με ερασιτέχνες, το χορευτικό μέρος φτάνει έως ένα σημείο. Αλλά οι ερασιτέχνες φέρνουν μαζί τους το καινούργιο βλέμμα και μερικές φορές φρέσκες, προσωπικές ιδέες που όσοι ασχολούμαστε επαγγελματικά με τον χορό τις έχουμε ανάγκη. Χρειάζεται τεράστια υπομονή, πάντως. Δεν θέλω να τους πιέζω, θέλω να νιώθουν ευχάριστα που συμμετέχουν, αλλά η πειθαρχία είναι αναγκαίος όρος, γιατί χωρίς αυτή μοιάζει να μη σέβεσαι ούτε τον εαυτό σου, ούτε –κυρίως– τους άλλους» λέει η Ερμίρα Γκόρο.

Οι άνθρωποι να υπάρχουν Facebook Twitter

Τρεις μήνες που δουλεύει την παράσταση έχει καταλήξει στο εξής σε σχέση με τους Αφρικανούς και την κυρίαρχη άποψη ότι «έχουν τον ρυθμό μέσα τους». «Δεν ισχύει ότι όλοι οι μαύροι έχουν τον ρυθμό μέσα τους. Για την ακρίβεια, είναι τόσες οι φυλές και οι λαοί από τους οποίους προέρχονται και είναι τόσες οι διαφορές μεταξύ τους, ώστε δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι το ίδιο σε μια απλή κίνηση (π.χ. με τους ώμους) που τους ζητώ να κάνουν. Καθένας τους έχει τον δικό του ρυθμό που ανταποκρίνεται στις δικές του (μουσικές και χορευτικές) αναφορές».


Διάλεξε τη λέξη «quiet» για τον τίτλο της παράστασής της, γιατί είναι μια έννοια που την προκαλεί: αναφέρεται σε μια ήσυχη κατάσταση, σε κάτι που υπάρχει ήσυχα, δεν ενοχλεί, αλλά είναι πολύ δυνατό και μπορεί να αλλάξει τα πράγματα. «Ένας μαύρος που αποκτά παιδί με μία Ελληνίδα ή μία Ασιάτισσα που κάνει σχέση μ' έναν Έλληνα, για να πω ένα απλό παράδειγμα, είναι μια επιλογή που αλλάζει τα πράγματα, τα οδηγεί σε νέες ισορροπίες» εξηγεί, παραδεχόμενη ότι είναι δύσκολο να «μιλήσεις» με το σώμα, γιατί όσο κι αν η εκφραστική του δυνατότητα είναι πολύ μεγάλη, δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε σύνθετες έννοιες και ιδέες που μόνο με τον λόγο μπορούμε να χειριστούμε.


Κανένα πρόβλημα, είναι ανακουφιστικό που όταν βλέπεις μια παράσταση χωρίς λόγο, οι παρανοήσεις και οι παρεξηγήσεις περιορίζονται στο ελάχιστο...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ