Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter
0
Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter
Στη «Σταχτοπούτα» δεν εμπνεύστηκα από κάτι ελληνικό, εκτός ίσως από τα μικρά αγγελάκια. Αλλά γεννήθηκα στην Αρλ, στη νότια Γαλλία, η οποία ιδρύθηκε από τους Έλληνες. Διδάχτηκα αρχαία ελληνικά στο πανεπιστήμιο και οι παππούδες μου, όταν αποφοίτησα το 1969, μου έκαναν δώρο ένα ταξίδι στην Ελλάδα.

Θεωρείται από τους πιο ταλαντούχους Γάλλους σχεδιαστές μόδας της γενιάς των '80s. Τα μπαρόκ ρούχα του, με αναφορές στο φολκλόρ, χαρακτηρίζονταν πάντα θεατρικά. Φυσικό κι επόμενο, αφού ο Κριστιάν Λακρουά ξεκίνησε με σπουδές στην Ιστορίας της Τέχνης. Αυτό το κάπως αντιεμπορικό στυλ τον οδήγησε στη μυσταγωγία της όπερας και του μπαλέτου – έχει υπογράψει πολλές παραστάσεις σε μερικές από τις σημαντικότερες σκηνές του κόσμου. Το Εθνικό Μουσείο της Σιγκαπούρης, άλλωστε, έκανε το 2009 μια αναδρομική έκθεση στα θεατρικά του κοστούμια. Πριν από μερικά χρόνια υπέγραψε την αναβίωση του μοναδικού μπαλέτου του Γιόχαν Στράους –μια παραλλαγή του παραμυθιού της Σταχτοπούτας– για την Όπερα της Βιέννης, σε χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα. Την ίδια ακριβώς παράσταση, με δικά του κοστούμια και σκηνικά, εμπνευσμένα από εκείνα του Άντον Μπριόσκι της πρώτης παράστασης του 1901, επαναλαμβάνει η Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε μιλάει για τη σχέση του με το μπαλέτο, τα παραμύθια, και τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Όταν σχεδιάζετε κοστούμια για το θέατρο και την όπερα, ακολουθείτε την ίδια διαδικασία, όπως όταν σχεδιάζετε ρούχα για μια κολεξιόν, ή αφήνετε τη φαντασία σας να κινηθεί εκτός ορίων;

Φυσικά! Καταρχάς ναι, εν μέρει για τεχνικούς λόγους. Εν τέλει όμως όχι και τόσο, καθώς στο μυαλό μου η δουλειά παραμένει κατά βάση η ίδια: να δημιουργώ κάτι διαφορετικό από την καθημερινότητα, μια ατμόσφαιρα, ένα είδος απόδρασης.

Προσωπικά, φημίζομαι για το ντεκορατίφ στυλ μου, τα χρώματα, τα κεντήματα που παίζουν με το φως και το σκηνικό και, φυσικά, με τις μπαλαρίνες και την ικανότητα ιδιοφυών χορογράφων.


Μπορεί το μπαλέτο να προσαρμοστεί στη σύγχρονη αισθητική ή προτιμάτε να φαντάζεστε το μπαλέτο σε σχέση με τον 19ο αιώνα, μια ονειρική ατμόσφαιρα που μας γυρνάει σε μια εξιδανικευμένη προπολεμική εποχή παιδικής αθωότητας;

Ενδιαφέρουσα ερώτηση! Υπάρχουν μπαλέτα και μπαλέτα, εξαρτάται από το στυλ του χορογράφου και τις απαιτήσεις του. Πρέπει να πω ότι ως σκηνογράφος δεν είμαι αφεντικό του εαυτού μου, δηλαδή ελεύθερος να υλοποιήσω οποιαδήποτε έμπνευση μου 'ρθει στο μυαλό. Βρίσκομαι εκεί για να υπηρετήσω, δουλειά μου είναι να εικονοποιήσω τη φαντασία, τις ανάγκες, τις απαιτήσεις του σκηνοθέτη. Φυσικά, ένα απλό, λευκό t-shirt ή ένα απλό φόρεμα που βλέπουμε στον σύγχρονο χορό –αν οι χορευτές δεν είναι τελείως γυμνοί– με εμπνέει πολύ λιγότερο απ' οτιδήποτε προέρχεται από το παρελθόν, τη «Λίμνη των Κύκνων» ή την «Ωραία Κοιμωμένη». Στο μοντέρνο μπαλέτο το κλειδί είναι ο ρυθμός και το αγνό κορμί, ενώ στο κλασικό, εφόσον τα κοστούμια αποτελούν μέρος ολόκληρης της δημιουργίας, υπάρχει η ανάγκη για κάτι πιο ρομαντικό, ακόμα και αν πρόκειται για κάτι δυσκολότερο τεχνικά. Ο σύγχρονος χορογράφος το μόνο που χρειάζεται είναι κάτι απλό, που θα αφήσει το σώμα να μιλήσει. Κάποιοι μπορεί να ζητήσουν καθαρά κοστούμια, ίσως ακόμα και μπαρόκ, αν ταιριάζουν με τη δημιουργία τους. Αλλά και το κλασικό μπαλέτο μπορεί να ερμηνευτεί με ένα απλό ένδυμα, ώστε να πλησιάσει ακόμα περισσότερο το κοινό. Οπότε, αυτό είναι ένα μεγάλο κι ενδιαφέρον θέμα. Προσωπικά, φημίζομαι για το ντεκορατίφ στυλ μου, τα χρώματα, τα κεντήματα που παίζουν με το φως και το σκηνικό και, φυσικά, με τις μπαλαρίνες και την ικανότητα ιδιοφυών χορογράφων.

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter
Ο κ. Τζανέλλα επέλεξε να μείνει πιστός στην αυθεντική εκδοχή του Στράους και του Μπριόσκι. Έμεινα άναυδος όταν ανακάλυψα την εκδοχή αυτή. Ήταν τόσο μοντέρνα, τόσο σημερινή, που μοιάζει ακόμα περισσότερο σύγχρονη στο γεφύρωμα μεταξύ 20ού και 21ου αιώνα. Φωτο: Βασίλης Μακρής

Η «Σταχτοπούτα» είναι ένα κλασικό έργο που συγκεντρώνει όλες τις φαντασιώσεις και τις ανάγκες και διαπερνά όλες τις κοινωνίες διαχρονικά. Σας ενδιέφερε να ακολουθήσετε τις οδηγίες του Γιόχαν Στράους, που ζητάει να συμβαίνει στο παρόν, ή προτιμάτε έναν παραμυθένιο και φανταστικό κόσμο;

Ναι, είναι ένα οικουμενικό έργο και αφορά όλους μας, όπως η «Χιονάτη», η «Ωραία Κοιμωμένη» και άλλα με ανάλογο ψυχολογικό και ψυχαναλυτικό περιεχόμενο. Ο κ. Τζανέλλα επέλεξε να μείνει πιστός στην αυθεντική εκδοχή του Στράους και του Μπριόσκι. Έμεινα άναυδος όταν ανακάλυψα την εκδοχή αυτή. Ήταν τόσο μοντέρνα, τόσο σημερινή, που μοιάζει ακόμα περισσότερο σύγχρονη στο γεφύρωμα μεταξύ 20ού και 21ου αιώνα. Λαμβάνει χώρα μέσα σε έναν οίκο μόδας, κι εγώ είμαι σχεδιαστής μόδας. Ο ιδιοκτήτης του πολυκαταστήματος ονομάζεται μεσιέ Αρνό (όπως ο διευθυντής της Louis Vuitton), ενώ γράφεται τέλη του 19ου, αρχές του 20ού αιώνα. Οπότε, ήταν πολύ ενδιαφέρον να δημιουργήσουμε έναν παραμυθένιο άχρονο κόσμο μόδας και εξτραβαγκάντζας σαν ένα παιδικό βιβλίο. Το στυλ μου της περιόδου 1999-2000 ήταν πολύ γραφιστικό, φλούο, γεωμετρικό, συγχρόνως «μοντέρνο» και φανταστικό και, παρεμπιπτόντως, μπαινόβγαινε σε αυτό που αποκαλούμε «πραγματικό κόσμο». Πάντως, δεν είμαι αντίθετος σε μια κλασική διακοσμητική και νοσταλγική εκδοχή.

Σε ποια περίοδο αναφέρονται τα κοστούμια σας της «Σταχτοπούτας»; Πέρα από τα σκηνικά του Άντον Μπριόσκι της ιστορικής παράστασης του 1901, στην οποία βασίσατε τα σκηνικά σας, τα κοστούμια σας έχουν ευθεία αναφορά σε έναν καλλιτέχνη, σε κάποια περίοδο καλλιτεχνική ή ιστορική, σε κάποια ταινία;

Όσον αφορά τη δική μου δουλειά, οφείλω να πω ότι για τη Σταχτοπούτα και τις αδελφές της εμπνεύστηκα από εικονογραφήσεις του '50 και του '60, όπως και από τη σύγχρονη τέχνη, και λίγο από τον 18ο αιώνα για τη σκηνή με τις κινέζικες πορσελάνες.

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter
Ως παιδί, θυμάμαι ένα βιβλίο με υπέροχη εικονογράφηση, τόσο όμορφο –ειδικά τη γεμάτη στάχτες και σκονισμένη κουζίνα της Σταχτοπούτας–, που ήθελα να μπω στις σελίδες του και να ζήσω εκεί μέσα.

Γενικά, έχετε τη φήμη ότι τα ρούχα σας να ξεφεύγουν από την πραγματικότητα. Σας απωθεί η ιδέα τα ρούχα να εκφράζουν την ταραγμένη μας εποχή;

Θεωρώ ότι το ροκοκό, το μπαρόκ και ο ρομαντισμός σχετίζονται τόσο με τον ταραγμένο κόσμο και την εποχή μας όσο και μια σπορτίφ ή μίνιμαλ σημερινή κολεξιόν. Έχω παρατηρήσει ότι στα τελευταία Fashion Weeks ξεπετάγεται μια νέα γενιά σχεδιαστών που εμφανίζεται με «θεατρικά», σχεδόν αδύνατον να φορεθούν, σύνολα. Αυτές οι κολεξιόν είναι απόδειξη ενός είδους πολιτισμικής, λογοτεχνικής και καλλιτεχνική συνειδητοποίησης, κάτι που για μένα αποτελεί τη βαθύτερη απάντηση σε οτιδήποτε προέρχεται από το facebook, τα videogames και τα μπλογκ.

Ποιο θα ήταν το ιδανικό στυλ στη μόδα σήμερα, με την οικονομική κρίση και τη βία να πλήττει τον δυτικό και όχι μόνο κόσμο;

Καταρχάς, να μείνουμε αληθινοί, ελεύθεροι και πιστοί στον εαυτό μας, με μια δεύτερη ματιά που να ταιριάζει στο πνεύμα μας, στις ανάγκες μας, στις ιδέες μας, χωρίς να είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε τυφλά εμπορευματοποιημένες δημιουργίες μαζικής παραγωγής ή μια ψεύτικη μόδα καθοδηγημένη απ' όλους αυτούς τους ανεγκέφαλους κλώνους. Πάνω απ' όλα, οφείλουμε να σεβόμαστε το ανθρώπινο είδος, τη Γη, τη φύση, με χειροποίητα, ανακυκλωμένα, έξυπνα προϊόντα, συνδυάζοντας παλιά και νέα αντικείμενα, μοναδικά, χειροποίητα, οικολογικά προϊόντα – επίσης μοιράζοντας πράγματα. Επισκέπτομαι συχνά την Ισπανία και λόγω της κρίσης νεαροί φίλοι μου έχουν εφεύρει έναν δικό τους τρόπο ζωής, λιγότερο δαπανηρό και τρέντι. Μια αξιοσημείωτη, νέα αντίληψη ζωής, περισσότερο μοντέρνα για μένα απ' οτιδήποτε προέρχεται από πολυκαταστήματα και ψευτοσνομπίστικες πολυτελείς μάρκες.

Στην εποχή του Ίντερνετ, των κινητών τηλεφώνων, του Ιnstagram, της τεχνολογίας και των γκάτζετ, τι μπορεί να προσφέρει ένα παραμύθι στο κοινό;

Την απόδραση, την ελευθερία, την αλλαγή, τη διαφορετικότητα, το όνειρο, την πολυχρωμία, που τα χρειαζόμαστε ως τροφή. Δείτε τη νέα κινηματογραφική εκδοχή της «Σταχτοπούτας». Ο λόγος που την έκαναν είναι γιατί ακόμα και οι πλέον κυνικοί παραγωγοί, που ενδιαφέρονται μόνο για το χρήμα, ένιωσαν ότι το είχαν ανάγκη.

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter

Μα, τι είδους απόδραση μπορεί να προσφέρει ένα παραμύθι στα παιδιά των tablets και των videogames;

Αυτό είναι ένα υπέροχο μυστήριο. Ως παιδί, θυμάμαι ένα βιβλίο με υπέροχη εικονογράφηση, τόσο όμορφο –ειδικά τη γεμάτη στάχτες και σκονισμένη κουζίνα της Σταχτοπούτας–, που ήθελα να μπω στις σελίδες του και να ζήσω εκεί μέσα. Ακόμα έχω στη μνήμη μου τη μαγεία κάποιων κινούμενων σχεδίων και κόμικς που στο μεταξύ έχασα. Από την άλλη, μερικά από αυτά μου δημιουργούσαν ένα ενοχλητικό συναίσθημα, βαρεμάρα, ακόμα και μια αιώνια θλίψη που εξακολουθώ να κουβαλάω μέχρι σήμερα. Αυτό συνδέεται άμεσα με το πνεύμα ενός υψηλού τρόπου ζωής, με άλλους κόσμους.

Η υψηλή ραπτική είναι απόδειξη πολιτισμού ή ταξικής διάκρισης;

Φυσικά και όχι! Μόνο χρήματος.

Τι κάνει κομψή μια γυναίκα που δεν μπορεί να αγοράσει ακριβά ρούχα και αξεσουάρ;

Καταρχάς, το να αποφεύγει το μπότοξ! Έτσι κι αλλιώς, νομίζω ότι δεν είναι καθόλου προσιτά πια τα ακριβά ρούχα. Υπάρχουν πολλά φτηνά ρούχα, vintage ή second-hand, που μπορεί να ανακατέψει με τον δικό της τρόπο, χωρίς να ντρέπεται καθόλου. Αν όντως θέλει να μιμηθεί τις πλούσιες και τις τρέντι, μπορεί να πάει και να αγοράσει από εταιρείες – αμέσως μόλις κυκλοφορήσει μια κολεξιόν στην αγορά, την αντιγράφουν. Και αν έχει χρόνο και ικανότητα, μπορεί να τα φτιάξει μόνη της, όπως έκαναν οι μητέρες μας.

Υπάρχει κάποιο θρυλικό κινηματογραφικό ή θεατρικό κοστούμι που συνεχώς επανέρχεται στο μυαλό σας και θα χαρακτηρίζατε «Τέχνη»;

Όλα του Adrian των ταινιών του Χόλιγουντ του '40, η ταινία «Γυναίκες» του Κιούκορ και η «Ωραία μου κυρία», τα φιλμ του Βισκόντι και του Παζολίνι. Αλλά και ταπεινά κοστούμια φτωχών μπουλουκιών απ' όταν ήμουν παιδί. Μόνο και μόνο για το αίσθημα της ψευδαίσθησης, του παιχνιδιού, την εφευρετικότητα ενός άλλου κόσμου, έτσι απλά, με κακό μακιγιάζ, φτωχά αξεσουάρ, πολυκαιρισμένα και κατεστραμμένα σκηνικά, ζωγραφισμένα επάνω σε καμβά.

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter

Ποια ήταν ανέκαθεν για σας η ιδανική γυναίκα, είτε διάσημη είτε άσημη;

Όλες οι κλασικές εικόνες με εντυπωσίαζαν όταν ήμουν παιδί: η Μπαρντό, η Χέπμπορν, η Γκρέις Κέλι, της οποίας ο γάμος πρέπει να ήταν η πρώτη τηλεοπτική εκπομπή που είδα το 1956, η Κάλλας, η Τζάκι και, γιατί όχι, η Δούκισσα του Ουίνδσορ, η Κέι Κένταλ, η Μόνικα Βίττι, η Μαγκάνο, η Ντελφίν Σερίνγκ και η γυναίκα μου, την πρώτη φορά που τη γνώρισα. Ο τρόπος που μιλούσε, που κάπνιζε, που γελούσε, που τίναζε τα μαλλιά της, η εξυπνάδα της και η ειρωνεία της, το χιούμορ. Όταν τη συνάντησε η μητέρα μου, είπε ότι έμοιαζε με την ιδανική γυναίκα, όχι τόσο ψηλή, χλωμή ή αδύνατη.

Υπάρχει κάτι ελληνικό το οποίο σας έχει εμπνεύσει;

Στη «Σταχτοπούτα» όχι, εκτός ίσως από τα μικρά αγγελάκια. Αλλά γεννήθηκα στην Αρλ, στη νότια Γαλλία, η οποία ιδρύθηκε από τους Έλληνες. Διδάχτηκα αρχαία ελληνικά στο πανεπιστήμιο και οι παππούδες μου, όταν αποφοίτησα το 1969, μου έκαναν δώρο ένα ταξίδι στην Ελλάδα. Πρέπει να ομολογήσω ότι έχω να την επισκεφτώ πολλά χρόνια, αλλά νιώθω λίγο Έλληνας στο μυαλό και στο αίμα, αλλά όσον αφορά την έμπνευση που βρίσκω στην αρχαιότητα αλλά και τα παραδοσιακά κοστούμια του Μουσείου Μπενάκη, που με επηρέασαν πάρα-πάρα πολύ όταν αποφάσισα να γίνω σχεδιαστής μόδας. Επίσης, πρόσφατα εντυπωσιάστηκα από κάποιες ταινίες, όπως η «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα. Αλλά ακόμα δεν έχω δει την ταινία «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, που λάτρεψαν οι φίλοι μου.

Ο Κριστιάν Λακρουά μιλά για τα υπέροχα κοστούμια που σχεδίασε για τη Σταχτοπούτα της Λυρικής Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ