Ο Johan Simons ανοίγει τα φετινά Επιδαύρια

Johan Simons Facebook Twitter
«Χρειαζόμαστε απαλότητα, που δεν είναι το ίδιο με τη νωθρότητα. Και ενσυναίσθηση. Να νοιαζόμαστε τους άλλους. Να μπαίνουμε στη θέση τους, να προσπαθούμε να νιώθουμε πώς νιώθουν». Φωτ.: Jorg Bruggermann-Ostkreuz
0

Ο Johan Simons από παλιά, από την εποχή του Theatergroep Hollandia, που ίδρυσε μαζί με τον μουσικό Πάουλ Κουκ το 1985, και του ΖΤ Ηollandia, μετά στο NTGent, στο Münchner Kammerspiele, στην Τριενάλε της Ρουρ, τώρα στο Schauspielhaus Bochum, πάντα, αντιμετώπιζε με πολιτική σκέψη και στάση το θεατρικό γεγονός.

Επιμένει να επανέρχεται στις θεμελιώδεις ιδέες του Διαφωτισμού και στα βασικά αιτήματα της Γαλλικής Επανάστασης (Eλευθερία - Ισότητα - Αδελφοσύνη) και να καταγγέλλει όλα αυτά που υπονομεύουν το κοινωνικό συμβόλαιο στη διαφορετική, παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα της εποχής μας. Και πιστεύει βαθιά στη δύναμη που έχουν οι καλλιτέχνες να επικοινωνούν με το μεγάλο κοινό, όπως δεν μπορεί καμία άλλη επαγγελματική κατηγορία. 

Γι’ αυτό και ανέκαθεν επιδίωκε οι παραστάσεις του να είναι «φιλικές» σε ανθρώπους που δεν συνηθίζουν να πηγαίνουν στο θέατρο, επιλέγοντας μάλιστα σπουδαία έργα: από το 2018 μέχρι σήμερα έχει σκηνοθετήσει την Πενθεσίλεια του Κλάιστ, το Ένα πάρτι για τον Μακχίθ / Μια pub καντάτα για ζητιάνους, ανθρακωρύχους και μεθυσμένους (πάνω στην Όπερα της Πεντάρας), τον Ιβάνοφ του Τσέχοφ, τους Αριθμημένους του Ελίας Κανέτι, τα Στοιχειώδη Σωματίδια, την Υποταγή και την Πλατφόρμα του Μισέλ Ουελμπέκ, το Κοσμόπολις του Ντελίλο, Οιδίποδα Τύραννο, Άμλετ, Βασιλιά Λιρ, Mακμπέθ.   

«Χρειαζόμαστε απαλότητα, που δεν είναι το ίδιο με τη νωθρότητα. Και ενσυναίσθηση. Να νοιαζόμαστε τους άλλους. Να μπαίνουμε στη θέση τους, να προσπαθούμε να νιώθουμε πώς νιώθουν».

Απροσδόκητες συνδέσεις και συνθέσεις επί σκηνής χαρακτηρίζουν τις παραστάσεις του Ολλανδού σκηνοθέτη, συχνά στην κατεύθυνση του γερμανικού μεταμοντερνιστικού ύφους της εικοσαετίας 1990-2010. Στην Αθήνα, στο Ηρώδειο, έχουμε δει τις Βάκχες του ZT Hollandia (2002) και το Καζιμίρ και Καρολίνα του Χόρβατ (2009). Αυτό το καλοκαίρι, στις 1 και 2 Ιουλίου, καταφθάνει στην Επίδαυρο από το Bochum (είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Schauspielhaus του Bochum από το 2018) με την ευριπίδεια Άλκηστη. 

Anne Rietmeijer Facebook Twitter
H Anne Rietmeijer θα υποδυθεί την Άλκηστη. Φωτ.: Fatih Kurceren

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Johan Simons ασχολείται με τον μύθο της Άλκηστης. Το 2016, όντας καλλιτεχνικός διευθυντής της Τριενάλε της Ρουρ, σκηνοθέτησε την όπερα του Γκλουκ, Αlceste (1767), με τη B’ Rock Orchestra υπό τη διεύθυνση του ειδικού στη μουσική του δέκατου όγδοου αιώνα Ρενέ Ζακόμπ και με τη χορωδία της ΜusicAeterna του δικού μας Θόδωρου Κουρεντζή. Η Μπριζίτ Κρίνστενσεν ερμήνευσε την Άλκηστη και ο Τόμας Γουόλκερ τον Άδμητο.

728
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οι κριτικές για εκείνη την παράσταση ήταν πολύ θετικές τόσο για τις μουσικές/τραγουδιστικές ερμηνείες όσο και για τον τρόπο που ο σκηνοθέτης υπηρέτησε τη μουσική, επιτρέποντας, μέσα από τον αρχαίο μύθο, να τεθούν μεγάλα ζητήματα της ύπαρξης. Η μουσική της Άλκηστης του Γκλουκ γίνεται βασικό στοιχείο και στην παράσταση της τραγωδίας του Ευριπίδη που ετοιμάζει ο Simons για το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Μάλιστα, αντί Χορού θα έχει στο κέντρο της ορχήστρας τέσσερις λυρικούς τραγουδιστές και ένα εκκλησιαστικό όργανο.

«Χρειαζόμαστε απαλότητα, που δεν είναι το ίδιο με τη νωθρότητα. Και ενσυναίσθηση. Να νοιαζόμαστε τους άλλους. Να μπαίνουμε στη θέση τους, να προσπαθούμε να νιώθουμε πώς νιώθουν», έχει πει. Γι’ αυτό και είμαι περίεργη να δω πώς θα χειριστεί την ευριπίδεια τραγικωμωδία, στην οποία, ως γνωστόν, πρωταγωνιστεί ο Άδμητος – που δεν θέλει να πεθάνει και δέχεται να πεθάνει στη θέση του η γυναίκα του. Εκείνη, πάλι, η Άλκηστη, δέχεται να πεθάνει επειδή η αγάπη για τον άνδρα της είναι πιο δυνατή από τον θάνατο.

Κι όσο για τον γέρο πατέρα του, αυτός αρνείται να θυσιάσει την πολύτιμη, λίγη ζωή που του απομένει για να ζήσει ο γιος του. Οι άνθρωποι εδώ τολμούν να αποφασίσουν για τη ζωή τους πέρα από στερεοτυπικούς ρόλους και αναμενόμενες συμπεριφορές. Κι αυτά που διακυβεύονται είναι τόσο σοβαρά και ανατρέπουν τις συνήθεις βεβαιότητες τόσο ύπουλα (μέσω λογικών επιχειρημάτων!), που δικαιώνουν απολύτως τον Simons όταν επιστρέφει σε έργα που έχει ξανακάνει στο παρελθόν ή όταν η πρώτη συμβουλή που δίνει στους νέους καλλιτέχνες του θεάτρου είναι: «Βρείτε θέματα που να έχουν σημασία».

Schauspielhaus Bochum – Johan Simons
Άλκηστη του Ευριπίδη
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
1/7-2/7, 21:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Θέατρο / Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά στη LiFO για το φετινό, φιλόδοξο πρόγραμμα της διοργάνωσης, για τις τεράστιες δυσκολίες των προηγούμενων δύο ετών, για τους νεωτερισμούς που επιχείρησε να φέρει στον θεσμό και κάνει έναν μικρό απολογισμό, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σημαντικότερες εκδηλώσεις στην πόλη μέχρι το τέλος της άνοιξης

Spring Preview 2022 / Θέατρο, εικαστικά, μουσική: Οι σημαντικότερες εκδηλώσεις στην Αθήνα μέχρι το τέλος της άνοιξης

Οι εκθέσεις των John Craxton και Brice Marden, η ματιά της Λένας Κιτσοπούλου στον μύθο του Φρανκενστάιν, η επιστροφή του ADD Festival, το Spring Forward στην Ελευσίνα, η παγκόσμια πρεμιέρα της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, το φεστιβάλ πρωτοποριακού κινηματογράφου, συναυλίες με μεγάλα ονόματα και πολλά ακόμα.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ Μ. ΗULOT, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ