Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος Facebook Twitter
0
Τι πραγματεύεται ο «Δαίμονας»;

Υπάρχει μια υποσημείωση στους Δαίμονες, το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι, σύμφωνα με την οποία ο πρωταγωνιστής Νικολάι Σταβρόγκιν βίασε ένα μικρό κοριτσάκι, το οποίο μετά το συμβάν αυτοκτόνησε. Η Ευσταθιάδη το παίρνει αυτό και το αναπτύσσει τελείως διαφορετικά. Το κοριτσάκι, που ονομάζεται Ματριόσα, όχι μόνο δεν αυτοκτόνησε αλλά λάτρεψε τον βιαστή της αργότερα, σε μεγαλύτερη ηλικία, είχε μαζί του σχέση, κι όταν εκείνος αυτοκτόνησε, πήγε σ’ ένα χωριό της Ελβετίας, το Ουρί, κι εκεί πέρασε το υπόλοιπο της ζωής της. Στο έργο βρίσκεται στο τέλος της ζωής της, λίγο πριν από τον θάνατό της, και αναθυμάται το παρελθόν. Δηλαδή, τον βιασμό, την ταχεία κι επεισοδιακή σχέση της μαζί του στα δεκαοχτώ της και αυτό τον αιώνιο έρωτα που την έχει σημαδέψει. Όλη της η ζωή είναι ο έρωτας αυτός. Όπως και ο θάνατος, η προσωπικότητα, ο πόθος, το πάθος αυτού, όλα είναι αυτός.

Το έργο, λοιπόν, έχει να κάνει με τη μνήμη;

Ναι. Έχει να κάνει με τη μνήμη, αλλά μ’ έναν τρόπο, θα λέγαμε, «ελεύθερου συνειρμού» της μνήμης. Όχι μιας μνήμης οργανωμένης, αλλά σπασμωδικής, που πετιέται από το ένα στο άλλο. Και, κυρίως, ανατρέχει σε τρεις εποχές της μνήμης: στην εποχή της διακόρευσής της, όταν ήταν δώδεκα χρόνων, στα δεκαοχτώ της και στο παρόν, στα πενήντα της, που και αυτό εμφανίζεται ως μνήμη. Βγαίνει και τρέχει σ’ ένα ξέφωτο για να συναντήσει έναν θάμνο που στη φαντασία της είναι αυτός, κι εκεί αυτοχειριάζεται.

Τι κάνει μια τραυματική εμπειρία, όπως ο βιασμός, να εξελίσσεται σε ερωτική εμμονή για τη γυναίκα αυτή;

Φαντάζομαι ότι για ένα κοριτσάκι ο βιασμός είναι μια τραυματική εμπειρία. Αν, όμως, το κοριτσάκι λατρέψει τον βιαστή της και από την πράξη αυτή δημιουργηθεί ένας μεγάλος έρωτας, παύει να είναι πλέον βιασμός και παραμένει ως τέτοιος περισσότερο για τον βιαστή. Εκείνος είναι που νιώθει ότι έχει κάνει κάτι παράλογο ή εγκληματικό ή παιδεραστικό. Το παιδί δεν νιώθει έτσι. Αντιθέτως, νιώθει ότι κάτι πολύ ωραίο τού συνέβη. Επομένως, είναι μια δικαίωση του παιδεραστικού έρωτα και μια εξιλέωση του ίδιου του βιαστή. Παύει κανείς να είναι βιαστής, όταν το αντικείμενο του βιασμού είναι τόσο ερωτευμένο μαζί του.

Λέτε να συμβαίνει συχνά;

Πρέπει να υπάρχουν πολλά τέτοια περιστατικά στη ζωή, όπου αυτό που θεωρείται βιασμός δεν είναι ακριβώς βιασμός, αλλά περισσότερο μια αντίσταση που ευνοεί την ηδονή σε μεγαλύτερο βαθμό. Δεν πρόκειται για θέμα ηθικής, δηλαδή για έναν κακό που βίασε έναν καλό.

Μήπως η βία έλκει κι έτσι ένας βιαστής γίνεται αντικείμενο γοητείας;

Ο ερωτισμός του κάθε ανθρώπου είναι ένα απέραντο πέλαγος. Υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν άπειρη ηδονή μέσα στη βία και την επιθετικότητα, και υπάρχουν άλλοι που, αν δεν έχουν μια τεράστια τρυφερή προετοιμασία, δεν μπορούν ποτέ να φτάσουν όχι μόνο σε μια ολοκλήρωση, ούτε καν στην επαφή. Μεταξύ αυτών των δύο άκρων υπάρχουν όλες οι καταστάσεις όπου, σύμφωνα με τη φαντασία και την ευρηματικότητα των εραστών, το παιχνίδι του έρωτα είναι τόσο πλούσιο, που δεν μπορούμε να το φανταστούμε. Υπάρχουν άπειρες ερωτικές πρακτικές, οι οποίες, φαντάζομαι, είναι όλες πολύ ευχάριστες.

Η Ματριόσα έλκεται από τη βία του Σταβρόγκιν;

Όχι. Η Ματριόσα έλκεται από την ιδιαίτερη προσωπικότητα και τον ιδιαίτερο σωματότυπό του -καθώς το σώμα στον έρωτα είναι το πρώτο και το έσχατο- σε σημείο που είναι ερωτευμένη βαθιά μ’ αυτό τον άνθρωπο, δηλαδή τον βιαστή της.

Υπάρχει κάποια νύξη στο μυθιστόρημα που να δικαιολογεί αυτή την εκδοχή;

Όχι. Νομίζω ότι είναι της συγγραφέως. Είναι ένα βαθιά ψυχαναλυτικό κείμενο. Εγώ, ως ερμηνεύτρια, είχα τη δυσκολία ότι είναι ένας λόγος ποιητικός, λυρικός και συνειρμικός που δυσκολεύομαι να τον μάθω, γιατί δεν είναι λόγος πλοκής, όπου το ένα μπορεί να φέρει το άλλο κι έτσι να μπορώ να τον θυμηθώ εύκολα. Πρέπει να μεταπηδώ από το ένα στο άλλο κι αυτό είναι μια φοβερή δυσκολία για το μυαλό, που πρέπει πρώτα να καθυποτάξει το κείμενο, ώστε να μπορέσω μετά εγώ ν’ αφεθώ μέσα σ’ αυτό, για να γίνει όσο πιο πηγαίο γίνεται. Είναι ένα πολυφωνικό κείμενο, μοιρασμένο σε πολλές φωνές -Ματριόσα, Σταβρόγκιν, αφηγητής-, τις οποίες υποδύομαι όλες εγώ κι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Χρησιμοποιείτε ηχογραφημένα μέρη και βίντεο.

Διευκολύνει την πολυφωνία. Καταλαβαίνουμε ότι αλλού είναι η μνήμη μέσα από τις εικόνες, αλλού είναι τα πολλά πρόσωπα που ακούγονται από τις πολλές φωνές, που είναι πάντα η δικιά μου.

Ποιος είναι ο «δαίμονας» του τίτλου;

«Δαίμονα» ονομάζει ο Στραβρόγκιν το κορίτσι, διότι δείχνει να τον προκαλεί, να τον βάζει σε πειρασμό. Κι επειδή έχει πυρόξανθα μαλλιά, λέει, αναφερόμενος σ' αυτήν: «Δαίμονας σωστός, κατα- κόκκινα τα μαλλιά της». Βέβαια, μες στο μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι δαίμονας θεωρείται ο Στραβρόγκιν, μ’ αυτά που έκανε. Όλοι είναι δαίμονες, κι επειδή το έργο της Ευσταθιάδη έχει πολλά λογοτεχνικά παραθέματα περνούν κομμάτια και από τους «Δαίμονες» του Πούσκιν. Οπότε, έχει μια σειρά δαιμόνων το έργο αυτό…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ