Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
«Ο Αποτυχημένος είναι ένα μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ που ήθελα πολύ καιρό να το κάνω παράσταση», λέει ο σκηνοθέτης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Γραμμένο το 1983 στο γνωστό παραληρηματικό ύφος του συγγραφέα, το μυθιστόρημα Ο αποτυχημένος αφηγείται την επινοημένη φιλία ανάμεσα στον θρυλικό Καναδό πιανίστα Γκλεν Γκουλντ και δύο Αυστριακούς πρώην συμμαθητές του στην τάξη του Βλαντιμίρ Χόροβιτς, που έζησαν τη ζωή τους ως αποτυχημένοι πιανίστες. Πρόκειται για ένα σύντομο μυθιστόρημα που λειτουργεί συγχρόνως ως βιτριολική πραγματεία πάνω στον φθόνο, τη φιλοδοξία, τη φήμη, την ιδιοφυΐα, την τελειοθηρία, την εμμονή και τη ματαίωση. Αφηγούμενος την απόγνωση με αδιάκοπο καυστικό χιούμορ αλλά και βαθιά αγάπη για τους σακατεμένους του ήρωες, ο συγγραφέας μοιάζει να οργανώνει όλη την ιστορία πάνω στην επαναληπτική, κυκλική δομή των «Παραλλαγών Γκόλντμπεργκ» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, αποδίδοντας βασανιστικά όσο και απολαυστικά τον εγωκεντρισμό, τις έμμονες ιδέες, τους ψυχαναγκασμούς και την καθήλωση των προσώπων στα ανυπέρβλητα αδιέξοδά τους. Ταυτόχρονα, όμως, δεν ξεχνά να καυτηριάσει ανελέητα την ηθική παρακμή της μεταπολεμικής Αυστρίας, που, δεκαετίες μετά την πτώση του ναζισμού και ποτισμένη ακόμα με κυνισμό και σκληρότητα, εξακολουθεί να λειτουργεί με τον νόμο του απόλυτου νικητή και των απεγνωσμένων ηττημένων.

Η παράσταση φέρνει τη μουσική του Μπαχ σε διαρκή συνομιλία με τον εκφερόμενο λόγο και τη μουσικότητά του, συνθέτοντας έτσι ένα ιδιότυπο «προφορικό μιούζικαλ» που κινείται στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ πρόζας και μουσικού θεάτρου.

«Ο Αποτυχημένος είναι ένα μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ που ήθελα πολύ καιρό να το κάνω παράσταση», λέει ο σκηνοθέτης. «Από τότε που το διάβασα μου άρεσε πολύ και το θέμα, όλο αυτό με την αποτυχία και την εμμονή, την αποτυχία και τη δυστυχία, και πραγματολογικά, επειδή αναφέρεται στον Γκλεν Γκουλντ – μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον υλικό για παράσταση. Είναι ένας τύπος που μιλάει ακόμα και για τα πιο βαριά πράγματα με χιούμορ και πραγματικά το ανοίγει το θέμα πολύ, το κάνει πολύ παιχνιδιάρικο, χωρίς να χάνει καθόλου σε εμβάθυνση. Και όντως αυτό βγήκε κάπως αβίαστα στην παράσταση. Δούλεψα τη διασκευή με αρκετή χαρά και έμπνευση.

Αναγκαστικά είναι διασκευή, γιατί έπρεπε να περιορίσω το βιβλίο κατά το 1/5, αλλά και να του ξαναδώσω μια δομή, ουσιαστικά να το συρρικνώσω και να το δομήσω πάνω στα μουσικά κομμάτια. Μία από τις συλλήψεις της παράστασης είναι ότι ο Γκλεν Γκουλντ, που τον παίζει ο Νιάρρος, είναι διαρκώς επί σκηνής και είναι σαν να μελετάει, σαν να ασκείται στο σπίτι του πάνω στις “Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ” του Μπαχ, οπότε ουσιαστικά έφτιαξα ένα καινούργιο σενάριο που είναι βασισμένο πάνω στην εναλλαγή αυτών των κομματιών και στον τρόπο που αυτά συνομιλούν με τον εκφερόμενο λόγο.

Γενικά, δουλεύω με τον λόγο μουσικά για να παράγει περιεχόμενο και ευχαρίστηση στο αυτί, οπότε πράγματα που είχα δοκιμάσει και σε παλιότερες παραστάσεις, κυρίως στον Μολιέρο, στο Σχολείο των γυναικών, με την παράλληλη χρήση της μουσικής, ήταν πολύ πιο εκτεταμένα και βασισμένα στη συνδιαλλαγή. Απλώς εξαρχής μου φαινόταν πολύ πιο θεατρικό όλο αυτό, με την έννοια ότι τα πρόσωπα, εκτός του αφηγητή, που παίζω εγώ και είναι ένα πιο ουδέτερο πρόσωπο, ουσιαστικά είναι ο “πασαδόρος” εκεί μέσα, είναι πολύ θεατρικά, με την έννοια ότι πατάνε σε ρεαλιστικά πρόσωπα. Από την άλλη, έχουν το ελάχιστο της καρικατούρας που βάζει ο Μπέρνχαρντ, που είναι και απολαυστικό και πολύ προκλητικό για τον ηθοποιό που θα το ερμηνεύσει. 

Η μετάφραση είναι του Βασίλη Τομανά, την οποία επεξεργάστηκα αρκετά για να φτιάξω μια νέα δομή – ούτως ή άλλως είναι πολύ γοητευτική η συνθήκη του μυθιστορήματος και όλο αυτό γίνεται σε ένα ξενοδοχείο. Συγκέντρωσα όλες τις δράσεις εκεί, ακόμα και μερικές σκηνές που ήταν εκτός κατάφερα να τις τοποθετήσω εκεί. Βασίστηκα πολύ φυσικά στη γλώσσα του Τομανά που έχει βρει έναν τρόπο να αποδίδει τον Μπέρνχαρντ πολύ ωραία, γιατί είναι δύσκολο το κείμενό του. Συμβουλεύτηκα και αγγλικές μεταφράσεις κι έφτιαξα ένα κείμενο που έχει τον δικό του ρυθμό.

Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Άρης Μπαλής. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Έκτορας Λυγίζος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η μουσική του έργου είναι οι “Παραλλαγές του Γκόλντμπεργκ”: από τις 30, συν την άρια, έχω επιλέξει τις μισές, που τις παίζει ο Γκουλντ. Επίσης, θα χρησιμοποιήσουμε και τη συνήθεια που είχε ο Γκουλντ να σιγοτραγουδάει ενώ έπαιζε. Σε κάποια σημεία υπάρχουν πράγματα που τα σιγομουρμουράμε μεταξύ μας, ακόμα και ως χορωδιακά μέρη. Είναι όπως όταν σου έχει κολλήσει ένα κομμάτι στο μυαλό. Έτσι θα παράγεται και κίνηση, κάτι σαν αυτοσχέδιος χορός – όλα αυτά βασίζονται σε κοινωνικούς χορούς της Αναγέννησης. 

Από την έρευνα για την παράσταση –κι έχω να μάθω πολλά ακόμα με τις πρόβες– ανακάλυψα ότι, πέρα από το κομμάτι των παραξενιών του, ο Γκουλντ έπαιξε μόνο δύο-τρία χρόνια δημόσια και μετά αποφάσισε αυτό το πράγμα να το εξελίξει μέσα στο σπίτι του, φτιάχνοντας ένα στούντιο ηχογράφησης και παίζοντας πάρα πολύ με την τεχνολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλές από τις ηχογραφήσεις του είναι κόψε-ράψε από πολλές λήψεις, και λόγω ιδεολογίας, επειδή θεωρούσε ότι πρέσβευε κάτι που είναι καθαρό, κάτι που είναι ζήτημα σύνθεσης. Επιβεβαίωσα ότι είναι ένας άνθρωπος με τρομακτικές γνώσεις πάνω στη μουσική, στις οποίες είχε εμβαθύνει. Επίσης, δεν ήξερα ότι είχε ασχοληθεί πολύ και με την τηλεόραση και με το ραδιόφωνο για να εκλαϊκεύσει με κάποιον τρόπο αυτό που έκανε. Έμαθα ότι, πέρα από αυτούς που τον λατρεύουν, υπάρχουν κι αυτοί που είναι πολέμιοί του, γιατί δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τα κομμάτια από τις εκτελέσεις του, ειδικά του Μπαχ.

Ούτε ήξερα ότι έφτιαξε τον μύθο του κυρίως μέσω της απουσίας, ότι ο ίδιος άλλαξε μέσα στα χρόνια, δηλαδή τον τρόπο που ερμήνευε το συγκεκριμένο έργο του, τις “Παραλλαγές του Γκόλντμπεργκ”, που είναι από τα πιο χαρακτηριστικά του, και ότι αναίρεσε την εμμονή στο πολύ γρήγορο τέμπο και ξαναβρήκε άλλους τρόπους. Το ενδιαφέρον είναι ότι ο Μπέρνχαρντ δεν συνάντησε ποτέ τον Γκουλντ, όλο αυτό που έχει φτιάξει είναι μια φαντασιακή συνθήκη. Έχει πλάκα το γεγονός ότι τον έχει ξανασυνθέσει και, φυσικά, δεν πέθανε από συγκοπή, παίζοντας πιάνο. Ούτως ή άλλως, αυτός που θα δούμε δεν είναι ο πραγματικός Γκουλντ, είναι ο Γκουλντ του Μπέρνχαρντ και μετά ο Γκουλντ ο δικός μας. Μυθικά πράγματα σαν κι αυτά είναι ωραίο να πέφτουν στα χέρια σου για να συνεχίζει η μεταμόρφωσή τους».

Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Γιάννης Νιάρρος. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ Facebook Twitter
Αμαλία Μουτούση. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Χώρος δράσης της παράστασης, όπως και στο αφηγηματικό παρόν του μυθιστορήματος, είναι το φουαγέ ενός παρατημένου κεντροευρωπαϊκού ξενοδοχείου, όπου, μετά τον θάνατο του Γκουλντ και την αυτοκτονία του κοινού τους φίλου, ο ανώνυμος αφηγητής ξετυλίγει τις επαναλαμβανόμενες σκέψεις του, ενώ οι νεκροί είναι συνεχώς παρόντες γύρω του σαν φαντάσματα, αναπαράγοντας συζητήσεις, αφορισμούς και συμβάντα του κοινού τους παρελθόντος. Παράλληλα, η παράσταση φέρνει τη μουσική του Μπαχ σε διαρκή συνομιλία με τον εκφερόμενο λόγο και τη μουσικότητά του, συνθέτοντας έτσι ένα ιδιότυπο «προφορικό μιούζικαλ» που κινείται στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ πρόζας και μουσικού θεάτρου.

«Το έργο μιλάει για την πάλη με τη φιλοδοξία αλλά και για τον λόγο που κάνεις τέχνη, για όλον αυτόν τον ανταγωνισμό που ειδικά σε αυτά τα είδη, την όπερα και την κλασική μουσική, φτάνει σε επίπεδα πρωταθλητισμού. Συγχρόνως μιλάει και για τη ζωή πέρα από την τέχνη, που το δύσκολο είναι να ξυπνήσεις το πρωί και να επινοήσεις εκ νέου τον εαυτό σου. Και ο αφηγητής και ο Γκουλντ ζηλεύουν τον Βερτχάιμερ που λέει ότι κάθε πρωί ξυπνάει και αισθάνεται καινούργιος, που έχει βρει έναν τρόπο να πετάει τα προηγούμενα και να βρίσκει έναν λόγο για να υπάρχει. Νομίζω ότι όλοι έχουμε περάσει μια δεκαετία που στριμωχτήκαμε, που αν είχαμε έναν λόγο να πάθουμε κατάθλιψη, τώρα έχουμε δέκα. Θα έλεγα πως, ενώ ό,τι έχω κάνει τα τελευταία χρόνια με ενδιαφέρει πάρα πολύ, αυτό το έργο με ενδιαφέρει λίγο παραπάνω».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.


 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

επεξεργ. Νεκρή Πόλη, Νάντια Μπουλανζέ, Ραούλ Πυνιό, σε συμπαραγωγή με την Catapult Opera

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / «Νεκρή Πόλη»: Ένα από τα πιο μυστηριώδη έργα του 20ού αιώνα

H πρώτη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρική για το 2024 είναι η μοναδική όπερα που συνέθεσε η κορυφαία αρχιμουσικός Νάντια Μπουλανζέ, σε συνεργασία με τον μέντορά της Ραούλ Πυνιό.
M. HULOT
Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Θέατρο / Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Σπουδαίες παραστάσεις, μεγάλες απογοητεύσεις, εντάσεις και μαγικές στιγμές. Ερμηνείες που έμειναν ανεξίτηλες στη μνήμη. Ποίηση στη σκηνή. Όλα μπορούν να συμβούν κάθε καλοκαίρι στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΟΥΒΑΡΔΑΣ

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Χωρίς την τέχνη, δεν υπάρχει η ζωή»

Η νέα δημιουργία του σπουδαίου σκηνοθέτη, «Μυστήριο 76: Don’t Look Back» φέρει τη σκηνοθετική αλλά και τη συγγραφική του υπογραφή, και μετατρέπει τις αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας στο ξενοδοχείο-φάντασμα Hotel Spectre.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Θέατρο / Η σύγχρονη δημιουργία στην όπερα

Πέντε νέοι Έλληνες συνθέτες (Μιχάλης Παρασκάκης, Κορνήλιος Σελαμσής, Γιώργος Δούσης, Ζήσης Σέγκλιας, Σπύρος Καλλιβωκάς) μιλούν για τις όπερες που έγραψαν και παρουσίασαν στη Λυρική και για το πόσο τα έργα τους επικοινώνησαν με το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκατερίνα Γκουμπάνοβα

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / H Εκατερίνα Γκουμπάνοβα ετοιμάζεται για το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στην «Καβαλλερία Ρουστικάνα»

Μία από τις σπουδαιότερες μεσοφώνους της γενιάς της θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Σαντούτσα στην παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLATANIAS KARATHANOS

Αφιέρωμα Εθνική Λυρική Σκηνή / Πλατανιάς - Καραθάνος: «Η όπερα έχει μια μοναδική υπερβολή, συνώνυμό της είναι μόνο τα νιάτα»

Ο Νίκος Καραθάνος και ο Δημήτρης Πλατανιάς συνεργάζονται στην «Καβαλλερία ρουστικάνα» και τους «Παλιάτσους», δύο σπουδαία έργα του βερισμού που ανεβαίνουν στη Λυρική.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ