Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Αντίθετα με άλλους βασιλιάδες, ο Ριχάρδος Β' είναι ένα πρόσωπο πιο κοντά στην ανθρώπινη βάσανο, γιατί δοκιμάζεται στη λυδία λίθο της εξουσίας.
1

Επιχείρησαν να παρουσιάσουν μια ιστορία πλούσια σε μηνύματα και ηθικά διδάγματα για τον ρόλο της εξουσίας και την αλλοίωση του ανθρώπου μέσα απ' αυτήν, με έναν ήρωα του Σαίξπηρ στο επίκεντρο που δεν είναι και τόσο δημοφιλής. Όπως φαίνεται, το αθηναϊκό κοινό είχε ανάγκη από κάτι πρωτότυπο και κάθε άλλο παρά χιλιοπαιγμένο. Αυτό ακριβώς είναι ο Ριχάρδος Β', ο επηρμένος αλλά στο τέλος γυμνός από κάθε έννοια βασιλιάς που υποδύεται στη σκηνή ο Άρης Σερβετάλης, σε σκηνοθεσία της Έφης Μπίρμπα.


Ορμώμενη από τις ανθρώπινες καταστάσεις, τα πάθη, την κατάρρευση της ηθικής τάξης και τον μέγα μηχανισμό της Ιστορίας που αποδεικνύεται ισχυρότερος από τα πρόσωπα και την εξουσία, η σκηνοθεσία επικεντρώνεται στην τραγικότητα της εκθρόνισης του βασιλιά, της απογύμνωσής του από το αξίωμά του, από κάθε πλάνη, και τον συνειδησιακό σεισμό που έπεται, σημειώνει η ομάδα Res Ratio Network που υπογράφει μία από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της χρονιάς.


Μετά την πολύ θερμή υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό και τα αλλεπάλληλα sold-out, ο Ριχάρδος Β' συνεχίζει το ταξίδι του στο Θέατρο Ροές, μέχρι τις 9 Απριλίου 2017.


Με αφορμή την παράταση των παραστάσεων, ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για το έργο, τα συναισθήματα που προκαλεί και τα κρυφά του μηνύματα και μας δίνουν μια γεύση για το τι διαδραματίζεται επί σκηνής.

Έρχεται κόσμος βαθιά συγκινημένος μετά την παράσταση, συνδέεται με το πάθος του προσώπου ολοκληρωτικά, μας μιλούν για τη δύναμη των εικόνων που εκμαιεύουν τα ισχυρά νοήματα του έργου. Κι αυτό μας προκαλεί μεγάλη ικανοποίηση.


— Συχνά τα πρόσωπα εξουσίας τα συνδέουμε με σκληρούς χαρακτήρες και άτομα αδίστακτα, που πάση θυσία θα πάρουν αυτό που θέλουν. Τι χαρακτήρας είναι ο ήρωας που υποδύεστε;

Α.Σ.: Αντίθετα με άλλους βασιλιάδες, ο Ριχάρδος Β' είναι ένα πρόσωπο πιο κοντά στην ανθρώπινη βάσανο, γιατί δοκιμάζεται στη λυδία λίθο της εξουσίας. Αναγκάζεται να δώσει εκούσια τον τίτλο του βασιλιά στον ξάδερφό του, τον σφετεριστή του θρόνου, γιατί η ζωή του ήταν μια παρτίδα σκάκι. Έχασε θεαματικά και χωρίς να το καταλάβει από κάποιον ικανότερο. Δείχνει αρχικά ένα πρόσωπο αφελούς κι επιφανειακού, για να ανακαλύψει και ο ίδιος λίγο πριν από το τέλος του τη ματαιότητα της προηγούμενής του κατάστασης. Ο Γιαν Κοτ λέει πως «ο Ριχάρδος στην πορεία του προς το πάθος γίνεται σαν σφουγγάρι, απορροφά όλα τα προβλήματα του καιρού μας». Αυτό νιώθω ότι χαρακτηρίζει και συμπυκνώνει το προφίλ του χαρακτήρα.


— Πώς συνδέετε την Ιστορία με τη σημερινή πραγματικότητα;

Α.Σ.: Περισσότερο τη συνδέω με την προσωπική μου πραγματικότητα, όχι την κοινωνική. Το έργο βρίθει πληροφοριών που παίρνω για μένα τον ίδιο, τον προσωπικό αγώνα που δίνω για να αποποιούμαι τον δικό μου τίτλο, να σχετίζομαι με τη ματαιότητα των δεδομένων μου, των κεκτημένων μου. Ο βασιλιάς Ριχάρδος γίνεται κύριος και βασιλιάς του τίποτα. Χρειάζεται καθημερινή δουλειά πάνω σ' αυτά που ο Σαίξπηρ έβαλε ως συστατικά στο έργο του.


— Υπάρχει κάποιο ηθικό δίδαγμα, τι μας «διδάσκει» η ιστορία του Ριχάρδου Β';

Α.Σ.: Αυτό ακριβώς μας καλεί ν' απαντήσουμε μέσα από τον Ριχάρδο του, τι έπεται μιας απώλειας, τι γίνεται αν χαθούν αυτά που μας ορίζουν ως ανθρώπους. «Τίποτα δεν μπορούμε να πούμε πια δικό μας εκτός από τον θάνατο/ τι άλλο μένει σε μένα για ν' αφήσω εκτός από ένα κορμί εκθρονισμένο κι ένα κομμάτι άγονη γη που θα γίνει σκέπη και χωνευτήριο στα κόκαλά μας». Μ' αυτήν τη συνειδητοποίηση μένει στο τέλος ο Ριχάρδος, μετά από μια ολόκληρη ζωή ματαιοπονίας.

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Το κλασικό είναι πάντα της παρούσης στιγμής, αρκεί να είμαστε ευαισθητοποιημένοι στο ζήτημα που αναφέρεται. Το κλασικό ορίζεται ως τέτοιο γιατί είναι πάντα φλέγον. Ο Σαίξπηρ είναι μέγιστος και η παράσταση προσπαθεί να υπάρξει μέσα στην περιοχή του φλέγοντος.


— Έχετε περάσει από κάποια αντίστοιχη φάση σε προσωπικό επίπεδο; Και πώς είναι να πιάνεις πάτο; Υπάρχει άνοδος μετά από μια τέτοια εμπειρία απώλειας;

Ναι, βιωματικά μιλώντας, αναγνωρίζω όλη τη διαδρομή του Ριχάρδου προς το πάθος. Ο πάτος είναι οικεία περιοχή που μάλλον πρέπει ν' αποδεχτούμε για να ισορροπήσουμε στην καθημερινότητα. Η ησυχία έρχεται μόνο μέσα από την αποδοχή αυτής της πραγματικότητας. Και μετά συνεχίζεις...


— Τι σας λέει συνήθως ο κόσμος μετά την παράσταση; Ποιες είναι οι αντιδράσεις;

Έρχεται κόσμος βαθιά συγκινημένος μετά την παράσταση, συνδέεται με το πάθος του προσώπου ολοκληρωτικά, μας μιλούν για τη δύναμη των εικόνων που εκμαιεύουν τα ισχυρά νοήματα του έργου. Κι αυτό μας προκαλεί μεγάλη ικανοποίηση.

— Γιατί επιλέξατε τον Ριχάρδο Β', όταν ο πιο γνωστός ήρωας είναι ο Ριχάρδος Γ';

Ε.Μ.: Το σαιξπηρικό κείμενο στον Ριχάρδο Β' είναι απελευθερωμένο από τις απαιτήσεις της θεατρικής σύμβασης, στα όρια της κινηματογραφικής δομής όπου το μη γραμμικό μοντάζ είναι μέρος της ιδέας του σκηνοθέτη. Ο Σαίξπηρ ως αβανγκάρντ σκηνοθέτης και συγγραφέας των έργων του. Αυτές είναι αρετές που κάνουν τον Ριχάρδο Β' ελκυστικό για μια θεατρική αντιμετώπιση πιο ανοιχτή σε συνδέσεις και συνεπώς πιο κοντά στα νοήματα.


— Ποια η προσέγγισή σας στο έργο;

Ε.Μ.: Ο Ριχάρδος, ο τρελός του-η συνείδησή του, ο υπήκοος, ο σφετεριστής του θρόνου. Η ψυχική τοπιογραφία του προσώπου, το ιερό του τίτλου και η απογύμνωση από αυτόν, ο ήχος της σάλπιγγας σύμφυτος της φωνής του προσώπου. Οι τελευταίες απόπειρες του βασιλιά να μην πέσει στην ανυπαρξία. Ο Φαέθων σκοτίζεται. Το να απολέσεις τον εαυτό είναι ο μόνος δρόμος να συναντηθείς μαζί του.

Ο Άρης Σερβετάλης και η Έφη Μπίρμπα μιλούν για τον Ριχάρδο Β' και έχουν πολλά να πουν Facebook Twitter
Το σαιξπηρικό κείμενο στον Ριχάρδο Β' είναι απελευθερωμένο από τις απαιτήσεις της θεατρικής σύμβασης, στα όρια της κινηματογραφικής δομής όπου το μη γραμμικό μοντάζ είναι μέρος της ιδέας του σκηνοθέτη.


— Τι μηνύματα θέλει να περάσει η παράσταση;

Ε.Μ.: Το μπεκετικό «ο ομιλών εαυτός επιβεβαιώνει την ύπαρξή του» είναι η περιοχή στην οποία αφιερώνεται ο Ριχάρδος Β' του Σαίξπηρ. Αυτό κάνει ο Ριχάρδος. Είναι η αρχή της ψυχανάλυσης, η ερώτηση «ποιος είμαι;». Το βιβλικό επεισόδιο του κηπουρού όπου ο μέγας Σαίξπηρ κάνει τη σύνδεση κηπουρός/βασιλιάς - κήπος/βασίλειο. Στην καταβύθισή του ο Ριχάρδος καταγράφει τον μηχανισμό των συλλογισμών του, οι λογισμοί βαθαίνουν. Αλλοιώνεται η ακοή του. Χρειάζεται χρόνο στη σιωπή, δημιουργικό χρόνο μόνος λίγο πριν από το τέλος. Όσο οδεύουμε προς την κάθαρση, αποκαλύπτεται η σήψη.


— Είναι επίκαιρη, πιστεύετε, η παράσταση; Με ποιον τρόπο;

Το κλασικό είναι πάντα της παρούσης στιγμής, αρκεί να είμαστε ευαισθητοποιημένοι στο ζήτημα που αναφέρεται. Το κλασικό ορίζεται ως τέτοιο γιατί είναι πάντα φλέγον. Ο Σαίξπηρ είναι μέγιστος και η παράσταση προσπαθεί να υπάρξει μέσα στην περιοχή του φλέγοντος.


— Πώς είναι να σκηνοθετείς τον σύζυγό σου;

Ε.Μ.: Στις πρόβες είμαστε συνεργάτες, η συνθήκη είναι πολύ καθαρή από την πρώτη μας συνεργασία. Τον κοιτάζω, τον θαυμάζω, απαιτώ την υπέρβασή του, νιώθω πολλές φορές σαν προπονητής. Οι απαιτήσεις της πρόβας είναι υψηλές αλλά η εργατικότητά του είναι αντίστοιχη. Είναι σπουδαίο να ξέρει ένας σκηνοθέτης ότι έχει συνεργάτες-αθλητές, έτοιμους να συναντηθούν με τα όριά τους. Ο Άρης κάνει πρωταθλητισμό πολλά χρόνια τώρα.

Info:

Θέατρο Ροές

Ιάκχου 16, Γκάζι, 210 3474312

Τετ.-Κυρ. 21:00

Διάρκεια: 90 λεπτά

Πέμπτη-Κυριακή τιμή γενικού εισιτηρίου €17, €12 (φοιτητικό), €10 (άνεργοι-ατέλεια)

Κάθε Τετάρτη ενιαίο προνομιακό εισιτήριο €10

Προπώληση εισιτηρίων: www.viva.gr, 11876, Public, Seven Spots, Reload, Media Markt, Ευριπίδης Βιβλιοπωλεία

Παίζουν: Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Άρης Σερβετάλης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια