Μοναξιά μες στην αγέλη

Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
0
Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
Ο Χόρβατ καταφέρνει με τον Σλάντεκ να γράψει ένα πολυπρισματικό, βαθιά πολιτικό έργο και μαζί ένα συναρπαστικό υπαρξιακό δράμα... Φωτό: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αν η μελέτη της εποχής που έζησε ένας συγγραφέας μπορεί να φωτίσει ποικιλοτρόπως το έργο του, δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που το έργο ενός συγγραφέα μπορεί να φωτίσει την εποχή του – στην πραγματικότητα, ακόμη και ερήμην των προθέσεων των δημιουργών, τα έργα τέχνης μπορούν να μας πουν πολλά για την εποχή που δημιουργήθηκαν, γι' αυτό και λειτουργούν ως έμμεσες πηγές της Ιστορίας. Ο Σλάντεκ, το θεατρικό έργο του αυστριακής και ουγγρικής καταγωγής Έντεν φον Χόρβατ (1901-1938), αποτελεί ιδανικό παράδειγμα. Γραμμένο το 1828, φωτίζει σε real-time το ιδεολογικό υπόβαθρο που ανέδειξε τους εθνικοσοσιαλιστές του Χίτλερ σε πρώτο κόμμα στις εκλογές της 5ης Μαρτίου 1933. Είχαν προηγηθεί η ήττα της Γερμανίας στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, η Συνθήκη των Βερσαλλιών και οι εξουθενωτικές πολεμικές αποζημιώσεις, η εισβολή γαλλικών στρατευμάτων στη περιοχή της Ρουρ, βιομηχανική καρδιά της χώρας το 1923, ο πληθωρισμός, η τρομακτική ανεργία. Η περίοδος της κοινοβουλευτικής, προεδρευόμενης Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ήταν εξαρχής καταδικασμένη, αφού συνδέθηκε με την ταπείνωση της συνθηκολόγησης και την ολική κατάρρευση μιας χώρας με δομές απολυταρχικές – με άλλα λόγια, χωρίς αναφορές (σε αντίθεση με την Αγγλία και την Γαλλία) στις έννοιες του «φιλελευθερισμού» και της «αστικής επανάστασης».

Οι ιδεολογικές αντιφάσεις, η σύγκρουση ιδέας και πράξης, ομάδας και ατόμου, αποτυπώνονται έξοχα στον Σλάντεκ του Χόρβατ. Τα ζητήματα που θέτει παραμένουν ανεπίλυτα: πόσο υπεύθυνος για τις επιλογές του είναι ένας νέος όπως ο Σλάντεκ, στοχαστικός κατά βάθος, αλλά πληγωμένος, χωρίς παιδεία, οικογένεια, πόρους, όταν σε μια εποχή σύγχυσης και φανατισμού υποκύπτει στο ένστικτο της αγέλης;


Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι ο Χίτλερ απέκτησε πρόσβαση στα κατώτερα στρώματα της μεσαίας τάξης (που αποτέλεσαν την κρίσιμη μάζα του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος), εκμεταλλευόμενος ιδέες σημαντικών διανοουμένων: του Όσβαλντ Σπένγκλερ (που χρησιμοποίησε ιδέες του Νίτσε για να στηρίξει τον κοινωνικό δαρβινισμό και την ταύτιση του καλού με τη δύναμη, και του κακού με την αδυναμία), του Ερνστ Γίνγκερ, του Καρλ Σμιτ, του Βέρνερ Ζόμπαρτ κ.ά. – ειδική περίπτωση αποτελεί ο φιλόσοφος Μάρτιν Χάιντεγκερ, που προσχώρησε στο ναζιστικό κόμμα για ένα μικρό διάστημα. Το πνεύμα της εποχής ευνοούσε δηλώσεις όπως αυτή του ποιητή (λιμπρετίστα του Ρίχαρντ Στράους) και θεατρικού συγγραφέα Ούγκο φον Χόφμανσταλ, στα 1927, περί «συντηρητικής επανάστασης» που επιθυμούν πολλοί Γερμανοί, που δεν αναζητούν «ελευθερία, αλλά κοινοτικούς δεσμούς».


Οι δεξιοί διανοούμενοι τροφοδότησαν τον γερμανικό εθνικισμό, μιλώντας για «κοινότητα αίματος», προτείνοντας την εργασία (την ολοκληρωτική επιστράτευση των παραγωγικών δυνάμεων) και τον πόλεμο ως μόνη λύση στο αδιέξοδο, υποστηρίζοντας την ανάγκη να θυσιαστεί η ατομική ελευθερία στον βωμό του αυταρχικού κράτους που απαιτούσε η εθνική αναγέννηση. Η προοπτική της νέας πολεμικής αναμέτρησης έγινε μοχλός εθνικής ανάτασης και οικονομικής ανάκαμψης – μέσω της ταχείας εκβιομηχάνισης που θα εξασφάλιζε τη «νίκη της ψυχής επί της μηχανής». Πρόκειται για το παράδοξο ενός καθαρά καπιταλιστικού κρατισμού που ιδεολογικά πρέσβευε έναν αντικαπιταλιστικό ρομαντισμό (το σύνθετο φαινόμενο αναλύει καλά ο Jeffrey Herf στη μελέτη του Αντιδραστικός μοντερνισμός / τεχνολογία, κουλτούρα και πολιτική στη Βαϊμάρη και το Γ' Ράιχ, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 1996).


Οι ιδεολογικές αντιφάσεις, η σύγκρουση ιδέας και πράξης, ομάδας και ατόμου, αποτυπώνονται έξοχα στον Σλάντεκ του Χόρβατ. Τα ζητήματα που θέτει παραμένουν ανεπίλυτα: πόσο υπεύθυνος για τις επιλογές του είναι ένας νέος όπως ο Σλάντεκ, στοχαστικός κατά βάθος, αλλά πληγωμένος, χωρίς παιδεία, οικογένεια, πόρους, όταν σε μια εποχή σύγχυσης και φανατισμού υποκύπτει στο ένστικτο της αγέλης; Τι απαντάς σε έναν νέο, που βλέποντας να συμβαίνουν νομότυπα εγκλήματα των οποίων οι αυτουργοί ανήκουν στην πολιτική/οικονομική ελίτ, λέει σαν τον Σλάντεκ: «Οι σκοτωμοί είναι ατελείωτοι στη φύση, αυτό δεν αλλάζει. Είναι το νόημα της ζωής. Ο μεγάλος κανόνας. Δεν υπάρχει συμφιλίωση»; Και τι κάνεις με τη Δημοκρατία που ιδρυτικά οφείλει να προστατεύει τα δικαιώματα ακόμη και αυτών που επιδιώκουν να την καταλύσουν; Αν «ο φόβος γεννάει σκληρότητα» και οι «δειλοί είναι πιο σκληροί από τους γενναίους», όπως σωστά έχει πει ο ειρηνιστής Μπέρτραντ Ράσελ, πώς μπορούν να αντιδράσουν οι γενναίοι και οι δίκαιοι όταν τα κτήνη επικρατούν; Ίσως κανείς δεν εκφράζει καλύτερα το αδιέξοδο από τον ειρηνιστή Φραντς, που πρώτα βασανίζεται από τους φασίστες και στη συνέχεια δικάζεται από το δικαστήριο της Δημοκρατίας ως προδότης: «Είναι αλήθεια ότι ο σεβασμός μου για το άτομο είναι υπερβολικός. Κάποια μέρη του συνόλου θα πρέπει πάντα να καταστρέφονται. Γιατί υπάρχουν άνθρωποι τόσο διεφθαρμένοι που ακόμα κι ο Θεός ο ίδιος θα τους γύριζε την πλάτη. Καμιά ιδέα δεν μπορεί να σώσει την ψυχή τους. Δεν αλλάζουν. Τους αξίζει να διωχθούν με τις κλοτσιές».


Ο Χόρβατ καταφέρνει με τον Σλάντεκ να γράψει ένα πολυπρισματικό, βαθιά πολιτικό έργο και μαζί ένα συναρπαστικό υπαρξιακό δράμα. Παρότι κατοπτρίζει αμείλικτα την εποχή του, επειδή επιμένει να δείχνει τη σχετικότητα και τις λεπτές ισορροπίες σε βασικές θεσμικές έννοιες και δομές (που εύκολα μεταπίπτουν στα αντίθετά τους π.χ. άμυνα του κράτους / στρατός / εξωτερικός εχθρός / εσωτερικός εχθρός / εμφύλιος), αφορά εξίσου τον παρόντα και τον μέλλοντα χρόνο. Οι αλλεπάλληλες συγκρούσεις μεταξύ προσώπων διαφορετικού φύλου, κοινωνικής θέσης και ιδεών, και η ποιότητα των ζητημάτων που θίγει κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.

Μοναξιά μες στην αγέλη Facebook Twitter
Το σύνολο των ηθοποιών ανταποκρίνεται θαυμάσια στη σκηνοθετική προσέγγιση... Φωτό: Γκέλυ Καλαμπάκα


Εφόσον, βέβαια, είναι εκπαιδευμένος στους σύγχρονους σκηνικούς νεωτερισμούς. Γιατί ο Δημήτρης Καραντζάς συνεχίζει (μετά την καλοκαιρινή Ελένη) τις αναζητήσεις του ως προς τη λειτουργία και την ερμηνευτική δυνατότητα της ομάδας, εντός της οποίας δεν έχει και τόση σημασία ποιος ερμηνεύει ποιον ρόλο: καθένας αναλαμβάνει περισσότερους τους ενός και όλοι μαζί λειτουργούν σαν ένα είδος Χορού. Η δραματουργία που προτείνει ο σκηνοθέτης (καταργώντας τη συμβατική διάκριση των dramatis personae, των ρόλων) έχει έρεισμα σ' ένα σημαντικό ζήτημα που θέτει το έργο, της θέσης του ατόμου σε εποχές που ευνοούν την προστατευτική ανελευθερία της αγέλης. Χωρίς σκηνικό, καθισμένοι την περισσότερη ώρα σε μια σειρά καρέκλες, κάποτε αποκομμένοι σε δυαδικές αναμετρήσεις, οι ηθοποιοί ερμηνεύουν τον λόγο σαν παρτιτούρα, ακολουθώντας καλά δουλεμένους ρυθμούς και διαφορετικούς τόνους. Σε στιγμές έντασης τραγουδούν μια μελωδία που έχει συντεθεί από τρία διαφορετικά τραγούδια του Μεσοπολέμου, την ίδια ξανά και ξανά, ακολουθώντας τις δυνάμεις ψυχολογικού καταναγκασμού που πρωταγωνιστούν στον Σλάντεκ (η ηχητική δραματουργία και η μουσική κειμένου είναι του Δημήτρη Καμαρωτού).


Το σύνολο των ηθοποιών (Άρης Μπαλής, Μαρία Κεχαγιόγλου, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Πανταζάρας, Αινείας Τσαμάτης, Γιάννης Κλίνης, Αντώνης Αντωνόπουλος) ανταποκρίνεται θαυμάσια στη σκηνοθετική προσέγγιση. Ειδικά ο Άρης Μπαλής, που έχει αναλάβει τον ρόλο του Σλάντεκ, επιδεικνύει μια σπάνια, πολύτιμη υποκριτική ποιότητα. Η συγκινητική ερμηνεία του προσφέρει ισχυρό επιχείρημα σε όσους δεν πείθονται από αυτή την εμμονή στο «συλλογικό πρόσωπο» που συναντάμε ολοένα και πιο συχνά στη σύγχρονη θεατρική πράξη: το δράμα στις καλύτερες στιγμές του κοινωνείται από τον Έναν. Το μοίρασμα του ρόλου σε πολλούς ηθοποιούς αποδυναμώνει την αφήγηση και την αποδραματοποιεί.


Η δημιουργική ανησυχία που μαρτυρά η παράσταση του Καρατζά είναι σεβαστή και η καλά δουλεμένη φόρμα της παράστασης έχει ενδιαφέρον. Μόνο που μεγαλύτερο είναι το ενδιαφέρον που προκαλεί αυτό το μέχρι σήμερα άγνωστο έργο του Χόρβατ από μόνο του. Γι' αυτό και θα ομολογήσω την αμαρτία μου: θα προτιμούσα να το δω σε μια σκηνοθετική προσέγγιση που να ακολουθεί την πρωτότυπη δραματουργία, χωρίς διαμεσολαβήσεις και παρεμβάσεις.

Έντεν φον Χόρβατ
Σλάντεκ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Πρωταγωνιστούν: Αντώνης Αντωνόπουλος, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Κλίνης, Άρης Μπαλής, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Πανταζάρας, Αινείας Τσαμάτης
Από 6/11 έως 5/4
ΠΟΡΤΑ
Μεσογείων 59,
210 7711333
Τετ.: 8 μ.μ., Πέμ., Παρ., Σάβ.: 9.15 μ.μ., Κυρ.: 7 μ.μ. Εισ.: €10-15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ