«Dusk»: Μια παράσταση για τις σχέσεις εξουσίας που εμπνέεται από το «Dogville» του Λαρς φον Tρίερ

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
Στην παράστασή της Christiane Jatahy, αν και η σκηνή ανήκει στο σύνολο, η κάμερα στρέφεται στο άτομο, εστιάζει στο βλέμμα και στα συναισθήματα που εκφράζονται μέσω της έκφρασης του προσώπου, δίνει χώρο στη λεπτομέρεια που χάνει το γυμνό μάτι. © Magali Dougados
0

Η Bραζιλιάνα Christiane Jatahy την πρωτογνωρίσαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Δεκέμβριο του 2018 με την παράσταση Ithaca - Our Odyssey. Είχε κάνει πρεμιέρα λίγους μήνες πριν στο Ateliers Berthier, τη δεύτερη σκηνή του παρισινού Odéon, και, παρά την αναφορά της στην Οδύσσεια, δεν είχε σχέση με το ομηρικό έπος. Ήταν μια ελεύθερη, ποιητικών διαστάσεων προσπάθεια διαχείρισης του δράματος των προσφύγων/μεταναστών σε μια περίοδο αυξημένης ευαισθητοποίησης του ευρωπαϊκού κοινού.

Όπως γνωρίζουμε καλά και από άλλους άξιους δημιουργούς προερχόμενους από την αμερικανική ήπειρο, η Ευρώπη είναι αυτή που καταξιώνει τη δουλειά τους και απογειώνει την καριέρα τους. Έχοντας σταθερή ανάγκη από καινούργια πρόσωπα, ικανά να τονώσουν το ενδιαφέρον ενός κοινού κουρασμένου από την πληθώρα καλλιτεχνικών events, η ευρωπαϊκή θεατρική αγορά έχει αναπτύξει αντανακλαστικά ώστε, όταν κάποιος νέος καλλιτέχνης ξεχωρίσει και συζητηθεί, να βρίσκει πεδίο ανοιχτό στα μεγάλα θέατρα και φεστιβάλ. 

Εδώ, η Christiane Jatahy πατάει πάνω στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ για να εξετάσει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων, τους μηχανισμούς κυριαρχίας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης σε μια κοινότητα, που συχνά εκκινούν από ιδανικά αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. 

Αυτό συνέβη με την πενηντατετράχρονη σήμερα Christiane Jatahy από το Ρίο ντε Τζανέιρο. Μια ταινία της για τα όρια μυθοπλασίας και πραγματικότητας, που γυρίστηκε με τρεις χειροκίνητες κάμερες σε ένα διαμέρισμα στη διάρκεια δώδεκα συνεχόμενων ωρών, ήταν η αρχή (A falta que nos move, 2010). Το 2011 σκηνοθέτησε με επιτυχία τη δική της εκδοχή της Δεσποινίδας Τζούλιας του Στρίντμπεργκ, στην οποία χρησιμοποίησε live video και προκινηματογραφημένες σκηνές. 

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
Christiane Jatahy © Estelle Valente

Αν και είχε προηγηθεί η παράσταση της Κέιτι Μίτσελ, με την αριστοτεχνική χρήση του live-video το φθινόπωρο του 2010 στη Σαουμπίνε, η Jatahy δεν κατηγορήθηκε για δανεισμό της ιδέας. Αντιθέτως προσκλήθηκε στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της Ολυμπιάδας του 2012, όπου και παρουσίασε το In the comfort of your home (Στην άνεση του σπιτιού σας), ένα πρότζεκτ για τη γνωριμία και την επικοινωνία με τον Ξένο δίπλα μας: σπίτια Βρετανών και μεταναστών μετατράπηκαν για λίγο σε χώρο περφόρμανς. Ο δρόμος των ευρωπαϊκών θεάτρων/φεστιβάλ, ιδίως στη Γαλλία και στη Γερμανία, ήταν πλέον ανοιχτός. 

Πρώτα απ’ όλα γιατί αξιοποιεί το γεγονός ότι η σχέση θεάτρου και κινηματογράφου, πραγματικότητας και μυθοπλασίας, ηθοποιού και ήρωα βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος του ευρωπαϊκού θεάτρου εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, γιατί τα θέματα στα οποία έχει εστιάσει αφορούν έννοιες που μας απασχολούν έντονα: τι μπορεί να σημαίνει πατρίδα, σπίτι, εξορία, ξένος. Έτσι, παρουσίασε το δεύτερο μέρος του Ιthaca - Our Odyssey I στο Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2019 (The Lingering Now - Our Odyssey II) και, παραμένοντας στο ίδιο θεματικό πεδίο, επανήλθε στην Αβινιόν πέρσι με το Βetween dusk and dawn, που θα δούμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών (με τον τίτλο Dusk). 

Εδώ, η Christiane Jatahy πατάει πάνω στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ για να εξετάσει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων, τους μηχανισμούς κυριαρχίας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης σε μια κοινότητα, που συχνά εκκινούν από ιδανικά αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. 

Η κεντρική ηρωίδα, αναζητώντας έναν πιο δίκαιο και ελεύθερο τρόπο ζωής, βρίσκει καταφύγιο σε μια ομάδα καλλιτεχνών του θεάτρου που πειραματίζεται με το σενάριο της ταινίας Dogville

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
© Magali Dougados

Στην παράστασή της Christiane Jatahy, αν και η σκηνή ανήκει στο σύνολο, η κάμερα στρέφεται στο άτομο, εστιάζει στο βλέμμα και στα συναισθήματα που εκφράζονται μέσω της έκφρασης του προσώπου, δίνει χώρο στη λεπτομέρεια που χάνει το γυμνό μάτι. Με τη συμβολή του live-video αλλά και συμπληρωματικών προ-κινηματογραφημένων σκηνών, ενδυναμώνεται η ευγλωττία της φυσικής, σωματικής παρουσίας των ερμηνευτών. 

Το τι θα συμβεί, αν τελικά οι καλλιτέχνες μπορούν να υποδεχτούν και να δεχτούν την Ξένη χωρίς δεύτερες, ιδιοτελείς σκέψεις, προτείνοντας έναν διαφορετικό, αληθινά αλληλέγγυο, τρόπο ύπαρξης μένει να το διαπιστώσουμε.

Ας ευχηθούμε η διαχείριση του θέματος να μην είναι επιφανειακή και οι διάλογοι υποτυπώδεις, να λείπουν οι κλισέ καταγγελίες της πατριαρχίας και της ανδρικής βίας και η απεύθυνση στο κοινό να μην είναι ψεύτικη, όπως ήταν στο Ιthaca - Our Odyssey I. Και για έναν επιπλέον λόγο: όταν αναφέρεσαι σε έργα τέχνης άλλων, εκ των πραγμάτων δέχεσαι τα οφέλη που εμμέσως σου προσφέρουν, αλλά δεν μπορείς να αποφύγεις τη σύγκριση. Και η σύγκριση μπορεί να είναι σκληρή όταν το έργο αναφοράς είναι το Dogville του Τρίερ, μια καταπληκτική, πραγματικά πρωτοποριακή ταινία.

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
© Magali Dougados

Christiane Jatahy
Dusk / Λυκόφως
Βασισμένο στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ
Πειραιώς 260 (Η)
27/6-28/6, 20:00

Caroline Guiela Nguyen
FRATERNITÉ, Conte fantastique / ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ, μια φανταστική ιστορία
Πειραιώς 260 (Δ)
6/7-7/7, 20:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Τρεις Ελληνίδες σκηνοθέτιδες και δυο σκηνοθέτες φωτογραφίζονται στους χώρους της Πειραιώς 260 και παρουσιάζουν τις ενδιαφέρουσες θεατρικές τους προτάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ