«Dusk»: Μια παράσταση για τις σχέσεις εξουσίας που εμπνέεται από το «Dogville» του Λαρς φον Tρίερ

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
Στην παράστασή της Christiane Jatahy, αν και η σκηνή ανήκει στο σύνολο, η κάμερα στρέφεται στο άτομο, εστιάζει στο βλέμμα και στα συναισθήματα που εκφράζονται μέσω της έκφρασης του προσώπου, δίνει χώρο στη λεπτομέρεια που χάνει το γυμνό μάτι. © Magali Dougados
0

Η Bραζιλιάνα Christiane Jatahy την πρωτογνωρίσαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Δεκέμβριο του 2018 με την παράσταση Ithaca - Our Odyssey. Είχε κάνει πρεμιέρα λίγους μήνες πριν στο Ateliers Berthier, τη δεύτερη σκηνή του παρισινού Odéon, και, παρά την αναφορά της στην Οδύσσεια, δεν είχε σχέση με το ομηρικό έπος. Ήταν μια ελεύθερη, ποιητικών διαστάσεων προσπάθεια διαχείρισης του δράματος των προσφύγων/μεταναστών σε μια περίοδο αυξημένης ευαισθητοποίησης του ευρωπαϊκού κοινού.

Όπως γνωρίζουμε καλά και από άλλους άξιους δημιουργούς προερχόμενους από την αμερικανική ήπειρο, η Ευρώπη είναι αυτή που καταξιώνει τη δουλειά τους και απογειώνει την καριέρα τους. Έχοντας σταθερή ανάγκη από καινούργια πρόσωπα, ικανά να τονώσουν το ενδιαφέρον ενός κοινού κουρασμένου από την πληθώρα καλλιτεχνικών events, η ευρωπαϊκή θεατρική αγορά έχει αναπτύξει αντανακλαστικά ώστε, όταν κάποιος νέος καλλιτέχνης ξεχωρίσει και συζητηθεί, να βρίσκει πεδίο ανοιχτό στα μεγάλα θέατρα και φεστιβάλ. 

Εδώ, η Christiane Jatahy πατάει πάνω στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ για να εξετάσει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων, τους μηχανισμούς κυριαρχίας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης σε μια κοινότητα, που συχνά εκκινούν από ιδανικά αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. 

Αυτό συνέβη με την πενηντατετράχρονη σήμερα Christiane Jatahy από το Ρίο ντε Τζανέιρο. Μια ταινία της για τα όρια μυθοπλασίας και πραγματικότητας, που γυρίστηκε με τρεις χειροκίνητες κάμερες σε ένα διαμέρισμα στη διάρκεια δώδεκα συνεχόμενων ωρών, ήταν η αρχή (A falta que nos move, 2010). Το 2011 σκηνοθέτησε με επιτυχία τη δική της εκδοχή της Δεσποινίδας Τζούλιας του Στρίντμπεργκ, στην οποία χρησιμοποίησε live video και προκινηματογραφημένες σκηνές. 

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
Christiane Jatahy © Estelle Valente

Αν και είχε προηγηθεί η παράσταση της Κέιτι Μίτσελ, με την αριστοτεχνική χρήση του live-video το φθινόπωρο του 2010 στη Σαουμπίνε, η Jatahy δεν κατηγορήθηκε για δανεισμό της ιδέας. Αντιθέτως προσκλήθηκε στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της Ολυμπιάδας του 2012, όπου και παρουσίασε το In the comfort of your home (Στην άνεση του σπιτιού σας), ένα πρότζεκτ για τη γνωριμία και την επικοινωνία με τον Ξένο δίπλα μας: σπίτια Βρετανών και μεταναστών μετατράπηκαν για λίγο σε χώρο περφόρμανς. Ο δρόμος των ευρωπαϊκών θεάτρων/φεστιβάλ, ιδίως στη Γαλλία και στη Γερμανία, ήταν πλέον ανοιχτός. 

Πρώτα απ’ όλα γιατί αξιοποιεί το γεγονός ότι η σχέση θεάτρου και κινηματογράφου, πραγματικότητας και μυθοπλασίας, ηθοποιού και ήρωα βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος του ευρωπαϊκού θεάτρου εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, γιατί τα θέματα στα οποία έχει εστιάσει αφορούν έννοιες που μας απασχολούν έντονα: τι μπορεί να σημαίνει πατρίδα, σπίτι, εξορία, ξένος. Έτσι, παρουσίασε το δεύτερο μέρος του Ιthaca - Our Odyssey I στο Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2019 (The Lingering Now - Our Odyssey II) και, παραμένοντας στο ίδιο θεματικό πεδίο, επανήλθε στην Αβινιόν πέρσι με το Βetween dusk and dawn, που θα δούμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών (με τον τίτλο Dusk). 

Εδώ, η Christiane Jatahy πατάει πάνω στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ για να εξετάσει τις σχέσεις εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων, τους μηχανισμούς κυριαρχίας, καταπίεσης και εκμετάλλευσης σε μια κοινότητα, που συχνά εκκινούν από ιδανικά αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. 

Η κεντρική ηρωίδα, αναζητώντας έναν πιο δίκαιο και ελεύθερο τρόπο ζωής, βρίσκει καταφύγιο σε μια ομάδα καλλιτεχνών του θεάτρου που πειραματίζεται με το σενάριο της ταινίας Dogville

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
© Magali Dougados

Στην παράστασή της Christiane Jatahy, αν και η σκηνή ανήκει στο σύνολο, η κάμερα στρέφεται στο άτομο, εστιάζει στο βλέμμα και στα συναισθήματα που εκφράζονται μέσω της έκφρασης του προσώπου, δίνει χώρο στη λεπτομέρεια που χάνει το γυμνό μάτι. Με τη συμβολή του live-video αλλά και συμπληρωματικών προ-κινηματογραφημένων σκηνών, ενδυναμώνεται η ευγλωττία της φυσικής, σωματικής παρουσίας των ερμηνευτών. 

Το τι θα συμβεί, αν τελικά οι καλλιτέχνες μπορούν να υποδεχτούν και να δεχτούν την Ξένη χωρίς δεύτερες, ιδιοτελείς σκέψεις, προτείνοντας έναν διαφορετικό, αληθινά αλληλέγγυο, τρόπο ύπαρξης μένει να το διαπιστώσουμε.

Ας ευχηθούμε η διαχείριση του θέματος να μην είναι επιφανειακή και οι διάλογοι υποτυπώδεις, να λείπουν οι κλισέ καταγγελίες της πατριαρχίας και της ανδρικής βίας και η απεύθυνση στο κοινό να μην είναι ψεύτικη, όπως ήταν στο Ιthaca - Our Odyssey I. Και για έναν επιπλέον λόγο: όταν αναφέρεσαι σε έργα τέχνης άλλων, εκ των πραγμάτων δέχεσαι τα οφέλη που εμμέσως σου προσφέρουν, αλλά δεν μπορείς να αποφύγεις τη σύγκριση. Και η σύγκριση μπορεί να είναι σκληρή όταν το έργο αναφοράς είναι το Dogville του Τρίερ, μια καταπληκτική, πραγματικά πρωτοποριακή ταινία.

Dusk αντί Dogville Facebook Twitter
© Magali Dougados

Christiane Jatahy
Dusk / Λυκόφως
Βασισμένο στην ταινία Dogville του Λαρς φον Τρίερ
Πειραιώς 260 (Η)
27/6-28/6, 20:00

Caroline Guiela Nguyen
FRATERNITÉ, Conte fantastique / ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ, μια φανταστική ιστορία
Πειραιώς 260 (Δ)
6/7-7/7, 20:00

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Τρεις Ελληνίδες σκηνοθέτιδες και δυο σκηνοθέτες φωτογραφίζονται στους χώρους της Πειραιώς 260 και παρουσιάζουν τις ενδιαφέρουσες θεατρικές τους προτάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ