«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα»

«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα» Facebook Twitter
0
Το πραγματικά εντυπωσιακό με την παράστασηΕυτυχία Παπαγιαννοπούλου,

που παίζεται στη σκηνή του Θεάτρου Ιλίσια-Βολανάκη, είναι οι αντιδράσεις του κοινού. Ένα κοινό που τραγουδάει τα τραγούδια της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, μιλά δυνατά σαν να απαντά στα λόγια της πρωταγωνίστριας του έργου Νένας Μεντή(το βράδυ που είδαμε την παράσταση μια δακρυσμένη κυρία στην τρίτη σειρά μιλούσε κατασυγκινημένη δυνατά σαν να συμμετείχε και η ίδια στην παράσταση), κλαίει και γελάει με ένταση μέσα στη χαμηλοτάβανη αίθουσα και αποθεώνει την πρωταγωνίστρια με απανωτά χειροκροτήματα που την υποχρεώνουν να υποκλιθεί ξανά και ξανά, εμφανώς συγκινημένη, στο τέλος του έργου. Μέχρι πρότινος η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν ένα πρόσωπο γνωστό κυρίως στους λάτρεις του λαϊκού τραγουδιού ως μια από τις καλύτερες στιχουργούς της γενιάς της. Έζησε μια ζωή πολυκύμαντη και ταραχώδη. Γεννημένη στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, το οποίο και εγκατέλειψε μαζί με τη μητέρα της και τις δυο κόρες της όταν έγινε η Μικρασιατική Kαταστροφή, ξεκίνησε μια καινούργια ζωή στην Αθήνα, ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα, ξαναπαντρεύτηκε κι έγινε ηθοποιός των μπουλουκιών με τα οποία γύρισε όλη την Ελλάδα. Έγινε στιχουργός μετά τα 50 της, γράφοντας μερικά από τα διασημότερα λαϊκά τραγούδια (από τα «Καβουράκια» και το «Δυο πόρτες έχει η ζωή» μέχρι το «Περασμένες μου αγάπες» και το «Είμαι αητός χωρίς φτερά»), τα οποία και ξεπούλησε για ελάχιστα χρήματα προκειμένου να θρέψει το μεγάλο της πάθος: τον τζόγο.

Διάβασα ότι βλέπατε την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου στη γειτονιά σας στα Πατήσια.

Ναι, την είχα δει κάποιες φορές, χωρίς όμως να καταλαβαίνω τι άτομο ήτανε. Έβλεπα μια περίεργη γυναίκα, η οποία καθότανε μόνη της, έπινε καφέ, κάπνιζε στο δρόμο. Ήταν ψιλομασκαρεμένη, για τα δικά μου μάτια τότε, με το τυρμπάν, με το γυαλί το μαύρο, μιλάω για τις αρχές του ‘60 - εγώ τότε ήμουν πιτσιρίκι. Κι επειδή είχα αρκετή τρέλα, την πρόσεχα. Μεγαλώνοντας μετά, κι αφού έγινα ηθοποιός κι άρχισα να διαβάζω, να ακούω ρεμπέτικο, άρχισα να ακούω και για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου: Πως ήταν μια περίεργη γυναίκα, αντιφατική, κι ενώ ήταν λαϊκιά ήταν συγχρόνως και αστή. Ήταν ένα κράμα ανθρώπου - διανοούμενη και λούμπεν συγχρόνως, αυτό πάντα μου άρεσε πολύ. Επίσης έπαιζε χαρτιά∙ κι εγώ από μικρό παιδί είχα ανάλογες τάσεις. Πιστεύω ότι είναι πολύ σοβαρή ιστορία το χαρτί.

Τι εννοείτε «σοβαρή ιστορία»;

Είναι μια ολόκληρη ιστορία το χαρτί. Δεν είναι απλά «παίζω χαρτιά». Όλοι παίζουν χαρτιά! Είναι μια άλλη σχέση με τη ζωή, ένα ρίσκο περίεργο. Η Ευτυχία πούλαγε τα πάντα για την πόκα. Εκεί καταλαβαίνεις ότι είναι μια τεράστια συγκίνηση, ένα ξόρκι για το θάνατο. Έχει ένα πράγμα οριακό, είναι λίγο σαν τον έρωτα, έχει μια ηδονή βαθιά. Εμένα μου αρέσει η πόκα, είναι συγκίνηση μεγάλη, ερωτική σχέση.

Κερδίζετε, τουλάχιστον;

Είμαι κερδισμένη, ναι, αλλά δεν είμαι αυτού του πάθους. Το κάνω πολύ συντηρητικά, όπως και άλλα πράγματα στη ζωή μου. Θα ήθελα κάπου να της μοιάζω μάλλον· έχω στοιχεία της, θα μπορούσα να ‘μαι κόρη της. 

Σας είδα πολύ συγκινημένη την ώρα του χειροκροτήματος.

Ναι, πάρα πολύ∙ δεν το ‘χω ξανανιώσει, είναι ένας κόσμος που σε ακούει προσηλωμένος, γελάει, κλαίει, και στο τέλος... είναι ένα πράγμα... Δεν μας συμβαίνει, στους ηθοποιούς, συχνά αυτό. Δεν νομίζω πως θα μου ξανασυμβεί ποτέ.

Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό τώρα, με αυτή την παράσταση;

Νομίζω ότι ταυτίστηκε το δικό μου «θέλω» με ένα γνωστό πρόσωπο που έχει πιασίματα πάνω στη ζωή, τραγούδια και ιστορία, η Μικρά Ασία, ο πόλεμος, η χούντα...

Όλη αυτή η έλξη θεωρείτε ότι έχει κάποια σχέση με τη ζωή της Παπαγιαννοπούλου, που έζησε πολύ σημαντικά γεγονότα της νέας ελληνικής ιστορίας;

Βεβαίως, και έχει να κάνει και με το λαϊκό τραγούδι, και επίσης με κάτι που αφορά εμένα, δηλαδή, ίσως αν το έπαιζα χωρίς να με γνωρίζει ο κόσμος από την τηλεόραση δεν θα ερχότανε κανένας να με δει. 

Κάπου διάβασα την εξής κριτική: «Η Νένα Μεντή μας εξέπληξε μετά τους συμβατικούς ρόλους στους οποίους την είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα».

Αυτό θέλω πάρα πολύ να το πω: Υπάρχει μια μεγάλη μάζα ηθοποιών σαν και μένα, που για πολλούς λόγους δεν θέλαμε να είμαστε εξουσία μέσα στη δουλειά, δηλαδή να έχουμε πρωτοβουλίες κάνοντας ένα θίασο και δεν στηριζόμαστε ούτε στις επιτυχίες μας ούτε στους θιάσους. Άρα είμαστε λίγο πολύ εκτελεστικά όργανα. Με φωνάζει ένας θίασος και λέει «έχω αυτό το έργο, τόσα λεφτά. Θες;». Εάν δεν έχω επιλογή για κάτι λίγο καλύτερο, κατά την κρίση μου, θα κάνω αυτό. Αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να κάνω και το κάνω με το μεγαλύτερο κέφι του κόσμου· γι' αυτό και έχω επιβιώσει και είμαι καλά, γιατί κάνω τα πάντα με κέφι. Το τηλεοπτικό παίξιμο είναι τέτοιο γιατί και η ίδια η δουλειά εμπεριέχει μια ψιλοξεπέτα, δεν προλαβαίνεις ούτε πρόβες να κάνεις. Είναι μια κι έξω. Μπορεί να βγει κάποιος και να μου πει «να μην το ‘παιζες». Ok, θα μου ‘δινες εσύ να ζήσω; 

Αισθάνεστε ότι είναι κάτι σαν δικαίωση για σας αυτός ο ρόλος;

Όχι, καθόλου, αυτό που αισθάνομαι είναι πως χρόνια ετοιμαζόμουνα, κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα... Και επίσης με απασχολεί το τι θα κάνω μετά. Θα κάνω τόσο κέφι κάτι; Ξέρεις τι με ενδιαφέρει; Πώς να κάνω πράγματα που να ‘ναι δικά μου. Δεν μπορώ να κάνω πράγματα που να βαριέμαι. Εγώ δεν έχω ρατσισμό με τους ηθοποιούς, αυτό που λένε κάποιοι το «εμπορικό» και το «ποιοτικό». Όλα είναι θέατρο κι ένας ηθοποιός μπορεί να κάνει καλό ή κακό θέατρο όπου κι αν παίζει. Εγώ έπαιξα πρόπερσι σε έναν από τους πιο εμπορικούς θιάσους της Αθήνας -έναν ρόλο που έπεφτε το θέατρο κάτω από τα γέλια, μια γριούλα ξινή, απαίσια- κι είχα μεγάλο σουξέ κι ευχαριστιόμουνα. Είναι μεγάλη ευτυχία να γελάει ο κόσμος χωρίς να είναι το έργο χυδαίο. Θέλω να το πω, ειδικά φέτος που έκανα αυτή την επιτυχία, πως εγώ είμαι η ίδια ηθοποιός, δεν άλλαξα μετά από 42 χρόνια. Απλά είχα μια ευκαιρία να ανοίξω παραπάνω την καρδιά μου, το μυαλό μου και να αναπτύξω πράγματα της τέχνης μου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ