«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα»

«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα» Facebook Twitter
0
Το πραγματικά εντυπωσιακό με την παράστασηΕυτυχία Παπαγιαννοπούλου,

που παίζεται στη σκηνή του Θεάτρου Ιλίσια-Βολανάκη, είναι οι αντιδράσεις του κοινού. Ένα κοινό που τραγουδάει τα τραγούδια της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, μιλά δυνατά σαν να απαντά στα λόγια της πρωταγωνίστριας του έργου Νένας Μεντή(το βράδυ που είδαμε την παράσταση μια δακρυσμένη κυρία στην τρίτη σειρά μιλούσε κατασυγκινημένη δυνατά σαν να συμμετείχε και η ίδια στην παράσταση), κλαίει και γελάει με ένταση μέσα στη χαμηλοτάβανη αίθουσα και αποθεώνει την πρωταγωνίστρια με απανωτά χειροκροτήματα που την υποχρεώνουν να υποκλιθεί ξανά και ξανά, εμφανώς συγκινημένη, στο τέλος του έργου. Μέχρι πρότινος η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν ένα πρόσωπο γνωστό κυρίως στους λάτρεις του λαϊκού τραγουδιού ως μια από τις καλύτερες στιχουργούς της γενιάς της. Έζησε μια ζωή πολυκύμαντη και ταραχώδη. Γεννημένη στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, το οποίο και εγκατέλειψε μαζί με τη μητέρα της και τις δυο κόρες της όταν έγινε η Μικρασιατική Kαταστροφή, ξεκίνησε μια καινούργια ζωή στην Αθήνα, ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα, ξαναπαντρεύτηκε κι έγινε ηθοποιός των μπουλουκιών με τα οποία γύρισε όλη την Ελλάδα. Έγινε στιχουργός μετά τα 50 της, γράφοντας μερικά από τα διασημότερα λαϊκά τραγούδια (από τα «Καβουράκια» και το «Δυο πόρτες έχει η ζωή» μέχρι το «Περασμένες μου αγάπες» και το «Είμαι αητός χωρίς φτερά»), τα οποία και ξεπούλησε για ελάχιστα χρήματα προκειμένου να θρέψει το μεγάλο της πάθος: τον τζόγο.

Διάβασα ότι βλέπατε την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου στη γειτονιά σας στα Πατήσια.

Ναι, την είχα δει κάποιες φορές, χωρίς όμως να καταλαβαίνω τι άτομο ήτανε. Έβλεπα μια περίεργη γυναίκα, η οποία καθότανε μόνη της, έπινε καφέ, κάπνιζε στο δρόμο. Ήταν ψιλομασκαρεμένη, για τα δικά μου μάτια τότε, με το τυρμπάν, με το γυαλί το μαύρο, μιλάω για τις αρχές του ‘60 - εγώ τότε ήμουν πιτσιρίκι. Κι επειδή είχα αρκετή τρέλα, την πρόσεχα. Μεγαλώνοντας μετά, κι αφού έγινα ηθοποιός κι άρχισα να διαβάζω, να ακούω ρεμπέτικο, άρχισα να ακούω και για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου: Πως ήταν μια περίεργη γυναίκα, αντιφατική, κι ενώ ήταν λαϊκιά ήταν συγχρόνως και αστή. Ήταν ένα κράμα ανθρώπου - διανοούμενη και λούμπεν συγχρόνως, αυτό πάντα μου άρεσε πολύ. Επίσης έπαιζε χαρτιά∙ κι εγώ από μικρό παιδί είχα ανάλογες τάσεις. Πιστεύω ότι είναι πολύ σοβαρή ιστορία το χαρτί.

Τι εννοείτε «σοβαρή ιστορία»;

Είναι μια ολόκληρη ιστορία το χαρτί. Δεν είναι απλά «παίζω χαρτιά». Όλοι παίζουν χαρτιά! Είναι μια άλλη σχέση με τη ζωή, ένα ρίσκο περίεργο. Η Ευτυχία πούλαγε τα πάντα για την πόκα. Εκεί καταλαβαίνεις ότι είναι μια τεράστια συγκίνηση, ένα ξόρκι για το θάνατο. Έχει ένα πράγμα οριακό, είναι λίγο σαν τον έρωτα, έχει μια ηδονή βαθιά. Εμένα μου αρέσει η πόκα, είναι συγκίνηση μεγάλη, ερωτική σχέση.

Κερδίζετε, τουλάχιστον;

Είμαι κερδισμένη, ναι, αλλά δεν είμαι αυτού του πάθους. Το κάνω πολύ συντηρητικά, όπως και άλλα πράγματα στη ζωή μου. Θα ήθελα κάπου να της μοιάζω μάλλον· έχω στοιχεία της, θα μπορούσα να ‘μαι κόρη της. 

Σας είδα πολύ συγκινημένη την ώρα του χειροκροτήματος.

Ναι, πάρα πολύ∙ δεν το ‘χω ξανανιώσει, είναι ένας κόσμος που σε ακούει προσηλωμένος, γελάει, κλαίει, και στο τέλος... είναι ένα πράγμα... Δεν μας συμβαίνει, στους ηθοποιούς, συχνά αυτό. Δεν νομίζω πως θα μου ξανασυμβεί ποτέ.

Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό τώρα, με αυτή την παράσταση;

Νομίζω ότι ταυτίστηκε το δικό μου «θέλω» με ένα γνωστό πρόσωπο που έχει πιασίματα πάνω στη ζωή, τραγούδια και ιστορία, η Μικρά Ασία, ο πόλεμος, η χούντα...

Όλη αυτή η έλξη θεωρείτε ότι έχει κάποια σχέση με τη ζωή της Παπαγιαννοπούλου, που έζησε πολύ σημαντικά γεγονότα της νέας ελληνικής ιστορίας;

Βεβαίως, και έχει να κάνει και με το λαϊκό τραγούδι, και επίσης με κάτι που αφορά εμένα, δηλαδή, ίσως αν το έπαιζα χωρίς να με γνωρίζει ο κόσμος από την τηλεόραση δεν θα ερχότανε κανένας να με δει. 

Κάπου διάβασα την εξής κριτική: «Η Νένα Μεντή μας εξέπληξε μετά τους συμβατικούς ρόλους στους οποίους την είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα».

Αυτό θέλω πάρα πολύ να το πω: Υπάρχει μια μεγάλη μάζα ηθοποιών σαν και μένα, που για πολλούς λόγους δεν θέλαμε να είμαστε εξουσία μέσα στη δουλειά, δηλαδή να έχουμε πρωτοβουλίες κάνοντας ένα θίασο και δεν στηριζόμαστε ούτε στις επιτυχίες μας ούτε στους θιάσους. Άρα είμαστε λίγο πολύ εκτελεστικά όργανα. Με φωνάζει ένας θίασος και λέει «έχω αυτό το έργο, τόσα λεφτά. Θες;». Εάν δεν έχω επιλογή για κάτι λίγο καλύτερο, κατά την κρίση μου, θα κάνω αυτό. Αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να κάνω και το κάνω με το μεγαλύτερο κέφι του κόσμου· γι' αυτό και έχω επιβιώσει και είμαι καλά, γιατί κάνω τα πάντα με κέφι. Το τηλεοπτικό παίξιμο είναι τέτοιο γιατί και η ίδια η δουλειά εμπεριέχει μια ψιλοξεπέτα, δεν προλαβαίνεις ούτε πρόβες να κάνεις. Είναι μια κι έξω. Μπορεί να βγει κάποιος και να μου πει «να μην το ‘παιζες». Ok, θα μου ‘δινες εσύ να ζήσω; 

Αισθάνεστε ότι είναι κάτι σαν δικαίωση για σας αυτός ο ρόλος;

Όχι, καθόλου, αυτό που αισθάνομαι είναι πως χρόνια ετοιμαζόμουνα, κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα... Και επίσης με απασχολεί το τι θα κάνω μετά. Θα κάνω τόσο κέφι κάτι; Ξέρεις τι με ενδιαφέρει; Πώς να κάνω πράγματα που να ‘ναι δικά μου. Δεν μπορώ να κάνω πράγματα που να βαριέμαι. Εγώ δεν έχω ρατσισμό με τους ηθοποιούς, αυτό που λένε κάποιοι το «εμπορικό» και το «ποιοτικό». Όλα είναι θέατρο κι ένας ηθοποιός μπορεί να κάνει καλό ή κακό θέατρο όπου κι αν παίζει. Εγώ έπαιξα πρόπερσι σε έναν από τους πιο εμπορικούς θιάσους της Αθήνας -έναν ρόλο που έπεφτε το θέατρο κάτω από τα γέλια, μια γριούλα ξινή, απαίσια- κι είχα μεγάλο σουξέ κι ευχαριστιόμουνα. Είναι μεγάλη ευτυχία να γελάει ο κόσμος χωρίς να είναι το έργο χυδαίο. Θέλω να το πω, ειδικά φέτος που έκανα αυτή την επιτυχία, πως εγώ είμαι η ίδια ηθοποιός, δεν άλλαξα μετά από 42 χρόνια. Απλά είχα μια ευκαιρία να ανοίξω παραπάνω την καρδιά μου, το μυαλό μου και να αναπτύξω πράγματα της τέχνης μου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ