Κάτι να αλλάξει στην Ομόνοια...

Κάτι να αλλάξει στην Ομόνοια... Facebook Twitter
Οι χαρακτήρες αυτοί φτιάχτηκαν στην πρόβα από τη δραματουργική ομάδα και καθέναν από τους επτά περφόρμερ της παράστασης. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
0

— Μίλησέ μας για την περίοδο της «ανασκαφής». Τι έκανε η ομάδα του UrbanDig στην Ομόνοια από τον Νοέμβριο του 2015 έως σήμερα;

Τον Νοέμβριο ξεκινήσαμε να ψάχνουμε την άκρη του νήματος μέσα σε ένα δωμάτιο του Μπάγκειου στο πλαίσιο της Biennale. Οι επισκέπτες/ριες του δωματίου κρέμασαν αποσπάσματα για τη δική τους Ομόνοια και μαζί φτιάξαμε έναν τρισδιάστατο χάρτη σημείων-ιστοριών. Τον Φεβρουάριο του 2016 ξεκινήσαμε συνεργασία με τους Ideas Factory από τη Σόφια και το καλοκαίρι του ίδιου έτους, μαζί με αυτούς, τους Alternative Tours of Athens και την Caritas Hellas δώσαμε ζωή μιας μέρας σε έναν άδειο δημοτικό χώρο στην Ομόνοια. Το μετατρέψαμε θεατρικά σε αυτό που θα 'θελαν να γίνει εκεί οι γείτονες, που είναι Έλληνες, μετανάστες και πρόσφυγες. Το ίδιο καλοκαίρι ανακαλύψαμε μαζί με ανθρώπους του ΚΕΘΕΑ Άλφα τι σημαίνει Ομόνοια για τον καθένα μας, μέσα από ένα θεατρικό εργαστήριο. Τον Σεπτέμβριο του 2016 βγήκαμε στην αγορά της Ομόνοιας και ανταλλάξαμε συνεντεύξεις με τους εργαζομένους της με τραγούδια που φτιάχνουμε γι' αυτούς, με βάση τις συνεντεύξεις τους. Τα τραγούδια αυτά θα ακουστούν στην παράσταση Στάση Ομόνοια. Το Νοέμβριο του 2016, έναν χρόνο αφότου ξεκινήσαμε να ανιχνεύουμε την Ομόνοια, η περφόρμανς Miss Omonia, στο πλαίσιο της έκθεσης «Out-Topias» του Μουσείου Μπενάκη, είναι η πρώτη ανίχνευση της πλατείας ως τόπου παράστασης. Τον Δεκέμβρη άρχισε να χτίζεται μια κοινότητα ερευνητών του UrbanDig_Omonia, που αποτελείται από όσους ενδιαφέρονται να ψάξουν περισσότερο το σήμερα και το αύριο της πλατείας, όπως η ίδια η πλατεία και οι άνθρωποί της το εκφράζουν. Χριστουγεννιάτικα αρχίζουμε συνεντεύξεις στην πλατεία με και χωρίς το καρουζέλ. Τον Ιανουάριο δύο περίπατοι, ο ένας με την Πάολα Ρεβενιώτη και ο άλλος με τους Institute of Place Management και ανθρώπους της πλατείας, εμπλουτίζουν την έρευνα και τον διάλογο για τις σύγχρονες ανάγκες της Ομόνοιας. Θα ακολουθήσουν καρναβαλικές, «μετα-βαλεντινικές» εκδηλώσεις στην πλατεία και άλλες αφορμές για να φέρουμε Έλληνες και Ευρωπαίους επισκέπτες σε άμεση επαφή με ανθρώπους της πλατείας, πάντα με θέμα «πώς βλέπουμε την Ομόνοια και τι θα θέλαμε από αυτή;». Τον Μάιο βγάλαμε στο Διαδίκτυο την ελεύθερης πρόσβασης ψηφιακή εφαρμογή «ξενάγησης» στην Ομόνοια, «The Village Οmonia», που φτιάξαμε μαζί με τους Ολλανδούς Company New Heroes, ανθρώπους της πλατείας που μας μίλησαν γι' αυτή, και νέους εικαστικούς, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Κωστόπουλου. Τον Μάιο φτιάξαμε πουλιά από χαρτί με τους θαμώνες –άνδρες κυρίως– της πλατείας για να γεμίσουμε με αυτά ένα τεράστιο δέντρο που έχει η πλατεία και δεν φαίνεται εύκολα. Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στη Στάση Ομόνοια, την παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με την οποία ολοκληρώνουμε την ανίχνευση και καλλιτεχνική διαχείριση της σύγχρονης Ομόνοιας, έτσι όπως τη γνωρίσαμε μέσω της συνεχούς παρουσίας μας εκεί με τις προαναφερθείσες δράσεις του UrbanDig_Omonia.

Η Ομόνοια συγκεντρώνει και όλων των ειδών τους νεοαφιχθέντες στην Αθήνα: τον επαρχιώτη, τον μετανάστη, τον πρόσφυγα, τον τουρίστα. Είναι το «κατώφλι» της πόλης.

— Τι έφεραν στο φως, λοιπόν, όλες αυτές οι δράσεις;

Είχαμε την τύχη να μιλήσουμε με πολλούς ανθρώπους που επιμένουν να αξιοποιούν την Ομόνοια ως πλατεία. Μιλάω για τους σταθερούς θαμώνες της, κυρίως πρόσφυγες και μετανάστες, που περνούν πολλές ώρες εκεί κι έχουν συνήθως και χρόνο και διάθεση να σου μιλήσουν. Μιλάω επίσης για μαγαζάτορες και εργαζομένους που είναι φιλόξενοι, γενναιόδωροι και κοινωνικοί, κόντρα στο γενικευμένο αφήγημα φόβου που στιγματίζει τον χώρο και κόντρα στα λουκέτα και στα κενά κτίρια που τους περικυκλώνουν. Οι δράσεις μας στον δημόσιο χώρο της Ομόνοιας εμποτίστηκαν από την ενέργεια της πλατείας, μια ενέργεια συναλλαγής και συνδιαλλαγής, έναν χρόνο στο κέντρο της, αργό και όμορφο, πολύ διαφορετικό από τον φρενήρη κυκλώνα του συγκοινωνιακού δικτύου που την περιβάλλει. Η Ομόνοια είναι μια πλατεία με ανεκτικότητα. Δεν αναστατώσαμε κανέναν, παρά τις πολλές, πολύ διαφορετικές και κάποιες φορές πολύ έντονα θεατρικές δράσεις. Ο κόσμος ανέχεται αυτό που κάνεις, ό,τι και αν είναι. Όποιος κάθεται καιρό στην πλατεία, είναι εκπαιδευμένος και συνεπώς ψύχραιμος παρατηρητής της πόλης. Καθίστε στα σκαλάκια της, πιάστε κουβέντα με τον διπλανό σας, ταξιδέψτε, νιώστε την αξία του δημόσιου χώρου που ξέρει να φτιάχνει τέτοιου είδους σχέσεις. Η καθημερινή λειτουργία του δημόσιου χώρου της Ομόνοιας που μπορεί να παράγει σχέσεις, συναλλαγές, συνδιαλλαγές, παρέες και ιστορίες είναι η πιο ενδιαφέρουσα ιστορία που ανακάλυψα προσωπικά από την παρουσία μου εκεί.

Κάτι να αλλάξει στην Ομόνοια... Facebook Twitter
Εγώ βλέπω την Ομόνοια ως πλατεία, ως θέατρο, ως κατώφλι της πόλης, ως έναν χώρο όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν, ως έναν δημόσιο χώρο που επηρεάζει έντονα τη ζωή των ανθρώπων του, παρέχοντάς τους κάποια πράγματα (π.χ. χώρος συναλλαγής, χώρος συνδιαλλαγής, χώρος κοινού βηματισμού) και στερώντας τους κάποια άλλα (π.χ. καθαριότητα, συντήρηση, νερό).

— Ποιο είναι το μείγμα των ανθρώπων της Ομόνοιας και τι ζητάνε για τη γειτονιά τους;

Η Ομόνοια συγκεντρώνει πολύ διαφορετικό κόσμο: εργαζόμενους, θαμώνες, επισκέπτες, περαστικούς. Η Ομόνοια συγκεντρώνει και όλων των ειδών τους νεοαφιχθέντες στην Αθήνα: τον επαρχιώτη, τον μετανάστη, τον πρόσφυγα, τον τουρίστα. Είναι το «κατώφλι» της πόλης. Η Ομόνοια για πολλούς μετανάστες και πρόσφυγες είναι το μέρος όπου θα πάνε για να νιώσουν ασφαλείς στην κοινότητά τους. Δεν τους αρέσει το έγκλημα που υπάρχει, σε όποια κλίμακα, στην πλατεία γιατί είναι ο χώρος όπου περνούν ώρες μες στην ημέρα ή ξεκουράζονται ή φέρνουν τα παιδιά τους. Από την άλλη, αυτή η εγκληματικότητα δεν έχει, όπως πιστεύουν πολλοί μαγαζάτορες, τη διάσταση που θα δικαιολογούσε την πτώση της ως εμπορικού προορισμού. Η καθαριότητα, η πρόσβαση σε καθαρές δημόσιες τουαλέτες και η συντήρηση του δημόσιου χώρου είναι ζητήματα που έχουν αναφερθεί.

— Εσύ πώς βλέπεις την Ομόνοια και πώς πιστεύεις ότι θα μπορούσε να αλλάξει η κατάσταση;

Εγώ βλέπω την Ομόνοια ως πλατεία, ως θέατρο, ως κατώφλι της πόλης, ως έναν χώρο όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν, ως έναν δημόσιο χώρο που επηρεάζει έντονα τη ζωή των ανθρώπων του, παρέχοντάς τους κάποια πράγματα (π.χ. χώρος συναλλαγής, χώρος συνδιαλλαγής, χώρος κοινού βηματισμού) και στερώντας τους κάποια άλλα (π.χ. καθαριότητα, συντήρηση, νερό).

— Πες μου δυο λόγια για την παράσταση. Τι ακριβώς θα κάνετε στην Ομόνοια;

Οι παραπάνω ανάγκες και προοπτικές του δημόσιου χώρου της Ομόνοιας γίνονται υπόθεση ζωής για τους χαρακτήρες μας. Ο θεατής επιλέγει μία από τις έξι διαδρομές στην πόλη που οδηγούν στην Ομόνοια. Ακολουθεί έναν χαρακτήρα που πηγαίνει στη πλατεία με «σκοπό» να την μετατρέψει σε κάτι, να την οικειοποιηθεί. Κάθε διαδρομή προσφέρει μια διαφορετική οπτική της πλατείας, εμπνευσμένη από τις οπτικές των ανθρώπων της. Ταυτόχρονα, αποτελεί έναν ψυχικό τόπο, είναι μια πορεία γνωριμίας όχι μόνο με την πλατεία αλλά και με τον χαρακτήρα που ο θεατής ακολουθεί. Οι χαρακτήρες αυτοί φτιάχτηκαν στην πρόβα από τη δραματουργική ομάδα και καθέναν από τους επτά περφόρμερ της παράστασης. Αν η αφετηρία τους είναι ιστορίες των ανθρώπων της πλατείας, αντανακλούν το προσωπικό μας βίωμα από την περιοχή όλους αυτούς τους μήνες και την ιδιοσυγκρασία μας ως ατόμων και ως καλλιτεχνικής ομάδας του Στάση Ομόνοια.

Κάτι να αλλάξει στην Ομόνοια... Facebook Twitter
Φωτο: Κική Παπαδοπούλου

Ιnfo:
Στάση Ομόνοια- Τρυπών(οντ)ας στην Πλατεία

ομάδα όχι παίζουμε – UrbanDig Project

Πλατεία Ομονοίας

20-25 Ιουνίου 2017

19:00

Eλεύθερη είσοδος. Το κοινό μπορεί να προμηθευτεί τα δελτία από τα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ