Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους

Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους Facebook Twitter
Φωτό: Εύη Φυλακτού
0

 

Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους Facebook Twitter
Φωτό: Εύη Φυλακτού

 

Σύμπτωση, αλλά οπωσδήποτε ευτυχής, υπήρξε το γεγονός ότι στο φετινό Φεστιβάλ δεν θα δούμε μόνο την Ανχέλικα Λίντελ και την ομάδα της ( Αtra Bilis) αλλά και ένα έργο της ερμηνευμένο από Έλληνες καλλιτέχνες. Ο Θέμελης Γλυνάτσης, με μια δεκαετία στο θέατρο, σκηνοθετεί το «Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους» (Y los peces salieron a combatir contra los hombres, 2007), ένα κείμενο που εστιάζει στην ύβρι της αποικιοκρατικής Ευρώπης και «προφητεύει» την τιμωρία της για τον τρόπο που αντιμετωπίζει τους μετανάστες.

«Είναι ένα πολύ δυνατό κείμενο. Η Λίντελ είναι provocatrice, κινείται σε παρόμοια μονοπάτια με αυτά του Ροντρίγκο Γκαρσία. Υποθέτω ότι από τη μία ο καθολικισμός, με τις ηθικές επιταγές του, από την άλλη η εμπειρία της πολύχρονης δικτατορίας του Φράνκο, επηρεάζει ακόμη τους Ισπανούς καλλιτέχνες. Αντιδρούν στις κατεστημένες αξίες με ένταση και πατώντας στη μεγάλη παράδοση του σουρεαλισμού στην Ισπανία, επιτίθενται με βία και πολύ χιούμορ» λέει ο 35χρονος σκηνοθέτης.

Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους Facebook Twitter
Φωτό: Εύη Φυλακτού


«Ένα αληθινό πτώμα πάνω σε μια σκηνή / Αν κατάφερνα να κάνω το κοινό να ξεράσει / όπως ο Θεός ξερνάει τους φτωχούς/ όπως οι φτωχοί ξερνάνε λάσπη» λέει η σκηνική περσόνα της Λίντελ ήδη στην αρχή του έργου: ένα αληθινό πτώμα ίσως να μπορούσε να σοκάρει το κοινό, να προκαλέσει την υποκριτική στάση της πολιτισμένης Ευρώπης στο πρόβλημα των μεταναστών – που πνίγονται κάθε τρεις και λίγο στη Μεσόγειο.


«Μ' ενδιαφέρει να δούμε πώς εντασσόμαστε εμείς –καλλιτέχνες και κοινό– σε αυτό που λέμε "λευκή Ευρώπη". Λευκοί καλλιτέχνες απευθύνονται σε λευκό κοινό για ένα "μαύρο" πρόβλημα –όχι πρωτότυπο, αν σκεφτείς τους Nέγρους του Ζενέ, αλλά πάντα ενδιαφέρον. Γιατί για το βίωμα ενός ανθρώπου που αφήνει τα βάθη της Αφρικής και της Ασίας για να φτάσει στην Ευρώπη τι να πει κανείς, η Λίντελ, εγώ;» λέει ο Θ. Γλυνάτσης και μου διαβάζει ένα απόσπασμα από το έργο:


«Το πρόβλημα είναι των μεταναστών / Όχι δικό μας.
Αν μπορούσα να καλύψω τον ήλιο της Ισπανίας με μια πέτρα.
Υπάρχουν ψάρια από σίδερο στη σκέψη μου / Πώς να συνεχίσω;
Πώς να ξεπεράσω την πληροφορία;
Πώς να μετατρέψω την πληροφορία σε φρίκη; Πώς να συνεχίσω;
Πώς να ξεφύγω από τη δημαγωγία και τη βλακώδη μεσσιανική ευθύνη του συγγραφέα;
Πώς να ξεφύγω από την ευσπλαχνική κοινοτοπία και τη σαχλή καταγγελία;
Πώς να ξεφύγω από το κοινωνικά αποδεκτό;
Η οπτική μου γωνία είναι εντελώς αντικοινωνική.
Αυτό είναι ένα αντικοινωνικό έργο».

Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους Facebook Twitter
Φωτό: Εύη Φυλακτού


Είναι και πάλι η Ανχέλικα (φωνή off) που λέει τις παραπάνω γραμμές. Η Καταλανή δημιουργός δεν κρύβει την απαισιοδοξία της, ενίοτε και τη μισανθρωπία της: «Η μόνη ιδέα που έχω είναι να παραχωρήσω στην πραγματικότητα το δικαίωμα στο μυστήριο. Η μόνη ιδέα που έχω είναι να φανταστώ ένα θαύμα».



0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ