Η θεία κι εγώ

Η θεία κι εγώ Facebook Twitter
0
Η μαύρη κωμωδία του Μόρις Πάνιτς «Η θεία κι εγώ» πρόκειται να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό. Ποιοι είναι οι λόγοι που επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο;

Aυτό το έργο, ενώ κάνει σαφή αναφορά στη μοναξιά, αποτελεί έναν ύμνο στη συμφιλίωση, τη συντροφικότητα και την ανθρώπινη επικοινωνία γενικότερα. Βρήκα το έργο πολύ σύγχρονο κι ενστερνίζομαι απόλυτα αυτό που λέει ο Μόρις Πάνιτς πως «μόνο αν εκφράσουμε πάνω στη σκηνή πολλές, αντιφατικές ίσως, αλήθειες, το κοινό θα καταφέρει ν’ αναζητήσει τη δική του αλήθεια».

Oι ρόλοι της παράστασης ενσαρκώνονται από δυο καταξιωμένους ηθοποιούς, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και την Μπέτυ Βαλάση. Η τελευταία, μάλιστα, επιστρέφει στο σανίδι μετά από πολύ καιρό. Γιατί επιλέξατε τους συγκεκριμένους ηθοποιούς;

Ένα έργο στο οποίο παίζουν μόνο δύο ηθοποιοί είναι πολύ αυστηρών απαιτήσεων, όσον αφορά την υποκριτική. Οι δυο ρόλοι αναπαριστούν δυο τελείως διαφορετικούς κόσμους επί σκηνής. Παρακολουθεί κανείς μια μονομαχία, ένα ρινγκ, με όλα τ’ απρόβλεπτα και τα σημαντικά συστατικά ενός αγώνα. Νομίζω πως η συγκεκριμένη διανομή είναι ιδανική. Ευτύχησα να έχω δυο ηθοποιούς που καλύπτουν απόλυτα τις απαιτήσεις των ρόλων του έργου.

Αυτή η συνεχής εναλλαγή κωμικών και δραματικών στιγμών μέσα στην οποία εκτυλίσσεται η παράσταση πιστεύετε πως αποτυπώνεται και στην πραγματική ζωή;

Aνήκω στους σκηνοθέτες που δανείζονται συνεχώς από τη ζωή για να περάσουν στην τέχνη τους μηνύματα και συναισθήματα. Η παράσταση της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου αλλά και αυτή των Έξι μαθημάτων χορού σε έξι εβδομάδες ήταν οι δυο πρώτες μου προσπάθειες ν’ ακροβατήσω στη ζωή μεταξύ κωμωδίας και δράματος. Έτσι κι αλλιώς, η ματιά μου βλέπει διπλά. Παρατηρώ τον κόσμο, προσπαθώντας ν’ αντικρίζω και τις δυο όψεις.

Ένα από τα κύρια θέματα με τα οποία καταπιάνεται η παράσταση είναι η μοναξιά της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι αυτή η μάστιγα της εποχής μας; Και τι ρόλο παίζουν, τελικά, τα social media;

Θεωρώ ότι ζούμε σε μια εποχή υποκατάστατων, όπου η αυθεντική συγκίνηση και οτιδήποτε το αυθεντικό είναι προς διερεύνηση και δεν υπάρχει τίποτε το δεδομένο. Έτσι, λοιπόν, βρίσκω πως αυτή η καινούργια μορφή επικοινωνίας επιτείνει την ανθρώπινη απομόνωση. Γι’ αυτό πιστεύω πως έργα όπως το Η θεία κι εγώ, που φέρνουν τις ανθρώπινες σχέσεις στο προσκήνιο, έχουν σήμερα κάτι να πουν. Στο έργο, δυο εντελώς διαφορετικοί κι αταίριαστοι κόσμοι φτάνουν μέσα απ’ την καθημερινότητα και τη συμβίωση στο ποθητό αποτέλεσμα, στη συμφιλίωση και στο πέρασμα από το εγώ στο εμείς.

Σε ποια απ’ τα στοιχεία του έργου αποφασίσατε να δώσετε σκηνοθετικά περισσότερη έμφαση;

Προσπάθησα να προστατέψω την ποίηση που υπάρχει σ’ αυτούς τους καθημερινούς ανθρώπους και στα προβλήματά τους και θέλησα να είμαι συνεπής με το πνεύμα του Πάνιτς, γιατί, όπως δηλώνει και ο ίδιος: «Όλος ο κόσμος ακροβατεί μεταξύ της ελπίδας και της απόγνωσης».

Έχετε δηλώσει σε συνέντευξή σας πως καλός σκηνοθέτης είναι ο διαθέσιμος σκηνοθέτης. Αρκεί αυτό;

Ναι. Πιστεύω πως ο σκηνοθέτης πρέπει να είναι διαθέσιμος όχι μόνο απέναντι στους ηθοποιούς αλλά κι απέναντι στα κείμενα με τα οποία καταπιάνεται. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθεί να σπάσει τα όρια και τη «μανιέρα» του. Τη στιγμή που οδηγώ, προσπαθώ ταυτόχρονα και να οδηγούμαι. Φυσικά, όπως λέει ο Πάμπλο Πικάσο, «σε κάθε έργο υπάρχει η προσωπικότητα του ζωγράφου, αλλά και σε κάθε θεατρικό έργο υπάρχει η προσωπικότητα του σκηνοθέτη».

Στόχος είναι τα έργα κι οι άνθρωποι να φωτίζουν διαφορετικές πλευρές του εαυτού μου και να με οδηγούν σε διαδικασίες ελεύθερης δημιουργίας κι αρμονικής ομαδικότητας.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ