Η ιστορία του θρυλικού καμπαρέ «Χαβάη» γίνεται παράσταση

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Για το βαθιά πολιτικό, ερωτικό, παθιασμένο και τραγικό σύμπαν του έργου «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» συναντήσαμε τον σκηνοθέτη Θανάση Ζερίτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

«Ήταν οι μέρες που 'χε ανοίξει στο Μεταξουργείο η "Χαβάη". Ένα υπόγειο, συνδυασμός ταβέρνας και Φολί Μπερζέρ, που 'χε σεπαρέ και αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες. Φορούσαν φουρό και ξύριζαν τα πόδια τους κι είχαν φτιάξει βυζιά γυναικεία πάνω στα αντρικά στήθη τους».

Εκεί, ανάμεσα στα πορνεία που μυρίζουν ντετόλ και πατσουλί, τα χαμόσπιτα που μπάζουν νερά και τα ιδιόμορφα καμπαρέ με τις πρώτες τραβεστί ξετυλίγεται η ιστορία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, μέσα από το βλέμμα των ανθρώπων του περιθωρίου, ανθρώπων που την έζησαν και τη διαμόρφωσαν.

Αυτή η Ελλάδα με τα βάσανα και τα όνειρα γίνεται παράσταση από την ομάδα 4Frontal. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου «Μπλε καστόρινα παπούτσια» και έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 13 Μαρτίου στο θέατρο Μπέλλος.

Για το βαθιά πολιτικό, ερωτικό, παθιασμένο και τραγικό σύμπαν του έργου, από το οποίο παρελαύνουν ο Γαζούρης ή Λάζαρος με το υπερμέγεθες πέος, η Σαλώμη με τη μέση δαχτυλίδι που τη λέγαν Χαράλαμπο, η Θέμις, η καλύτερη μίμος της γυναικείας συμπεριφοράς, η Αριστέα, που πλένει τα σεντόνια των πορνείων και εύχεται ο γιος της να μείνει αμόλυντος, οι έφηβοι, που γίνονται Λαμπράκηδες και μοιράζουν προκηρύξεις, οι νταήδες και οι παρακρατικοί, που περιμένουν να δουν πού θα κάτσει η μπίλια της εξουσίας για να διαλέξουν μεριά, οι Αμερικανοί στρατιώτες, που θέλουν να περάσουν αχαλίνωτες νύχτες στην μπερδεμένη παραγκούπολη, για όλο αυτό το πολύχρωμο και τραγικό σύμπαν που άνθησε κάπου τη δεκαετία του ’60 μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης Θανάση Ζερίτη.

Τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συγκροτούν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας.

— Ας μιλήσουμε αρχικά για τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια», το έργο του Θανάση Σκρουμπέλου. Για τι μιλάει;
Ο υπότιτλος που έχει δώσει ο Σκρουμπέλος στο μυθιστόρημά του μεταφέρει ακριβώς και το πνεύμα του βιβλίου: μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64. Για την ακρίβεια, ωστόσο, το μυθιστόρημα απλώνεται και στην προηγούμενη χρονιά.

Ο χρόνος κατά τον οποίο συμβαίνει η ιστορία έχει πολύ μεγάλη σημασία γιατί παρότι τα πρόσωπα και πολλές από τις καταστάσεις που περιγράφονται είναι ή, έστω, φαίνεται να είναι μυθοπλασία, ο συγγραφέας τοποθετεί τους ήρωες στις πραγματικές κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες της Αθήνας του '63 και του '64.

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Τα «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συνθέτουν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Ας μιλήσουμε για τη δική σας διασκευή και τι μεταφέρετε στη σκηνή.
Σε κάθε περίπτωση, η μεταφορά ενός βιβλίου 280 σελίδων σε μια παράσταση 100 λεπτών προϋποθέτει μια επιλογή και μια απόφαση του τι θέλουμε να πούμε. Η διασκευή της Νεφέλης Μαϊστράλη επιδιώκει να αποδώσει όσο γίνεται πιο πιστά το πνεύμα του συγγραφέα και το νόημα του μυθιστορήματος, με γνώμονα πάντα τον λόγο για τον οποίο κάνουμε την παράσταση.

Τα «Μπλε καστόρινα παπούτσια» είναι μια σύνθετη λογοτεχνία με πολλούς ρόλους και γεγονότα που συνιστούν τη ζοφερή κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Στο επίκεντρο της δική μας διασκευής βρίσκεται ο Λάζαρος Τρίλιας, ο δεκαεξάχρονος «Μπίκος», που λατρεύει το τραγούδι και πιάνει δουλειά στη «Χαβάη». Όλες οι ιστορίες που «ανοίγουμε» στη σκηνή συνδέονται με αυτόν και φωτίζονται μέσα από τη δική του, ροκ»οπτική.

— Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παράστασης, το κλίμα που μεταφέρετε και ποιο είναι το επίκεντρό της;
Στόχος της παράστασης είναι να αναδείξει τη συνύπαρξη της σεξουαλικής ορμής με την επαναστατικότητα και την αγωνιστική διάθεση. Η εκδοχή ενός πολυπόθητου ελληνικού Μάη του ’68 που δεν ήρθε ποτέ.

Με βασικά εργαλεία την εξωστρέφεια, το χιούμορ, τον χορό, τις ακραίες φόρμες, τον γρήγορο ρυθμό, τα γκροτέσκα στοιχεία, τις εναλλαγές αφήγησης-δραματοποίησης, τους πολλαπλούς ρόλους και το σπάσιμο των θεατρικών κανόνων επιδιώκουμε να παραστήσουμε αυτή την αντιφατική και έντονη κοινωνική και πολιτική κατάσταση που έζησε η χώρα και οδήγησε στην επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών.

Μέσα από τα μάτια περιθωριακών χαρακτήρων ξεδιπλώνεται η ψυχροπολεμική ιστορία μιας Ελλάδας που βυθίζεται στην ανέχεια, τα εμφυλιακά πάθη, τον συντηρητισμό, το παντοδύναμο παρακράτος, αλλά και μια νέα γενιά που αγωνίζεται για ένα καλύτερο αύριο και θέλει να μπορεί να γιορτάζει τον έρωτα. 

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από την παράσταση. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

— Στο έργο έχουμε μικροϊστορίες μέσα στη μεγάλη ιστορία. Το πλαίσιο είναι ευρύ, η παγκόσμια πολιτικοκοινωνική συνθήκη, με παράλληλα γεγονότα που τρέχουν δίπλα στην ιστορία της «Χαβάης». Πώς τα αφηγείστε;
Ο χρόνος που διαδραματίζεται το έργο είναι κομβικό στοιχείο του μυθιστορήματος και έχουμε επιδιώξει να τον τονώσουμε στη θεατρική απόδοση. Όλα συμβαίνουν την περίοδο 1963-1964, μια πολύ πυκνή εποχή ιστορικά.

Στην Ελλάδα έχουμε επαναλαμβανόμενες εκλογές, με αδυναμία σχηματισμού μιας ισχυρής κυβέρνησης, με την Ένωση Κέντρου να προσπαθεί να κερδίσει έδαφος – όλη η περίοδος από τον Εμφύλιο μέχρι και την επιβολή της δικτατορίας ονομάστηκε από τους ιστορικούς «καχεκτική δημοκρατία», ακόμη και τα χρόνια αυτά που φαινόταν ότι κάτι μπορούσε να αλλάξει. Ο Εμφύλιος έχει τελειώσει μόνο τυπικά, ενώ ουσιαστικά οι ηττημένοι αγωνιστές της αριστεράς είναι κυνηγημένοι, εξόριστοι και φυλακισμένοι, με το αντικομμουνιστικό μίσος να γιγαντώνεται. Οι παλατιανοί, το παρακράτος και οι νεοφερμένοι Αμερικανοί, που παίρνουν τη θέση των Άγγλων, έχουν το πάνω χέρι και διαμορφώνουν τις πολιτικές εξελίξεις.

Ο Λαμπράκης δολοφονείται και η νεολαία εξεγείρεται, απαιτώντας ουσιαστική δημοκρατία. Η δολοφονία του Κένεντι ρίχνει λάδι στη φωτιά της ψυχροπολεμικής προπαγάνδας που μαίνεται παγκοσμίως. Και ο εορτασμός της ανατίναξης της Γέφυρας του Γοργοποτάμου στις 29 Νοεμβρίου του 1964 μετρά δεκατρείς νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, με τους διαδηλωτές να φωνάζουν «προβοκάτσια». Αυτά διαβάζει ο Γαζούρης στις εφημερίδες, ακούγοντας τον Πρίσλεϊ απ’ το ραδιοφωνάκι του.

— Ας πάμε στη «Χαβάη», ένα ιστορικό, ας πούμε, καμπαρέ, και στις ιδιαιτερότητές του. Ποιοι φτάνουν εκεί, ποιοι εργάζονται και ποιο είναι το περιβάλλον γενικά;
Η ιστορική «Χαβάη» άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, κάτω από το θέατρο Περοκέ, στη πλατεία του Μεταξουργείου. Ο Σκρουμπέλος στο βιβλίο του περιγράφει πολύ εύστοχα το μαγαζί και τους θαμώνες του, «αντί για γυναίκες σέρβιραν άντρες ντυμένοι γυναίκες».

Τα «κορίτσια» της ήταν όλων των κοινωνικών τάξεων· κοινή τους συνισταμένη η επιθυμία τους να ντύνονται κορίτσια και το τίμημα της εκπόρνευσης και της βίας που πλήρωναν, για να μπορούν να αισθάνονται, όσο το δυνατόν, ελεύθερες. Ιδιοκτήτης της ήταν ο κυρ-Χρήστος.

«Ο κυρ-Χρήστος, πρώην Χίτης, ήταν το κουμάντο σε Κολωνό-Βύθουλα Αϊ-Γιώργη-Βοτανικό-Μεταξουργείο. Είχε και πόστα στην κρεαταγορά. Είχε τους νταήδες του […], τους λογιστές του […], τους αχαμνούς του […], και τα σύρματά του με το παρακράτος. Πρώην συνοδοιπόρους και κολέγας της Χ, που είχαν τώρα θέσεις στον κρατικό μηχανισμό. Όλοι αυτοί βοηθούσαν να κυριαρχεί στη νύχτα και την παράνομη αγορά ο κυρ-Χρήστος […]. Όλοι τους πελάτες της "Χαβάης", μαζί και οι καινουριοφερμένοι Αμερικάνοι».

Η «Χαβάη» ήταν ένα καταφύγιο για άτομα με διαφορετική και μη αποδεκτή σεξουαλικότητα και έκφραση φύλου σε μια κοινωνία όπου ακόμα δεν υπήρχε ούτε κατά διάνοια η έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας. Η ιστορία λέει ότι κάποια στιγμή την επισκέφθηκαν ο Τενεσί Ουίλιαμς και ο Τρούμαν Καπότε.  

ΤΕΤΑΡΤΗ Η ιστορία της «Χαβάης», του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας, γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Η Χαβάη ήταν ένα καταφύγιο για άτομα με διαφορετική και μη αποδεκτή σεξουαλικότητα και έκφραση φύλου σε μια κοινωνία στην οποία ακόμα δεν υπήρχε ούτε κατά διάνοια η έννοια της αποδοχής της διαφορετικότητας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Η «Χαβάη» είναι ένα κομμάτι της ιστορίας της μετέπειτα ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, ένα μαγαζί αλλιώτικο. Ας μιλήσουμε γι' αυτό.
Η «Χαβάη» αποτελεί ένα ορόσημο για την κοινότητα καθώς εκεί πρωτοδούλεψαν αλλά και έπεσαν θύματα εκμετάλλευσης άτομα, τα οποία, εξαιτίας της σεξουαλικότητας αλλά/ή και του φύλου τους, δεν είχαν άλλες επιλογές.

Πρόκειται για ένα μέρος γεμάτο αντιθέσεις και αντιφάσεις. Η επιβίωση και η αποδοχή (με τους τότε όρους) που εξασφάλιζε για ένα μέρος της κοινότητας συνοδεύονταν από την εκπόρνευση και την κουλτούρα της βίας ως κανονικότητα για τα εργαζόμενα σ’ αυτήν άτομα. Σκληρά περιστατικά ξυλοδαρμών αλλά και δολοφονιών έμειναν ατιμώρητα, αφού η επίτευξη της αποδοχής και της ισότητας φαινόταν, και φαίνεται, μακρινή.  

Δυστυχώς, δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τη «Χαβάη». Δεν ευνοούσε φυσικά και η εποχή, αλλά και όσοι την έζησαν δεν έχουν μιλήσει ή δεν έχουν καταγραφεί οι μαρτυρίες τους. Ο Σκρουμπέλος είναι ίσως ο μόνος που περιγράφει καταστάσεις μέσα από το μαγαζί και έχει δηλώσει σε συνέντευξή του ότι τις έχει ωραιοποιήσει, τρόπον τινά, στο βιβλίο του ή δεν έχει συμπεριλάβει τα πολύ άγρια περιστατικά.

«Δεν έχω βάλει όλα τα γεγονότα, τους παρουσιάζω με μια συμπάθεια γιατί ήταν τραγικά πρόσωπα, μυθικά. Με τα φουρό τους, νέα παιδιά...»

(Θ. Σκρουμπέλος, LiFO, 2008)

— Πώς δουλέψατε εσείς ως ομάδα; Τι παρουσιάζετε στην παράσταση, στις σκηνές σας;
Μας ενδιαφέρουν πολύ ως ομάδα η ιστορική έρευνα και η θεατρική απόδοση μιας πολιτικής πραγματικότητας. Έτσι ξεκινήσαμε να δουλεύουμε. Αφού πήραμε στα χέρια μας τη θεατρική διασκευή, αρχίσαμε να αναζητούμε τα νήματα που θα μας συνδέσουν με αυτή την εποχή και τους ανθρώπους της.

Αφού μελετήσαμε το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο, τα πρόσωπα και τις καταστάσεις, προσπαθήσαμε να τα μεταφέρουμε στη σκηνή με τον ανάλογο σεβασμό, αλλά ελπίζω και με σκηνική τόλμη. Για παράδειγμα, όσον αφορά τη «Χαβάη», προσπαθούμε να αναδείξουμε επί σκηνής τον κόσμο της, με την αγάπη και τη συμπάθεια που του δείχνει ο συγγραφέας. Και φυσικά μέσα από το χιούμορ, που είναι και βασικό όπλο της καλιαρντής, της ιδιωματικής γλώσσας που χρησιμοποιούν τα κορίτσια.

Στη συνέχεια, για να αναδείξουμε το ιστορικό πλαίσιο, στην παράσταση έχουν ενσωματωθεί ντοκουμέντα, αυτούσια αποσπάσματα εφημερίδων, ηχητικά ντοκουμέντα από επίκαιρα, προκηρύξεις των Λαμπράκηδων και συνθήματα που ακούγονταν στον εορτασμό της ανατίναξης της γέφυρας στον Γοργοπόταμο.

Η ιστορία της Χαβάης, του μυθικού καμπαρέ της Αθήνας γίνεται παράσταση από τους 4Frontal Facebook Twitter
Μας ενδιαφέρουν πολύ ως ομάδα η ιστορική έρευνα και η θεατρική απόδοση μιας πολιτικής πραγματικότητας. Έτσι ξεκινήσαμε να δουλεύουμε. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Πώς θέλετε να συνδεθείτε με τους θεατές μέσα από αυτή την αφήγηση;
Θέλουμε να μοιραστούμε αυτή την ιστορία με ειλικρίνεια και κέφι. Μας αρέσουν οι παραστάσεις με ιστορικό και πολιτικό υπόβαθρο που δεν παραγνωρίζουν το κοινωνικό. Εξάλλου, όλες οι σχέσεις εμπεριέχουν την πολιτική θέση και στο μυθιστόρημα του Σκρουμπέλου αυτό γίνεται πολύ καθαρό, από τις πρώτες κιόλας σελίδες.

— Είστε μια ομάδα που βουτάει στην Ιστορία για να τη μελετήσει αλλά και για να στοχαστεί πάνω σε γεγονότα που έχουν επηρεάσει την εξέλιξη και την ιστορία μας μέχρι και σήμερα. Δεν μπορώ να μη σας ρωτήσω, λοιπόν, για το παρόν, πώς βλέπετε τη σημερινή πολιτική και κοινωνική συγκυρία.
Η πολιτική συγκυρία που βιώνουμε δεν μας αφήνει περιθώρια, μας ωθεί να βγούμε στον δρόμο, διεκδικώντας τα αυτονόητα. Το πρόσφατο πολιτικό έγκλημα που συνέβη στα Τέμπη και οδήγησε στον θάνατο τόσους νέους ανθρώπους είναι η οδυνηρή απόδειξη μιας χώρας κι ενός συστήματος σε σήψη. Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι και με μια καταφανή παραβίαση των φαινομενικά κεκτημένων συνταγματικών μας δικαιωμάτων και όταν αντιδράμε, η απάντηση, εν ολίγοις, είναι είτε αστυνομική καταστολή είτε αδράνεια και αδιαφορία.

Στον δικό μας κλάδο, εξάλλου, είναι προφανές ότι δεν μας ακούει κανείς εδώ και μήνες που αγωνιζόμαστε κόντρα στην υποβάθμιση των σπουδών μας, ζητώντας την κατάργηση του ΠΔ 85/2022. Τουλάχιστον, είμαστε πολλοί πια και συσπειρωμένοι. Οπότε, υπάρχει ελπίδα.

«Μπλε καστόρινα παπούτσια» στο θέατρο Μπέλλος

Θέατρο Μπέλλος, Κέκροπος 1, Πλάκα, Ακρόπολη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Μπλε καστόρινα παπούτσια» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θανάσης Σκρουμπέλος

Βιβλίο / Ο Θανάσης Σκρουμπέλος ανάμεσα στις θρυλικές τρανς γυναίκες του μπαρ «Χαβάη»

Ο Θανάσης Σκρουμπέλος είναι ένας σημαντικός Έλληνας συγγραφέας που δεν τον ξέρουν πολλοί. Με τα «Φίδια στον Κολωνό» έδωσε πρώτος τη νεορεαλιστική εικόνα των Δυτικών Συνοικιών, στις οποίες μεγάλωσε - τη λαχτάρα για ζωή που ασφυκτιά στις όχθες του ποταμιού και στις αλάνες. Με το νέο, αυτοβιογραφικό βιβλίο του "Μπλε Καστόρινα Παπούτσια", μια ροκ ιστορία από τις ταραγμένες μέρες του ’64, καταδύεται στο πιο «αμαρτωλό» μπαρ της εποχής, τη Χαβάη, και μιλά για τις θρυλικές τρανς γυναίκες που έκαναν εκεί πρόγραμμα, τα ταμπού μιας Ελλάδας παραζαλισμένης, τον δικό του ρόλο και το πέρασμα από κει του Τένεσι Ουίλιαμς. Όλα αυτά, πάντα από τη σκοπιά ενός αριστερού ουμανισμού.
M. HULOT
Η Μπέττυ, πρώτη mainstream Ελληνίδα τρανς, διαβάζει σελίδες από την Αυτοβιογραφία της

Αναγνώσεις / Η Μπέττυ, πρώτη γνωστή Ελληνίδα τρανς γυναίκα, διαβάζει σελίδες από την αυτοβιογραφία της

Πολύ πριν τις ορολογίες τρανς και ρευστότητα φύλου, υπήρχε η «τραβεστί» Μπέττυ. Την καλέσαμε στο στούντιο του LiFO για να διαβάσει σελίδες από το πολύκροτο βιβλίο της «Μπέττυ», που είχε σκανδαλίσει το πανελλήνιο, στο πλαίσιο της δεύτερης Λέσχης Ανάγνωσης που έχει ως θέμα τις «Μεταμορφώσεις».
Η Βασίλω της «Χαβάης»

Lgbtqi+ / Η Βασίλω της «Χαβάης»

Η τρανς Βασίλω ήταν φίρμα της εποχής. Εμφανιζόταν στη θρυλική "Χαβάη" των αδελφών Κατελάνων, κάτω από το Περοκέ, στο Μεταξουργείο. Tην έσφαξαν ένα ξημέρωμα, στην Κωνσταντινουπόλεως και ο φάκελός της έκλεισε με συνοπτικές διαδικασίες.
ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ