Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους Facebook Twitter
Η Άννα είναι το άθροισμα των εικόνων που έχουμε δημιουργήσει για αυτήν. Είναι ένα συνονθύλευμα πολλές φορές εσφαλμένων απόψεων που επιβάλλει ο παρατηρητής της. Φωτ.: Δημήτρης Λούτσιος
0


Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «À Vendre», μετά από έναν πολύ επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων στην Κύπρο, ταξιδεύει στην Αθήνα για να παρουσιάσει από τις 24-27 Απριλίου στο Θέατρο Θησείον και μόνο για 4 παραστάσεις, το σπουδαίο έργο «Απόπειρες για της ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ. Κορυφαίο δείγμα του In-yer-face theatre ρεύματος, το έργο που καθιέρωσε στο διεθνές στερέωμα τον Βρετανό συγγραφέα ανεβαίνει 28 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση, πιο επίκαιρο από ποτέ.

Οι «Απόπειρες για της ζωή της» (Attempts on her Life) γράφτηκαν το 1997 και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Royαl Court στο Λονδίνο. Πρόκειται για ένα έργο που αγγίζει τον ακραίο πειραματισμό σε μορφή και περιεχόμενο.

Με αυτό το έργο ο συγγραφέας απορρίπτει την παραδοσιακή θεατρική γραφή. Σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί η βαρβαρότητα και προτείνει ότι ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης της αλήθειας και της πραγματικότητας είναι η ειρωνεία και η αποσπασματική αφήγηση. Ένα αντισυμβατικό θεατρικό έργο με αποσπασματική μορφή, το οποίο αποτελείται από 17 σκηνές, κάποιες από τις οποίες μπορεί φαινομενικά να μην έχουν άμεση σύνδεση μεταξύ τους.

«Καθρεφτίζει τον σύγχρονο κόσμο με όλη του τη σύγχυση, την υπερπληροφόρηση, τη βία, την επίπλαστη κατασκευή της ταυτότητας. Μιλάει για το πώς προσπαθούμε να καταλάβουμε –ή να ελέγξουμε– την εικόνα των άλλων και, τελικά, και του ίδιου μας του εαυτού».

Σ’ αυτές τις σκηνές, διάφοροι ομιλητές αφηγούνται διάφορες ιστορίες. Ο συγγραφέας δεν ορίζει ποιος ηθοποιός θα είναι ο ομιλητής και δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου σκηνικές οδηγίες.

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους Facebook Twitter
Η Μαρία Βαρνακκίδου.

Η μόνη κοινή σταθερά που έχουν όλες οι σκηνές είναι ότι υπάρχει ένας κύριος πρωταγωνιστής, μια γυναίκα με το όνομα Άννα. Στο τέλος δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το ποιο είναι αυτό το πρόσωπο. Η Άννα είναι τελικά το άθροισμα των εικόνων που έχουμε δημιουργήσει για αυτήν. Είναι ένα συνονθύλευμα πολλές φορές εσφαλμένων απόψεων που επιβάλλει ο παρατηρητής της. Ο θεατής σταδιακά οδηγείται στο να συνειδητοποιήσει ότι για να γνωρίσουμε την Άννα, αναπόφευκτα θα επιβάλουμε με βίαιο τρόπο το πώς εμείς θέλουμε να είναι η γυναίκα αυτή.

Μέσα από την Άννα σκιαγραφούνται γυναίκες της εποχής μας, που τις περισσότερες φορές είναι βασανισμένες και βιώνουν μια τραγική εμπειρία. Παράλληλα, με ένα άμεσο και έντονα συναισθηματικό τρόπο, γίνεται ένα καυστικό σχόλιο και μια ωμή ανάλυση της σύγχρονης πραγματικότητας με κύρια συστατικά της την πολιτική διαφθορά, τον πόλεμο, την καταπίεση, την τρομοκρατία, τη φτώχεια, τον καταναλωτισμό, τον φασισμό, αλλά και τον θάνατο και τον έρωτα.

Η σκηνοθέτιδα της παράστασης Μαρία Βαρνακκίδου στη διάρκεια των σπουδών της στο Λονδίνο σε μια καθοριστική για εκείνη περίοδο, για πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τη σύγχρονη δραματουργία και ειδικά με το ρεύμα του in-yer-face theatre –ένα θέατρο που δεν φοβάται να προκαλέσει, να σοκάρει και να ταράξει τον θεατή, καλώντας τον να δει τον κόσμο αλλιώς. Ήταν η εποχή που ανακάλυπτε τη Σάρα Κέιν, τον Μαρκ Ρέιβενχιλ, τον Πάτρικ Μάρμπερ –συγγραφείς που χρησιμοποίησαν το θέατρο για να φέρουν το κοινό αντιμέτωπο με την ωμή πραγματικότητα. Οι «Αποπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ ήταν ένα από τα πρώτα θεατρικά έργα που διάβασε.

«Όταν διάβασα για πρώτη φορά το συγκεκριμένο κείμενο, θυμάμαι ότι με γοήτευσε, αλλά με φόβισε η μη συμβατική του δομή, η απουσία ξεκάθαρων χαρακτήρων ή συγκεκριμένης τοποθεσίας. Το άφησα στην άκρη, αλλά δεν το ξέχασα ποτέ. Πλέον, τόσα χρόνια μετά, επιστρέφω σε αυτό το έργο με μια νέα ματιά και περισσότερη ωριμότητα. Αν και βρισκόμαστε 28 χρόνια μετά από τη γραφή του, το έργο παραμένει επίκαιρο, προκλητικό, βαθιά πολιτικό και γοητευτικά αινιγματικό.

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους Facebook Twitter
Φωτ.: Δημήτρης Λούτσιος

Καθρεφτίζει τον σύγχρονο κόσμο με όλη του τη σύγχυση, την υπερπληροφόρηση, τη βία, την επίπλαστη κατασκευή της ταυτότητας. Μιλάει για το πώς προσπαθούμε να καταλάβουμε –ή να ελέγξουμε– την εικόνα των άλλων και, τελικά, και του ίδιου μας του εαυτού. Είναι ένα έργο ζωντανό, ρευστό, γεμάτο ερωτήματα. Και νομίζω αυτό είναι που με ενδιαφέρει πιο πολύ σήμερα: να θέτω ερωτήσεις, όχι να δίνω απαντήσεις» λέει στη LIFO.

O γεννημένος το 1956 στο Κεντ συγγραφέας του έργου Μαρτιν Κριμπ ξεκίνησε να γράφει για το θέατρο τη δεκαετία του 1980. Αν και ο ίδιος αρνείται κάθε είδους κατηγοριοποίηση, σύμφωνα με τον κριτικό Aleks Sierz (που ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο “in-yer-face theatre”), ένας από τους πυλώνες και η κορύφωση αυτού του ρεύματος υπήρξαν οι «Απόπειρες για της ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ, το έργο που τον καθιέρωσε κιόλας ως διεθνούς φήμης συγγραφέα.

Ο Μάρτιν Κριμπ αναφέρει ότι «έγραψα αυτό το έργο ώστε να μπορεί να ερμηνευτεί από μόνο του αλλά και από πολλούς άλλους ανθρώπους. Το έγραψα έτσι ώστε να μπορέσω να το αφήσω να φύγει».

«Με συγκίνησε η θραυσματική γραφή του Κριμπ», λέει η Μαρία Βαρνακκίδου, «σαν να κρατάς στα χέρια σου κομμάτια από καθρέφτη και να προσπαθείς να δεις μέσα τους μια ολόκληρη εικόνα. Κάθε θραύσμα είναι μια απόπειρα για κατανόηση, για ορισμό, για ζωή. Αυτή η αποσπασματική και ανοιχτή του δομή, θυμίζει τη λογική του θεάτρου της επινόησης. Δεν έχει χαρακτήρες ή τοποθεσίες με την παραδοσιακή έννοια, και αυτό προσφέρει μια απόλυτη ελευθερία δημιουργίας.

Το έργο μοιάζει με ένα μωσαϊκό από φωνές, σώματα, προτάσεις και σιωπές. Δεν σου δίνει οδηγίες. Σου προσφέρει χώρο. Και μέσα σ’ αυτόν τον χώρο γεννιέται η αληθινή συνάντηση –ανάμεσα στον δημιουργό και τον θεατή. Η Άννα δεν είναι χαρακτήρας. Είναι φάντασμα, αφήγηση, προέκταση του βλέμματος των άλλων. Είναι όλες οι γυναίκες και καμία. Είναι το ίχνος που αφήνει η εποχή μας πάνω στο σώμα και την ψυχή.

Αυτό που θέλω να μεταφέρω στο κοινό είναι η ελευθερία να δει –ή να μη δει– αυτό που συμβαίνει. Να σταθεί μέσα στην ασάφεια και να ακούσει χωρίς βιασύνη. Γιατί αυτό το έργο δεν ζητά απαντήσεις. Ζητά να είμαστε παρόντες» λέει η Μαρία Βαρνακκίδου.

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους Facebook Twitter
Φωτ.: Δημήτρης Λούτσιος

17 σκηνές, 17 απόπειρες να περιγράψουμε, 17 προσπάθειες να καταλάβουμε, 17 ιστορίες που μας παρουσιάζουν τη διαδικασία κατασκευής μιας ταυτότητας για δημόσια κατανάλωση. Στο έργο του Κριμπ το νόημα συντίθεται σταδιακά και αποσπασματικά. Καθώς προχωρά η κάθε σκηνή, ο θεατής αναγνωρίζει σιγά σιγά τα θραύσματα και έναν υπόγειο τρόπο με τον οποίο αυτά συνδέονται.

Έτσι παρουσιάζεται σταδιακά μια συνολική εικόνα αυτού του κόσμου, και αποκαλύπτεται η αλήθεια του. Η ταυτότητα και ο χαρακτήρας της Άννας φαίνεται να αλλάζει σχεδόν σε κάθε σκηνή: Η Άννα είναι θύμα εμφυλίου πολέμου, είναι σούπερσταρ, είναι τουριστική ξεναγός, είναι εικαστική καλλιτέχνιδα, είναι διεθνής τρομοκράτης και πολλά άλλα.

«Θα ήθελα ο θεατής να μπορέσει να συγκινηθεί όχι μόνο αποσπασματικά –όντως πολλά αποσπάσματα είναι συγκινητικά– αλλά και στην ολότητα του έργου, καθώς αυτό ολοκληρώνεται. Να σταθεί για λίγο μέσα σε όλο αυτό τον πολύπλευρο κόσμο και να αναγνωρίσει τον εαυτό του στις δικές τους "απόπειρες" να βρει νόημα και κατεύθυνση» λέει η Μαρία Βαρνακκίδου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Out of Necessity

Θέατρο / «Στην Κύπρο έχουν γίνει τεράστια λάθη και κανείς ποτέ δεν έχει αναλάβει την ευθύνη»

Οι Μαρία Κυριάκου και Μαρία Βαρνακκίδου, δημιουργοί της παράστασης «Out of Necessity» που παίζεται αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη, εξηγούν τι σημαίνει να είσαι Κύπριος πολίτης σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σάρα Κέιν: Oι δαίμονές της μας βασανίζουν ακόμα

Η συγκεντρωτική έκδοση με όλα τα θεατρικά έργα της Σάρα Κέιν με τον τίτλο «Άπασα» 25 χρόνια μετά τον τραγικό της θάνατο αποδεικνύει ότι το θέατρο προϋποθέτει μια γραφή που να αντέχει στον χρόνο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ