Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
«Στο θέατρο καλείσαι να κάνεις πράγματα με ανθρώπους που τους συναντάς μόνο πέντε ώρες την ημέρα. Είναι καταστροφικό. Από τις πέντε ώρες πρόβα στην Αθήνα, οι δύο έχουν χαθεί μέχρι να αποφορτιστείς από αυτά που κουβαλάς και μετά αρχίζεις να σκέφτεσαι αυτά που ακολουθούν. Είναι πολύ λίγος ο χρόνος που απομένει».
0

Αν έπρεπε να επιλέξουμε ένα μόνο δείγμα της αρχαιοελληνικής γραμματείας που να είναι καταγεγραμμένο στο συλλογικό DNA των σύγχρονων Ελλήνων, αυτό δεν θα ήταν άλλο από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή.

Από τα δεκάδες σωζόμενα έργα των τριών τραγικών μας ποιητών, η συγκεκριμένη τραγωδία είναι τόσο γνωστή, ακόμα και ανάμεσα σε ανθρώπους που δεν έχουν μελετήσει καθόλου το αρχαίο δράμα. Ο μύθος της, οι συμβολισμοί που φέρουν τα πρόσωπα και οι καταστάσεις, ακόμα και στίχοι ολόκληροι είναι αναγνωρίσιμοι λόγω της αδιάκοπης, εδώ και δεκαετίες, διδασκαλίας της στα σχολεία.

Τα ανεβάσματά της στο θέατρο πολλά, ειδικά αν συμπεριλάβουμε και τις προσπάθειες των ΔΗΠΕΘΕ ή ερασιτεχνικών ομάδων σε όλη την Ελλάδα, όχι όμως τόσα πολλά που να συνάδουν με τη δημοφιλία της, τουλάχιστον κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Με πρόχειρη διαδικτυακή αναζήτηση, προκύπτουν αμέσως η ιστορική παράσταση του Αλέξη Μινωτή με την Άννα Συνοδινού (Εθνικό, 1956), εκείνη του Σπύρου Ευαγγελάτου με την Αντιγόνη Βαλάκου (ΚΘΒΕ, 1980), η πιο πρόσφατη του Λευτέρη Βογιατζή με την Αμαλία Μουτούση (2006) και φυσικά η μοναδική απόπειρα της Αλίκης Βουγιουκλάκη σε τραγωδία στην Επίδαυρο, διά χειρός Μίνωα Βολονάκη (1990), όπου κοινό και κριτικοί της εποχής την κατακρεούργησαν.

Ξέρεις, σκάμε όλοι στην Επίδαυρο, κάθε καλοκαίρι, για ένα Σαββατοκύριακο για να δούμε μια παράσταση. Για τους κατοίκους είναι διαφορετικό. Ζουν τις ζωές τους δίπλα σε ένα αρχαίο θέατρο που υπάρχει στις φωτογραφίες όλου του κόσμου. Η γείωση είναι απίστευτη.

Ίσως οι σκηνοθέτες και οι φορείς πλέον να διστάζουν να εμπλακούν με ένα έργο τόσο γνωστό, ίσως πάλι να μην βρίσκουν κάτι καινούριο στην ασχολία τους με αυτό.

Η φετινή προσέγγιση του Κωνσταντίνου Ντέλλα, καταπώς όλα δείχνουν, θα είναι ολότελα διαφορετική, όχι από άποψη νεωτερισμών ή άλλων επεμβάσεων στο κείμενο, αλλά επειδή ο νεαρός σκηνοθέτης επιχειρεί να προσεγγίσει διαφορετικά τον χώρο της Μικρής Επιδαύρου που του παρέχεται για πρώτη φορά, μένοντας πιστός στα λαογραφικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ως τώρα εργογραφία του, στοιχεία που, όπως λέει, τα φέρει ο ίδιος ως άνθρωπος, δεν τα πλασάρει ως «άποψη».

Είναι η δεύτερη φορά που ο Ντέλλας ασχολείται με το αρχαίο δράμα, μετά το επεισοδιακό καλοκαίρι του 2015 και τη συμμετοχή του στο Φεστιβάλ Αθηνών με την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή. Οι πρόβες για την «Αντιγόνη» του εδώ και μήνες κινούνται γύρω από την εξής ενδιαφέρουσα ανατροπή: εξαρχής ξεκίνησαν σε εξωτερικούς χώρους και δεν εγκλωβίστηκαν ποτέ μέσα σε τέσσερις τοίχους. Αρχής γενομένης από τον λόφο του Φιλοπάππου, πριν από λίγες μέρες ο σκηνοθέτης και όλοι οι συντελεστές βρέθηκαν στο Χιλιομόδι Κορίνθου, μέχρι να πάρουν τον δρόμο προς την Επίδαυρο.

Το χωριό του σκηνογράφου της παράστασης Ανδρέα Σκούρτη και δύο σπίτια, το πατρικό του και της μητέρας του, φιλοξένησαν 13 άτομα της παραγωγής, ηθοποιούς και μουσικούς, στην τελική φάση των προβών οι οποίες εκτυλίσσονταν στην αλάνα ενός στάβλου, ενώ παράλληλα στηνόταν το σκηνικό.

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Το χωριό του σκηνογράφου της παράστασης Ανδρέα Σκούρτη και δύο σπίτια, το πατρικό του και της μητέρας του, φιλοξένησαν 13 άτομα της παραγωγής, ηθοποιούς και μουσικούς, στην τελική φάση των προβών οι οποίες εκτυλίσσονταν στην αλάνα ενός στάβλου, ενώ παράλληλα στηνόταν το σκηνικό.

«Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζω με τόση γενναιότητα να κάνω όλες τις πρόβες έξω» λέει ο Κωνσταντίνος τηλεφωνικά, καθώς μου περιγράφει όμορφες σκηνές κοινοκτημοσύνης μέσα στις οποίες ξυπνούσε, ζούσε και εργαζόταν τις τελευταίες μέρες. «Η πρώτη μας ανάγνωση έγινε στην Πνύκα κι έπειτα συνεχίσαμε στην ευρύτερη περιοχή του λόφου, αλλάζοντας σημεία ανάλογα με τον ήλιο ή τη φασαρία. Οδηγηθήκαμε έτσι κάποια στιγμή να φύγουμε από την Αθήνα».

Ο Κωνσταντίνος κάνει λόγο για μια δική του ανάγκη να δει πώς λειτουργεί το μη σταθερό σημείο, το διαρκώς μεταβαλλόμενο, στην πρόβα και στην ενεργοποίηση των ενστίκτων των ηθοποιών. «Σε πρώτη ανάλυση, αυτό μπορεί να φαίνεται εντελώς διασπαστικό, να μην έχεις σταθερό χώρο για τις πρόβες σου, να περνάνε πουλιά από πάνω ή τουρίστες, να μην ξέρεις τι θα συναντήσεις καθημερινά. Το ένστικτο επιβίωσης, όμως, και η ροπή προς τον εγκλιματισμό σε οποιοδήποτε περιβάλλον είναι στοιχεία που ο άνθρωπος τα έχει στη φύση του. Νιώθω ότι πλέον είναι εντελώς ατροφικά, αφού ζούμε μέσα σε μεγάλη οργάνωση ως προς τις προσωπικές μας ανάγκες.

»Με προβληματίζει το κατά πόσο καλούμαστε εμείς, ως άνθρωποι του θεάτρου, να υπερασπιστούμε μια τέχνη που λέει ότι τίποτα δεν είναι σταθερό. Δουλεύουμε για κάτι που ξέρουμε ότι θα ενεργοποιηθεί για μια μέρα και μετά θα πεθάνει. Αυτές οι δικές μου αναζητήσεις κινητοποίησαν τη διαδικασία των προβών».

Ταυτόχρονα, το τελευταίο διάστημα απασχολεί τον Κωνσταντίνο η αναζήτηση του νοήματος του «σπιτιού». Ο ίδιος, μου λέει, πέρασε πέρσι από μια φάση όπου ξενοίκιασε το σπίτι του κι έφυγε για ένα τρίμηνο στην Κρήτη, χωρίς να γνωρίζει τι θα συμβεί μετά.

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
«Η πρώτη μας ανάγνωση έγινε στην Πνύκα κι έπειτα συνεχίσαμε στην ευρύτερη περιοχή του λόφου, αλλάζοντας σημεία ανάλογα με τις ανάγκες, τον ήλιο, τη φασαρία. Οδηγηθήκαμε έτσι κάποια στιγμή να φύγουμε από την Αθήνα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Έτσι, μετά την εμπειρία στου Φιλοπάππου, με τη μετακίνηση της παραγωγής στο Χιλιομόδι, καταργήθηκε σταδιακά και το τυπικό πεντάωρο της πρόβας για τους ηθοποιούς και βρέθηκαν όλοι σε μια κατάσταση αυτοτροφοδοτούμενη, με συνεχώς μεταβαλλόμενες δυναμικές αναμεταξύ τους. «Γυρνάμε στο σπίτι μαζί, φτιάχνουμε έναν καφέ, μαγειρεύουμε και παράλληλα μπορεί να συζητάμε για τον Τειρεσία» εξηγεί ο σκηνοθέτης και η όλη διαδικασία μου φαίνεται τραβηγμένη στα άκρα, μια δική του προσέγγιση στην υποκριτική «μέθοδο», καθώς οι ηθοποιοί καλούνται επί της ουσίας να ζήσουν την όλη εμπειρία δίχως διεξόδους αποσυμπίεσης.

«Στο θέατρο καλείσαι να κάνεις πράγματα με ανθρώπους που τους συναντάς μόνο πέντε ώρες την ημέρα. Είναι καταστροφικό. Από τις πέντε ώρες πρόβα στην Αθήνα, οι δύο έχουν χαθεί μέχρι να αποφορτιστείς από αυτά που κουβαλάς και μετά αρχίζεις να σκέφτεσαι αυτά που ακολουθούν. Είναι πολύ λίγος ο χρόνος που απομένει. Σκεφτόμουν πού μπορείς να οδηγηθείς, αν με τον άνθρωπο που μπορεί να έχεις τσιτώσει στην πρόβα, μετά καθίσεις να φας μαζί ή να κοιμηθείς στο ίδιο σπίτι».

Πώς θα επιστρέψει σε «συμβατικούς» ρυθμούς προετοιμασίας για την επόμενη δουλειά του; Άγνωστο. «Μακάρι κάποια στιγμή να καταφέρω όλο το τρίμηνο των προβών να γίνεται εκτός Αθήνας, άσχετα από το πού θα παρουσιάζεται η παράσταση, στην Αθήνα ή αλλού, σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο» μου απαντά.

Πάντως εδώ είχε ξεκαθαρίσει εξαρχής στους ηθοποιούς του ότι δεν θα υπάρχει ξεκάθαρα ορισμένη διανομή των ρόλων αλλά θα προκύψει στην πορεία των προβών: «Έγινε μετά από δύο μήνες ομαδικής δουλειάς η διανομή».

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Η επιστράτευση εκπροσώπων του Γυμνασίου Λυγουριού και του ΚΑΠΗ Δήμου Επιδαύρου φανερώνουν μια διάθεση του σκηνοθέτη να εντάξει τον σοφόκλειο μύθο αφενός στον περιβάλλοντα χώρο του αρχαίου θεάτρου και τους ανθρώπους του.

Αλλά και η επιστράτευση εκπροσώπων του Γυμνασίου Λυγουριού και του ΚΑΠΗ Δήμου Επιδαύρου φανερώνουν μια διάθεση του σκηνοθέτη να εντάξει τον σοφόκλειο μύθο αφενός στον περιβάλλοντα χώρο του αρχαίου θεάτρου και τους ανθρώπους του, αφετέρου στην ελληνική επαρχία και τις παραδόσεις της που τόσο αγαπά εξάλλου και τιμά ο ίδιος στις παραστάσεις του.

«Έκανα ένα open call στο Λυγουριό και μαζεύτηκε ένας πυρήνας περίπου είκοσι ανθρώπων. Επί τρεις μήνες, κάθε δεκαπέντε μέρες, βρισκόμουν εκεί και διαβάζαμε την "Αντιγόνη". Ο άλλος πήγαινε να ποτίσει και μετά έκανε δέκα χιλιόμετρα με τη γυναίκα του για να έρθουν να ακούσουν για την "Αντιγόνη". Μιλάμε για κάτι πολύ μεγάλο και ταυτόχρονα μικρό, καθημερινό, όπως και τα ίδια τα κείμενα που μιλούν με λόγο απίστευτα οικουμενικό για πράγματα βαθιά ανθρώπινα.

»Δεν αντιμετωπίσαμε, λοιπόν, το θέατρο ως αποκομμένο στοιχείο από την περιοχή του. Ήθελα σε αυτή την παράσταση να υπάρχουν κάτοικοι-φορείς του τόπου, που τον έχουν καλλιεργήσει, τον έχουν δουλέψει, αλλά αυτό να μη γίνει την τελευταία στιγμή. Είναι απίστευτη η εμπειρία να κάνεις την "Αντιγόνη" με γεωργούς ή με παιδιά γυμνασίου που ακόμα δεν την έχουν διδαχθεί».

Παράλληλα συμμετέχουν και τέσσερις μαθητές από το Μουσικό Σχολείο Πτολεμαΐδας επειδή ο Κωνσταντίνος ήθελε να έχει η μουσική της παράστασής του έναν βαλκανικό χαρακτήρα. «Αναζήτησα παιδιά που ζουν βόρεια και παίζουν αυτή τη μουσική σε πανηγύρια. Ο ένας από τους τέσσερις είναι ο ανιψιός μου κι έτσι ήρθα σε επαφή μαζί τους. Δεν ήθελα μεγαλύτερους σε ηλικία μουσικούς, για να είναι κοντά στη δυναμική της ηλικίας του Αίμονα».

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Μετά την εμπειρία στου Φιλοπάππου, με τη μετακίνηση της παραγωγής στο Χιλιομόδι, καταργήθηκε σταδιακά και το τυπικό πεντάωρο της πρόβας για τους ηθοποιούς και βρέθηκαν όλοι σε μια κατάσταση αυτοτροφοδοτούμενη, με συνεχώς μεταβαλλόμενες δυναμικές αναμεταξύ τους.

Είναι εμφανές, μετά από αυτά, ότι όλο το έργο του Ντέλλα έχει χτιστεί σε μια πολύ συνειρμική, ολόδική του διαδικασία, που θέλει να αξιοποιήσει ουσιαστικά, εκτός από το διάσημο κείμενο, τον χώρο του θεάτρου και τον τόπο στον οποίο ανήκει, τις ηλικίες και τις προσλαμβάνουσες όλων των συμμετεχόντων, «... τη μυρωδιά, τον αέρα, ό,τι μπορώ να εισπράξω, νιώθοντας ωστόσο συνεχώς ότι αγγίζω ένα πολύ μικρό μέρος από το όλο», όπως χαρακτηριστικά συμπληρώνει.

Εν τέλει όμως, γιατί επέλεξε την «Αντιγόνη» για όλον αυτό τον πειραματισμό και την έρευνα, μια τραγωδία που όλοι έχουν στο μυαλό τους «κάπως» και που δημιουργεί συγκεκριμένες προσδοκίες; «Δεν έχω σχολικές μνήμες από την "Αντιγόνη". Γενικά είχα διάσπαση προσοχής, βαριόμουν πολύ μάλλον, αντιδρούσα στον τρόπο του σχολείου» εξομολογείται.

«Δεν ήταν κάτι που αγάπησα στο σχολείο. Αυτό όμως που μου κάνει εντύπωση στα παιδιά που συμμετέχουν είναι ότι δεν έχει καταγραφεί στη συνείδησή τους ότι η Αντιγόνη τελικά αυτοκτονεί ενώ ο Κρέοντας έχει αποφασίσει να τη σώσει. Υπάρχει η ανάγκη ηρωοποίησής της. Δεν περνά η πλευρά του τέλους, μένει η πράξη, η αντίσταση. Ήταν τεράστιο σχόλιο αυτό για μένα, ως προς το τι μένει, τι κρατάμε, πώς διδάσκεται αυτό το κείμενο».

«Γενικότερα δεν κάνω πάρα πολύ δύσκολες σκέψεις στην επιλογή των πραγμάτων» καταλήγει, απαντώντας μου στο «γιατί». «Το φετινό πλαίσιο του φεστιβάλ σχετιζόταν με τον πολίτη και την πολιτεία. Η δική μου πρόταση είχε να κάνει καθαρά με τους κατοίκους του τόπου. Δεν ήταν ένα αρχαίο κείμενο στο οποίο σταδιακά προέκυψε να χρησιμοποιηθούν κάποιοι κάτοικοι.

»Ξέρεις, σκάμε όλοι στην Επίδαυρο, κάθε καλοκαίρι, για ένα Σαββατοκύριακο για να δούμε μια παράσταση. Γι' αυτούς είναι διαφορετικό. Ζουν τις ζωές τους δίπλα σε ένα αρχαίο θέατρο που υπάρχει στις φωτογραφίες όλου του κόσμου. Η γείωση είναι απίστευτη. Άσχετα με το πώς τους βλέπουμε εμείς και άσχετα από τους δικούς μας φόβους και ανασφάλειες, οι χώροι αυτοί πιστεύω ότι είναι γειωμένοι από μόνοι τους. Έχουν υπάρξει εκεί για τόσες χιλιάδες ανθρώπους, ιδίως η Μικρή Επίδαυρος που εξυπηρετούσε τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας».

Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter
Η «Αντιγόνη» του Κωνσταντίνου Ντέλλα έχει ατμόσφαιρα ελληνικής επαρχίας Facebook Twitter

Info

Κωνσταντίνος Ντέλλας - Αντιγόνη του Σοφοκλή

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

20-21/7, 21:30

Μετάφραση - Δραματουργία: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας

Σκηνογραφία: Ανδρέας Σκούρτης

Ενδυματολογική επιμέλεια: Κωνσταντίνα Μαρδίκη

Πρωτότυπη μουσική: Αλέξανδρος Κτιστάκης

Σχεδιασμός φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής

Βοηθός σκηνογράφου: Βιβιάννα Χιωτίνη

Boηθός σκηνοθέτη - Επιμέλεια κίνησης: Aνδρονίκη Μαραθάκη

Παίζουν: Θανάσης Δόβρης, Κωνσταντίνος Ντέλλας, Φανή Παναγιωτίδου, Μαρία Παρασύρη, Δέσποινα Ντορίνα Ρεμεδιάκη, Ευθύμης Χαλκίδης

Στην παράσταση συμμετέχουν: Οι μαθητές / απόφοιτοι του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας: Χριστόδουλος Αναγνωστόπουλος, Στυλιανός Βλαχοδήμος, Δημήτρης Μεντεσίδης, Χρήστος Zγούρoς - Μαθητές του Γυμνασίου Λυγουριού, Δήμου Επιδαύρου - Μέλη του ΚΑΠΗ Δήμου Επιδαύρου

Στην προετοιμασία και κατασκευή του σκηνικού συμμετείχαν οι σπουδαστές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, του τομέα ζωγραφικής: Κωνσταντίνος Βαλιουτής, Μαρίνα Μαρκουλή, Λυδία Μαρία Ξύγγη.

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H χτεσινή πρεμιέρα του 24ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ήταν συναρπαστική

I Was There / H χτεσινή πρεμιέρα του 24ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ήταν συναρπαστική

Αρχίσανε χτες οι χοροί στην Καλαμάτα και τα «καινά δαιμόνια» που επιθυμούσε να εισάγει η νέα του καλλιτεχνική διευθύντρια Λίντα Καπετανέα ώστε να τον ανανεώσει και απ' ότι φαίνεται οι προσπάθειες της πιάνουν τόπο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Θέατρο / Ο Κωνσταντίνος Τζούμας επιστρέφει στο θέατρο για χάρη μιας ξεχωριστής παράστασης

Μια συζήτηση (σ΄ένα ταξί) με τον ιδιοφυή ηθοποιό και ραδιοφωνικό παραγωγό με αφορμή τη συμμετοχή του στην παράσταση «Άγγελος Εξολοθρευτής» που ανεβάζει η Άντζελα Μπρούσκου
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ