«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ρ.Β. Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Ξαφνικά ο κόσμος έγινε πολύ στεγνός κι απέκτησε μία μόνο διάσταση: αυτή που βλέπουμε ενώπιόν μας. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης
0

Θα σας αφήσουν να ζήσετε, αφού πρώτα σας φράξουν κάθε έξοδο. Θα σας αφήσουν να γεννηθείτε υπό τον όρο ότι δεν θα το παρακάνετε με τα κλάματα και τις εκκρίσεις σας. Θα σας αφήσουν να έχετε γόνατα, μόνο αν τα βάλετε να χορεύουν στον ρυθμό που θα σας υποδείξουν. Θα σας τα δώσουν όλα, ώστε να μην μπορείτε να ισχυριστείτε ότι δεν τα λάβατε ή ότι τα χάσατε στην πορεία. Γιατί θα είναι πάντα δίπλα σας σε κάθε βήμα, και θα σας θυμίζουν αυτό που δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσετε: ποια είστε και τι αναμένεται από εσάς.

Κι εσείς; Εσείς θα ενδώσετε, με περισσή προθυμία. Ξανά και ξανά θα γράφετε τα νούμερα και τους κωδικούς, κάθε φορά σε καινούργιο κομμάτι χαρτί. Ως πότε; Ενίοτε σας κυριεύει η κούραση, θέλετε να τ’ αφήσετε όλα πίσω σας, αλλά είστε θαμμένη στην άμμο μέχρι τη μέση και δεν μπορείτε να τρέξετε με τα χέρια, αδύνατον.

Οπότε αναγκαστικά σερβίρετε το τσάι στα ίδια παλιά φλιτζάνια και με τα ίδια ασημένια κουταλάκια, που παράγουν ακριβώς τους ίδιους διαπεραστικούς θορύβους κάθε φορά που οι καλεσμένοι σας εκτελούν νευρικές κινήσεις απαιτώντας τη συμμόρφωσή σας στα καπρίτσια τους.

Η σκηνοθεσία δεν εισέρχεται στη διαδικασία μιας δημιουργικής, ερεθιστικής ερμηνείας του έργου: η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη στον ίδιο ρυθμό, στην ίδια λογική,  με την ίδια «κανονικότητα».

Μισό λεπτό: πότε αποφασίσατε να μπερδέψετε τους κώδικες; Πότε αισθανθήκατε τις ρίζες του δέντρου να σας πνίγουν; Υπάρχουν αυτοί που τρώνε πολύ και άλλοι που δεν μπορούν να φάνε δίχως να φτύσουν, λέει ο Αρτό. Εσείς πόσες φορές χρειάστηκε να φτύσετε; Πόσες εκκρίσεις απελευθερώσατε για να υγρανθεί η επιθυμητική μηχανή που κρύβατε μέσα στον αμμόλοφο; Πότε ξεκινήσατε; Πόσες γραμμές σπάσατε μέχρι να φτάσετε στο Σινικό Τείχος; (Και δεν είναι καθόλου εύκολο να περάσετε απαρατήρητη.)

Ναι, ναι, είναι φανερό... Διασχίσατε βασίλεια, γλιστρήσατε μέσα από μόρια, αποβάλατε ό,τι ήταν φορτικό και περίσσιο, όλα όσα σας ρίζωναν στον εαυτό σας, αυτόν που έφτιαξαν για χάρη σας κι εσείς τον καταργήσατε: το κορίτσι με τη βόμβα.

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Ούτε, δυστυχώς, η τόσο αξιόλογη Μαρία Κεχαγιόγλου καταφέρνει να νοηματοδοτήσει τούτη την ξηρασία που μας περιβάλλει. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Ένα σώμα λιανισμένο και χτυπημένο, το συναρμολογήσατε με πάθος και το αναστήσατε. Μπορεί να του λείπουν μερικά όργανα, δεν έχει σημασία: τίποτε δεν μπορεί πλέον να το εμποδίσει να κάνει τη δουλειά του, να συνθλίψει τις διαζεύξεις που επιβάλλει ο Νόμος, να ανακτήσει τους αποξηραμένους χυμούς, να ακολουθήσει τις ροές, να φτάσει μαζί τους ως την έρημο του μέλλοντος, να γονιμοποιήσει τα υπό εξαφάνιση είδη, να φτιάξει έναν δικό του κόσμο, ατίθασο, ατελή, απρόβλεπτο και παράφορο, απελευθερωμένο από τον λόγο του Κυρίου, τις προαποφασισμένες, καθηλωμένες έννοιες, εικόνες, λέξεις.

Μια πραγματική ρήξη κάνει το παρελθόν να μην υπάρχει. Μετά από μια πραγματική ρήξη, δεν μπορείτε να επανέλθετε στην πρότερη θέση σας.

Κι αν υπάρχει τρόπος να ξεμπερδέψουμε με το πεπρωμένο –να αφανίσουμε και να αφανιστούμε–, ποιος τρόπος υπάρχει για να ξεμπερδέψουμε με τις αναπαραστάσεις;

Προτού η σκηνοθεσία αποκτήσει κάποια δύναμη ή πειθώ, θα πρέπει να εργαστεί ενάντια στην ακινησία του αυτονόητου. Πώς να ξαναγράψουμε τις ιστορίες του αποκλεισμού και της καταπίεσης, αν δεν επινοούμε νέες φόρμες; Πού είναι οι δυνάμεις του άλματος, του ακαριαίου, που θα εκφράσουν τη διαφορά με ολοένα περισσότερη διαφορά;  

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί υπηρετούν ευσυνείδητα τους ρόλους τους αδυνατώντας να ξεφύγουν από το ασφυκτικό πλαίσιο τού «είναι αυτό που είναι». Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Μία γυναίκα, η Γκεέσε Γκότφριντ, σκοτώνει ξανά και ξανά. Εξοντώνει οποιονδήποτε στέκεται εμπόδιο στην απόφασή της να απολαύσει μια ζωή γεμάτη χαρά, ηδονή, ελευθερία. Θα μπορούσε να είναι η απόλυτη φαντασίωση του εγκλωβισμένου: πατώ ένα «κουμπί» (εν προκειμένω σερβίρω έναν δηλητηριασμένο καφέ) και ξεμπερδεύω με τον κακοποιητικό σύζυγο, τη θρησκόληπτη μητέρα, τα φωνακλάδικα παιδιά, τον ανυπότακτο εραστή, τον τυραννικό πατέρα. Κάθε σκηνή ολοκληρώνεται με τον ίδιο τρόπο, κάθε σκηνή αφήνει πίσω της ένα πτώμα. Όσους κι αν εξολοθρεύει η Γκεέσε, όμως, η καταπίεση δεν αίρεται. Η κοινωνία έχει πάρει τα μέτρα της: ποτέ δεν θα σηκώσεις κεφάλι, θρασύτατη γυναίκα. Πάντα θα λογοδοτείς, πάντα θα απολογείσαι.

Πώς αντιμετωπίζει κανείς θεατρικά αυτό το μοτίβο της εμμονικής επανάληψης; Τι λύσεις επινοεί αντιμέτωπος με ένα εύρημα που δεν αλλάζει ποτέ; Πώς εισάγουμε την ειδοποιό, ζωογόνο διαφορά μέσα στην επανάληψη; Πώς ανακαλύπτουμε την επανάληψη που «κάνει» τη διαφορά;

Η κίνηση είναι σπειροειδής ή διαγράφει κάποιο άλλο σχήμα; Οδεύουμε προς την απελευθέρωση, το σπάσιμο των δεσμών της πατριαρχίας, ή προς ένα σχιζοφρενικό παραλήρημα, όπου ο εξολοθρευτής άγγελος χάνει κάθε σύνδεση με την πραγματικότητα;

Ουδέποτε μας δίδεται η δυνατότητα να εξερευνήσουμε κάποιο από αυτά ή άλλα παρεμφερή ερωτήματα στη διάρκεια της παράστασης. Η σκηνοθεσία δεν εισέρχεται στη διαδικασία μιας δημιουργικής, ερεθιστικής ερμηνείας του έργου: η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη στον ίδιο ρυθμό, στην ίδια λογική, με την ίδια «κανονικότητα». Και δεν αρκεί ούτε η μπρεχτική εσάνς αποστασιοποίησης, ούτε οι πέντε ομαδικές χορευτικές κινήσεις στο μισοσκόταδο των μεταβάσεων για να ξεγελάσουν τη δίψα μας.

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Διαμαντής Καραναστάσης. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Ξαφνικά ο κόσμος έγινε πολύ στεγνός κι απέκτησε μία μόνο διάσταση: αυτή που βλέπουμε ενώπιόν μας. Καμία άλλη. Τίποτε δεν υπάρχει πέρα από τον χώρο-περίβλημα. Και ούτε, δυστυχώς, η τόσο αξιόλογη Μαρία Κεχαγιόγλου καταφέρνει να νοηματοδοτήσει τούτη την ξηρασία που μας περιβάλλει: παρόλη την εγρήγορση που επιδεικνύει, παρόλες τις υφολογικές διακυμάνσεις που υιοθετεί –από την απόγνωση ως τον κυνισμό και την ειρωνεία– δεν μοιάζει να έχει βρει τη δύναμη και τον θυμό της δικής της διαφοράς μέσα στην επανάληψη, τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο βρυχάται και σιωπά η δική της επιθυμητική μηχανή, τον ήχο που κάνει το δικό της «σχιζοφρενικό» τρίξιμο των δοντιών, έτσι ώστε να μας οδηγήσει από τις θλιβερές επαναλήψεις του εθισμού στις τολμηρές επαναλήψεις του θανάτου – εκεί ακριβώς όπου διακυβεύεται η ελευθερία μας.

Οι ηθοποιοί (Άγης Εμμανουήλ, Διαμαντής Καραναστάσης, Καίτη Μανωλιδάκη, Γιωργής Τσαμπουράκης, Χάρης Τσιτσάκης) υπηρετούν ευσυνείδητα τους ρόλους τους αδυνατώντας να ξεφύγουν από το ασφυκτικό πλαίσιο τού «είναι αυτό που είναι». Μοναδική εξαίρεση η Μαριάννα Δημητρίου, η οποία έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι πάντοτε θα υπάρχουν δυνατότητες παραγωγής διαφοράς, ακόμη και στον πιο μικρό ρόλο.

Δείτε πληροφόριες για την παράσταση «Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ