«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ρ.Β. Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Ξαφνικά ο κόσμος έγινε πολύ στεγνός κι απέκτησε μία μόνο διάσταση: αυτή που βλέπουμε ενώπιόν μας. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης
0

Θα σας αφήσουν να ζήσετε, αφού πρώτα σας φράξουν κάθε έξοδο. Θα σας αφήσουν να γεννηθείτε υπό τον όρο ότι δεν θα το παρακάνετε με τα κλάματα και τις εκκρίσεις σας. Θα σας αφήσουν να έχετε γόνατα, μόνο αν τα βάλετε να χορεύουν στον ρυθμό που θα σας υποδείξουν. Θα σας τα δώσουν όλα, ώστε να μην μπορείτε να ισχυριστείτε ότι δεν τα λάβατε ή ότι τα χάσατε στην πορεία. Γιατί θα είναι πάντα δίπλα σας σε κάθε βήμα, και θα σας θυμίζουν αυτό που δεν πρέπει ποτέ να ξεχάσετε: ποια είστε και τι αναμένεται από εσάς.

Κι εσείς; Εσείς θα ενδώσετε, με περισσή προθυμία. Ξανά και ξανά θα γράφετε τα νούμερα και τους κωδικούς, κάθε φορά σε καινούργιο κομμάτι χαρτί. Ως πότε; Ενίοτε σας κυριεύει η κούραση, θέλετε να τ’ αφήσετε όλα πίσω σας, αλλά είστε θαμμένη στην άμμο μέχρι τη μέση και δεν μπορείτε να τρέξετε με τα χέρια, αδύνατον.

Οπότε αναγκαστικά σερβίρετε το τσάι στα ίδια παλιά φλιτζάνια και με τα ίδια ασημένια κουταλάκια, που παράγουν ακριβώς τους ίδιους διαπεραστικούς θορύβους κάθε φορά που οι καλεσμένοι σας εκτελούν νευρικές κινήσεις απαιτώντας τη συμμόρφωσή σας στα καπρίτσια τους.

Η σκηνοθεσία δεν εισέρχεται στη διαδικασία μιας δημιουργικής, ερεθιστικής ερμηνείας του έργου: η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη στον ίδιο ρυθμό, στην ίδια λογική,  με την ίδια «κανονικότητα».

Μισό λεπτό: πότε αποφασίσατε να μπερδέψετε τους κώδικες; Πότε αισθανθήκατε τις ρίζες του δέντρου να σας πνίγουν; Υπάρχουν αυτοί που τρώνε πολύ και άλλοι που δεν μπορούν να φάνε δίχως να φτύσουν, λέει ο Αρτό. Εσείς πόσες φορές χρειάστηκε να φτύσετε; Πόσες εκκρίσεις απελευθερώσατε για να υγρανθεί η επιθυμητική μηχανή που κρύβατε μέσα στον αμμόλοφο; Πότε ξεκινήσατε; Πόσες γραμμές σπάσατε μέχρι να φτάσετε στο Σινικό Τείχος; (Και δεν είναι καθόλου εύκολο να περάσετε απαρατήρητη.)

Ναι, ναι, είναι φανερό... Διασχίσατε βασίλεια, γλιστρήσατε μέσα από μόρια, αποβάλατε ό,τι ήταν φορτικό και περίσσιο, όλα όσα σας ρίζωναν στον εαυτό σας, αυτόν που έφτιαξαν για χάρη σας κι εσείς τον καταργήσατε: το κορίτσι με τη βόμβα.

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Ούτε, δυστυχώς, η τόσο αξιόλογη Μαρία Κεχαγιόγλου καταφέρνει να νοηματοδοτήσει τούτη την ξηρασία που μας περιβάλλει. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Ένα σώμα λιανισμένο και χτυπημένο, το συναρμολογήσατε με πάθος και το αναστήσατε. Μπορεί να του λείπουν μερικά όργανα, δεν έχει σημασία: τίποτε δεν μπορεί πλέον να το εμποδίσει να κάνει τη δουλειά του, να συνθλίψει τις διαζεύξεις που επιβάλλει ο Νόμος, να ανακτήσει τους αποξηραμένους χυμούς, να ακολουθήσει τις ροές, να φτάσει μαζί τους ως την έρημο του μέλλοντος, να γονιμοποιήσει τα υπό εξαφάνιση είδη, να φτιάξει έναν δικό του κόσμο, ατίθασο, ατελή, απρόβλεπτο και παράφορο, απελευθερωμένο από τον λόγο του Κυρίου, τις προαποφασισμένες, καθηλωμένες έννοιες, εικόνες, λέξεις.

Μια πραγματική ρήξη κάνει το παρελθόν να μην υπάρχει. Μετά από μια πραγματική ρήξη, δεν μπορείτε να επανέλθετε στην πρότερη θέση σας.

Κι αν υπάρχει τρόπος να ξεμπερδέψουμε με το πεπρωμένο –να αφανίσουμε και να αφανιστούμε–, ποιος τρόπος υπάρχει για να ξεμπερδέψουμε με τις αναπαραστάσεις;

Προτού η σκηνοθεσία αποκτήσει κάποια δύναμη ή πειθώ, θα πρέπει να εργαστεί ενάντια στην ακινησία του αυτονόητου. Πώς να ξαναγράψουμε τις ιστορίες του αποκλεισμού και της καταπίεσης, αν δεν επινοούμε νέες φόρμες; Πού είναι οι δυνάμεις του άλματος, του ακαριαίου, που θα εκφράσουν τη διαφορά με ολοένα περισσότερη διαφορά;  

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί υπηρετούν ευσυνείδητα τους ρόλους τους αδυνατώντας να ξεφύγουν από το ασφυκτικό πλαίσιο τού «είναι αυτό που είναι». Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Μία γυναίκα, η Γκεέσε Γκότφριντ, σκοτώνει ξανά και ξανά. Εξοντώνει οποιονδήποτε στέκεται εμπόδιο στην απόφασή της να απολαύσει μια ζωή γεμάτη χαρά, ηδονή, ελευθερία. Θα μπορούσε να είναι η απόλυτη φαντασίωση του εγκλωβισμένου: πατώ ένα «κουμπί» (εν προκειμένω σερβίρω έναν δηλητηριασμένο καφέ) και ξεμπερδεύω με τον κακοποιητικό σύζυγο, τη θρησκόληπτη μητέρα, τα φωνακλάδικα παιδιά, τον ανυπότακτο εραστή, τον τυραννικό πατέρα. Κάθε σκηνή ολοκληρώνεται με τον ίδιο τρόπο, κάθε σκηνή αφήνει πίσω της ένα πτώμα. Όσους κι αν εξολοθρεύει η Γκεέσε, όμως, η καταπίεση δεν αίρεται. Η κοινωνία έχει πάρει τα μέτρα της: ποτέ δεν θα σηκώσεις κεφάλι, θρασύτατη γυναίκα. Πάντα θα λογοδοτείς, πάντα θα απολογείσαι.

Πώς αντιμετωπίζει κανείς θεατρικά αυτό το μοτίβο της εμμονικής επανάληψης; Τι λύσεις επινοεί αντιμέτωπος με ένα εύρημα που δεν αλλάζει ποτέ; Πώς εισάγουμε την ειδοποιό, ζωογόνο διαφορά μέσα στην επανάληψη; Πώς ανακαλύπτουμε την επανάληψη που «κάνει» τη διαφορά;

Η κίνηση είναι σπειροειδής ή διαγράφει κάποιο άλλο σχήμα; Οδεύουμε προς την απελευθέρωση, το σπάσιμο των δεσμών της πατριαρχίας, ή προς ένα σχιζοφρενικό παραλήρημα, όπου ο εξολοθρευτής άγγελος χάνει κάθε σύνδεση με την πραγματικότητα;

Ουδέποτε μας δίδεται η δυνατότητα να εξερευνήσουμε κάποιο από αυτά ή άλλα παρεμφερή ερωτήματα στη διάρκεια της παράστασης. Η σκηνοθεσία δεν εισέρχεται στη διαδικασία μιας δημιουργικής, ερεθιστικής ερμηνείας του έργου: η μία σκηνή διαδέχεται την άλλη στον ίδιο ρυθμό, στην ίδια λογική, με την ίδια «κανονικότητα». Και δεν αρκεί ούτε η μπρεχτική εσάνς αποστασιοποίησης, ούτε οι πέντε ομαδικές χορευτικές κινήσεις στο μισοσκόταδο των μεταβάσεων για να ξεγελάσουν τη δίψα μας.

«Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ: Αιχμάλωτοι της επανάληψης Facebook Twitter
Διαμαντής Καραναστάσης. Φωτ.: Γιώργος Αναστασάκης

Ξαφνικά ο κόσμος έγινε πολύ στεγνός κι απέκτησε μία μόνο διάσταση: αυτή που βλέπουμε ενώπιόν μας. Καμία άλλη. Τίποτε δεν υπάρχει πέρα από τον χώρο-περίβλημα. Και ούτε, δυστυχώς, η τόσο αξιόλογη Μαρία Κεχαγιόγλου καταφέρνει να νοηματοδοτήσει τούτη την ξηρασία που μας περιβάλλει: παρόλη την εγρήγορση που επιδεικνύει, παρόλες τις υφολογικές διακυμάνσεις που υιοθετεί –από την απόγνωση ως τον κυνισμό και την ειρωνεία– δεν μοιάζει να έχει βρει τη δύναμη και τον θυμό της δικής της διαφοράς μέσα στην επανάληψη, τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο βρυχάται και σιωπά η δική της επιθυμητική μηχανή, τον ήχο που κάνει το δικό της «σχιζοφρενικό» τρίξιμο των δοντιών, έτσι ώστε να μας οδηγήσει από τις θλιβερές επαναλήψεις του εθισμού στις τολμηρές επαναλήψεις του θανάτου – εκεί ακριβώς όπου διακυβεύεται η ελευθερία μας.

Οι ηθοποιοί (Άγης Εμμανουήλ, Διαμαντής Καραναστάσης, Καίτη Μανωλιδάκη, Γιωργής Τσαμπουράκης, Χάρης Τσιτσάκης) υπηρετούν ευσυνείδητα τους ρόλους τους αδυνατώντας να ξεφύγουν από το ασφυκτικό πλαίσιο τού «είναι αυτό που είναι». Μοναδική εξαίρεση η Μαριάννα Δημητρίου, η οποία έρχεται να μας υπενθυμίσει ότι πάντοτε θα υπάρχουν δυνατότητες παραγωγής διαφοράς, ακόμη και στον πιο μικρό ρόλο.

Δείτε πληροφόριες για την παράσταση «Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ