Έφη Μουρίκη: Ο άνθρωπος, όταν ταπεινώνεται, συνήθως αναζητάει το μεγαλείο

Έφη Μουρίκη: Ο άνθρωπος, όταν ταπεινώνεται, συνήθως αναζητάει το μεγαλείο Facebook Twitter
Πιστεύω ότι σε μια τόσο βίαιη εποχή όπως η σημερινή, σε παγκόσμια κλίμακα και όχι μόνο στην Ελλάδα πρέπει να απλώνουμε πιο εύκολα το χέρι μας στη διαφορετικότητα, να είμαστε πιο ανοιχτοί και όχι τόσο κάθετοι και μονοδιάστατοι στις απόψεις μας.
0

Η ηθοποιός Έφη Μουρίκη υποδύεται μια μάνα που έρχεται αντιμέτωπη με τον δολοφόνο της ανήλικης κόρης της στο ψυχολογικό θρίλερ «Frozen» της Bryony Lavery. Τρία πρόσωπα συναντιούνται στη σκηνή, ο ψυχολογικά διαταραγμένος serial killer, μία δικαστική ψυχίατρος που τον παρακολουθεί και η μητέρα.


Αν και το αγγλικό θεατρικό έργο μοιάζει να απέχει από την ελληνική πραγματικότητα, σταδιακά καταλαβαίνεις ότι τα συναισθήματα που ξεδιπλώνονται και κυρίως οι πληγωμένες προσωπικότητες των ηρώων είναι απολύτως αναγνωρίσιμες.


Άλλωστε, οι ακραίες αποκαλύψεις ενοχλητικών κοινωνικών φαινομένων και τα σοκαριστικά εγκλήματα των τελευταίων ετών αποδεικνύουν περίτρανα ότι η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ψυχής δεν έχει σύνορα. Από αυτήν τη διαπίστωση ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας με τη γνωστή ηθοποιό, στο πλαίσιο μιας συνέντευξης σχετικά με το έργο που ανεβαίνει στο Από Μηχανής Θέατρο.

Ένα χαρακτηριστικό της κοινωνίας γενικότερα είναι ότι δεν μας έχουν μάθει να αγαπάμε τις αδυναμίες μας. Ξεχνάμε ότι είμαστε απλοί, κοινοί θνητοί, υπάρχει μια λατρεία για τον «σούπερμαν». Πέρα από τα κοινά χαρακτηριστικά μας, καλώς ή κακώς όλοι μας προσπαθούμε για το ανώτερο.


— Εσείς βρίσκετε στο θέμα του «Frozen» κάτι που μας αφορά ως κοινωνία ή το θεωρείτε μακρινό;

Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια συναντάμε όλο και συχνότερα ανάλογα περιστατικά στη χώρα μας είναι σημαντικό. Ίσως μέχρι πριν από λίγα χρόνια να μην ήταν τόσο πολλά ή να μην έβγαιναν στη δημοσιότητα. Τώρα, πια, τα συναντάμε συχνά, δυστυχώς.

Η συγγραφέας είναι λάτρης της αρχαίας τραγωδίας και προσπάθησε να κρατήσει αυτήν τη δομή. Μάλιστα, σε κάποιες σημειώσεις της μιλάει για τις «Βάκχες» και την Αγαύη. Το έργο, νομίζω, αφορά πάρα πολύ την Ελλάδα του σήμερα και λόγω της βίας που συναντάμε στην καθημερινότητά μας.


— Άρα, είναι κάτι περισσότερο από το πορτρέτο ενός εγκληματία και τη διαχείριση μια απώλειας.

Από τη μία είναι το πορτρέτο ενός εγκληματία, μαζί με τα αίτια που τον οδήγησαν σε αυτό το έγκλημα. Από την άλλη, η ίδια η συγγραφέας λέει ότι έγραψε αυτό το έργο για να δείξει το κουράγιο των απλών ανθρώπων. Ότι ακόμα και στις πιο δύσκολες καταστάσεις οι άνθρωποι συγχωρούμε και πηγαίνουμε παρακάτω.


Πιστεύω ότι σε μια τόσο βίαιη εποχή όπως η σημερινή, σε παγκόσμια κλίμακα και όχι μόνο στην Ελλάδα, αυτό είναι κάτι που πρέπει να το θυμόμαστε. Να απλώνουμε πιο εύκολα το χέρι μας στη διαφορετικότητα, να είμαστε πιο ανοιχτοί και όχι τόσο κάθετοι και μονοδιάστατοι στις απόψεις μας. Έτσι, μπορούμε πραγματικά όχι μόνο να συγχωρήσουμε κάποιον αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό και να πάμε παρακάτω. Όταν έχουμε οργή μέσα μας, νιώθουμε ενοχή εμείς οι ίδιοι.

Έφη Μουρίκη: Ο άνθρωπος, όταν ταπεινώνεται, συνήθως αναζητάει το μεγαλείο Facebook Twitter
Η Δέσποινα Κούρτη και η Έφη Μουρίκη πρωταγωνιστούν στην παράσταση.


— Η οργή δεν οδηγεί στη βία;

Δεν υπάρχει κάτι πιο ακραίο στην κοινωνία μας από κάποιον που σκοτώνει παιδιά. Ξέρουμε ότι ακόμα και μέσα στις φυλακές υπάρχει ένας άγραφος νόμος παγκοσμίως εναντίον τους και τους σκοτώνουν. Σε κάτι τόσο ακραίο θα πρέπει και το κράτος, και η επιστήμη και εμείς να σκεφτούμε κάπως διαφορετικά. Με το έργο η συγγραφέας δεν αθωώνει την πράξη. Η βία φέρνει βία.


Είναι καταπληκτικό, αλλά με αφορμή το θέμα που δημιούργησε η συγγραφέας, παρουσιάζοντας μια γυναίκα να συγχωρεί τον δολοφόνο του παιδιού της, έψαξα και μελέτησα την περίπτωση πάρα πολλών γυναικών που χρειάστηκε να συγχωρέσουν για να πάνε παρακάτω.


— Εσείς από τι πιαστήκατε για να την ερμηνεύσετε;

Η συγκεκριμένη γυναίκα είναι εγκλωβισμένη στις ενοχές της γιατί έστειλε το παιδί της κάπου και έγινε ό,τι έγινε. Γαντζώνεται από το άλλο της παιδί, που στην ουσία είναι ένας ζωντανός νεκρός. Ζει στη σκιά, δεν του δίνουν σημασία ‒ έτσι συμβαίνει συνήθως με αυτά τα παιδιά, παχαίνουν, το ρίχνουν στο ποτό, έχει επιπτώσεις στην ψυχοσύνθεσή τους η όλη κατάσταση. Είναι αόρατα και οι γονείς πολλές φορές νιώθουν ενοχές γιατί ζει το ένα παιδί και έφυγε το άλλο.


Εν προκειμένω, ήταν να στείλει τη μεγαλύτερη κόρη να πάει ένα κλαδευτήρι στη γιαγιά, αλλά τελικά στέλνει τη μικρότερη, η οποία πέφτει θύμα του δολοφόνου. Οι ενοχές είναι βαριές και, τελικά, η κόρη γίνεται σχεδόν μητέρα της μητέρας της και την οδηγεί στο να συγχωρήσει τον δολοφόνο.


Πολλές φορές οι παιδικές ψυχές, τα νεότερα παιδιά, είναι πολύ πιο καθαρά σε σχέση με το τι θέλουν και πώς βλέπουν την ίδια τους τη ζωή. Νομίζω ότι αυτό είναι που την οδηγεί στη συγχώρεση. Έτσι προχωράει προς τη ζωή και αφήνει πίσω τον θάνατο.

— Τι άλλες αναφορές είχατε;

Για μένα, ένας ηθοποιός πρέπει να διαβάζει λογοτεχνία. Επειδή ακριβώς στη λογοτεχνία ο συγγραφέας παρουσιάζει ανάγλυφα και τη σκέψη του ήρωα, μας δείχνει τα συναισθήματά του. Μελετάς χρόνια για να φτάσεις να γνωρίσεις την ανθρώπινη ύπαρξη.


Στον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι ένας ετοιμοθάνατος ήρωας λέει μια πολύ σημαντική φράση στον πρίγκιπα Μίσκιν: «Πείτε μου, γιατί νιώθω μέσα μου πάρα πολλή αδικία και οργή και μίσος για τα πάντα γύρω μου, τι να κάνω;». Κι εκείνος του απαντάει: «Προχωρήστε και συγχωρέστε την ευτυχία των άλλων».


Νομίζω ότι εκεί είναι η ουσία όλων, στο ότι είμαστε ανίκανοι να προχωρήσουμε και μένουμε στάσιμοι, αποκτώντας εμμονές. Κυρίως δεν μπορούμε να συγχωρέσουμε την ευτυχία των άλλων, το ότι εμείς είμαστε κοντά στον θάνατο, ενώ κάποιος άλλος προχωράει. Θέλουμε ο άλλος να πονέσει σχεδόν περισσότερο απ' όσο πονάμε εμείς οι ίδιοι.


Στο έργο, η μητέρα λέει ότι δεν θέλει να δει τον δολοφόνο να πεθαίνει, γιατί δεν θα υποφέρει όσο υπέφερε το παιδί της. Θέλουμε ο άλλος να πονέσει ακόμα πιο πολύ.

Συγχρόνως, ο Τσέχοφ λέει σε ένα γράμμα του ότι η αδιαφορία είναι το τελευταίο όπλο της αξιοπρέπειας. Αυτό ήταν άλλο ένα κλειδί σε σχέση με τον ρόλο και μέχρι πού μπορεί να φτάσει μια γυναίκα. Μπορεί να πονέσει, να μισήσει, να θέλει να εκδικηθεί, να έχει οργή, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να αδιαφορήσει.


Λέει η ηρωίδα ότι δεν μπορεί να νιώσει οτιδήποτε για τον δολοφόνο του παιδιού της. Αλλά μπορεί να αδιαφορήσει και να πάει παρακάτω.

Έφη Μουρίκη: Ο άνθρωπος, όταν ταπεινώνεται, συνήθως αναζητάει το μεγαλείο Facebook Twitter
Η Έφη Μουρίκη με τον Σωτήρη Χατζάκη που υποδύεται τον ψυχολογικά διαταραγμένο serial killer.


— Το αγγλικό θέατρο αντλεί τη θεματολογία του από κοινωνικά θέματα. Οι Έλληνες συγγραφείς αρνούνται να το κάνουν.

Εμείς οι Έλληνες γενικότερα έχουμε μια τάση να κλείνουμε τα μάτια μας σε ό,τι πρόβλημα υπάρχει, να μην κοιτάμε το δικό μας σπίτι, τον εαυτό μας. Νομίζω ότι είναι μια χαρακτηριστική στάση του Έλληνα. Η έξυπνη παροιμία «να πεθάνει ο γάιδαρος του διπλανού μου» είναι ενδεικτική της κατάστασης. Στην Πελοπόννησο, μάλιστα, λέμε «γάιδαρος» και όχι «κατσίκα».


Είχα διαβάσει ένα γκάλοπ παλιότερα, όταν οι πολιτικοί ήταν ακόμα ψηλά στα μάτια του κόσμου, και στην ερώτηση «ποιον θα εμπιστευόσασταν να αναλάβει τα οικονομικά του σπιτιού σας» η απάντηση ήταν «κανένας». Με πολύ μεγάλη ευκολία τούς ψηφίζουμε να κυβερνήσουν τη χώρα, αλλά στο σπίτι μας δεν βάζουμε κανέναν. Μικρό χωριό, κακό χωριό.

— Όλα αυτά που οδήγησαν στην κρίση αξιών και στην οικονομική καταστροφή.

Νομίζω ότι το πρόβλημα υπήρχε και πριν έρθει η κρίση. Ένα μικρό ποσοστό νομίζω πως το έχει συνειδητοποιήσει, αλλά ως λαός συνεχίζουμε να έχουμε τη νοοτροπία που περιγράφει ο Σαρτρ στο «Κεκλεισμένων των θυρών», όπου όταν η Εστέλ, μια ηρωίδα, έρχεται αντιμέτωπη με τη φράση «είμαστε νεκροί», απαντάει «όχι, μη λέτε αυτήν τη λέξη, δεν είμαστε νεκροί, είμαστε απόντες».


Νομίζω ότι συνεχίζουμε να κλείνουμε τα μάτια μας σε μερικά θέματα. Όχι ότι δεν υπάρχει μια μερίδα του κόσμου που έχει συνείδηση. Προσπαθούν, και αυτό είναι το πολύ θετικό, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει και η άλλη πλευρά! Η τηλεόραση μας δείχνει τις χειρότερες πλευρές μας. Δεν είναι δυνατόν αυτά τα ριάλιτι να έχουν τέτοια απήχηση φέτος.


— Μα, υπάρχει πάντα η ανώριμη πλευρά.

Νομίζω ότι με αυτή την κατάσταση η ανώριμη πλευρά έγινε ακόμα πιο ανώριμη και η συνειδητοποιημένη ακόμα πιο συνειδητοποιημένη.


— Ξέρετε, είναι πολύ δύσκολο να παρακολουθήσει ο μέσος πολίτης τις τεράστιες αλλαγές που συντελούνται αυτήν τη στιγμή.

Ζούμε σε μια εποχή που προχωράει πάρα πολύ γρήγορα, προχωράνε οι τέχνες, οι επιστήμες, η τεχνολογία, τα πάντα. Έρχονται νέα πράγματα στην επιφάνεια. Πιστεύω ότι πρέπει να προχωράμε. Το φεμινιστικό κίνημα, όταν ξεκίνησε, μπορεί να είχε και υπερβολή, αλλά οτιδήποτε βοηθάει στην ελευθερία και στην εξέλιξη των ανθρώπων με βρίσκει σύμφωνη.


Πιστεύω πάρα πολύ στην ελευθερία και στον σεβασμό στις επιλογές του άλλου. Μερικές φορές χρειάζεται ακόμα και η υπερβολή. Καλώς γίνονται. Το σύστημα είναι πάρα πολύ γερό και δεν αφήνει καθόλου εύκολα τη νέα φωνή να ακουστεί. Πολλές φορές αυτό γίνεται με βία, όπως σε πολλές επαναστάσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της Ιστορίας, αλλά πιστεύω ότι οι υπερβολές είναι απαραίτητες για να προχωρήσουμε.


Εύχομαι στα νέα παιδιά, επειδή πολλές φορές η οικογένεια μπορεί να γίνει φυλακή γι' αυτά, να αρχίσουν να γίνονται πιο ανοιχτοί και πιο απελευθερωμένοι άνθρωποι σε σχέση με όλα αυτά.

 

— Η ελληνική κοινωνία αντιστέκεται με σθένος.

Παραμένει μια φαλλοκρατική και συντηρητική κοινωνία. Σας διαβεβαιώ ότι στο θέμα της γυναίκας είμαστε πάρα πολύ πίσω. Αυτό το βλέπω σε καθημερινή βάση, από το πώς της συμπεριφέρεται η κοινωνία.


— Φτάνει μέχρι και σε ακραία εγκλήματα.

Συνήθως, όταν μια γυναίκα πέσει θύμα βιασμού, το να πάει στο δικαστήριο είναι ένας δεύτερος βιασμός. Γιατί το παραμικρό που έχει κάνει στη ζωή της, που μπορεί να είναι απολύτως φυσικό, εκεί παίρνει άλλες διαστάσεις και την κάνει δακτυλοδεικτούμενη.


Δεν είναι τυχαίο ότι βγήκαμε πρώτοι στα σχόλια μίσους στο Διαδίκτυο. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι τέλειος και όταν έρχονται οι δυσκολίες νιώθει και αδικημένος και οργισμένος, αλλά αυτό δεν πρέπει να διαιωνίζεται και να χτυπάμε τον απέναντι.


Βεβαίως και πρέπει να εκτονώνουμε την οργή μας, να πενθούμε την απώλεια, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να κοιτάξουμε βαθιά μέσα μας και να προχωρήσουμε.


Ένα άλλο χαρακτηριστικό της κοινωνίας γενικότερα είναι ότι δεν μας έχουν μάθει να αγαπάμε τις αδυναμίες μας. Ξεχνάμε ότι είμαστε απλοί, κοινοί θνητοί, υπάρχει μια λατρεία για τον «σούπερμαν». Πέρα από τα κοινά χαρακτηριστικά μας, καλώς ή κακώς όλοι μας προσπαθούμε για το ανώτερο.


Αν δεν αγαπήσουμε τις αδυναμίες μας, κινδυνεύουμε να παρεκτραπούμε. Ένα τρανταχτό παράδειγμα ενός ανθρώπου που μίσησε τις αδυναμίες του, ενώ ήταν ένας κοινός θνητός, είναι ο Χίτλερ, που έφτιαξε τον Υπεράνθρωπο και φτάσαμε εκεί που φτάσαμε. Και σήμερα το έχουμε πολύ έντονα αυτό γύρω μας. Ο άνθρωπος, όταν ταπεινώνεται, συνήθως αναζητάει το μεγαλείο.

Info

Frozen

Μετάφραση: Αννίτα Δεκαβάλλα

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης

Παίζουν: Σωτήρης Χατζάκης, Έφη Μουρίκη, Δέσποινα Κούρτη

Θέατρο Από Μηχανής (Ακαδήμου 13, 210 5232097, www.amtheater.gr)

Παρασκευή, Σάββατο 21:00 και Κυριακή 20:00

Μέχρι Κυριακή 10 Φεβρουαρίου

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι»

Ρεπορτάζ / «Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι»

Η πλήρης αδιαφορία και η υποτίμηση που επιδεικνύει ο κρατικός μηχανισμός απέναντι στη νεοελληνική δραματουργία καταπνίγουν τις φιλοδοξίες των νέων αλλά και των καταξιωμένων συγγραφέων, ενώ καταστρέφουν κάθε ελπίδα προώθησης του σύγχρονου ελληνικού έργου στο εξωτερικό.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Άρτεμις Χρυσοστομίδου εμπνεύστηκε ένα θεατρικό έργο κοιτάζοντας μια διαρροή του αποχετευτικού

Θέατρο / Η Άρτεμις Χρυσοστομίδου εμπνεύστηκε ένα θεατρικό έργο κοιτάζοντας μια διαρροή του αποχετευτικού

Μια σύντομη κουβέντα με τη συγγραφέα και σκηνοθέτη της παράστασης «Πώς θα αποφύγετε τα ατυχήματα της καθημερινής ζωής» που κάνει πρεμιέρα στο Bios
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ