Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Αγαπώ πολύ τον άνθρωπο και δεν θέλω να κάνω αυτόν το διαχωρισμό. Όσο αγαπώ τη γυναίκα και τη δύναμή της, άλλο τόσο αγαπώ τον άντρα, τη δύναμη και την αδυναμία του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία

0

Έχω επιστρέψει τα τελευταία χρόνια στο Μοσχάτο, τη γειτονιά στην οποία μεγάλωσα, σε ένα σπίτι με πολύ όμορφο κήπο. Στα παιδικά μου χρόνια είχαμε λείψει για κάποια χρόνια στη Χαλκίδα, όπου ζούσε μέχρι πρόσφατα και εργαζόταν ο μπαμπάς μου. Οι ισχυρότερες παιδικές αναμνήσεις μου είναι με τη γιαγιά μου. Εμένα, τον αδερφό μου και δύο ξαδέρφια μου, αγόρια, μας έπαιρνε κάθε καλοκαίρι στο Σούνιο, στο εξοχικό. Αγοροπαρέα φουλ, εκεί κάναμε όλες τις αλητείες. Ό,τι έχω από παιδική ηλικία, παιχνίδια, αθλητισμό, μπάνια, συνδέεται με το Σούνιο και τη γιαγιά μου.


• Σχολείο πήγα στον Πειραιά. Δεν ένιωθα ποτέ άνετα, ενώ ήμουν καλή μαθήτρια. Όσο μεγάλωνα, εκεί προς το λύκειο, άρχισα να καταπιέζομαι πολύ με το εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό με έκλεισε αρκετά. Στα 17-18 είχα μεγάλη συστολή και ήμουν αρκετά dark, και στα ακούσματά μου. Goth στυλ, Cure, Siouxsie and the Banshees και ό,τι περιλαμβάνει το πακέτο. Μπορούσα να κάνω πολλά πράγματα, θα μπορούσα να γίνω αρχιτέκτονας, που είναι ο μπαμπάς μου. Η μητέρα μου ήταν φιλόλογος, εγώ τριτοδεσμίτισσα, αλλά δεν μπόρεσα να τα βγάλω πέρα υγιώς.

Στις Πανελλήνιες απέτυχα παταγωδώς, μάλλον επειδή παραιτήθηκα από ένα σημείο κι έπειτα. Πάντα είχα μια κλίση στα καλλιτεχνικά και τελικά μπήκα στη δραματική σχολή του Εμπρός, του Μπαντή, πολύ μικρή, στα 18. Τυχαία, η Βίκυ, η γυναίκα του μπαμπά μου, με πήγε να δω μια παράσταση εκεί, και μάλιστα τον ήξερε τον Μπαντή. Δεν θυμάμαι ποια παράσταση ήταν, μόνο την εμπειρία του θεάτρου και του ανθρώπου αυτού που με συγκίνησε. Είπα «θέλω να είμαι εδώ», χωρίς να ξέρω με ποιον τρόπο.

Στην Ελλάδα έχουμε κοινωνικά συμπλέγματα. Είναι ο βοηθός που πρέπει να σκύψει για να μαζέψει κάτι. Πατριαρχία, διαβαθμίσεις, άντρας και γυναίκα... Είναι δυνατόν να μιλάμε για γυναικοκτονίες; Μου φαίνεται αδιανόητο το πώς φτάνουμε να δημιουργούνται τέτοια μοτίβα στις σχέσεις.


• Συνέχισα να αντιδρώ. Ήμουν, ας πούμε, από τα παιδιά που δεν ήθελαν να δώσουν εξετάσεις στο υπουργείο. Κάποια στιγμή, πιο μεγάλη, θέλησα με έναν τρόπο να αναπληρώσω τα «δεν» τα προηγούμενα, με σπουδές κανονικές, με ένα πτυχίο. Στα 24 αποφάσισα να φύγω στη Γαλλία, να μπω στο πανεπιστήμιο για θεατρικές σπουδές. Μου άρεσαν τα γαλλικά και το άκουσμά τους.


• Με τη Γαλλία και τους Γάλλους αισθάνομαι τρομερά οικεία, είναι μέσα στη ζωή μου. Πηγαίνω συχνά, διατηρώ επαγγελματικές και φιλικές σχέσεις, κυρίως στον Νότο. Έζησα στη Μασσαλία και στην Aix-en-Provence. Οι φίλοι μου, η βάση μου και οι πιο ισχυρές συνεργασίες είναι εκεί. Δυσκολεύτηκα βέβαια στην αρχή, πέρασε ένας χρόνος εξοικείωσης. Επειδή όμως στον Νότο δεν έχει πολλούς ξένους στο πανεπιστήμιο, αλλά περισσότερους Γάλλους που πηγαίνουν εκεί για να σπουδάσουν, ήμουν λίγο σαν εξωτικό φρούτο. Με αγαπούσαν όλοι, μου έδειχναν τρομερή αδυναμία, έλεγαν «τι είναι αυτή η Ελληνίδα;».

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Σαφώς η τέχνη μου είναι πολιτικοποιημένη, από τη στιγμή που μιλάμε για τον άνθρωπο. Το σύνηθες σε ό,τι έχω κάνει είναι το άχρονο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Στο τέλος του master μου στη δραματουργία και στη σκηνοθεσία έπρεπε να παρουσιάσω μια δουλειά. Η πρώτη μου σκηνοθεσία ήταν οι Φαίδρες, που μετά τις φέραμε κι εδώ, το 2006, στην ταράτσα του Bios. Τότε φτιάξαμε τους Vasistas με την Αριάν Λαμπέντ και τη Νάιμα Καρμπαχάλ. Μια Ελληνίδα, μια Γαλλίδα και μια Μεξικάνα, φίλες, οικογένεια. Η ομάδα προέκυψε από μια ανάγκη μου να σπάσουμε τα δεδομένα που φέρουμε από το θέατρο και τις μορφές εξουσίας που συναντάμε σε αυτό.

Εγώ, ως άνθρωπος, δεν ήθελα να επαναλάβω το μοντέλο «σκηνοθέτης-άρχων» και τη σχετική ιεραρχία μέσα σε μια πρόβα. Δεν μου έκανε. Θέλω πολύ να έχω δίπλα μου συνεργάτες που να με εμπνέουν και να μη θεωρώ ότι εγώ είμαι υπεράνω, παρά το ότι αναλαμβάνω την ευθύνη για έναν σωρό πράγματα. Θέλω να συνομιλούμε επί ίσοις όροις και αυτό συνέβαινε από την αρχή. Τότε, βέβαια, είχα μια ανασφάλεια. Εγώ θα είμαι η σκηνοθέτις; Μπορώ να κάνω σκηνοθεσία; Αυτόματα ήθελα να μοιράζομαι τα πράγματα και να βρίσκομαι σε γόνιμο διάλογο με τους άλλους. Νομίζω ότι και οι άλλες ομάδες που προέκυψαν εκείνη την περίοδο γεννήθηκαν από μια τέτοια ανάγκη να σπάσουν τα μέχρι τότε δεδομένα στη θεατρική σκηνή.

• Αυτό, φυσικά, με τα χρόνια μεταλλάχθηκε. Ήταν συνειδητή επιλογή μου να φέρω στη συνέχεια τη βάση μου στην Ελλάδα. Υπήρξαν άνθρωποι που έφυγαν από τους Vasistas, όπως η Νάιμα, που γύρισε στο Μεξικό. Ήταν αδιανόητο να βγάλουμε βίζα καλλιτέχνη, δεν ήξερε κανείς στην Ελλάδα πώς να το κάνει.

Η Αριάν είναι ακόμα παντού, έχουμε πολύ στενή επαφή, είναι παρούσα σε κάθε δουλειά και συνομιλήτρια πολύ ενεργή. Μου αρέσει τρελά ο τρόπος που επεξεργάζεται τα πράγματα και η αντίληψή της για τον κόσμο. Όποτε ήμουν σε οποιοδήποτε καλλιτεχνικό αδιέξοδο ή ερωτηματικό, η Αριάν πάντα με βοηθούσε να το προσπεράσω και να πάω κάπου αλλού.

Αμέσως μετά μπήκε ο Ευθύμης Θέου στην ομάδα, είναι ο δεύτερος πιο παλιός συνεργάτης. Τώρα ζει στο Βερολίνο και τελευταία δουλεύει μαζί μου πιο πολύ στο κομμάτι της δραματουργίας. Πέρα από αυτό το μοίρασμα, εγώ έφερα την ευθύνη της τελικής απόφασης στη σκηνοθεσία, αλλά υπήρχε άνοιγμα της διαδικασίας, συνεργασία σε όλα τα επίπεδα, από τη στιγμή που γεννιόταν μια σκέψη μέχρι την τελική παρουσίασή της στη σκηνή.


• Για μένα είναι η τρίτη φορά που σκηνοθετώ έργο του Ευθύμη Φιλίππου. Λέω «για μένα» γιατί ενδιάμεσα έκανα (χωρίς την ομάδα) και το Διάφορες Επιλογές Πέτρος στο Τέχνης. Ο κόσμος του Ευθύμη είναι σπάνιος και, παρά τη σύνδεσή του με το σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου, ο τρόπος που γράφει και αντιλαμβάνεται τα πάντα έχει κάτι πολύ προσωπικό και ιδιαίτερο. Γελάω πολύ με το χιούμορ του, που σε στιγμές είναι πολύ φίνο, πολύ μαύρο ή πολύ σαρκαστικό και μηδενιστικό.

Σίγουρα αυτό που με συνδέει με τη γραφή του είναι ότι δεν παρουσιάζει ποτέ, ό,τι και να γράψει, τον κόσμο ως έχει. Πάντα δείχνει μια άλλη πλευρά του, σαν να τοποθετείται δίπλα στην πραγματικότητα, σαν να τη βλέπει υπό το πρίσμα ενός παραμορφωτικού καθρέφτη. Αυτή την εσωτερικότητα την ονομάζω ποίηση, με έναν τρόπο. Με ταξιδεύει.

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Aπό την παράσταση «Διάφορες Επιλογές Πέτρος» με τον Χρήστο Στέργιογλου.


• Οι Απολογίες γράφτηκαν για εμάς μέσα από συνεντεύξεις που πήρε ο Ευθύμης από κάποιους ανθρώπους. Ό,τι ακούγεται στο έργο είναι βιογραφικό. Ήταν ένα πολύ ωραίο στοίχημα, το πρώτο πράγμα που είπαμε, μετά τα Αίματα, ήταν ότι πάμε να κάνουμε κάτι τρομερά προσωπικό. Ο Ευθύμης έγραφε, κόβαμε-ράβαμε, και έφτασε να γίνει κάτι που μοιάζει, ακόμα και στη μορφή του, με ένα τραγούδι, ένα ποίημα. Είναι ελλειπτικός ο λόγος, αλλά διατηρεί τα βιογραφικά στοιχεία. Έχει τάση προς τον σουρεαλισμό ο Ευθύμης, αν τον αφήσεις μπορεί να φύγει πολύ μακριά.

Στις Απολογίες προσπαθούσαμε να τον κρατάμε στα πρόσωπα, στην πραγματικότητα, στη βιογραφία. Αλλά δεν είχε τον κίνδυνο να γίνει πολύ ρεαλιστικό, λόγω της γραφής του Ευθύμη. Τότε προέκυψε και ο Χορός. Θέλαμε να αντιπαραβάλουμε επί σκηνής δύο ισχυρούς, αλλά πολύ διαφορετικούς κόσμους, αλλά και κώδικες γραφής και γλώσσας. Ο Χορός τραγουδάει ταυτόχρονα σε όλη τη διάρκεια, δημιουργώντας ένα υπερβατικό Άλλο, που είναι πολύ ισχυρό, χωρίς απαραίτητα το τραγούδι να έχει σχέση με αυτό που λέγεται. Αυτό είναι όλο το διακύβευμα: οι ήρωες περνάνε μια δίκη, μια διαδικασία για να μπούνε στον Χορό. Κερδίζει ένας από τους δύο, με μια θυσία.

• Το έργο παρουσιάστηκε το 2016 στο Φεστιβάλ Αθηνών και μετά ταξίδεψε στη Γαλλία. Το ανεβάσαμε στο Παρίσι, στο Θέατρο της Βαστίλλης, μετά στη Ρεμς και στη Μασσαλία. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι πολύ εύκολη η σχέση με τους Γάλλους. Είναι αρκετά εγκεφαλικοί, έχουν μάθει να βλέπουν πράγματα που βασίζονται κατά πολύ στον λόγο ή ψυχολογικό θέατρο, που σημαίνει ότι δίνουν βάρος σε αυτό που καταλαβαίνουν, οπότε, ξαφνικά, το να αντιληφθούν και να αφεθούν στο χιούμορ ή στο παράδοξο της γραφής του Ευθύμη, και μάλιστα μέσω υποτιτλισμού, είναι δύσκολο.

Στα Αίματα, όπου ήταν καταιγιστικός ο λόγος, δυσκολευτήκαμε, γι' αυτό και δεν ταξίδεψαν πολύ εκεί. Στις Απολογίες είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα. Παρά τον βιογραφικό του χαρακτήρα, το έργο δεν έχει τόσο έντονο το ελληνικό στοιχείο και οι Γάλλοι κατάφεραν να κάνουν κάποιες άλλες αναγνώσεις που εμείς σχεδόν δεν είχαμε σκεφτεί και είχαν να κάνουν με την κατάσταση της κρίσης σε σχέση με την Ελλάδα και την Ευρώπη, με όλο το κομμάτι της άσκησης εξουσίας σε ένα καθαρά πολιτικό επίπεδο.

• Σαφώς η τέχνη μου είναι πολιτικοποιημένη, από τη στιγμή που μιλάμε για τον άνθρωπο. Το σύνηθες σε ό,τι έχω κάνει είναι το άχρονο. Δεν με ενδιαφέρει να κάνω θέατρο-ντοκιμαντέρ ή κάτι πολύ ρεαλιστικό, δεν λειτουργώ έτσι, το θεωρώ περιοριστικό για τη δική μου σκέψη.

• Η ελληνική κοινωνία έχει πολλά ενοχικά σύνδρομα. Έχουμε απωθημένα που μας εγκλωβίζουν σε συμπεριφορές, σε τόπους, σε σχέσεις, σε κλίκες, και καθορίζουν τον τρόπο που υπάρχουμε και συνυπάρχουμε. Θα σου πω ένα παράδειγμα: πρόσφατα δούλευα στη Γαλλία με μια ομάδα Γάλλων. Το μεσημέρι τρώγαμε ανελλιπώς όλοι μαζί, σκηνοθέτις, ηθοποιοί, ο φωτιστής, που είναι γνωστός και μεγάλος σε ηλικία, και μια κοπέλα που έκανε την πρακτική της, εικοσάχρονη ας πούμε. Όταν τελειώναμε το γεύμα, σηκωνόμασταν όλοι ταυτόχρονα, με την ίδια προθυμία, να μαζέψουμε το τραπέζι, να πλύνουμε τα πιάτα και να σκουπίσουμε τα ψίχουλα. Το παρατηρούσα κι έλεγα «κοίτα να δεις...». Στην Ελλάδα πού θα το βρεις αυτό; Πουθενά. Γιατί έχουμε κοινωνικά συμπλέγματα. Είναι ο βοηθός που πρέπει να σκύψει για να μαζέψει κάτι. Πατριαρχία, διαβαθμίσεις, άντρας και γυναίκα... Είναι δυνατόν να μιλάμε για γυναικοκτονίες; Μου φαίνεται αδιανόητο το πώς φτάνουμε να δημιουργούνται τέτοια μοτίβα στις σχέσεις.

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Οι «Απολογίες» γράφτηκαν για εμάς μέσα από συνεντεύξεις που πήρε ο Ευθύμης από κάποιους ανθρώπους. Ό,τι ακούγεται στο έργο είναι βιογραφικό. Φωτο: Isa Schneider


• Αγαπώ πολύ τον άνθρωπο και δεν θέλω να κάνω αυτόν το διαχωρισμό. Όσο αγαπώ τη γυναίκα και τη δύναμή της, άλλο τόσο αγαπώ τον άντρα, τη δύναμη και την αδυναμία του. Όμως στην ελληνική κοινωνία υπάρχει ο διαχωρισμός και η τάση για το ανώτερο και το κατώτερο, οπότε προφανώς στις σχέσεις μου, στην οικογένειά μου, στην ομάδα και στην τέχνη μου, θέλω να εξισορροπούνται τα πράγματα. Δεν ξέρω τι μπορούμε να καταφέρουμε μέσα από το θέατρο, αλλά τουλάχιστον μπορούμε να θέτουμε ερωτήματα, να σπάμε τα δεδομένα μας, να βλέπουμε λίγο αλλιώς τα πράγματα, να αγαπάμε τον άνθρωπο και να τον αφήνουμε να κάνει το καλύτερό του. Να υπάρχουν φωνές διαφορετικές σε κάθε επίπεδο, στο φύλο, αλλά και στη φυλή, στη σεξουαλικότητα... Να μην περιστρέφονται όλα γύρω από το δίπολο άντρας - γυναίκα.

Με ξεπερνάει η στενομυαλιά του ανθρώπου. Και οι απόψεις! Έχουμε πάρα πολλές απόψεις στην Ελλάδα, θεωρούμε ότι υπάρχουμε επειδή έχουμε άποψη. Τουλάχιστον εγώ, όσο μεγαλώνω, γίνομαι όλο και πιο διαλλακτική, μου φαίνονται όλα σχετικά, προσπαθώ να ακούω το οτιδήποτε, την αδυναμία του άλλου. Οχυρώνονται οι άνθρωποι πίσω από μια ταυτότητα, μια κοινωνική υπόσταση, μια φορεμένη φωνή ή αμφίεση. Όλο αυτό είναι τόσο εγκλωβιστικό. Μου φαίνονται πιο ελκυστικοί οι άνθρωποι που αφήνουν να φαίνονται οι ρωγμές τους.


• Και τώρα, προχθές, με το συλλαλητήριο, βία, φανατισμός. Λίγο αν πας πίσω τον εαυτό σου, λίγο αν ανοίξεις τον άλλον, δεν μπορεί να μη βρεις μια δίοδο επικοινωνίας, ακόμα και χαράς, στη συνύπαρξη. Όσον αφορά το Μακεδονικό, ο φανατισμός με αηδιάζει, μου φαίνεται πάρα πολύ ξένος. Τείνω να λέω ότι αυτό ήταν ένα πρόβλημα που κάποια στιγμή έπρεπε να λυθεί με κάποιον τρόπο και ότι καλώς θα λυθεί. Αυτό δεν έχει να κάνει με την ταυτότητα και την πατρίδα. Μένω όμως να παρατηρώ τον φανατισμό, τον διχασμό και την πόλωση που προκαλείται πια πανεύκολα. Και αναρωτιέμαι πώς αφήνονται τόσο εύκολα οι άνθρωποι σε αυτό. Γιατί φωνάζεις έτσι; Τι θα καταφέρεις; Αυτή η κοινωνική πόλωση στρέφεται εναντίον του ίδιου σου του εαυτού.

Πώς οχυρώνομαι; Δεν μπορώ να ζήσω με μεγάλη ευκολία, ούσα σε μια τέτοια καθημερινότητα. Προσπαθώ να κρατήσω με διάφορους τρόπους ζωντανή την πίστη μου στον άνθρωπο και στην τέχνη, στην ανάγκη για τέχνη, γι' αυτό το κάτι το υπερβατικό, το κάτι άλλο, για μια άλλη ουσία. Είμαι αισιόδοξη σε σχέση με αυτό, ότι η τέχνη, το θέατρο, η μουσική, είναι εκεί για να μαλακώνουν, να γλυκαίνουν την καρδιά των ανθρώπων ώστε να μπορούν να αντεπεξέρχονται και να επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με τα πράγματα και την καθημερινότητα. Πιστεύω στον άνθρωπο και στη δύναμή του και αυτό που με φοβίζει περισσότερο απ' όλα είναι η εσωτερική ακινησία. Αυτό με τρομοκρατεί: άνθρωποι που παραιτούνται, σε όποιο επίπεδο κι αν βρίσκονται, όπου κι αν κινούνται.

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Μου αρέσει η Ελλάδα. Παρ' όλα τα στραβά, έχουμε κάτι ωραίο και σχετικά εύκολο στην καθημερινότητά μας και στις σχέσεις με τους ανθρώπους. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Μου αρέσει η Ελλάδα. Παρ' όλα τα στραβά, έχουμε κάτι ωραίο και σχετικά εύκολο στην καθημερινότητά μας και στις σχέσεις με τους ανθρώπους. Επιλέγω ξανά και ξανά να το παλεύω εδώ. Αναζητώ καθημερινή σχέση με τη φύση, την έχω ανάγκη. Με το που θα έχω λίγο χρόνο, θα έρθω εδώ, στου Φιλοπάππου, ή θα πάω στα τριγύρω βουνά και στη θάλασσα. Αλλιώς, κυκλοφορώ με τους φίλους μου, που είναι λίγοι και καλοί, στα Πετράλωνα, στα Εξάρχεια, στο Σύνταγμα... Δεν είμαι άνθρωπος της παρέας, δεν το 'χω κάνει ποτέ στη ζωή μου το να βγαίνω και να κάνω παρέα με πολλούς ανθρώπους. Είμαι αρκετά μοναχική και έχω ανάγκη από ησυχία.

Με χαλάει πολύ η φασαρία κάθε είδους και η βρόμα. Δεν είμαι ακριβώς της πόλης, αν με έβαζες να ζήσω σε μια γειτονιά με πολυκατοικίες απέναντι νομίζω ότι θα πάθαινα κατάθλιψη πάρα πολύ γρήγορα. Εξού και διάλεξα να πάω στον Νότο της Γαλλίας και όχι στο Παρίσι. Αυτή η απομόνωση με θλίβει, ακόμα και να τη βλέπω στους άλλους. Θα μου άρεσε πολύ να ζήσω και να δουλέψω αλλού, αποκεντρωμένα, σε νησί, στην εξοχή... Πέρσι το καταφέραμε, με πρωτοβουλία του Θοδωρή Γκόνη. Μείναμε στην Καβάλα για έναν ολόκληρο μήνα για τις Χοηφόρες. Είναι κάτι που έχω πάντα ανοιχτό στο μυαλό μου ως ενδεχόμενο και θα ήθελα να δημιουργήσω τις συνθήκες γι' αυτό.


• Είμαι σε μια αρκετά ανάλαφρη περίοδο και κάπως αισθάνομαι έτοιμη να δοκιμάσω πράγματα με κέφι και με αλαφράδα. Είχα την τάση ή να κλείνομαι ή να σοβαρεύω, να σκοτεινιάζω. Τώρα είμαι σε ορεξάτη φάση, συντροφική, έχω αρκετά χρόνια τη σχέση μου με τον Jan Van, είμαστε 13 χρόνια μαζί. Τους αγαπώ τους μουσικούς, είναι ένας πολύ ωραίος κόσμος.


• Παράλληλα, βγαίνω από μια δύσκολη χρονιά γιατί έχασα τη μητέρα μου πριν από έναν χρόνο. Η μαμά είναι πάντα η μαμά και άμα φύγει, είσαι χωρίς μαμά. Ξεκίνησα για πρώτη φορά στη ζωή μου ψυχοθεραπεία και, παραδόξως, αισθάνομαι ένα άνοιγμα, μια απελευθέρωση. Και λιγότερο φόβο με τα καλλιτεχνικά. Δεν είναι εύκολο να κάνεις θέατρο στην Ελλάδα. Παρ' όλα αυτά, θέλω πράγματα με σωστούς όρους πια, ωραίες παραγωγές και συνεργάτες, το θεωρώ αναγκαίο. Δεν αφήνω αυτό το σύστημα και τις δυσκολίες να με βαραίνουν. Δεν το φοβάμαι. Και το ρίσκο, επίσης, το αναζητώ: μέσα σε αυτήν τη μαυρίλα που ζούμε και σε αυτή την πόλωση να πηγαίνουμε κόντρα στους όρους της αγοράς και στην περιρρέουσα κανονικότητα. Ακριβώς επειδή θέλω κάθε μου δουλειά να εκπλήσσει κι εμένα την ίδια.


• Ο Αληθινός που κάναμε πέρσι στο Πόρτα είχε μια πάρα πολύ ιδιαίτερη συνθήκη, δεν ήταν ακριβώς θεατρική δουλειά, ήταν σαν μια μουσική περφόρμανς. Πολύ κλειστό, εσωστρεφές πράγμα, και απέτυχε. Ήρθε μετά από μια μεγάλη παραγωγή, τη Θεία Κωμωδία, στη Στέγη. Ήταν πολύ απελευθερωτικό να έχω το δικαίωμα κι εγώ και οι συνεργάτες μου να ασχοληθούμε με κάτι που φαντάζει «κουλό» και να μπορεί κάλλιστα να αποτύχει. Εξάλλου, πρέπει ό,τι κάνουμε να απευθύνεται, ντε και καλά, σε ένα τρομερά ευρύ κοινό; Ε, όχι, δεν πρέπει!

Η Αργυρώ Χιώτη βρίσκει πολύ απελευθερωτικό το δικαίωμα στην αποτυχία Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ιnfo

Αργυρώ Χιώτη / ομάδα VASISTAS - «Απολογίες 4&5» του Ευθύμη Φιλίππου

Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη

Με τους: Εύη Σαουλίδου, Ευθύμη Θέου, Φιντέλ Ταλαμπούκα

Χορός: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ματίνα Περγιουδάκη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Ελένη Βεργέτη, Αργυρώ Χιώτη.

Αγγλικανική Εκκλησία «Άγιος Παύλος» (Φιλελλήνων 27, Σύνταγμα). 28 & 29/1, 5/2, 11 & 12/2, 18/2, 21:00

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αριάν Λαμπέντ και ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου

Οθόνες / Η Αριάν Λαμπέντ και ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου

Ποιον ρόλο υποδύεται στη νέα, πολυσυζητημένη ταινία η ταλαντούχα ηθοποιός; Πώς βιώνει την ελληνική κρίση, που θέλει να την αποκαλεί «ευρωπαϊκή», και ποια είναι η επόμενη μεγάλη ταινία στην οποία συμμετέχει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ