Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Είναι η πρώτη φορά που σκηνοθετώ στην Πειραιώς και είμαι συγκινημένη γιατί έχουν προηγηθεί οκτώ-εννιά χρόνια που δούλευα εδώ στην ταξιθεσία κάθε καλοκαίρι». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Ελεάνα Τσίχλη

Ένα μυθιστόρημα του Αργεντινού συγγραφέα Ρομπέρτο Αρλτ που γράφτηκε πριν από περίπου εκατό χρόνια γίνεται από την Ελεάνα Τσίχλη μια επίκαιρη παράσταση που μιλάει για τους «τρελούς» του σήμερα.

Το 1929 έγινε το οικονομικό κραχ, ακριβώς πριν από αυτό είχε γράψει ο Ρομπέρτο Αρλτ το μυθιστόρημα Οι 7 τρελοί – δεν το γνώριζα. Με την παράσταση επιχειρούμε να συστήσουμε στο αθηναϊκό κοινό ένα κείμενο που δεν είναι γνωστό αλλά για μένα είναι τρομερά σύγχρονο. Μετά από αρκετά έργα που έχω αναλάβει από ανάθεση, ήθελα να κάνω κάτι που ανακάλυψα η ίδια και με εμπνέει.

Σε επαφή με το βιβλίο με έφερε η Έφη Γιαννοπούλου που υπογράφει τη μετάφρασή του. Όταν το διάβασα είπα ότι μια τέτοια ιστορία θα ήθελα να πω σήμερα. Διαθέτει κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα και προτείνει μια φόρμα που με ενδιαφέρει. Ήθελα να ασχοληθώ ξανά με το μυθιστόρημα γιατί θεωρώ πως από μόνο του ως είδος κάνει το αποτέλεσμα της παράστασης πιο πολιτικό. 

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου υπάρχει η ερώτηση «τι κάνουμε με τη ζωή μας». Αυτό χτύπησε μέσα μου και προχωρώντας είδα ότι ο Αρλτ δίνει πολλές απαντήσεις. Δημιουργεί τη συνθήκη των μεγαλουπόλεων, καθώς για πρώτη φορά το Μπουένος Άιρες μετατρέπεται σε μεγαλούπουλη, οι άνθρωποι χάνουν την ταυτότητά τους, τον προορισμό τους. Από κει και πέρα, ο άνθρωπος μικραίνει μπροστά στους ουρανοξύστες και το υπαρξιακό του ζήτημα μεγαλώνει.

Στο επίκεντρο ένας ήρωας, μαζί με άλλους μιας αντίστοιχης συνομοταξίας που μπορεί να διαβαστούν από κάποιους ως «τρελοί» επειδή ψάχνουν έναν τρόπο να καρπωθούν κάτι από τη ζωή που ζούνε. Εκεί έρχεται το επίκαιρο και το πολιτικό της γενιάς μου. Είμαστε μια γενιά που ακούμε για μέρες ευημερίας, βλέπουμε φωτογραφίες με μεγάλα τραπέζια από τα παλιά, ξεκινάμε με αυτή την προϋπόθεση, και καθώς συνειδητοποιούμε ότι δεν εκπληρώνεται, τρέχουμε, δουλεύοντας άπειρες ώρες, χάνοντας τον προσωπικό μας χρόνο και τη χαρά μας, προσπαθώντας να γίνουμε καλύτεροι σε όλα.

Οι «τρελοί» σήμερα είμαστε όλοι εμείς που κινούμαστε, αγχωνόμαστε, κλαίμε, απογοητευόμαστε, σκεφτόμαστε πατέντες που δεν υπήρχαν για να βρούμε την «τρύπα» στην αγορά, επινοούμε πράγματα που δεν συμβαίνουν σαν παυσίπονα στην ύπαρξή μας.

Είναι η πρώτη φορά που σκηνοθετώ στην Πειραιώς και είμαι συγκινημένη γιατί έχουν προηγηθεί οκτώ-εννιά χρόνια που δούλευα εδώ στην ταξιθεσία κάθε καλοκαίρι. Την έχω ζήσει από άλλη πλευρά, την έχω αγαπήσει, έχω μάθει θέατρο εδώ. Η μέρα που τελείωσα τη δραματική σχολή ήταν η πρώτη μου μέρα δουλειάς στην Πειραιώς 260. 

Οι 7 τρελοί
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ρομπέρτο Αρλτ
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Παίζουν: Μιχάλης Βαλάσογλου, Στέλλα Βογιατζάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Γιάννης Καράμπαμπας, Γιώργος Κριθάρας, Γιώργος Σύρμας, Φιντέλ Ταλαμπούκας
Πειραιώς 260 (Ε)
24/6-26/6, 21:00

Γιώργος Κουτλής

Με τη φόρα της μεγάλης του χειμερινής επιτυχίας με τους «Παίκτες» και ενώ έχει μόλις ανακοινωθεί ότι θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου την ερχόμενη σεζόν, ο Γιώργος Κουτλής επέλεξε ένα έργο της Σάουμπινε για την πρώτη του σκηνοθεσία στην Πειραιώς 260.

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Μου αρέσουν πολλά και διαφορετικά πράγματα και στη μουσική που ακούω και στο φαγητό που τρώω. Επομένως και στην τέχνη μου θέλω να κάνω διαφορετικές επιλογές». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αυτό το έργο το έχει γράψει ένας από τους βασικούς δραματουργούς του Όστερμαϊερ και της Σάουμπινε. Γράφτηκε το 2008, ανέβηκε κατευθείαν στη Γερμανία και μετά παίχτηκε στην Αγγλία και σε άλλες χώρες. Μου αρέσει πολύ αυτός ο συγγραφέας. Κάπως, διαβάζοντάς τον, έπεσα πάνω στο Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι και είπα «δεν είναι δυνατόν». Κάθε σελίδα επιφύλασσε κάτι νέο σε επίπεδο δραματουργίας, φόρμας, ιδεών.

Κάποιος πέφτει σε ένα πολύ σκοτεινό και παράλογο σύμπαν, με ανθρώπους που θέλουν να τον φάνε, που σκοτώνονται και ξαναζωντανεύουν. Βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο. Δεν θυμάται από πού ήρθε και πού πάει. Το μόνο που θυμάται είναι ότι ήταν Αύγουστος, νύχτα, με ζέστη, και έτρωγε μύδια με κάτι φίλους του.

Είναι καθαρά καφκικό όλο το σκηνικό. Όπως στη Δίκη υπάρχει ο Κ (από τον Κάφκα), αυτός είναι ο Μ, από τον Μάγενμπουργκ. Σαν να ήρθε από μια κανονικότητα σε ένα σύμπαν όπου διαπιστώνουμε στην πορεία ότι έχει συντελεστεί κάποια κλιματική καταστροφή: δεν υπάρχει φαγητό και τρώνε ο ένας τον άλλο. 

Στο διάστημα της καραντίνας βλέπαμε πράγματα στην τηλεόραση, και δυστυχώς τα βλέπουμε ακόμα, π.χ. στη Σαγκάη, που ξεπερνάνε κάθε εφιάλτη. Μάλλον το 2008, που γράφτηκε, το έργο αναφερόταν περισσότερο στον παραλογισμό σχετικά με τις τρομοκρατικές επιθέσεις που συνέβαιναν τότε στην Ευρώπη, και τον κανιβαλίζει με τέτοιο χιούμορ και υπερβολή που νιώθεις ότι λυτρώνεσαι.

Στην πραγματικότητα όμως είναι ένα δυστοπικό λαβ στόρι. Είναι η πρώτη φορά που κάνω ένα ρομαντικό έργο, αλλά αυτό το ρομαντικό στοιχείο προκύπτει αφού περάσει διά πυρός και σιδήρου. Ο τρόπος του Μάγενμπουργκ είναι πολύ σύγχρονος και εμπεριέχει από σπλάτερ μέχρι «South Park» και video games, είναι αρκετά κοντά στο χιούμορ μου και σε αυτά που μου αρέσει να κάνω στη σκηνή.

Μου αρέσουν πολλά και διαφορετικά πράγματα και στη μουσική που ακούω και στο φαγητό που τρώω. Επομένως και στην τέχνη μου θέλω να κάνω διαφορετικές επιλογές. Αυτό εδώ θα είναι κάτι πολύ πιο εικαστικό σε σχέση με τους Παίκτες. Το Φεστιβάλ σού δίνει τη δυνατότητα να εκτονωθείς μέσα σε τέσσερις μέρες με υλικά που στα ιδιωτικά θέατρα μπορεί να μην έχεις. Θα έχει πολύ fun, πολύ χώμα, πολύ αίμα, σαν ρόλερ κόστερ με φωτεινό, ρομαντικό φινάλε.

Ο σκυλος, η νυχτα και το μαχαιρι του Μαριους φον Μαγενμπουργκ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
Παίζουν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Θάνος Λέκκας, Βασίλης Μαγουλιώτης
Πειραιώς 260 (Η)
18/7-21/7, 21:00

Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος

Με την τοποθέτηση της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή σε ένα σύγχρονο δυστοπικό πλαίσιο επιλέγει να μιλήσει για το τώρα ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος, ένας δημιουργός που μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας.

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Κι εγώ τη σιχαινόμουν στο σχολείο την Αντιγόνη, μέχρι που άρχισα να ψάχνω τρόπους να τη δω διαφορετικά». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ούτε στο μέλλον ούτε στο παρελθόν. Χρησιμοποιούμε ένα κλασικό έργο και φτιάχνουμε έναν κόσμο που φαίνεται να προέρχεται από το μέλλον για να μιλήσουμε για το τώρα.

Κι εγώ τη σιχαινόμουν στο σχολείο την Αντιγόνη, μέχρι που άρχισα να ψάχνω τρόπους να τη δω διαφορετικά. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αρχαία θεατρικά κείμενα για να μιλήσεις για το τώρα. Και ο Σοφοκλής χρησιμοποίησε μια παλιά ιστορία και την ανέπτυξε με έναν δικό του τρόπο. Στην ουσία κι αυτός διασκευή έκανε πάνω σε έναν παλιό μύθο για να μιλήσει για κάτι που συνέβαινε εκείνη την εποχή στην Αθήνα.

Και για τον Σαίξπηρ συνέχεια βγαίνουν νέα στοιχεία, ότι τα έργα του ήταν κλεμμένα από άλλες ιστορίες, αλλά αυτό δεν έχει σημασία, γιατί το θέμα είναι τι έκανε εκείνη τη στιγμή για την εποχή του με το υλικό που είχε και πώς το ξαναέγραψε. Οπότε κι εμείς δεν πειράζουμε το κείμενο, το χρησιμοποιούμε ολόκληρο στη μετάφραση του Νίκου Παναγιωτόπουλου, αλλά προσπαθούμε να το «σκάψουμε». 

Προσπαθούμε, λοιπόν, να μεταφράσουμε θεατρικά τι σήμαινε δημόσιος λόγος τότε, προσαρμόζουμε αυτή την έννοια για να την καταλάβουμε ξανά. Τι είναι και τι δεν είναι στον αέρα, τι φαίνεται και τι δεν φαίνεται, τι είναι εικονικό και τι πραγματικό σε μια κυβέρνηση του Κρέοντα. Ο ίδιος επιλέγει να φτιάξει μια κυβέρνηση που συμπυκνώνει όλες τις εξουσίες, μαζί με τα ΜΜΕ, με απόλυτη διαφάνεια, κι έτσι επιβάλλει έναν νέο τρόπο διακυβέρνησης που είναι συγκεντρωτικός και ελεγχόμενος.

Με αυτή την τακτική υπάρχει τόση πληροφόρηση που τίποτα δεν κρατάει πολλή ώρα, έρχεται κάτι καινούργιο, ξεχνάμε, πάμε παρακάτω. Όλα γίνονται σχετικά, όλα είναι ψέματα, όλοι διεφθαρμένοι, όλοι το ίδιο, οπότε αποπροσανατολιζόμαστε και αδρανούμε. 

Αντιγόνη του Σοφοκλή
Σκηνοθεσία - Δραματουργική επιμέλεια: Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος
Παίζουν: Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Κίττυ Παϊταζόγλου, Ελένη Καραγιώργη, Χριστίνα Δαλαμάγκα, Φοίβος Παπακώστας, Βίκυ Κυριακουλάκου, Λάμπρος Γραμματικός
Χορός: Δανάη Λουκάκη, Γιώργος Μπινιάρης, Ντέμπορα Οντόγκ, Βασίλης Καλφάκης, Ντίνος Γκελαμέρης, Νέγρος του Μοριά, Ζωή Δρακοπούλου
Πειραιώς 260 (Η)
5/7-7/7, 21:00

Γιούλα Μπούνταλη

Μια αληθινή ιστορία γυναικείας χειραφέτησης και πρώιμου αυθόρμητου φεμινισμού από την ελληνική επαρχία εμπνέει τη Γιούλα Μπούνταλη να γράψει ένα δικό της έργο για τη δεύτερη σκηνοθεσία της στην Πειραιώς 260.

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Το πώς μεγαλώνουν τα κορίτσια και τα αγόρια στην κοινωνία μας είναι ένα πράγμα φορετό». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το έργο βασίζεται σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και στις αρχές του ’60 στο Μεσολόγγι – άντλησα υλικό από σχετική έρευνα που είχε γίνει. Συνδέομαι με την περιοχή γιατί από κει κατάγεται η μητέρα μου και εκεί περνούσα τα παιδικά μου καλοκαίρια. Έχω παίξει και στην ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών, της οποίας συνυπέγραφα και το σενάριο.

Κάτι με τραβάει στη λίμνη και τον βούρκο του Μεσολογγίου. Μου βγαίνει μια ψυχική κατάσταση πολύ αληθινή που έχει να κάνει με το νερό, τις αντανακλάσεις και τη στασιμότητα. Έχει φως και βρομιά ταυτόχρονα, ο ουρανός καθρεφτίζεται σε αυτά τα ήσυχα νερά, υπάρχει όλη η ομορφιά και η χάρη του κόσμου, και την ίδια στιγμή υπάρχει η λάσπη, το χώμα, που μπορεί να σε βουλιάξει. 

728
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Η Άνοιξη είναι μια ιστορία αυθόρμητης νεανικής αντίδρασης σε ένα τεχνητό κοινωνικό κατεστημένο. Το πώς μεγαλώνουν τα κορίτσια και τα αγόρια στην κοινωνία μας είναι ένα πράγμα φορετό.

Παρότι διαδραματίζεται σε μια περίοδο που η υπακοή, η υποταγή στις νόρμες θεωρείται δεδομένη για τους μαθητές, ειδικά για τις μαθήτριες, αυτές, χωρίς να είναι δηλωμένες επαναστάτριες, αντιδρούν με την ορμή που τους δίνει η αγάπη για τα μαθηματικά, τη φυσική, τη χημεία και για ένα μέλλον που δεν έχει να κάνει με τα φύλα αλλά με τα φυσικά τους ταλέντα, ενώ τις παρακινούν να ακολουθήσουν τα παραδοσιακά γυναικεία επαγγέλματα: κοπτική-ραπτική, οικιακή οικονομία δηλαδή, γραμματέας, νοσοκόμα, και βέβαια τον ρόλο της συζύγου και της μάνας.

Αυτό το στερεότυπο υπάρχει ακόμα: παρότι από τα πανεπιστήμια αποφοιτούν σχεδόν τόσοι άνδρες όσες και γυναίκες, στον χώρο εργασίας δεν έχουμε αντίστοιχη ποσόστωση. Το στερεότυπο αυτό προέρχεται από διάφορες δεισιδαιμονίες που έλεγαν ότι η γυναίκα δεν μπορεί να ασχοληθεί με αυτές τις επιστήμες. 

Άνοιξη
Κείμενο - Σκηνοθεσία: Γιούλα Μπούνταλη
Παίζουν: Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Έλη Δρίβα, Βασίλης Καραμπούλας, Εριέττα Κέλλη, Χριστίνα Κυπραίου, Κώστας Μπερικόπουλος, Μαριάννα Μποζαντζόγλου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Ζωή Σιγαλού
Πειραιώς 260 (Ε)
2/7-4/7, 21:00 

Γιώτα Αργυροπούλου

Ένας Νεανικός Σεισμός έρχεται στην Πειραιώς, με 14 έφηβους ερμηνευτές να μιλούν θεατρικά για τα ζητήματα που τους απασχολούν, υπό την καθοδήγηση της Γιώτας Αργυροπούλου και της ομάδας blindspot. 

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
«Μέσα από την έρευνά μου και έχοντας δουλέψει ήδη με εφήβους, με ενδιέφερε πολύ το άλλο προφίλ αυτής της γενιάς, αυτό της πολιτικής συμμετοχής. Με εξέπληξε θετικά το ότι είδα ό,τι περίμενα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κάναμε ένα οpen call για εφήβους με το Φεστιβάλ Αθηνών και ξαφνικά έγινε χαμός, είχαμε πολλές συμμετοχές. Κάναμε για δυο μέρες δημιουργικά εργαστήρια, γιατί δεν ήθελα να κάνω ακροάσεις – είναι λίγο άγριες γι’ αυτή την ηλικία.

Μου έκανε τρομερή εντύπωση πόσους προβληματισμούς έχουν οι νέοι σήμερα, πώς αισθάνονται. Μέσα από την έρευνά μου και έχοντας δουλέψει ήδη με εφήβους, με ενδιέφερε πολύ το άλλο προφίλ αυτής της γενιάς, αυτό της πολιτικής συμμετοχής. Με εξέπληξε θετικά το ότι είδα ό,τι περίμενα. Πολλά παιδιά με ευαισθησία, άποψη για το τι συμβαίνει σήμερα, για θέματα πολιτικά, κοινωνικά, οικολογικά. Πράγματα που εμείς, ως ενήλικες, συχνά τα προσπερνάμε.

Αυτά τα παιδιά έχουν πραγματική αγωνία για το τι θα γίνει μετά, γιατί ο κόσμος που παραλαμβάνουν είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από αυτόν που παραλάβαμε εμείς. Μπορεί να είναι παιδιά, να κάνουν πλάκες, να έχουν κόλλημα με τα social media –που βέβαια τα χρησιμοποιούν με τρόπους που εμείς δεν φανταζόμαστε–, όμως το θέμα της επιβίωσης δεν το ξεχνάνε. Είναι χαρούμενα αλλά και προβληματισμένα.

Πυρκαγιές, θάνατοι νέων, δολοφονίες, το θέμα του Αλέξανδρου, του Ζακ (που δεν ονομάζονται στην παράστασή μας, αλλά θέλαμε να τα θέσουμε ως πλαίσιο, ως αφετηρία), το θέμα της ρευστότητας του φύλου, αυτά είναι μέρος της ζωής τους, δεν είναι μόδες. Τα παιδιά αυτά είναι πιο ελεύθερα, παρόλο που το πλαίσιο γύρω τους είναι απειλητικό. Λένε ιστορίες για το θέμα της ασφάλειας στην πόλη, δεν νιώθουν ασφαλή στην Αθήνα.

Καταλήξαμε λοιπόν σε δεκατέσσερις ερμηνευτές με μεγάλη δυσκολία. Το Youthquake από μόνο του, πέρα από το ότι είναι ηχηρή λέξη, σημαίνει πολλά. Τέθηκε επίσημα ως λέξη το 2017, βλέποντας ότι οι νέοι θέλουν να αλλάζουν τα πράγματα. Το υλικό της παράστασης είναι ενδεικτικό του τρόπου που δουλέψαμε, ένας συνδυασμός κειμένων δικών τους και δικών μου.

Τους ακούω. Δεν έχει συμβιβαστεί κανείς, ούτε εγώ, καλλιτεχνικά, ούτε τα παιδιά. Καλούμαι να φτιάξω έναν κόσμο που ανταποκρίνεται σε αυτό που είναι τα παιδιά αλλά και να με ικανοποιεί αισθητικά, να αρέσει και σε εκείνα και σ’ εμένα. Να μπορούν να τον παρακολουθήσουν και έφηβοι και ενήλικες. Δεν ωραιοποιούμε καταστάσεις.

Youthquake
blindspot theatre group
Σύλληψη / δημιουργία – Σκηνοθεσία: Γιώτα Αργυροπούλου
Πειραιώς 260 (Ε)
19/7-21/7, 19:30

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Κουτλής: «Τα καλά πράγματα μαθαίνονται από στόμα σε στόμα»

Θέατρο / O Γιώργος Κουτλής και ο μεγάλος θόρυβος που προκαλεί στη θεατρική Αθήνα

Γνωριμία με τον νεαρό σκηνοθέτη που φέτος, με τους «Παίχτες» του Γκόγκολ, τη δεύτερη μόλις παράσταση που σκηνοθετεί στην Ελλάδα, έχει καταφέρει μέσα σε λίγα Δευτερότριτα να προκαλέσει τρομερή εντύπωση, από στόμα σε στόμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Θέατρο / Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά στη LiFO για το φετινό, φιλόδοξο πρόγραμμα της διοργάνωσης, για τις τεράστιες δυσκολίες των προηγούμενων δύο ετών, για τους νεωτερισμούς που επιχείρησε να φέρει στον θεσμό και κάνει έναν μικρό απολογισμό, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εθνικό Θέατρο: Τι θα δούμε το καλοκαίρι και τον επόμενο χειμώνα και η επανειτουργία της Πειραματικής Σκηνής

Θέατρο / Εθνικό Θέατρο: Τι θα δούμε το καλοκαίρι και τον επόμενο χειμώνα - επαναλειτουργία της Πειραματικής Σκηνής

Δυο παραστάσεις στην Επίδαυρο, ένα πλουραλιστικό ανοιχτό και φιλόξενο πρόγραμμα για τον χειμώνα, την επαναλειτουργία του Διεθνούς Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος και της Πειραματικής Σκηνής ανακοίνωσε ο Γιάννης Μοσχος αφιερώνοντας το πρόγραμμα στους εργαζόμενους του Εθνικού.
THE LIFO TEAM
Γιάννης Νιάρρος

PORTRAITS 2022 / Γιάννης Νιάρρος: «Αναγνωρίζω τον ανταγωνισμό του ανδρικού φύλου, του άντρα κόκορα»

Φοβερά αστείος και ταλαντούχος, έξυπνος, μανιακός με την τζαζ, αυτοαναφορικός, αλλά και ιδιοσυγκρασιακός όπως οι αληθινοί καλλιτέχνες, ο Γιάννης Νιάρρος είναι από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του. Από το «Στέλλα Κοιμήσου» και το «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα» μέχρι τους «Παίκτες» η διαδρομή του στο θέατρο είναι εντυπωσιακή και το μέλλον υπόσχεται μεγαλύτερους θριάμβους –με νέα ιδιότητα, ως μουσικός– στη θεατρικη εκδοχή του «Σπιρτόκουτου» του Οικονομίδη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ