«Αυτόχειρες Παρθένοι»: Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τζέφρυ Ευγενίδη ξαναζεί στο Φεστιβάλ Αθηνών

«Αυτόχειρες Παρθένοι»: Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τζέφρυ Ευγενίδη ξαναζεί στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Θυμίζοντας έντονα χορό αρχαίας τραγωδίας, οι διαφορετικές τους απόψεις ξεδιπλώνονται με τρόπο εκκωφαντικό, αποκαλύπτοντας τα κρυμμένα σκοτάδια της μικρής κοινότητας. Φωτο: Judith Buss
0

Τα ξανθά μαλλιά που περιέβαλλαν με τρόπο απειλητικό και αισθαντικό, όπως ακριβώς οι ηρωίδες του Ευγενίδη στην πρώτη έκδοση του βιβλίου, το εντυπωσιακό εξώφυλλο σε αιχμαλώτιζαν για πάντα, εισάγοντάς σε στον γοητευτικά τρομακτικό τους κόσμο. Όσα χρόνια κι αν περάσουν, οι Αυτόχειρες Παρθένοι του Τζέφρυ Ευγενίδη θα στοιχειώνουν τα όνειρα, που, από τότε που γράφτηκε το βιβλίο, έπαψαν να είναι αθώα. Γράφοντας το βιβλίο στις αρχές της δεκαετίας του '90, ο Ελληνοαμερικανός συγγραφέας άνοιξε τον δρόμο για μια σειρά από μυθιστορήματα με άξονα την ταυτότητα, τη σεξουαλικότητα, τον έρωτα και τον θάνατο, θέματα που κανείς δεν έθιγε μέχρι τότε, ειδικά στις άγουρες ηλικίες.

Ο προκλητικός τίτλος Αυτόχειρες Παρθένοι (The Virgin Suicides) καθιστά φανερή αυτήν τη σύνδεση, καθώς η ιστορία φέρνει στο φως την υπόθεση της αυτοχειρίας των πέντε κοριτσιών –όλα μέλη της οικογένειας Λίσμπον– που σόκαρε τη συντηρητική κοινότητα του Γκρος Ποντ στο Μίτσιγκαν. Ακριβώς επειδή εκείνες δεν ζουν πλέον για να αφηγηθούν την ιστορία τους, με έναν έξυπνο, πολυφωνικό τρόπο ο Ευγενίδης βάζει τα αγόρια που τις συναναστράφηκαν να καταθέσουν όλα όσα ξέρουν για την ιστορία. Θυμίζοντας έντονα χορό αρχαίας τραγωδίας, οι διαφορετικές τους απόψεις ξεδιπλώνονται με τρόπο εκκωφαντικό, αποκαλύπτοντας τα κρυμμένα σκοτάδια της μικρής κοινότητας.

Αναπόφευκτα, οι Αυτόχειρες Παρθένοι δεν μπορούσαν παρά να τροφοδοτήσουν πολλαπλά την ποπ κουλτούρα, εμπνέοντας τη Σοφία Κόπολα στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο και τρέφοντας παράλληλα κοριτσίστικα, δαντελένια όνειρα.

Μέχρι το τέλος, ο (μετα)μοντέρνος, πολυπρισματικός τρόπος του συγγραφέα δεν αφήνει κανέναν στη θέση του, κάνοντας τον αναγνώστη να ανατριχιάσει με τις τρομακτικές λεπτομέρειες, που ενίοτε δίνουν στο μυθιστόρημα τα χαρακτηριστικά ενός θρίλερ, και αφήνοντας την ιστορία ανοιχτή ερμηνευτικά.

«Αυτόχειρες Παρθένοι»: Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τζέφρυ Ευγενίδη ξαναζεί στο Φεστιβάλ Αθηνών Facebook Twitter
Η πολυφωνική αφήγηση δίνει σήμερα το έναυσμα στη Σουζάννε Κέννεντυ, μία από τις σημαντικότερες παρουσίες του γερμανικού θεάτρου, να πειραματιστεί με τον δικό της τρόπο, μεταφέροντας το βιβλίο στον δικό της μετα-παραστατικό κόσμο. Φωτο: Judith Buss


Αναπόφευκτα, οι Αυτόχειρες Παρθένοι δεν μπορούσαν παρά να τροφοδοτήσουν πολλαπλά την ποπ κουλτούρα, εμπνέοντας τη Σοφία Κόπολα στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο και τρέφοντας παράλληλα κοριτσίστικα, δαντελένια όνειρα. Το αποτέλεσμα ήταν μια μοντέρνα, ολόφρεσκη, πλην όμως φασματική ταινία, με τη μουσική των Air να ντύνει μοναδικά τα πλάνα. Αυτή δεν ήταν η μοναδική μεταφορά του βιβλίου στο σινεμά ή στο θέατρο. Η πολυφωνική αφήγηση δίνει σήμερα το έναυσμα στη Σουζάννε Κέννεντυ, μία από τις σημαντικότερες παρουσίες του γερμανικού θεάτρου, να πειραματιστεί με τον δικό της τρόπο, μεταφέροντας το βιβλίο στον δικό της μετα-παραστατικό κόσμο.

Ο Ευγενίδης έμεινε αρκετά χρόνια στο Βερολίνο, επηρεάζοντας με πολλαπλούς τρόπους νέους δημιουργούς που είχαν δει στα συγγραφικά του εγχειρήματα διαφορετικούς τρόπους καλλιτεχνικής προσέγγισης. Με ένα νέο βλέμμα πάνω στο βλέμμα, αφήγηση πάνω στην αφήγηση, η Γερμανίδα δημιουργός κατασκευάζει έναν ασφυκτικό κόσμο που διαμορφώνεται με βάση την ηδονοβλεπτική περιέργεια και την ανοιχτή ερμηνεία όλων όσοι παρακολουθούν τις απελπισμένες ζωές των κοριτσιών.

Σε αυτόν φαίνεται να προσιδιάζουν οι μεταφυσικές αναπαραστάσεις των Νεκρών της θιβετιανής Βίβλου και τα κείμενα του Αμερικανού ψυχολόγου και γκουρού του LSD Τίμοθι Λίρι που χρησιμοποιεί η Κέννεντυ. Το έργο αποτελεί συμπαραγωγή της Münchner Kammerspiele και της Volksbühne και θα παρουσιαστεί στην Πειραιώς 260.

 

To τρέιλερ της παράστασης

Info:

Αυτόχειρες Παρθένοι

Σουζάννε Κέννεντυ

Πειραιώς 260 (Η)

4-5 Ιουλίου, 21:00

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι C. for Circus αναζητούν στις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου αναλογίες με τη βία της καθημερινότητας

Θέατρο / Οι C. for Circus αναζητούν στις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου αναλογίες με τη βία της καθημερινότητας

Η Ειρήνη Μακρή και ο Παύλος Παυλίδης, δύο εκ των μελών της πολυπληθούς θεατρικής ομάδας, σκηνοθετούν στο Φεστιβάλ Αθηνών το έργο του Ρωμαίου ποιητή, σχολιάζοντας την τρομακτική ανοχή που επιδεικνύουμε προς την καθημερινή βία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ανεβάζει τον «Οιδίποδα Τύραννο» στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Culture / Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ανεβάζει τον «Οιδίποδα Τύραννο» στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στο Αρχαίο θέατρο Δωδώνης, στα Γιάννενα, και μετά την παρουσίασή της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα συνεχίσει την περιοδεία της σε όλη την Ελλάδα.
THE LIFO TEAM
Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2019: Όλες οι δωρεάν εκδηλώσεις

Culture / Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2019: Όλες οι δωρεάν εκδηλώσεις

Θέατρο, χορός, φιλοσοφικοί περίπατοι και παραστάσεις σε απροσδόκητους χώρους είναι μερικές από τις εκδηλώσεις που οι φίλοι του Φεστιβάλ Αθηνών θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το καλοκαίρι με ελεύθερη είσοδο
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT