Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Ο Alvin Ailey μαζί με την Carmen de Lavallade (που εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις στα 90 της) ερμηνεύουν το “Dedication to José Clemente Orozco” του Lester Horton το1961.
0

Μετά την πρόσφατη παγκόσμια περιοδεία του Alvin Ailey American Dance Theater (που έκανε σταθμό και στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε), οι εκδηλώσεις που σηματοδοτούν την 60η επέτειο από την ίδρυση της φημισμένης ομάδας σύγχρονου χορού, κορυφώνονται εντός έδρας την ερχόμενη εβδομάδα με παραστάσεις αφιερωμένες στη μνήμη του μεγάλου χορευτή, χορογράφου και ακτιβιστή.

Μία από τις νέες χορογραφίες που θα παρουσιαστούν έχει τίτλο "The Call" («Η κλήση», αλλά και «Η κλίση» ενδεχομένως) και αποτελεί έμπνευση του 52χρονου χορογράφου της ομάδας, Ρόναλντ Μπράουν. Το έργο, που θα κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Τρίτη, αποτελεί την έβδομη χορογραφία του στα 20 χρόνια που βρίσκεται στις τάξεις του Ailey Dance Theater.

Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Με το "The Call", ο Μπράουν θέλησε να αποδώσει φόρο τιμής στη μνήμη του ανθρώπου που τον έφερε κοντά στον χορό πριν από τέσσερις δεκαετίες, όπως δήλωσε: «Όταν ήμουν οκτώ χρονών, πήγα με το σχολείο σε μια παράσταση της ομάδας, και μετά γύρισα σπίτι και έκανα τον πρώτο μου χορό».


Ήταν μια παράσταση του αριστουργήματος του Έιλι, "Revelations" του 1960, αυτή που οδήγησε τον μικρό στην αποκάλυψη ότι μπορεί «να αφηγηθεί ιστορίες μέσω της χορογραφίας», δημιουργώντας ακολούθως αυτοσχέδιες παραστάσεις χορού με τα ξαδέλφια του.

Συγχρόνως «οικείο» και «ανοιχτό», το "The Call" είναι φτιαγμένο για πέντε χορευτές μόνο και η μουσική που το υποστηρίζει αποτελεί ένα εκλεκτικό μίγμα Μπαχ, τζαζ και παραδοσιακής μουσικής από το Μάλι. Για να εμφυσήσει στους χορευτές τους την ιδέα που είχε για το κομμάτι, τους έδειχνε στις πρόβες φωτογραφίες του Έιλι να χορεύει με την Κάρμεν ντε Λάβαλαντ, μια από τις πρώτες παρτενέρ και συνεργάτιδές του, η οποία μάλιστα εξακολουθεί να εμφανίζεται σε παραστάσεις, στα 90 της.

Άλβιν Έιλι: Μια νέα χορογραφία - ερωτική επιστολή στον θρύλο του μοντέρνου χορού Facebook Twitter
Στο κέντρο, ο χορογράφος Ρόναλντ Μπράουν μαζί με τους χορευτές του Alvin Ailey American Dance Theater, στς πρόβες του "The Call".

Οι δυο τους είχαν γνωριστεί στα γυμνασιακά τους χρόνια στο Λος Άντζελες και ήταν εκείνη που τον έπεισε να παρακολουθήσει μαθήματα στην τάξη του χορογράφου Λέστερ Χόρτον, στην χορευτική ομάδα του οποίου και οι δύο κατέληξαν. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1954, ταξίδεψαν μαζί στη Νέα Υόρκη για να εμφανιστούν στο μιούζικαλ του Τρούμαν Καπότε «Το σπίτι των λουλουδιών». Η συνέχεια περιλαμβάνεται σε μερικές από τις πιο λαμπρές σελίδες της ιστορίας του μοντέρνου χορού με θλιβερό επιμύθιο τον θάνατο (από AIDS) του Άλβιν Έιλι τον Δεκέμβριο του 1989 σε ηλικία 58 χρονών.

«Είναι σαν ερωτική επιστολή αυτή η χορογραφία, σα να βαπτίζεσαι με την βαθιά αγάπη για τον Έιλι και όλους τους άλλους 'προγόνους'» λέει ο Ρόναλντ Μπράουν, «σα να τους κάνεις επίκληση να εμφανιστούν και να χορέψουν μαζί μας. Υπάρχει ένα τεράστιο προηγούμενο σωματικής αφήγησης το οποίο πρέπει να επενδυθούν οι χορευτές μου, και το γνωρίζουν και οι ίδιοι πολύ καλά».

Με στοιχεία από τους New York Times

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ