9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η σπαρακτική ερμηνεία του Νίκου Κουρή εκτοξεύει την παράσταση σε ένα επίπεδο σπάνιας συγκινησιακής φόρτισης. Φωτο: Αγγελική Κοκκοβέ
0

1.

Νίκος Κουρής στη «Γίδα»

Ένας άνδρας στο χείλος του γκρεμού. Ένας άνδρας που προκαλεί τρόμο στους οικείους του, επειδή παραβίασε ένα από τα ιερότερα ταμπού.

Ο Μάρτιν του Έντουαρντ Άλμπι, ο βραβευμένος κι εύπορος αρχιτέκτων, ο καλός σύζυγος και πατέρας, γίνεται τώρα, στη διάρκεια του έργου, κάτι τρομακτικό, γκροτέσκο και μολυσμένο: ένας κτηνοβάτης. Αυτός που κάνει σεξ με μια γίδα.

Πώς να σταθεί κανείς απέναντί του; Τι είδους κατανόηση να επιδείξει απέναντι σ' έναν άνθρωπο που δηλώνει σοβαρά ερωτευμένος με ένα τετράποδο; Τι κρύβεται πίσω από αυτή την επιλογή του;

Η σπαρακτική ερμηνεία του Νίκου Κουρή εκτοξεύει την παράσταση σε ένα επίπεδο σπάνιας συγκινησιακής φόρτισης. Μαζί του διανύουμε όλη την οδυνηρή διαδρομή του ήρωα: από τη βασανιστική ενοχή στην απελευθερωτική εξομολόγηση, από την ταραγμένη εγκράτεια στην τρικυμιώδη υπερχείληση των συναισθημάτων και στον υπαρξιακό σπαραγμό του τέλους.


2.

Γιάννης Νιάρρος στο «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η Μαρία Ναυπλιώτου μάχεται γενναία επί σκηνής.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό και καθόλου αυτονόητο το επίτευγμα του νεαρού ηθοποιού στην εν λόγω παράσταση. Χρειάζεται ιδιαίτερη αντίληψη κι ευαισθησία για να αποδώσεις με τόση υποκριτική ωριμότητα τον ρόλο του «διαφορετικού» Κρίστοφερ, ενός εφήβου που παλεύει με κάποια μορφή αυτισμού (στο έργο δεν κατονομάζεται η ιατρική διάγνωση της κατάστασής του και ούτε έχει σημασία), χωρίς να υποκύψεις σε καμία ευκολία ή υπερβολή, σε καμία γραφικότητα. Ο Νιάρρος απλώς είναι.

Ένα ελαφρύ τικ στην έκφραση του προσώπου, ένα μικρό παραξένισμα στον τρόπο που περπατάει, μια ένρινη «πίεση» στη φωνή του, όλες οι «εξωτερικές» επιλογές του φαντάζουν αυτονόητες και ουδέποτε στέκονται χωριστά από το άρρηκτο σύνολο της ερμηνείας του.

Εγκράτεια, αίσθηση ρυθμού και μέτρου, ένας άσβεστος εσωτερικός παλμός πυροδοτούν το αποτέλεσμα, το οποίο αποδεικνύεται άκρως συγκινητικό μέσα στην ανεπιτήδευτη απλότητά του.

3.

Μαρία Ναυπλιώτου στο «Masterclass»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Σφρίγος, ένταση και εξαιρετική αίσθηση του μέτρου χαρακτηρίζουν τη διττή ερμηνεία της ηθοποιού σε αυτή την τόσο αξιόλογη παράσταση. Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

Καμία ηθοποιός δεν μπορεί να «αναπαραστήσει» τη Μαρία Κάλλας και ορθώς δεν είναι αυτό εδώ το ζητούμενο. Η Μαρία Ναυπλιώτου μάχεται γενναία επί σκηνής, και η προσπάθειά της αποκτά τον χαρακτήρα του επείγοντος και του βαθιά προσωπικού.

Η «συνομιλία» της με την Κάλλας την αφορά ουσιαστικά: κι αυτή η σύνδεση μετατρέπεται σε ηλεκτροφόρο πεδίο ακραίων διακυμάνσεων, αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων.

Παρακολουθούμε γοητευμένοι αυτή τη γυναίκα που φέρει το τραύμα της αγέρωχα και το κατεθέτει σε κοινή θέα με πάθος, στιλ και αυτοσαρκασμό, αποδεικνύοντας ότι η μεγαλύτερη δύναμη μπορεί να κατοικεί μέσα στο πιο ευάλωτο ον.

4.

Ευαγγελία Καρακατσάνη στον «Μύρτο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η ηθοποιός μας καθοδηγεί με πάθος και σθένος μέσα από την κόλαση της Μαρίνας. Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

Σφρίγος, ένταση και εξαιρετική αίσθηση του μέτρου χαρακτηρίζουν τη διττή ερμηνεία της ηθοποιού σε αυτή την τόσο αξιόλογη παράσταση.

Από σαλεμένη Καλομοίρα σε επιβλητική Ντόρα, από ανήμπορη υπηρέτρια σε τρομακτική μεγαλοαστή της επαρχίας, η Καρακατσάνη γίνεται ταυτόχρονα ο θύτης και το θύμα, μια γυναίκα που παγιδεύεται, είτε στα υψηλά είτε στα χαμηλά, στο ασφυκτικό πλέγμα κοινωνικής υποκρισίας που τσακίζει τις ηρωίδες του Μάτεσι.

Μια θύελλα μαίνεται αθόρυβη στο πρόσωπό της, κάθε φορά που η μάσκα της υπεροχής κινδυνεύει να ραγίσει, αποκαλύπτοντας μοιραία τη μοναξιά και την απελπισία που κρύβονται επιμελώς από κάτω.

5.

Χρηστίνα Γαρμπή στον «Μύρτο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Αεικίνητος, νευρωτικός, γοητευτικός, ο Τομ του Φραγκούλη στήνει ενώπιόν μας ένα μνημείο στο τραύμα του.

Από τις πρώτες φλόγες μιας άναρχης, τραχιάς και άμαθης σεξουαλικότητας που εξαπολύεται προς πάσα κατεύθυνση μέχρι τις ωδίνες του τοκετού που φέρνουν στο φως ένα νεκρό βρέφος, η ηθοποιός μας καθοδηγεί με πάθος και σθένος μέσα από την κόλαση της Μαρίνας, της άτυχης νεαρής κοπέλας που ενηλικιώνεται με τον πιο φριχτό τρόπο μέσα σε αυτή την ανελέητη κοινωνία των ανδρών.

6.

Χάρης Φραγκούλης στον «Γυάλινο κόσμο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η ευάλωτη, απροσποίητη παρουσία της προκαλεί αβίαστα την έντονη συγκινησιακή μας ανταπόκριση.

Αεικίνητος, νευρωτικός, γοητευτικός, ο Τομ του Φραγκούλη στήνει ενώπιόν μας ένα μνημείο στο τραύμα του, μια προσωπική «αναπαράσταση» των παθών του, πασχίζοντας ν' απαλύνει τη θλίψη μέσα από την ομορφιά της δημιουργίας.

Παιδί κι ενήλικας ταυτόχρονα, ο ηθοποιός εκρήγνυται με τις παράλογες ανακρίσεις της μητέρας του, μιμείται την υστερία της, πεισμώνει πως «δε θα φέξει», ή εκτελεί μικρά χορευτικά με τα πιάτα του δείπνου.

Όσο κι αν εκτονώνει τη σύγχυσή του μέσα από χαριτωμένες κωμικές χειρονομίες, όμως, η φωνή του δεν παύει να προδίδει τον πόνο ενός ανθρώπου διχασμένου ανάμεσα στο καθήκον και το όνειρο, ενός ανθρώπου που βασανίστηκε πολύ και πλήρωσε ακριβά το τίμημα των επιλογών του, χωρίς ποτέ να κατακτήσει την πολυπόθητη λύτρωση.

7.

Σοφία Κορώνη στο «Αγάπη (ή Φαντάσματα ενός μη τόπου)»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Μια ερμηνεία πλήρης, καλοδουλεμένη και απολαυστική.

Καθισμένη στο μπράτσο μιας παλιάς βελούδινης πολυθρόνας, στον τρίτο όροφο του Μπάγκειου ξενοδοχείου, η ηθοποιός αρχίζει να μας αφηγείται τις περιπέτειες της μικρής Άννας, ηρωίδας ενός τρυφερού διηγήματος του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.

Όρθιοι τριγύρω της, θεατές αυτής της μικρής, δεκάλεπτης περφόρμανς που εκτυλίχθηκε στο πλαίσιο μιας ιδιότυπης παράστασης-περιήγησης σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο γεμάτο «φαντάσματα», νιώθουμε να συνδεόμαστε ακαριαία με την εύθραυστη γυναίκα που στέκεται δίπλα μας, σε απόσταση αναπνοής.

Η ευάλωτη, απροσποίητη παρουσία της προκαλεί αβίαστα την έντονη συγκινησιακή μας ανταπόκριση.

 

8.

Μάνος Καζαμίας στο «Άνθρωποι και ποντίκια»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η νεοεμφανιζόμενη ηθοποιός καταφέρνει να προσδώσει φρεσκάδα και ενδιαφέρον σε ένα τετριμμένο έργο.

Η ζωτική ορμή και η δίψα για ζωή ξεχειλίζουν από κάθε πόρο του σώματός του, από κάθε φωνήεν του λόγου του.

Μπορεί να σκότωσε τον πατέρα του επειδή κακοποιούσε τη μητέρα του, μπορεί, στη συνέχεια, να πέρασε πολλά χρόνια στη φυλακή, ο ήρωας του Μάνου Καζαμία όμως δεν το έβαλε κάτω: και είναι αυτό το αισιόδοξο πείσμα, αυτή η διαφυλαγμένη ακεραιότητα ενός περιθωριοποιημένου ανθρώπου, που διαισθανόμαστε να κρύβονται κάτω από όλα τα ψυχεδελικά παραφερνάλια της «τρέλας» του.

Μια ερμηνεία πλήρης, καλοδουλεμένη και απολαυστική.

9.

Μαίρη Μηνά στο «Με λένε Έμμα»

Η νεοεμφανιζόμενη ηθοποιός καταφέρνει να προσδώσει φρεσκάδα και ενδιαφέρον σε ένα τετριμμένο έργο, με θέμα την ακανθώδη ενηλικίωση μιας τοξικοεξαρτημένης γυναίκας.

Η άγουρη ομορφιά και η φυσικότητα της ερμηνείας της εκπέμπουν τη μοναδική αχτίδα φωτός σε αυτή την παράσταση.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
THE LIFO TEAM
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ