Επιτάφιος στα Κατεχόμενα

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
0

[]

 

 

"...Σφάλιξε κλείσε δίπλωσε παράπονο στα χείλη

χώσου στην άμμο Αμμόχωστος σαν σπάνιο κοχύλι,
  θαλασσινός ο κόρφος σου κι ανθοί στις αμασχάλες
         κι ολόδροση πώς μύριζες στις πρώτες τις ψιχάλες...".        

                                                   Νίκη Κατσαούνη

 

Η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Εξορινού βρίσκεται στην εντός των τειχών κατεχόμενη πόλη της Αμμοχώστου και σε αυτήν τελούνταν λειτουργίες μέχρι το 1956.


Με πρωτοβουλία ομάδας Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, επιτεύχθηκε η επαναλειτουργία του ναού και έτσι φέτος, ύστερα από 58 χρόνια, ο ναός επαναλειτούργησε Μεγάλη Παρασκευή, για την Ακολουθία του Επιταφίου. Ήδη έχουν βρεθεί στην Κύπρο για την δημοσιογραφική κάλυψη του γεγονότος, το BBC, το Reuters και άλλα διεθνή πρακτορεία.

Ο Εξορινός που εξορίζει τους εχθρούς

 

Οι Νεστοριανοί πιστεύουν στις δύο φύσεις του Χριστού και η αίρεση αυτή είχε πολλούς οπαδούς στην Ανατολή και ιδιαίτερα στη Συρία. Οι Νεστοριανοί της Κύπρου (που ήλθαν στην Αμμόχωστο μετά την πτώση της Άκρα το 1291) υπάγονταν σύμφωνα με τη Bulla Cypria στον Λατίνο αρχιεπίσκοπο και ήταν κυρίως έμποροι που αποτελούσαν την πλουσιότερη τάξη της Αμμοχώστου. Ιδιαίτερα γνωστοί για την εμπορική τους δραστηριότητα ήταν οι νεστοριανοί αδελφοί Λαχά της Αμμοχώστου, που περιγράφει ο Λεόντιος Μαχαιράς: «Ο οποίος επολόμαν κατά την πίστη του πολλά ψυσικά και έκτισεν και την εκκλησία τους Νεστορήδες απού γης». Πιστεύεται ότι ο ναός των Νεστοριανών οικοδομήθηκε γύρω στα 1360 από έναν από τους αδελφούς Λαχά.
Η ελληνική του ονομασία (Άγιος Γεώργιος Ξορινός) φαίνεται ότι βρίσκει τις ρίζες της σε μια παράδοση που λέει ότι όποιος θέλει να απαλλαγεί από έναν εχθρό, το μόνο που έχει να κάνει είναι να πάρει χώμα από το πάτωμα αυτής της εκκλησίας και να το σκορπίσει γύρω από την κατοικία του εχθρού του, ο οποίος μέσα σε ένα χρόνο θα φύγει από την πόλη. Ο ναός αυτός βομβαρδίστηκε από τα τουρκικά πυρά το 1571 και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως στάβλος από τους Τούρκους.
Είναι χτισμένη σύμφωνα με τα γοτθικά πρότυπα, και μάλιστα από τις εκκλησίες που είδαν οι Κύπριοι που συνόδευαν τον Πέτρο τον Α' στην εκστρατεία του στην Ευρώπη. Ομοιότητες παρουσιάζει με το Αββαείο του Μπέλλαπαϊς. Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι τοιχογραφημένο και χρονολογείται σε δύο περιόδους: αυτήν του 14ου αιώνα που φέρει βυζαντινές επιδράσεις, και αυτήν του 15ου αιώνα με αναφορές στην ιταλική και συριακή νοοτροπία.

 

(Απόσπασμα από το βιβλίο «ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, Η Ιστορία της Πόλης», Άννα Γ. Μαραγκού, Ανδρέας Γ. Κούτας, Λευκωσία, 2005).

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Φωτογραφία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ