ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
0

[]

 

 

"...Σφάλιξε κλείσε δίπλωσε παράπονο στα χείλη

χώσου στην άμμο Αμμόχωστος σαν σπάνιο κοχύλι,
  θαλασσινός ο κόρφος σου κι ανθοί στις αμασχάλες
         κι ολόδροση πώς μύριζες στις πρώτες τις ψιχάλες...".        

                                                   Νίκη Κατσαούνη

 

Η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Εξορινού βρίσκεται στην εντός των τειχών κατεχόμενη πόλη της Αμμοχώστου και σε αυτήν τελούνταν λειτουργίες μέχρι το 1956.


Με πρωτοβουλία ομάδας Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, επιτεύχθηκε η επαναλειτουργία του ναού και έτσι φέτος, ύστερα από 58 χρόνια, ο ναός επαναλειτούργησε Μεγάλη Παρασκευή, για την Ακολουθία του Επιταφίου. Ήδη έχουν βρεθεί στην Κύπρο για την δημοσιογραφική κάλυψη του γεγονότος, το BBC, το Reuters και άλλα διεθνή πρακτορεία.

Ο Εξορινός που εξορίζει τους εχθρούς

 

Οι Νεστοριανοί πιστεύουν στις δύο φύσεις του Χριστού και η αίρεση αυτή είχε πολλούς οπαδούς στην Ανατολή και ιδιαίτερα στη Συρία. Οι Νεστοριανοί της Κύπρου (που ήλθαν στην Αμμόχωστο μετά την πτώση της Άκρα το 1291) υπάγονταν σύμφωνα με τη Bulla Cypria στον Λατίνο αρχιεπίσκοπο και ήταν κυρίως έμποροι που αποτελούσαν την πλουσιότερη τάξη της Αμμοχώστου. Ιδιαίτερα γνωστοί για την εμπορική τους δραστηριότητα ήταν οι νεστοριανοί αδελφοί Λαχά της Αμμοχώστου, που περιγράφει ο Λεόντιος Μαχαιράς: «Ο οποίος επολόμαν κατά την πίστη του πολλά ψυσικά και έκτισεν και την εκκλησία τους Νεστορήδες απού γης». Πιστεύεται ότι ο ναός των Νεστοριανών οικοδομήθηκε γύρω στα 1360 από έναν από τους αδελφούς Λαχά.
Η ελληνική του ονομασία (Άγιος Γεώργιος Ξορινός) φαίνεται ότι βρίσκει τις ρίζες της σε μια παράδοση που λέει ότι όποιος θέλει να απαλλαγεί από έναν εχθρό, το μόνο που έχει να κάνει είναι να πάρει χώμα από το πάτωμα αυτής της εκκλησίας και να το σκορπίσει γύρω από την κατοικία του εχθρού του, ο οποίος μέσα σε ένα χρόνο θα φύγει από την πόλη. Ο ναός αυτός βομβαρδίστηκε από τα τουρκικά πυρά το 1571 και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως στάβλος από τους Τούρκους.
Είναι χτισμένη σύμφωνα με τα γοτθικά πρότυπα, και μάλιστα από τις εκκλησίες που είδαν οι Κύπριοι που συνόδευαν τον Πέτρο τον Α' στην εκστρατεία του στην Ευρώπη. Ομοιότητες παρουσιάζει με το Αββαείο του Μπέλλαπαϊς. Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι τοιχογραφημένο και χρονολογείται σε δύο περιόδους: αυτήν του 14ου αιώνα που φέρει βυζαντινές επιδράσεις, και αυτήν του 15ου αιώνα με αναφορές στην ιταλική και συριακή νοοτροπία.

 

(Απόσπασμα από το βιβλίο «ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, Η Ιστορία της Πόλης», Άννα Γ. Μαραγκού, Ανδρέας Γ. Κούτας, Λευκωσία, 2005).

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Φωτογραφία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ