Ολοκαίνουργιος Νικόλας Άσιμος σε βινύλιο!

Ολοκαίνουργιος Νικόλας Άσιμος σε βινύλιο! Facebook Twitter
4

Ολοκαίνουργιος Νικόλας Άσιμος σε βινύλιο! Facebook Twitter

 

Η συγκεκριμένη έκδοση μοιάζει να αποκαθιστά τη μνήμη του Νικόλα Άσιμου ύστερα από το πλιάτσικο των Modern Times του Γιαννίκου - κι εδώ δεν αναφέρομαι στο υλικό που κυκλοφόρησε από το αρχείο του Πάνου Ηλιόπουλου, διότι καλώς κυκλοφόρησε, μια και υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι για τα τραγούδια του Κοζανίτη τραγουδοποιού. Αναφέρομαι περισσότερο στο κρέμασμα εκείνων των CD του Άσιμου στα περίπτερα μαζί με τηλεοπτικά περιοδικά κλπ., συνθήκη που αν μη τι άλλο θα έβγαζε τον μακαρίτη απ' τα ρούχα του. Πάλι, όμως, σχετικά είναι όλα, οπότε...

Σε ένα εξαιρετικά καλόγουστα σχεδιασμένο βινύλιο, λοιπόν, υπό τον τίτλο ''Αρνήθηκα πολλά'', έχουμε 15 ανέκδοτες ηχογραφήσεις τραγουδιών του Άσιμου: 9 γνωστά, είτε από την επίσημη δισκογραφία του, είτε από μεταθανάτιους δίσκους του, και άλλα 6 που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά! Οι τίτλοι τους: ''Δεν έχω μάθει να σωπαίνω'', ''Κάθε λάθος'', ''Ονειροκρίτης'', ''Αρνήθηκα πολλά'', ''Ήτανε σούρουπο'' και ''Χαμαιλέων''.

Σε ότι αφορά το επίπεδο των ηχογραφήσεων είναι ερασιτεχνικές, σα να βγάζει ο Άσιμος prima vista τραγούδια στην κιθάρα του, αλλά αυτή ακριβώς είναι και η γοητεία τους!

Σύμφωνα με το κείμενο της έκδοσης, τα κομμάτια αποσπάστηκαν από τρεις κασέτες που βρέθηκαν στην Καλλιδρομίου 55 και που ''καθαρίστηκαν'' - ψηφιοποιήθηκαν από τον Δημήτρη Ψυχογιό και τον Dano P. Για το εξαιρετικό εικαστικό δούλεψε ο σκηνοθέτης, στιχουργός, συγγραφέας και συνοδοιπόρος του Άσιμου, Γιώργος Κορδέλλας, ενώ την αφίσα που βλέπουμε στον φάκελλο παραχώρησε η Λίλιαν Άσιμου, η μοναχοκόρη του τραγουδοποιού.

Ολοκαίνουργιος Νικόλας Άσιμος σε βινύλιο! Facebook Twitter

Συγκλονιστικό, όμως, ξεχωριστής σημασίας σίγουρα, είναι το κείμενο του ποιητή - ψυχιάτρου Σωτήρη Παστάκα που του έλαχε να κουράρει κάποτε τον ψυχικά ασθενή Άσιμο σε ''κάποια κλινική στα Βόρεια Προάστια''. Παραθέτω ένα απόσπασμα από το συγκεκριμένο κείμενο, που αναφέρεται στον αγώνα του πατέρα του Άσιμου, ενόσω ο γιος του μπαινόβγαινε στα ψυχιατρικά ιδρύματα:

Ο κ. Ασιμόπουλος κατάφερε τελικώς να αποσπάσει το γιο του απ' το περίπτερο 14. Άσχετα αν ο γιος του, ο Νικόλας, εκεί ήταν βασιλιάς: στον ένα μήνα νοσηλείας του είχε κατακτήσει τους υπόλοιπους 59. Άλλος του έφερνε τις παντόφλες, άλλος τον καφέ, άλλος την κιθάρα του. Τον έβαλε σε ένα μονόκλινο στην καλύτερη Ψυχιατρική Κλινική (όπως του είχαν πει), εκεί στα βόρεια. Ένα κελί χωρίς παράθυρο. Χωρίς τρελούς φίλους. Χωρίς κιθάρα. Τον έβγαλε ύστερα από κει με ιατρογενή κατάθλιψη και καθηλωμένο από τα νευροληπτικά, να μην μπορεί να παίξει ούτε ένα ακόρντο: δεν λύγιζαν τα δάχτυλα του, έτρεμαν. Με τρεμάμενα δάχτυλα ο Νικόλας κατάφερε να φτιάξει μόνο τη θηλιά του...

 

Σε ότι αφορά το επίπεδο των ηχογραφήσεων είναι ερασιτεχνικές, σα να βγάζει ο Άσιμος prima vista τραγούδια στην κιθάρα του, αλλά αυτή ακριβώς είναι και η γοητεία τους! Ακόμη και κάποια λεκτικά - εκφραστικά λαθάκια, όπως στον ''Μπαγάσα'' ή στο ''Ωιμέ'', δίνουν στην έκδοση το χαρακτήρα του ντοκουμέντου, εκεί που σε μερικά άλλα τραγούδια (''Γιουσουρούμ'', ''Ο Ρωμηός'') υπάρχει συνοδεία βιολιού.

Νομίζω πως οι φαν του Νικόλα Άσιμου θα το ευχαριστηθούν πολύ το συγκεκριμένο βινύλιο και θα σπεύσουν να αποκτήσουν ένα από τα συνολικά 500 αριθμημένα αντίτυπα του!

Κυκλοφορεί από την B-OTHER SIDE (LOST ARCHIVES) και μπορείτε να το αποκτήσετε μπαίνοντας στον ιστότοπο www.b-otherside.gr ή στέλνοντας email στη διεύθυνση [email protected]

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια
Το κύριο χαρακτηριστικό του Νικόλα Άσιμου ως τραγουδοποιού ήταν ότι η πλειοψηφία των τραγουδιών του ήταν βαθύτατα πολιτικά. Καμία σχέση με την εικόνα που βγαίνει προς τα έξω και βγαίνει καιαπό αυτό το άρθρο που τον περιγράφει περίπου ως γραφικό Δον Κιχώτη. Σε όλα αυτά βέβαια, φταίει η εικόνα που έχει δημιουργηθεί από όλους αυτούς που ενώ το 80% των τραγουδιών του ήταν πολιτικά, έβγαλαν προς τα έξω ΜΟΝΟ τραγούδια που ήταν ερωτικά, ή άχρωμα πολιτικά (χωρίς να μειώνω την αξία τους) ή χαβαλετζίδικα κλπ. Πχ πουθενά δεν δισκογραφήθηκαν τραγούδια : "Δεν αποκαρδιώθηκα" "Σαν θα με καλέσει η πατρίδα" "Δεν πα να μας χτυπάν" "Ο μπουμπούνας" "Μην καρτεράτε" "Καλέ στρατιώτη" "πολεμάτε κοιμισμένα" και τόσα άλλα που ήταν από τα καλύτερα που έγραψε ποτέ. Ο Άσιμος από την αρχή ως το τέλος της "ιστορίας" του ήταν ένας Επαναστάτης που κινούταν στο χώρο της άκρας αριστεράς και της αναρχίας, και το έλεγε και το καμάρωνε. Το ότι ήταν χαρακτήρας με περιόδους ψυχολογικούς προβλημάτων, και με περίεργες συμπεριφορές, ενίοτε και προσβλητικές και επιθετικές, είναι άλλο θέμα. Συζητάμε για την εικόνα του. Και το πως επεβλήθηκε εις βάρος του αυτό ακριβώς που σ' όλη του τη ζωή αντιπάλευε : Μία απίστευτη λογοκρισία.
1. Ποια να δισκογραφηθούν φίλε? Ένα και μόνο δίσκο έβγαλε επίσημα ο Άσιμος + τα τραγούδια στα "Χαιρετίσματα" (που παραμένουν νομίζω με διαφορά ο πιο εμπορικός δίσκος του ΒΠ. Εκτος αν μιλάς για τα μελοποιημένα και αλλαγμένα για εμπορικούς σκοπούς μεταθανάτια οπότε συμφωνούμε απόλυτα.2. Προς το τέλος φίλε απάντησε ο ίδιος μέσω των ίδιων τραγουδιών που λες και εσύ για τα πολιτικά του τραγούδια. Και μίλησε και για τους μετά την χούντα βολεμένους και ότι άφησαν όλοι τον αγώνα...Αρκετοί που συμπορέυονταν μαζί του χώρεσαν στην show biz..."Για το χαμένο μου αγώναπου τ’ αστεράκια μείναν μόνα να τον κλαινAφήνω πίσω το σαματά και τους ανθρώπους.Έχω χορτάσει κατραπακιές και ψάχνω τρόπους""τα λόγια, μοναχά, μας απομείναν κι οι θεωρίεςστην πράξη μας χαλάνε οι θεσμοί.Βαρέθηκα να λέω πως θα αλλάξειτο σύστημα μας έχει επιτάξει"Έχει πολλά παραδείγματα εν μέσω στίχων που ειρωνέυεται και το ΚΚΕ ("Τρομοκράτες") αλλά και ο ίδιος κάπου αναφέρθηκε στο ότι τον έπεισαν να αλλάξει 2-3 τραγούδια για πολιτικούς σκοπούς τον καιρό της χούντας (νομίζω το είχα διαβάσει στο βιβλίο "Χωρίς Καβάντζα Καμία).Συστήνω ανεπυφύλακτα το πιο πάνω βιβλίο για όποιον ενδιαφέρεται για τον Άσιμο. Μακρυά από μυθοποιήσεις, όπως θα ήθελε ο σώφρον Νικόλας...
Είχε προηγηθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1970 και το δισκάκι 45 στροφών με τον ''Ρωμηό'' και τον ''Μηχανισμό'' στο label Zodiac της Lyra του Πατσιφά, τραγούδια που δεν είχαν καμιά τύχη στον καιρό τους και που μάλιστα ο Άσιμος παραπονιόταν επειδή ο Χατζιδάκις τα είχε κόψει από το Τρίτο Πρόγραμμα. Και, βέβαια, υπάρχουν και οι περίφημες κασέτες του, πολλές απ' τις οποίες ψηφιοποιήθηκαν και έδωσαν υλικό για εκδόσεις αρκετών CD τα τελευταία χρόνια.
Άκου φίλε Anthos, επειδή έχω ασχοληθεί με τον Άσιμο πάρα πολύ περισσότερο απ' όσο μπορεί να νομίζεις, να σου πω ότι έναν δίσκο έβγαλε όσο ήταν εν ζωή, τον "ΞΑΝΑΠΕΣ Ω" στον οποίο μάλιστα του επέβαλαν όπως ο ίδιος είπε πάμπολες φορές να βάλει απ' τα πιο ελαφριά του τραγούδια στο δίσκο για "να μην προκαλέσουν". Ταυτόχρονα, ο Παπακωνσταντίνου στα "χαιρετίσματα' ακολούθησε την ίδια συνταγή, ενώ ο αποκλεισμός των πολιτικών του τραγουδιών (που ήταν αυτά που είχαν την πιο περίοπτη θέση στις παράνομες κασέτες τους και που παιζόντουσαν συνέχεια απ' τον ίδιο οπουδήποτε αυτός κ' αν έπαιζε) συνεχίστηκε και στοςυ δύο μεταθάνατον δίσκους που του βγάλαν στο "φαλημέντο του κόσμου" και στο "Φανάρι του Διογένη" (που για εμένα είναι εκπληκτικό). Πουθενά δεν δισκογραφήθηκε όμως (δεν λεμε για τις "παράνομες" κασέτες του, ξεκολάτε, λέμε για επίσημη ηχογρα΄φηση και κυκλοφορία) το "Δεν παν να μας χτυπάν" που είναι απ' τα καλύτερα τραγούδια που έγραψε ποτέ, και το έλεγε παντού και πάντα, ο "Μπουμπούνας" , το καυστικό "είμαστε τρομοκράτες" το "σαν θα με καλέσει η πατρίδα" "η θανάσαινα" "ο μηχανισμός" "ο ρωμιός" (αυτά τα έβγαλε μόνος του, απ' τα πιο ωράια του τραγούδια, πολιτικότατα, και γι' αυτό μετέπειτα θάφτηκαν οριστικά) και δεκάδες άλλα. ΑΥτό λέμε. Τώρα όσον αφορά το τι είπε, φυσικά και τα είπε αυτά στους στίχους του Μπαγάσα, και είπε και πολλά άλλα, αλλά μόνο αυτά αναμασάς, χωρίς να φταις, απλά γιατί αυτά έχουν προβάλει αποκλειστικά απ' τον Άσιμο. Ειδικά τον Μπαγάσα και το "βαρέθηκα" δύο πολύ ωραία τραγούδια που όμως βγήκαν πάνω στην απογοήτευσή του για την κατάσταση και τον εαυτό του, ακριβώς επειδή αναρωτιέται και δείχνει απογοητευμένος (σ' αυτά) από την πολιτική και τους αγώνες, τα αναδεικνύουν συνέχεια. Γι' αυτό έχεις μάθει μόνο αυτά.Έχει πει όμως και πολλά άλλα, που ίσως δεν τα έμαθες ποτέ : "Θα βάλουμε μπροστά τη μαύρη και την κόκκινη σημαία, μ' αγώνα η λευτεριά μας είναι αναγκαία" "Σαν θα με καλέσει η πατρίδα να πάω τον οχτρό να πολεμήσω, θα τους πω δεν έχω εγώ πατρίδα κ' ούτε θυσιάζομαι ποτές, για των μπουρζουάδων τα μεράκια, για των μπουρζουάδων τα σαγόνια" , ειρωνίες για στον νεκρό από την ιταλική τρομοκρατία "Μόρο" (ε τιμούνε όλοι Μόρο Και σου απονέμουν φόρο - Φόρο για το θάνατό σου -Κουβαλάν το φέρετρό σου -Μόρο!!! -Πρόεδρέ μας Μόρο!!! - Εδοξάστης Μόρο!!!), ή το "παράτα τα" :"Παράτα τη δουλειά, παράτα την τη σκρόφαΚαι κοίτα πως εσύ θ’ αποφασίζεις πρώτα.Χιλιάδες σουπερμάρκετ γεμάτα πράματαΓιατί δεν τα βουτάμε για τα γεράματα;Παράτα το στρατό το προβατοποιείοΚαι ας μας έχουνε για το τρελλοκομείοΓια μια χαζή πατρίδα οπλίζουν τους λαούςΔεν κάνει η ιεραρχία για τους αναρχικούς."Και πολλά άλλα, που δεν μας φτάνουν ούτε 100 σελίδες να στα καταγράψω... Μπορέι να μην συμφωνώ με πολλά από αυτά που λέει, αλλά ο Άσιμος ήταν ένας φανατισμένος αναρχικός - ακροαριστερός και το διατράνωνε παντού και πάντα.. Και όμως !! ΤΟν κατάφεραν να τον κάνουν γνωστό μόνο με το ... "για το χαμένο μας αγώνα που τ' αστεράκια μείναν μόνα να τον κλαιν"... Τον λιώσανε και στη ζωή και στον θανατό του...