Ο θάνατος πηγαίνει στη ντίσκο. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη

Ο θάνατος πηγαίνει στη ντίσκο. Aπό τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
0

 

Το Careless Whisper με την επιβλητική lounge σαξοφωνίλα του και τα ατέλειωτα σορόπια που προκάλεσε στα εφηβικά πάρτι πέρασε και τα ισοπέδωσε όλα. Και ήταν και προσωπικό single. Ήταν σα να έσβηνε ειδικά εκείνα τα πρώτα singles που είχε βγάλει με τον άλλο τον άκυρο τύπο και υπόδειγμα ατάλαντου κολλητού, το Wham Rap και το Young Guns (Go For It), αμφότερα singles of the week στο NME, έντυπο το οποίο βρισκόταν τότε στις αρχές των 80’s στην ψαγμένη ακμή του, στην κόψη του post – punk εστετισμού και της εμμονής με το funk και την σύγχρονη μαύρη μουσική κουλτούρα εν γένει. Το ροκ (όχι το rock & roll, αλλά η ξενέρωτη, λευκή συντηρητική ροκιά του κοτλέ και του πουλόβερ που το πανκ είχε επιχειρήσει ηρωικά πλην αποτυχημένα να ξεπαστρέψει) ήταν ανάθεμα και οι Wham! ήταν σαν πολύχρωμη καλοκαιρινή αύρα στο γκρίζο τοπίο. Ο George Michael όμως διέλυσε το επιτυχημένο ντουέτο στα 22 του για να ξεκινήσει την ώριμη φάση της ερμηνευτικής καριέρας του. Θεωρητικά μπορούσε να τα έχει πλέον όλα τώρα και στο διηνεκές: φήμη, επιτυχία, έρωτες, λεφτά. Ακόμα και η Θάτσερ - που ήταν όντως κακούργα και απάνθρωπα συντηρητική, χωρίς τα κίνητρα που είχε προσφέρει όμως σε νέες μικρές επιχειρήσεις (άτοκα δάνεια κ.λπ.) πολλές από τις θρυλικές ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες απλά δεν θα είχαν υπάρξει ποτέ – του είχε αποδώσει τα εύσημα χαρακτηρίζοντάς τον πρότυπο νεαρού καπιταλιστή entertainer/ entrepreneur. 

 

Θεωρητικά μπορούσε να τα έχει όλα στο διηνεκές: φήμη, επιτυχία, έρωτες, λεφτά. Αυτό που δεν κατάφερε όμως ήταν το πλέον πολυπόθητο για τον ίδιο: το δικαίωμα στην προσωπική ζωή και την ελευθερία να είναι ο εαυτός του χωρίς να γίνεται κάθε τρεις και λίγο βορά στις φυλλάδες. Όλοι οι διάσημοι το λαχταρούν αυτό, θα πει κάποιος, σιγά το δράμα, αυτό είναι το τίμημα της φήμης και του πλούτου. Λίγοι όμως το είχαν πάρει τόσο κατάκαρδα αυτό το τίμημα όσο ο George Michael

 

Αυτό που δεν κατάφερε όμως ήταν το πλέον πολυπόθητο για τον ίδιο: το δικαίωμα στην προσωπική ζωή και την ελευθερία να είναι ο εαυτός του χωρίς να γίνεται κάθε τρεις και λίγο βορά στις φυλλάδες. Όλοι οι διάσημοι το λαχταρούν αυτό, θα πει κάποιος, σιγά το δράμα, αυτό είναι το τίμημα της φήμης και του πλούτου. Λίγοι όμως το είχαν πάρει τόσο κατάκαρδα αυτό το τίμημα όσο ο George Michael, αν κρίνει κάποιος από τον μακροχρόνιο και μάταιο αγώνα του για μια αυστηρά ιδιωτική ζωή, τις ηρωικές μαγκιές στην κόντρα του με τη Sony, τις μαγκιές γενικώς στα αυτοκίνητα, στις δημόσιες τουαλέτες και στα πάρκα, και την συνακόλουθη διαπόμπευσή του στα μέσα, την καταθλιπτική / αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, το αλκοόλ, τα χάπια, την ασθένεια. Δεν είχα πάει (κακώς) στη συναυλία του στο ΟΑΚΑ πριν μερικά χρόνια, ζήλεψα όμως πολύ τη χαρά και τη συγκίνηση που πήραν φίλοι και κυρίως φίλες, συνομήλικες και συναγωνίστριες, εφηβικές καψούρες που μετεξελίχθηκαν ανώδυνα και φυσιολογικά σε γλυκιές αδελφομάνες, θα έλεγε κανείς (όχι ότι θα τολμούσα να τους το πω εύκολα). 

 

Πριν από 23 χρόνια, είχε γράψει o Robert Sandall για τους Sunday Times ένα προφίλ του George Michael (το οποίο κατέληξε χρόνια μετά στη βιβλιοθήκη μου ως μέρος της ανθολογίας που επιμελήθηκε ο Dylan Jones με τίτλο Meaty Beaty Big and Bouncy!: Classic rock & pop writing from Elvis to Oasis) που μόλις είχε κλείσει τα 30. Ήταν λίγο μετά το θάνατο του φίλου (και εραστή αλλά τότε δεν τον είχαν βγάλει ακόμα με το ζόρι από την ντουλάπα) Ανσέλμο Φελέπα, το πρώτο από μια σειρά σοβαρά πλήγματα που τελικά τον γονάτισαν. Το άρθρο ξεκινούσε κάπως έτσι: «Κανονικά το πάρτι  των 30ων γενεθλίων του George Michael θα έπρεπε να είναι το πάρτι, και για τους περισσότερους από τους 200 καλεσμένους που παρευρέθηκαν, ήταν. Το μόνο άτομο που φαινόταν να έχει πρόβλημα να διασκεδάσει σ’ αυτό το καλομελετημένο και πολυτελές event ήταν ο οικοδεσπότης. Για κάποιον που δεν γνώριζε περί της διαμάχης του με τη μεγάλη δισκογραφική ή ότι πρόσφατα βίωσε το θάνατο ενός πολύ στενού φίλου, ο Michael θα έμοιαζε μια χαρά πάντως. Τα καλοραμμένα Versace ρούχα και το επιμελώς περιποιημένο μικρο-γένι δηλώνουν τη γνωστή Μεσογειακού τύπου φιγούρα που για χρόνια έχει άρρηκτα συνδεθεί με τον επιθετικό προσδιορισμό ‘designer’, από τα κουστούμια ως το μούσι. Έχει χάσει βάρος από τις μέρες των Wham!, τότε που ξενυχτούσε κάθε βράδυ πίνοντας και χορεύοντας στα κλαμπ, αλλά αυτό έχει προσδώσει στα χαρακτηριστικά του μια λιγότερο στρογγυλή και περισσότερο γλυπτική μορφή, και κάνει τα σκοτεινά μάτια του πιο εμφανή…»   

 

Και τελείωνε με ένα δυσοίωνο προαίσθημα:  «…"Αν καταφέρω να ξεφύγω από την προώθηση και το μάρκετινγκ της μάρκας George Michael," είχε δηλώσει λίγο πριν την κυκλοφορία του Listen Without Prejudice Volume 1. "τότε νομίζω ότι έχω κάθε ελπίδα να επιβιώσω ως επιτυχημένος μουσικός και ως ισορροπημένος άνθρωπος. Έχω εκπληρώσει κάθε άλλο στόχο – έχω κάνει σχεδόν οτιδήποτε μπορούσα – και μόνο αυτός μου μένει τώρα". Μεγάλα λόγια, αλλά ίσως όχι τόσο σοφά όσο κάποια άλλα που είχε εκστομίσει τον ίδιο περίπου καιρό – λόγια που μπορεί να τον στοιχειώσουν κάποτε: "Δεν είναι καθόλου συνηθισμένο για τους ανθρώπους το να φτάσει κάποιος στην κορυφή του επαγγέλματός του τόσο πολύ νέος και μετά να ζήσει ευτυχισμένος για πάντα μετά"». 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT