«Να απαλλαγούμε επιτέλους απ’ αυτό το παλιό φορτίο»

«Να απαλλαγούμε επιτέλους απ’ αυτό το παλιό φορτίο» Facebook Twitter
0
Με το «Ρεμίξ» τα τραγούδια σου επιστρέφουν στη μορφή που γεννήθηκαν; Ποια ήταν η αφετηρία για την απόφασή σου να βγάλεις το βύσμα απ’ την πρίζα αυτών των τραγουδιών;

Η ιδέα γεννήθηκε πέρσι το καλοκαίρι, στην περιοδεία που κάναμε με τον Ζιώγαλα και τον Φάμελλο. Άρχισα να αισθάνομαι πως μετά από μια περίοδο που έπαιζα με μεγάλη ηλεκτρική μπάντα με πνευστά, είχα ανάγκη από αφαίρεση και απλότητα. Από έναν πιο ζεστό, ακουστικό ήχο. Στην ουσία είχα την ανάγκη ν’ ανακαλύψω ξανά τα τραγούδια μου από μια άλλη οπτική.

Έχοντας ήδη κάνει κάποιες εμφανίσεις με αυτό σχήμα, ανακάλυψες κάποια τραγούδια σου που σου αρέσουν περισσότερο σε αυτήν τη μορφή; Αν ναι, ποια και γιατί;

Η «Δίψα» με μπουζούκι, το «Βάλε μου δύσκολα» με ούτι και αραβικά βιολιά, τα «Ψέματα», η «Δικιά μου Ελλάδα» με το κοντραμπάσο και το σόλο του τζουρά που είχα χρόνια να το πω και είναι ξανά επίκαιρο. Αυτό που με συγκινεί στις νέες εκτελέσεις είναι ότι ανακαλύπτω κι εγώ ο ίδιος πως τα τραγούδια μου έχουν βαθύτερη σχέση με την παράδοση απ’ όσο νόμιζα. Τα ρεμπέτικα, τα δημοτικά, τα μικρασιάτικα, τα νεότερα λαϊκά, έχουν ποτίσει τη δουλειά μου απ’ τα πρώτα χρόνια των Φατμέ. Απλώς, τις περισσότερες φορές αυτές οι επιρροές κρυβόντουσαν πίσω απ’ τον ηλεκτρικό ήχο. Τώρα, με αυτό το «ανάποδο» ρεμίξ, βγαίνουν σε πρώτο πλάνο. Στον τελευταίο μου δίσκο λέω κάπου «είμαι ένας ευγενής αλήτης, ροκάς Ανατολίτης». Μέχρι τώρα ο ροκάς είχε το πάνω χέρι, τώρα είναι η ρεβάνς του Ανατολίτη.

Πιστεύεις πως ένας χώρος σαν το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου μπορεί να επηρεάσει την ατμόσφαιρα μιας συναυλίας;

Σαφώς, ο χώρος ασκεί καταλυτική επίδραση και στους καλλιτέχνες και στο κοινό. Μια παράσταση μπορεί να μεταμορφωθεί ανάλογα με το θέατρο. Οι συγκεκριμένες παραστάσεις, βέβαια, θα είναι διαφοροποιημένες σε σχέση με του χειμώνα. Θα συμπεριλάβουμε κι άλλα τραγούδια, μεταξύ των οποίων κι ένα ακόμα, καινούργιο, με τον αινιγματικό τίτλο «Ίσως». Επίσης, την Παρασκευή θα έχουμε και πανσέληνο!

Θέλεις να μας πεις μερικές λεπτομέρειες για την κυκλοφορία του βιβλίου σου, που συγκεντρώνει τους στίχους και τη μουσική που έχεις γράψει όλα αυτά τα χρόνια;

Όπως λέω στον πρόλογο του βιβλίου, είμαι ένας μουσικός αυτοδίδακτος που διδάχτηκε από άλλους αυτοδίδακτους. Το έχει, φαίνεται, η ράτσα των τραγουδοποιών. Μυήθηκα στα μυστήρια της μουσικής από ένα πικάπ, όπου έλιωνα τους αγαπημένους μου δίσκους μέχρι ν’ αρχίσω να παίζω στην κιθάρα κάτι που να μοιάζει έστω και λίγο με αυτό το μαγικό πράγμα που άκουγα στο βινύλιο. Τα ακόρντα τα έμαθα από ένα μικρό βιβλιαράκι, έναν πρακτικό οδηγό εκμάθησης που μου έφερε η μητέρα μου όταν ήμουν στην πρώτη γυμνασίου. Είχε τα εικονίδια με τις 6 χορδές και τις θέσεις των δαχτύλων. Τώρα, λοιπόν, ήρθε η ώρα να βγάλω το δικό μου βιβλίο: όλα τα τραγούδια που έχω ηχογραφήσει μέχρι σήμερα, με τους στίχους ταξινομημένους αλφαβητικά και τα εικονίδια των ακόρντων.

Το καινούργιο σου τραγούδι λέγεται «Βουτάμε Γυμνοί». Θέλεις να μου πεις περισσότερα πράγματα για τα άγχη που εκφράζει το τραγούδι σου;

Δεν είχα την οικονομική κατάσταση στο μυαλό μου όταν το έγραφα. Και σαφώς δεν είναι αυτό το θέμα του τραγουδιού. Το έγραψα το περασμένο καλοκαίρι στο Πήλιο, μέσα στην ανεμελιά των διακοπών, με φίλους, γυναίκες, παιδιά, εκδρομές, παιχνίδια στη θάλασσα και ξενύχτια κάτω απ’ τον έναστρο ουρανό. Βέβαια, μέσα σε όλα αυτά δεν έλειπαν και οι συζητήσεις για την κρίση, οικονομική, πολιτική και ηθική. Αλλά, τελικά, ίσως λόγω εποχής και περιβάλλοντος υπερίσχυσε η ανάγκη για μια «νέα χαρά», η ανάγκη να βουτήξουμε γυμνοί. Για μένα ο στίχος-κλειδί του τραγουδιού είναι «Μα τι ’ναι αυτά που φοράμε / κι από ποιαν εποχή / στη σκιά τα πετάμε και βουτάμε γυμνοί». Ν’ απαλλαγούμε, επιτέλους, από αυτό το παλιό φορτίο, από αυτό το βάρος, τα παλιά ρούχα, την παλιά ξύλινη γλώσσα, τις παλιές χρεοκοπημένες ιδεολογίες που κάποτε ήταν πρόοδος και τώρα μόνο αντίδραση. Να τελειώσει, επιτέλους, αυτή η ατελείωτη εποχή της Μεταπολίτευσης.

Έχεις ενοχληθεί από τον τρόμο των δελτίων ειδήσεων, όπως φαίνεται στην αρχή του βιντεοκλίπ του ίδιου τραγουδιού;

Τρομολαγνεία και χυδαίος, αδίστακτος λαϊκισμός είναι τα δύο τέρατα της τηλεόρασης. Τα σκήπτρα, ως γνωστόν, τα κρατούν κάποια από τα ιδιωτικά κανάλια. Οπότε, το βιντεοκλίπ παίζει, προς το παρόν, μόνο στο προσωπικό μου κανάλι στο YouTube!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT