Μπαρόκ και ρεμπέτικα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος μας εξηγεί τη σύνδεση.

 Μπαρόκ και ρεμπέτικα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος μας εξηγεί τη σύνδεση. Facebook Twitter
0
 Μπαρόκ και ρεμπέτικα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος μας εξηγεί τη σύνδεση. Facebook Twitter
Οι Latinitas Nostra σε μια ταβέρνα παίζουν ρεμπέτικα και μπαρόκ. Φωτo: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ένα χρόνο μετά την παράσταση Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε, που βασίστηκε στο έργο του John Dowland και την οθωμανική μουσική, οι Latinitas Nostra παρουσιάζουν στη Στέγη το «...αφού σε λίγο θα πλαγιάζω μες στο χώμα...». Πρόκειται για ένα μουσικό ταξίδι ή, μάλλον, μια «γέφυρα» ανάμεσα στη Chapelle Royale του Λουδοβίκου ΙΔ΄ και σε έναν τεκέ του Πειραιά. Αυτή τη φορά, οι Latinitas Nostra εξερευνούν τη γαλλική θρησκευτική μπαρόκ μουσική του 17ου αιώνα, με έμφαση στα Αναγνώσματα του Σκότους, και στην πορεία συναντούν τα ρεμπέτικα και τους αμανέδες, σε μια μουσική αφήγηση που πραγματεύεται τα Θεία και τα ανθρώπινα Πάθη. Σε αυτά τα δύο –φαινομενικά διαφορετικά μεταξύ τους– είδη αναζητούν έναν κοινό ήχο και μια κοινή διάθεση που τα ενώνει αλλά και τα διαχωρίζει.

Πήγαμε στα γυρίσματα του βίντεο των Latinitas Nostra και ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος των Latinitas Nostra  και διεθνούς φήμης τσεμπαλίστας, μας τα εξηγεί καλύτερα:

«Εμείς οι μουσικοί της κλασικής προσπαθούμε να βρούμε μέσα από τις ιστορικές πηγές πως έπαιζαν μουσική μπαρόκ. Και ερευνούμε συνεχώς. Αντίθετα οι παραδοσιακοί μουσικοί έχουν μια πολύ διαφορετική σχέση με την παράδοση. Είναι φορείς της παράδοσης αλλά γι αυτούς η παράδοση δε βαραίνει και τόσο πολύ. Είναι φορείς της παράδοσης, αυτό είναι το σημαντικό γι αυτούς και αυτό έχουμε να μάθουμε πολλά από αυτή τη μουσική πράξη».

Το ρεμπέτικο είναι μια ευρωπαϊκή μουσική όπως είναι το φάντο ή το τάνγκο και υπάρχει σε αυτή την επεξεργασία του πόνου ή της απώλειας, κάτι που ξεπερνάει τα αυστηρά ελληνικά ή βαλκανικά όρια και μπορεί να μιλήσει στην ψυχή του οποιουδήποτε.

Πως ξεκίνησε αυτή η ιδέα;

Η πρώτη μας παράσταση ανέβηκε στο μουσικό χωριό, σε μια πρώιμη μορφή, στη Στέγη, στο φεστιβάλ Αθηνών και λεγόταν Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε.

Στο δεύτερο φετινό μας βήμα μπλέκουμε την γαλλική μουσική και συγκεκριμένα αυτά που λέμε «Αναγνώσματα του Σκότους», κομμάτια της γαλλικής εκκλησιαστικής παράδοσης που άνθισαν τον 17ο αιώνα και βασίζονται στους θρήνους του Ιερεμία. Και πραγματεύονται όπως οι θρήνοι του Ιερεμία, την απώλεια, την παρακμή, το τέλος και αισθανόμαστε ότι υπάρχει μια σχέση όχι με το ρεμπέτικο ειδικά.

Πως αντιμετωπίζεται η απώλεια και ο θάνατος;

Ένας κοινός παρονομαστής είναι ότι στην αντιμετώπιση αυτής της απώλειας του θανάτου και στα δυο είδη δεν υπάρχει θρήνος και οδυρμός, αλλά μια αντιμετώπιση αρχοντική. Αυτή η αρχοντιά έχει να κάνει και με μια αίσθηση αποδοχής. Δεν είναι ενδεχομένως σαν τα λαϊκά ή τα δημοτικά. Οπότε αυτό είναι ένα σημείο επαφής γιατί το ενδιαφέρον και στη γαλλική μουσική αυτής της περιόδου είναι ότι και οι πιο τρομακτικές εικόνες στους θρήνους του Ιερεμία, όλα αυτά που συχνά σε αυτή τη μουσική εκφέρονται με μια αριστοκρατική αποστασιοποίηση και με ένα ματζόρε που δίνει περισσότερο μια αίσθηση χαρμολύπης ή μελαγχολίας για αυτά που ακούμε παρά δράματος. Εκεί ήταν ένα σημείο επίσης στο οποίο θέλαμε να πατήσουμε.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ρεμπέτικο είναι μια ευρωπαϊκή μουσική;

Το ρεμπέτικο είναι μια ευρωπαϊκή μουσική όπως είναι το φάντο ή το τάνγκο και υπάρχει σε αυτή την επεξεργασία του πόνου ή της απώλειας, κάτι που ξεπερνάει τα αυστηρά ελληνικά ή βαλκανικά όρια και μπορεί να μιλήσει στην ψυχή του οποιουδήποτε.

 Μπαρόκ και ρεμπέτικα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος μας εξηγεί τη σύνδεση. Facebook Twitter
Φωτo: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τι τραγούδια θα ακούσουμε σε αυτή τη συναυλία;

Από τα ρεμπέτικα θα πούμε τον «κοκαϊνοπότη», το «όλα τα μέρη σκοτεινά», «το παιδί του δρόμου», κάποιους αμανέδες. Αυτό το ρεπερτόριο των αναγνωσμάτων του σκότους και οι αμανέδες πραγματεύονται τις ίδιες ανησυχίες, με έναν παρόμοιο τρόπο. Τα ίδια αδιέξοδα. Μπορεί να μην είναι ίδιος αλλά παρεμφερής.

Αυτή είναι  μια πασχαλινή συναυλία που πραγματεύεται τα ανθρώπινα πάθη σε μια εποχή που για τους χριστιανούς είναι κάτι πολύ έντονο και βιωματικό. Είναι η ευκαιρία κανείς να ακούσει την ίδια ιστορία με διαφορετικό τόνο, με διαφορετική μελωδία.  Η ηχητική εκφορά του εβραϊκού αλφαβήτου στα Αναγνώσματα, που είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά θρησκευτικά μουσικά κείμενα της Καθολικής Εκκλησίας, συνδέεται μακρινά με το αμάν του αμανέ και γεννά το αίσθημα της χαρμολύπης μέσα από το τραγούδι. Είναι μια σπάνια ηχητική περιπλάνηση που ταιριάζει στο κατανυκτικό πνεύμα των ημερών του Πάσχα.

 Μπαρόκ και ρεμπέτικα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος μας εξηγεί τη σύνδεση. Facebook Twitter
Φωτo: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Info:

Latinitas Nostra
«...αφού σε λίγο θα πλαγιάζω μες στο χώμα...»
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

3 Απριλίου 2015
20:30 Κεντρική Σκηνή

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ