Κορυφαίο τραγούδι των '90s το «Fantasy» της Mariah Carey; WTF!

Τα μουσικά ‘90s κατά το «Pitchfork» Facebook Twitter
Στα τραγούδια δεν πρέπει να κάνει και πολύ μεγάλη εντύπωση ο λόγος για τον οποίο οι συντάκτες του «Pitchfork» έβαλαν στην κορυφή τη Mariah Carey. Φωτο: KMazur/WireImage
0

Πριν από λίγες ημέρες το «Pitchfork» έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στη δεκαετία του ’90. Εντάξει, όχι ακριβώς αφιέρωμα, απλά οι συντάκτες και συνεργάτες του αμερικανικού online μουσικού περιοδικού ψήφισαν όσα θεωρούσαν τα καλύτερα άλμπουμ και τραγούδια της συγκεκριμένης δεκαετίας.

Κοιτάζοντας τις δυο λίστες, τα αποτελέσματα κάθε άλλο παρά αμφιλεγόμενα είναι, αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί. Αντικατοπτρίζουν εντελώς τα ’90s. Αυτά πάνω-κάνω ακούγαμε όλοι τότε, μεγαλώνοντας εκείνη τη δεκαετία. Ενημερωνόμασταν για ξένη μουσική από το ραδιόφωνο, που έπαιζε κυρίως ροκ, υπήρχαν τα δισκοπωλεία, υπήρχε και το MTV, ενώ το πρώτο κύμα φοιτητών που μετανάστευαν για σπουδές στην Αγγλία έφερνε μαζί του και όποια μουσική μεσουρανούσε τότε εκεί.

Στην Αμερική, όμως, τις τάσεις τότε τις διαμόρφωνε το MTV και ανεβοκατέβαζε καλλιτέχνες στα τσαρτ με απίστευτη ευκολία. Στην Ελλάδα καλλιτέχνες και συγκροτήματα σαν την Bjork, τους Massive Attack και τους Nirvana ή τους Radiohead δεν θα είχαν τόσο μεγάλη ανταπόκριση από το νεανικό κοινό αν αυτό το κοινό δεν παρακολουθούσε ευλαβικά το διάσημο κανάλι.

Οι λίστες του «Pitchfork» είναι καθαρά αμερικανικές και δεν έχουν καμιά σχέση με την Ελλάδα. Ως ροκ ακροάτρια τότε, απορώ γιατί το «Fuck and Run» (1993) της Liz Phair βρίσκεται στη θέση 4. Το ήξερα, αλλά δεν μου είχε αποτυπωθεί στο μυαλό, όπως π.χ. το «No Scrubs» των TLC. Αμφιβάλλω αν το έπαιζε καθόλου ακόμη και ο Ρόδον FM, που έθρεψε μια μεγάλη μερίδα του ροκ κοινού τότε – αν κάνω λάθος, ας μας το θυμίσει κανείς.

Δεν πρέπει να κάνει εντύπωση επειδή, βασικά, οι λίστες του «Pitchfork» είναι καθαρά αμερικανικές και δεν έχουν καμιά σχέση με την Ελλάδα. Ως ροκ ακροάτρια τότε, απορώ γιατί το «Fuck and Run» (1993) της Liz Phair βρίσκεται στη θέση 4. Το ήξερα, αλλά δεν μου είχε αποτυπωθεί στο μυαλό, όπως π.χ. το «No Scrubs» των TLC. Αμφιβάλλω αν το έπαιζε καθόλου ακόμη και ο Ρόδον FM, που έθρεψε μια μεγάλη μερίδα του ροκ κοινού τότε – αν κάνω λάθος, ας μας το θυμίσει κανείς.

Τέλος πάντων, οι μουσικές λίστες γενικότερα μπορεί να σε ενοχλήσουν μόνο όσον αφορά το σε ποια θέση βρίσκεται το αγαπημένο σου άλμπουμ επειδή, κακά τα ψέματα, το να κρίνεις τα best of οποιασδήποτε εποχής έχει να κάνει κυρίως με το μουσικό σου γούστο και όχι τόσο με το τι ισχύει στην πραγματικότητα. Εν ολίγοις, είναι και κάπως ανώφελο επειδή, κυρίως, έχουν να κάνουν με τη μουσική βιομηχανία της χώρας και την εποχή από όπου προέρχονται. Ανάλογη συζήτηση είχε δημιουργηθεί όταν το «Rolling Stone» δημοσίευσε τη λίστα με τα καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών πριν από μερικά χρόνια. Από την άλλη, τα ‘90s είναι πιο πρόσφατα στο συλλογικό υποσυνείδητο, κι ας έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε.

Για να γυρίσουμε όμως στα τωρινά και στο γιατί οι επιλογές του «Pitchfork» έχουν προκαλέσει τόσον ντόρο (σχετικό κι αυτό), έβαλαν στο νούμερο 1  των άλμπουμ το «Loveless» των My Bloody Valentine και για κορυφαίο τραγούδι της συγκεκριμένης δεκαετίας ψήφισαν το «Fantasy» της Mariah Carey - και μάλιστα την remix εκδοχή του με τον Ol' Dirty Bastard. Και τα δύο βρέθηκαν σε αυτή τη θέση επειδή ήταν ψηλά στις προτιμήσεις της πλειοψηφίας όσων συμμετείχαν στην ψηφοφορία - όσο πιο ψηλά βάζεις ένα άλμπουμ ή κομμάτι τόσους περισσότερους πόντους παίρνει στο τελικό αποτέλεσμα.

Tricky - 'Hell Is Round the Corner' (Official Video)

Δυο βασικές παρατηρήσεις: το να είσαι στη θέση 64 και να είσαι ο Tricky δεν σημαίνει ότι το «Maxinquaye» δεν είναι αριστούργημα. Επιπλέον, επειδή οι Pulp και οι Oasis είναι τόσο αγαπημένοι στη Βρετανία δεν σημαίνει ότι τους προσκυνά και η Αμερική, ούτε ότι έχουν τόση απήχηση όση εδώ.

Πριν περάσουμε, όμως, στα άλμπουμ, στα τραγούδια δεν πρέπει να κάνει και πολύ μεγάλη εντύπωση ο λόγος για τον οποίο οι συντάκτες του «Pitchfork» έβαλαν στην κορυφή τη Mariah Carey.

Θα περίμενε κανείς ότι εκεί θα βρισκόταν το «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana, το οποίο ακουγόταν παντού στον κόσμο εκείνη την εποχή. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι όσοι έζησαν τα ξένα ‘90s με αυτό τον τρόπο δεν γίνεται να μη θυμούνται ότι το MTV –το ευρωπαϊκό μάλιστα– έπαιζε συστηματικά το «Fantasy» και τους ύμνους για τη Mariah Carey, η οποία ήταν huge και τη θεωρούσαν την επόμενη μεγάλη ποπ ντίβα μετά τη Whitney Houston πριν προλάβει να κλείσει τα 26 της. Το βίντεο κλιπ με το τρενάκι στο λούνα παρκ και τα ξανθά μαλλιά της Mariah να ανεμίζουν ήταν μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές των ‘90s. Δεν έχει σημασία αν σου άρεσε το κομμάτι ή όχι. Ακόμη το σιχαίνομαι, αλλά μπορώ να καταλάβω για ποιον λόγο είναι εκεί.

Mariah Carey - Fantasy

Όσον αφορά και τα άλμπουμ και τα κομμάτια, με μια γενική ματιά η λίστα είναι περισσότερο «μαύρη» και φολκ παρά grunge.

Και πάμε στους My Bloody Valentine και το «Loveless». Σπουδαία ροκ βρετανικά συγκροτήματα υπήρξαν πολλά στα ‘90s – οι Radiohead, καλή ώρα, που είναι στην τρίτη θέση με το «ΟΚ Computer», οι Massive Attack, που είναι πολύ πιο κάτω, και ήταν οι πατέρες του trip hop.

Κανένα, όμως, βρετανικό συγκρότημα δεν είχε τόσο σεβασμό στην Αμερική όσο οι MBV. Ο ήχος τους ήταν ένα σοκ, ήταν το μέλλον, και δεν είχε καμία σχέση με τίποτα άλλο όταν πρωτοβγήκαν. Ήταν εντελώς ανδρόγυνοι σαν στυλ και με μια παρανοϊκή προσέγγιση στη σύνθεση, και το «Loveless» ήταν ένα ροκ άλμπουμ φτιαγμένο με δικά τους samples και στοιχεία που πατούσαν στην dream-pop, το acid-house και το χιπ-χοπ. Δεν έφτιαξαν μόνο ένα δικό τους είδος, το shoegaze, επηρέασαν όλη την αμερικανική noise και την πειραματική σκηνή του Y2K, και όχι μόνο. Ακόμη το κάνουν στο deconstructed club και είναι το μόνο συγκρότημα με το οποίο η αμερικανική νεολαία του σήμερα μπορεί να ταυτιστεί απόλυτα. Γι’ αυτό είναι εκείνοι το νούμερο 1 στη λίστα του «Pitchfork» και όχι οι Radiohead. Αν έκαναν τα ίδια άτομα την ίδια λίστα 10 χρόνια πριν, ίσως να ήταν διαφορετικό το αποτέλεσμα και να μην μας απασχολούσε καν. 

My Bloody Valentine - when you sleep

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μια εποχή εκστατικού εφησυχασμού»: Με τη δεκαετία του ’90 τελείωσε και η ίδια η έννοια της δεκαετίας

Daily / «Μια εποχή εκστατικού εφησυχασμού»: Με τη δεκαετία του ’90 τελείωσε και η ίδια η έννοια της δεκαετίας

Από τον «Τιτανικό» ως τους Nirvana, μια πολύ ενδιαφέρουσα νέα έκδοση ασχολείται με «την τελευταία εποχή που μπορούσαμε να τεμαχίζουμε την πίτα της Ιστορίας σε ευκολοχώνευτα δεκαετή κομμάτια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
nirvana pool

Μουσική / Πριν από 30 χρόνια οι Nirvana κυκλοφόρησαν το «Nevermind». Κι ύστερα άλλαξαν όλα.

Ο δίσκος που εκτόξευσε το grunge, έγινε σημαία της Generation X και μετουσίωσε για τελευταία φορά μεγαλειωδώς το rock αφήγημα εξακολουθεί να ακούγεται σαν γροθιά στο στομάχι. Και μάλλον δεν θα πάψει ποτέ.
«Heroin Chic»: Εκείνο το διαμέρισμα στο Σόχο που γεννήθηκε η φωτογραφία μόδας των ‘90s

Φωτογραφία / «Heroin Chic»: Εκείνο το διαμέρισμα στο Σόχο που γεννήθηκε η φωτογραφία μόδας των ‘90s

Μια νέα έκθεση στο Λονδίνο παρουσιάζει το έργο της αείμνηστης φωτογράφου Corrine Day που δημιούργησε μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές και αναγνωρίσιμες φωτογραφίες μόδας των ‘90s.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ