Κορυφαίο τραγούδι των '90s το «Fantasy» της Mariah Carey; WTF!

Τα μουσικά ‘90s κατά το «Pitchfork» Facebook Twitter
Στα τραγούδια δεν πρέπει να κάνει και πολύ μεγάλη εντύπωση ο λόγος για τον οποίο οι συντάκτες του «Pitchfork» έβαλαν στην κορυφή τη Mariah Carey. Φωτο: KMazur/WireImage
0

Πριν από λίγες ημέρες το «Pitchfork» έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στη δεκαετία του ’90. Εντάξει, όχι ακριβώς αφιέρωμα, απλά οι συντάκτες και συνεργάτες του αμερικανικού online μουσικού περιοδικού ψήφισαν όσα θεωρούσαν τα καλύτερα άλμπουμ και τραγούδια της συγκεκριμένης δεκαετίας.

Κοιτάζοντας τις δυο λίστες, τα αποτελέσματα κάθε άλλο παρά αμφιλεγόμενα είναι, αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί. Αντικατοπτρίζουν εντελώς τα ’90s. Αυτά πάνω-κάνω ακούγαμε όλοι τότε, μεγαλώνοντας εκείνη τη δεκαετία. Ενημερωνόμασταν για ξένη μουσική από το ραδιόφωνο, που έπαιζε κυρίως ροκ, υπήρχαν τα δισκοπωλεία, υπήρχε και το MTV, ενώ το πρώτο κύμα φοιτητών που μετανάστευαν για σπουδές στην Αγγλία έφερνε μαζί του και όποια μουσική μεσουρανούσε τότε εκεί.

Στην Αμερική, όμως, τις τάσεις τότε τις διαμόρφωνε το MTV και ανεβοκατέβαζε καλλιτέχνες στα τσαρτ με απίστευτη ευκολία. Στην Ελλάδα καλλιτέχνες και συγκροτήματα σαν την Bjork, τους Massive Attack και τους Nirvana ή τους Radiohead δεν θα είχαν τόσο μεγάλη ανταπόκριση από το νεανικό κοινό αν αυτό το κοινό δεν παρακολουθούσε ευλαβικά το διάσημο κανάλι.

Οι λίστες του «Pitchfork» είναι καθαρά αμερικανικές και δεν έχουν καμιά σχέση με την Ελλάδα. Ως ροκ ακροάτρια τότε, απορώ γιατί το «Fuck and Run» (1993) της Liz Phair βρίσκεται στη θέση 4. Το ήξερα, αλλά δεν μου είχε αποτυπωθεί στο μυαλό, όπως π.χ. το «No Scrubs» των TLC. Αμφιβάλλω αν το έπαιζε καθόλου ακόμη και ο Ρόδον FM, που έθρεψε μια μεγάλη μερίδα του ροκ κοινού τότε – αν κάνω λάθος, ας μας το θυμίσει κανείς.

Δεν πρέπει να κάνει εντύπωση επειδή, βασικά, οι λίστες του «Pitchfork» είναι καθαρά αμερικανικές και δεν έχουν καμιά σχέση με την Ελλάδα. Ως ροκ ακροάτρια τότε, απορώ γιατί το «Fuck and Run» (1993) της Liz Phair βρίσκεται στη θέση 4. Το ήξερα, αλλά δεν μου είχε αποτυπωθεί στο μυαλό, όπως π.χ. το «No Scrubs» των TLC. Αμφιβάλλω αν το έπαιζε καθόλου ακόμη και ο Ρόδον FM, που έθρεψε μια μεγάλη μερίδα του ροκ κοινού τότε – αν κάνω λάθος, ας μας το θυμίσει κανείς.

Τέλος πάντων, οι μουσικές λίστες γενικότερα μπορεί να σε ενοχλήσουν μόνο όσον αφορά το σε ποια θέση βρίσκεται το αγαπημένο σου άλμπουμ επειδή, κακά τα ψέματα, το να κρίνεις τα best of οποιασδήποτε εποχής έχει να κάνει κυρίως με το μουσικό σου γούστο και όχι τόσο με το τι ισχύει στην πραγματικότητα. Εν ολίγοις, είναι και κάπως ανώφελο επειδή, κυρίως, έχουν να κάνουν με τη μουσική βιομηχανία της χώρας και την εποχή από όπου προέρχονται. Ανάλογη συζήτηση είχε δημιουργηθεί όταν το «Rolling Stone» δημοσίευσε τη λίστα με τα καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών πριν από μερικά χρόνια. Από την άλλη, τα ‘90s είναι πιο πρόσφατα στο συλλογικό υποσυνείδητο, κι ας έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε.

Για να γυρίσουμε όμως στα τωρινά και στο γιατί οι επιλογές του «Pitchfork» έχουν προκαλέσει τόσον ντόρο (σχετικό κι αυτό), έβαλαν στο νούμερο 1  των άλμπουμ το «Loveless» των My Bloody Valentine και για κορυφαίο τραγούδι της συγκεκριμένης δεκαετίας ψήφισαν το «Fantasy» της Mariah Carey - και μάλιστα την remix εκδοχή του με τον Ol' Dirty Bastard. Και τα δύο βρέθηκαν σε αυτή τη θέση επειδή ήταν ψηλά στις προτιμήσεις της πλειοψηφίας όσων συμμετείχαν στην ψηφοφορία - όσο πιο ψηλά βάζεις ένα άλμπουμ ή κομμάτι τόσους περισσότερους πόντους παίρνει στο τελικό αποτέλεσμα.

Tricky - 'Hell Is Round the Corner' (Official Video)

Δυο βασικές παρατηρήσεις: το να είσαι στη θέση 64 και να είσαι ο Tricky δεν σημαίνει ότι το «Maxinquaye» δεν είναι αριστούργημα. Επιπλέον, επειδή οι Pulp και οι Oasis είναι τόσο αγαπημένοι στη Βρετανία δεν σημαίνει ότι τους προσκυνά και η Αμερική, ούτε ότι έχουν τόση απήχηση όση εδώ.

Πριν περάσουμε, όμως, στα άλμπουμ, στα τραγούδια δεν πρέπει να κάνει και πολύ μεγάλη εντύπωση ο λόγος για τον οποίο οι συντάκτες του «Pitchfork» έβαλαν στην κορυφή τη Mariah Carey.

Θα περίμενε κανείς ότι εκεί θα βρισκόταν το «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana, το οποίο ακουγόταν παντού στον κόσμο εκείνη την εποχή. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι όσοι έζησαν τα ξένα ‘90s με αυτό τον τρόπο δεν γίνεται να μη θυμούνται ότι το MTV –το ευρωπαϊκό μάλιστα– έπαιζε συστηματικά το «Fantasy» και τους ύμνους για τη Mariah Carey, η οποία ήταν huge και τη θεωρούσαν την επόμενη μεγάλη ποπ ντίβα μετά τη Whitney Houston πριν προλάβει να κλείσει τα 26 της. Το βίντεο κλιπ με το τρενάκι στο λούνα παρκ και τα ξανθά μαλλιά της Mariah να ανεμίζουν ήταν μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές των ‘90s. Δεν έχει σημασία αν σου άρεσε το κομμάτι ή όχι. Ακόμη το σιχαίνομαι, αλλά μπορώ να καταλάβω για ποιον λόγο είναι εκεί.

Mariah Carey - Fantasy

Όσον αφορά και τα άλμπουμ και τα κομμάτια, με μια γενική ματιά η λίστα είναι περισσότερο «μαύρη» και φολκ παρά grunge.

Και πάμε στους My Bloody Valentine και το «Loveless». Σπουδαία ροκ βρετανικά συγκροτήματα υπήρξαν πολλά στα ‘90s – οι Radiohead, καλή ώρα, που είναι στην τρίτη θέση με το «ΟΚ Computer», οι Massive Attack, που είναι πολύ πιο κάτω, και ήταν οι πατέρες του trip hop.

Κανένα, όμως, βρετανικό συγκρότημα δεν είχε τόσο σεβασμό στην Αμερική όσο οι MBV. Ο ήχος τους ήταν ένα σοκ, ήταν το μέλλον, και δεν είχε καμία σχέση με τίποτα άλλο όταν πρωτοβγήκαν. Ήταν εντελώς ανδρόγυνοι σαν στυλ και με μια παρανοϊκή προσέγγιση στη σύνθεση, και το «Loveless» ήταν ένα ροκ άλμπουμ φτιαγμένο με δικά τους samples και στοιχεία που πατούσαν στην dream-pop, το acid-house και το χιπ-χοπ. Δεν έφτιαξαν μόνο ένα δικό τους είδος, το shoegaze, επηρέασαν όλη την αμερικανική noise και την πειραματική σκηνή του Y2K, και όχι μόνο. Ακόμη το κάνουν στο deconstructed club και είναι το μόνο συγκρότημα με το οποίο η αμερικανική νεολαία του σήμερα μπορεί να ταυτιστεί απόλυτα. Γι’ αυτό είναι εκείνοι το νούμερο 1 στη λίστα του «Pitchfork» και όχι οι Radiohead. Αν έκαναν τα ίδια άτομα την ίδια λίστα 10 χρόνια πριν, ίσως να ήταν διαφορετικό το αποτέλεσμα και να μην μας απασχολούσε καν. 

My Bloody Valentine - when you sleep

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μια εποχή εκστατικού εφησυχασμού»: Με τη δεκαετία του ’90 τελείωσε και η ίδια η έννοια της δεκαετίας

Daily / «Μια εποχή εκστατικού εφησυχασμού»: Με τη δεκαετία του ’90 τελείωσε και η ίδια η έννοια της δεκαετίας

Από τον «Τιτανικό» ως τους Nirvana, μια πολύ ενδιαφέρουσα νέα έκδοση ασχολείται με «την τελευταία εποχή που μπορούσαμε να τεμαχίζουμε την πίτα της Ιστορίας σε ευκολοχώνευτα δεκαετή κομμάτια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
nirvana pool

Μουσική / Πριν από 30 χρόνια οι Nirvana κυκλοφόρησαν το «Nevermind». Κι ύστερα άλλαξαν όλα.

Ο δίσκος που εκτόξευσε το grunge, έγινε σημαία της Generation X και μετουσίωσε για τελευταία φορά μεγαλειωδώς το rock αφήγημα εξακολουθεί να ακούγεται σαν γροθιά στο στομάχι. Και μάλλον δεν θα πάψει ποτέ.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
«Heroin Chic»: Εκείνο το διαμέρισμα στο Σόχο που γεννήθηκε η φωτογραφία μόδας των ‘90s

Φωτογραφία / «Heroin Chic»: Εκείνο το διαμέρισμα στο Σόχο που γεννήθηκε η φωτογραφία μόδας των ‘90s

Μια νέα έκθεση στο Λονδίνο παρουσιάζει το έργο της αείμνηστης φωτογράφου Corrine Day που δημιούργησε μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές και αναγνωρίσιμες φωτογραφίες μόδας των ‘90s.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM