Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών;

Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών; Facebook Twitter
0

Όνομα: Pitchfork

Ηλικία: Γεννήθηκε το 1995

Εμφάνιση: Τι να λέμε; Μπες να το δεις εδώ.

Τι συνέβη με το Pitchfork; Έκλεισε τα 25 χρόνια λειτουργίας και έκανε μια σειρά από λίστες για να το γιορτάσει.

Μισό λεπτό, είναι του 1995! 26 χρονών, όχι; Λεπτομέρειες! Επίσημα ονομάστηκε Pitchfork το 1996, αρχικά λεγόταν Turntable. Το ίδρυσε μόλις τέλειωσε το λύκειο ο Ryan Schreiber, που ήθελε να κάνει κάτι σαν ένα διαδικτυακό φανζίν για την ανεξάρτητη μουσική. Υπόψιν, δεν είχε καθόλου δημοσιογραφική εμπειρία πριν από το περιοδικό αυτό. To όνομα του δεν προέρχεται από το διαπασών και τον συντονισμό των μουσικών οργάνων αλλά από το τατουάζ του Tony Montana στον Σημαδεμένο (sic). Η πρώτη κριτική που ανέβηκε στο σάιτ ήταν για το άλμπουμ Pacer των Amps. 

Και για πες, τι λίστες ανέβασαν; Έφτιαξαν μια λίστα με τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της 25ετιας που μας πέρασε, μια λίστα με τους σημαντικότερους μουσικούς του μέλλοντος και –το κυριότερο– μια λίστα με τα 200 καλύτερα άλμπουμ που ψήφισαν οι αναγνώστες του.

Μόνο αυτά; Σαν να βαριούνται λίγο ή μου φαίνεται; Τι ακούει, επομένως, περισσότερο ο κόσμος; Χοντρικά να το θέσω, Radiohead και ραπ.

kid aE; Τι εννοείς δηλαδή; Σου παραθέτω την πρώτη δεκάδα. Έχουμε και λέμε: 

Radiohead Kid A

Radiohead OK Computer

Kanye WestMy Beautiful Dark Twisted Fantasy

Radiohead In Rainbows

Kendrick LamarTo Pimp A Butterfly

Frank OceanBlonde

Arcade Fire - Funeral

The StrokesIs This It

Kendrick Lamar - Good kid, m.A.A.d city

Wilco Yankee Hotel Foxtrot

Και πού είναι τα χρυσά «δεκάρια» του Pitchfork; Τα σάρωσαν όλα οι Radiohead… Για να είμαστε ειλικρινείς, οι βαθμολογίες του ήταν πάντοτε «κάπως». Πάντως, τα δύο από τα τρία πρώτα άλμπουμ –εξαιρείται το OK Computer– είναι δεκάρια (όπως και των Wilco) και όλα τους αριστουργήματα που έχουν αντέξει στον χρόνο. Άλλα είναι πολύ νωρίς για να πάνε ψηλότερα, όπως η Fiona Apple και το Fetch the Bolt Cutters που, όσο καλό κι αν είναι, του φτάνει για την ώρα η 24η θέση στην οποία βρίσκεται. Το Soft Bulletin των Flaming Lips είναι στην θέση 35 και ο Bob Dylan άφαντος – τουλάχιστον το δεκάρι του, ένα bootleg του 1966. Βέβαια, αναρωτιέμαι αν θυμάται κανείς ότι δέκα είχε πάρει και το Source Tags & Codes των ...And You Will Know Us by the Trail of Dead ή κάτι συγκροτήματα όπως οι 12 Rods και Walt Milk. 

Γιατί όμως το «Kid A» στο νούμερο 1; Και γιατί όχι; Προσωπικά θα έβαζα το ΟΚ Computer στην πρώτη θέση, αλλά ίσως είναι εκεί το Kid A επειδή ήταν το πρώτο πραγματικά σπουδαίο άλμπουμ της νέας χιλιετίας. Μην ξεχνάς ότι κυκλοφόρησε το 2000 και ήταν σαν χτύπησε κεραυνός, μετά από αυτό οι Radiohead ακούγονταν εντελώς αλλιώτικοι. Επιπλέον, με το Kid A ανέβηκαν για πρώτη φορά στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ. Το αποθεώσαμε όλοι τότε για τον πειραματικό χαρακτήρα του, τον τρόπο ηχογράφησής του και ένα σωρό άλλα. Είναι μια ιστορική κυκλοφορία από όλες τις απόψεις. Για μένα πιο αψυχολόγητο είναι το In Rainbows στη θέση 4 ή η Lorde στη θέση 20, πιο πάνω από την Björk. 

Κοίτα που οι Animal Collective δεν είναι καν στη δεκάδα κι ας είχε το Pitchfork μια εποχή τόση μανία μαζί τους. Δεν μπορώ να το χωνέψω… Θυμάσαι, βλέπω, ότι μας είχαν πρήξει τότε, γύρω στα τέλη των ‘00s. Εντάξει, δεν πήγαν εντελώς χαμένα τόσα κείμενα. Για να μην ψάχνεις, τους συναντάς για πρώτη φορά στην θέση 19, με το Merriweather Post Pavilion. Αν και μεταξύ μας, ο χαμός συνέβη μόνο στην Ελλάδα. Σε καμία περίπτωση δεν συγκρινόταν με τον ντόρο που έγινε έναν χρόνο αργότερα με το Μy Beautiful Dark Twisted Fantasy, που το Pitchfork ανακήρυξε (μάλλον δικαίως…) ως καλύτερο άλμπουμ για το 2010.

Τελικά το Pitchfork διαμόρφωσε ποτέ καμία τάση ή τσάμπα σκίζαμε τα ρούχα μας και βαράγαμε τα πληκτρολόγια τόσα χρόνια; Θα μπορούσε κανείς να πει ότι βοήθησε κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες να έρθουν στο προσκήνιο –βλέπε mainstream, και καλά– όπως π.χ. τους Arcade Fire, Sufjan Stevens, Clap Your Hands Say Yeah, Interpol, The Go! Team, Junior Boys, The Books, Broken Social Scene, Wolf Parade. Για παράδειγμα, για τους Arcade Fire, η κριτική του Pitchfork στο Funeral αποδείχτηκε καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία του γκρουπ – αρκετοί «κλαίνε» ακόμα με το συγκεκριμένο δίσκο. Ακόμα καλύτερα, αυτό φάνηκε στην περίπτωση του Bon Iver, που μετά την κριτική τους στο άλμπουμ του For Emma, Forever Ago, το 2007 εκτινάχτηκε η δημοτικότητα του στα ύψη. Όσον αφορά τις τάσεις, αυτές πλέον δύσκολο να τις διαμορφώσουν τα κείμενα.

Μα τους Books; Αλήθεια, τo διαβάζει κανείς ακόμη; Είναι η πιο αξιόπιστη φωνή στην μουσική; Ειλικρινά, δεν ξέρω να σου απαντήσω. Αν ρίξεις μια ματιά στην Alexa (όχι αυτή που φωνάζεις για να σου παίξει τραγούδια, εννοώ την ιστοσελίδα της Amazon που μετράει την κίνηση στα sites) βρίσκεται στην θέση #3.170 στην παγκόσμια κατάταξη.

Τι να πεις: What's there? (I may be paranoid, but not an android)

Τι να μην πεις: Χιπστέρια ατελείωτη.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ