Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών;

Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών; Facebook Twitter
0

Όνομα: Pitchfork

Ηλικία: Γεννήθηκε το 1995

Εμφάνιση: Τι να λέμε; Μπες να το δεις εδώ.

Τι συνέβη με το Pitchfork; Έκλεισε τα 25 χρόνια λειτουργίας και έκανε μια σειρά από λίστες για να το γιορτάσει.

Μισό λεπτό, είναι του 1995! 26 χρονών, όχι; Λεπτομέρειες! Επίσημα ονομάστηκε Pitchfork το 1996, αρχικά λεγόταν Turntable. Το ίδρυσε μόλις τέλειωσε το λύκειο ο Ryan Schreiber, που ήθελε να κάνει κάτι σαν ένα διαδικτυακό φανζίν για την ανεξάρτητη μουσική. Υπόψιν, δεν είχε καθόλου δημοσιογραφική εμπειρία πριν από το περιοδικό αυτό. To όνομα του δεν προέρχεται από το διαπασών και τον συντονισμό των μουσικών οργάνων αλλά από το τατουάζ του Tony Montana στον Σημαδεμένο (sic). Η πρώτη κριτική που ανέβηκε στο σάιτ ήταν για το άλμπουμ Pacer των Amps. 

Και για πες, τι λίστες ανέβασαν; Έφτιαξαν μια λίστα με τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της 25ετιας που μας πέρασε, μια λίστα με τους σημαντικότερους μουσικούς του μέλλοντος και –το κυριότερο– μια λίστα με τα 200 καλύτερα άλμπουμ που ψήφισαν οι αναγνώστες του.

Μόνο αυτά; Σαν να βαριούνται λίγο ή μου φαίνεται; Τι ακούει, επομένως, περισσότερο ο κόσμος; Χοντρικά να το θέσω, Radiohead και ραπ.

kid aE; Τι εννοείς δηλαδή; Σου παραθέτω την πρώτη δεκάδα. Έχουμε και λέμε: 

Radiohead Kid A

Radiohead OK Computer

Kanye WestMy Beautiful Dark Twisted Fantasy

Radiohead In Rainbows

Kendrick LamarTo Pimp A Butterfly

Frank OceanBlonde

Arcade Fire - Funeral

The StrokesIs This It

Kendrick Lamar - Good kid, m.A.A.d city

Wilco Yankee Hotel Foxtrot

Και πού είναι τα χρυσά «δεκάρια» του Pitchfork; Τα σάρωσαν όλα οι Radiohead… Για να είμαστε ειλικρινείς, οι βαθμολογίες του ήταν πάντοτε «κάπως». Πάντως, τα δύο από τα τρία πρώτα άλμπουμ –εξαιρείται το OK Computer– είναι δεκάρια (όπως και των Wilco) και όλα τους αριστουργήματα που έχουν αντέξει στον χρόνο. Άλλα είναι πολύ νωρίς για να πάνε ψηλότερα, όπως η Fiona Apple και το Fetch the Bolt Cutters που, όσο καλό κι αν είναι, του φτάνει για την ώρα η 24η θέση στην οποία βρίσκεται. Το Soft Bulletin των Flaming Lips είναι στην θέση 35 και ο Bob Dylan άφαντος – τουλάχιστον το δεκάρι του, ένα bootleg του 1966. Βέβαια, αναρωτιέμαι αν θυμάται κανείς ότι δέκα είχε πάρει και το Source Tags & Codes των ...And You Will Know Us by the Trail of Dead ή κάτι συγκροτήματα όπως οι 12 Rods και Walt Milk. 

Γιατί όμως το «Kid A» στο νούμερο 1; Και γιατί όχι; Προσωπικά θα έβαζα το ΟΚ Computer στην πρώτη θέση, αλλά ίσως είναι εκεί το Kid A επειδή ήταν το πρώτο πραγματικά σπουδαίο άλμπουμ της νέας χιλιετίας. Μην ξεχνάς ότι κυκλοφόρησε το 2000 και ήταν σαν χτύπησε κεραυνός, μετά από αυτό οι Radiohead ακούγονταν εντελώς αλλιώτικοι. Επιπλέον, με το Kid A ανέβηκαν για πρώτη φορά στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ. Το αποθεώσαμε όλοι τότε για τον πειραματικό χαρακτήρα του, τον τρόπο ηχογράφησής του και ένα σωρό άλλα. Είναι μια ιστορική κυκλοφορία από όλες τις απόψεις. Για μένα πιο αψυχολόγητο είναι το In Rainbows στη θέση 4 ή η Lorde στη θέση 20, πιο πάνω από την Björk. 

Κοίτα που οι Animal Collective δεν είναι καν στη δεκάδα κι ας είχε το Pitchfork μια εποχή τόση μανία μαζί τους. Δεν μπορώ να το χωνέψω… Θυμάσαι, βλέπω, ότι μας είχαν πρήξει τότε, γύρω στα τέλη των ‘00s. Εντάξει, δεν πήγαν εντελώς χαμένα τόσα κείμενα. Για να μην ψάχνεις, τους συναντάς για πρώτη φορά στην θέση 19, με το Merriweather Post Pavilion. Αν και μεταξύ μας, ο χαμός συνέβη μόνο στην Ελλάδα. Σε καμία περίπτωση δεν συγκρινόταν με τον ντόρο που έγινε έναν χρόνο αργότερα με το Μy Beautiful Dark Twisted Fantasy, που το Pitchfork ανακήρυξε (μάλλον δικαίως…) ως καλύτερο άλμπουμ για το 2010.

Τελικά το Pitchfork διαμόρφωσε ποτέ καμία τάση ή τσάμπα σκίζαμε τα ρούχα μας και βαράγαμε τα πληκτρολόγια τόσα χρόνια; Θα μπορούσε κανείς να πει ότι βοήθησε κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες να έρθουν στο προσκήνιο –βλέπε mainstream, και καλά– όπως π.χ. τους Arcade Fire, Sufjan Stevens, Clap Your Hands Say Yeah, Interpol, The Go! Team, Junior Boys, The Books, Broken Social Scene, Wolf Parade. Για παράδειγμα, για τους Arcade Fire, η κριτική του Pitchfork στο Funeral αποδείχτηκε καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία του γκρουπ – αρκετοί «κλαίνε» ακόμα με το συγκεκριμένο δίσκο. Ακόμα καλύτερα, αυτό φάνηκε στην περίπτωση του Bon Iver, που μετά την κριτική τους στο άλμπουμ του For Emma, Forever Ago, το 2007 εκτινάχτηκε η δημοτικότητα του στα ύψη. Όσον αφορά τις τάσεις, αυτές πλέον δύσκολο να τις διαμορφώσουν τα κείμενα.

Μα τους Books; Αλήθεια, τo διαβάζει κανείς ακόμη; Είναι η πιο αξιόπιστη φωνή στην μουσική; Ειλικρινά, δεν ξέρω να σου απαντήσω. Αν ρίξεις μια ματιά στην Alexa (όχι αυτή που φωνάζεις για να σου παίξει τραγούδια, εννοώ την ιστοσελίδα της Amazon που μετράει την κίνηση στα sites) βρίσκεται στην θέση #3.170 στην παγκόσμια κατάταξη.

Τι να πεις: What's there? (I may be paranoid, but not an android)

Τι να μην πεις: Χιπστέρια ατελείωτη.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ